Jump to content

168gr A-max N550 (308w)


Scitech

Recommended Posts

Hei,

Har ikke data på N550 i ladeboka til Hornady, men hadde tilsvarende for Berger VLD 168 gr.

Har ladd en stige fra 43 gr til 49 gr (mener maks er oppgitt til 47,5 gr så får se hvor langt opp jeg kommer)

Noen som har erfaring med tilsvarende kulevekt og krutt i 308w?

Lapua hylser, CCI hette

Takk på forhånd

Link to comment
Share on other sites

Det er innnafor det du har der. 43 er dafft, jeg bruker 49 bak 175gr, (200STR, Palmahylser) og det er brennheitt. 49 bak 168 er sånn passe over, den kan være hot men du trenger ikke å merke noe. Sannsynligvis vil du få noen trykktegn, sannynligvis vil du få trykktegn til sommeren, eller av og til, 50gr gir ikke trykktegn mens man skyter i Saueren, men hylsene blir ødelagte etter noen avfyringer. I en Mauser/Mausertype rifle, ville jeg vært svært forsiktig med slike ladninger, men i Tikka, Sauer, og sånt kan jo prøve om det er det man vil.

Hvis maks er oppgitt til 47.5 så skjønner jeg ikke hvorfor du spør om 49 egentlig, det er jo over maks ;) Tror uansett ikke du får plass til så mye mer N550 i ei Lapuahylse.

Har vel lada ca alle kulevekter med N550, og bruker 49gr til både 155 og 167 og 175 - til 190 gikk jeg ned til 40 tror jeg det var. Det er sånn skikkelig koseladning.

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tjæ, 47,5 er oppgitt til maks, men jeg lader som regel stiger over maks da jeg har kortere løp enn hva som stort sett er grunnlaget for slike tabeller. Stopper når jeg ser trykktegn eller når jeg ikke tørr mer xD 

Du tar forøvrig opp en ting jeg spurte meg selv her forleden: Om jeg finner en brennheit ladning på vinterstid, som ligger litt under det som ga trykk tegn: Hvordan blir dette på sommeren med varmere vær og teoretisk sett høyere trykk? Bør jeg vente med å finne "hotloads" til sommer og 25 grader? :)

 

EDIT: Hvor lang er pipa di, hvis det er lov å si? :)

Edited by Scitech
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Tjæ, 47,5 er oppgitt til maks, men jeg lader som regel stiger over maks da jeg har kortere løp enn hva som stort sett er grunnlaget for slike tabeller.

Det er maks. iht std. og er målt trykk i et eller flere testløp. Jeg sa det bare for understreke at vi diskuterer ladninger over maks, noen får jo spader om man gjør det, så måtte understreke at jeg ikke anbefaler å gå over maks... For 308Win så er "oppgitt maks" uansett nokså nær "maks" der hjemmeladere vil få trykktegn og sånt. Som regel svært liten vits i å gå over, og som regel på bekostning av hylsene. Palmahylsene jeg bruker er vesentlig mer solide enn vanlige hylser, samt at de små tennhettene gir litt lavere trykk. De fleste prøver vel "litt ekstra" av og til.

Men jeg lurer veldig på hva løpslengden har med trykket og maksladningen å gjøre?

 

Sitat

Hvor lang er pipa di, hvis 

Jeg har to 308-piper for tida, ei er 40cm og den andre er 70cm. Jeg bruker samme ladning i begge.

 

Sitat

Bør jeg vente med å finne "hotload til sommer

Utvilsomt. enten må du operere med sommer- og vinterladning, eller så må du lade for sommerdagene. I 308 og 6.5x55 så skiller det ca et grain mellom -5 til 0 og 20 til 25°C, for vanlige krutt og tennhetter. Det er dog litt forskjell her, så litt opp og ned. N550 er ikke det verste du kan ha i så måte.

 

K

Link to comment
Share on other sites

15 minutter siden, M67 skrev:

Men jeg lurer veldig på hva løpslengden har med trykket og maksladningen å gjøre?

Så lengre løp gir høyere hastighet, men ikke nødvendigvis økt trykk? Isåfall har jeg jobbet under feil antagelse ei god stønn! 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Så lengre løp gir høyere hastighet, men ikke nødvendigvis økt trykk

Lengre løp gir IKKE høyere trykk, det har ingenting med hverandre å gjøre (for lovlige løp). Makstrykket i riflepatroner er det samme om løpet er 17 eller 70cm. Det inntreffer normalt et sted mellom 2 og 10cm. 

QL-diagram-window.jpg

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk, denne forklarer en del. Kjenner jeg fikk lyst på lenger løp nå..

49 gr gikk forøvrig greit, muligens marginalt tyngre boltløft, men ingen andre umiddelbare tegn. Hastigheten ble ikke mer enn 810 ms (testa bare ei patron)

Av ren nysgjerrighet, hvilken hastighet oppnår du i 70cm vs 40 cm på 165-168 gr kulevekt?

Edited by Scitech
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...