Jump to content

Sønnen min Jardar, jakter Red Hartebeest i Sør Afrika


x-force

Recommended Posts

Flott film ! Har du gitt opp den andre plassen du jakta? Hadde en 10 dagerstur med jentungen som en 12 års presang nå i månedskiftet Feb/Mars. Vi jakta i Eastern Cape som vanlig og er særdeles godt fornøyd med turen. Jentungen endte opp med å skyte en blesbok, et vortesvin, en springbok og en zebra. Sel tok eg en duiker, en mountain reedbuck og en stenbok. Vå PH overgikk seg selv denne gangen ! Han så at jentungen var fullt kapabel til å treffe på 100m, men for å få en ideell start på en forhåpentlig lang jegerkarriere ville han at vi skulle nærmere- MYE nærmere. Det endte opp med at lengste skyteavstand ble 35m. Hadde mange sinnsykt spennende ansmyginger som endte opp i ingenting, men når alt klaffer er det magisk. Første gang jeg har fornemmet denne følesen UTEN buen i hånda ! Fikk filmet mye av jakta, både med håndholdt kamera og Contour kamera. Pga hennes unge alder ønsker jeg ikke å publisere bilder, det finnes dessverre litt for mange troll som overvåker denne sida.

Link to comment
Share on other sites

Å felle en red hartebest walk and stalk er ekstremt vanskelig. Det kreve enten en veldig god porsjon flaks eller dyktighet. Siden de stort sett lever på de åpne slettene er de jaggu ikke lette å komme innpå- sky som rakkern er de og. Hadde flaksen på min side for noen år siden. Da så vi en enslig okse på lang avstand, den kom mot oss og gikk rett i kanten på noe tett kratt, vi klarte å komme oss usett inn i krattet og satte oss til for å vente. Ikke lenge etter kom den gående rolig på 35 m og til min store forundring gikk den rett ned. Ikke ofte det skjer med bue på et såpass stort og hardskutt dyr. På langt nær den største jeg har sett av sorten, men et stort øyeblikk var det !  Henger i stua som et flott minne.. den er i godt selskap da jeg har mange gode minner... OG EN TÅLMODIG KONE !!   

Link to comment
Share on other sites

Takker.

Me jakter fortsatt med samme outfitter og i Natal rundt Drakensberg fjellkjeden.

Ja da er jo litt kjedelig at ein ikkje kan dele jaktminner uten trollene kommer frem. Me har bare fått positive tilbakemeldinger på jakta til gutten min, så da er bra. Me advarte han før filmen vart lagt ut om mulige negative meldinger, men han brydde ikje seg om da sa han. 

Link to comment
Share on other sites

Skulle bare mangle at man ikke kan få poste bilder/film av det man har opplevd. Man har tross alt bidratt økonomisk til at arten man ironisk nok har nedlagt, faktisk eksisterer, nettopp fordi " if it pays, it stays". Hadde det ikke vært for slike forkvaklete mennesker som oss, hadde de plukket appelsiner, istedet for å ha det rikeste dyrelivet som faktisk har eksistert i dette århundret.

Jeg er stolt av det jeg har bidratt med av surt oppsparte midler. Hva bidrar en "threhugger"  med ? Gode intensjoner betaler ikke regninger..

Er ikke redd for å smøre trynet mitt bak et trofe'. Har gjort det siden dette het Sluttstykket. Intet går til spille. Jeg må krangle med kona hvor horna får henge. Der nede lager de biltong, og andre produkter, av både kjøtt, bein, og skinn....

Så.. x-Force :-D bring it on...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...