Jump to content

Når trer den nye våpenforskriften i kraft?


johan

Recommended Posts

  • Replies 103
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

:roll: Begynner å bli lovlig mye off topic her.. Jeg skulle gjerne sett statistikken over hvilke kniver som har blitt brukt i kriminalsaker... Vil tro at de vanlige kjøkkenknivene kommer høyt opp på lista.. Samt små 'lommekniver' som de litt mindre smarte tar med seg på fest...

Så Storberget (tm?) får vel innføre registreringsplikt på alt farligere enn en gaffel for å være trygg? Blir jo masse nye arbeidsplasser av et sånn tiltak? Eller innføre sikkerhetsskap på kjøkken? (Setter ned tiden det tar å begå et smørbrød i affekt.. Hmmmm)

Link to comment
Share on other sites

:roll: Begynner å bli lovlig mye off topic her.. Jeg skulle gjerne sett statistikken over hvilke kniver som har blitt brukt i kriminalsaker...

 

 

Ja, er litt OT.

 

Men det handler jo ikke om statistikk eller om de blir mye brukt i kriminalsaker!! Det det går på, er at nå kan Storberget stå fram i media og si at han har gjort ett nytt fremskritt for å sikre Norge.

Hvordan det er i virkeligheten betry jo ikkke en dritt.

 

 

Back on topic.

Tenkte jeg skulle ta en tlf til JD i morgen og mase mer om forskriften og rundksrivet til POD... Skal gi beskjed hvis jeg hører noe.

Link to comment
Share on other sites

Det som forundrer meg en hel masse er hvorfor ikke opposisjonen reagerer på at Storberget står frem i media nesten månedlig og forbyr ting som har vært forbudt i en årrekke? Kanskje i flere tiår!

 

Er det ingen på stortinget som har satt seg inn i lover&regler lenger?

 

Odd Einar Dørum, hvor er du?

Link to comment
Share on other sites

Send en mail til Storberget. Så kan han sikkert forklare deg hva karatepinner er også... :wink:

 

Aner ikke hva "kampkniver" er, men "karatepinner" har nå vært forbudt i mange år allerede. Dette skal være det samme som "nunchaku", egentlig gammeldags redskap for håndtresking av ris men mye brukt som slagvåpen på dårlige 80-talls karatefilmer. Begrepet er dog svært dårlig definert i lovteksten (eller var det i en forskrift? husker ikke helt) IMO.

 

Jeg har så langt til gode å stå ovenfor en gjerningsmann bevæpnet med karatepinner, og tviler vel på at det skjer med mindre vedkommende er 14 år og fan av Jackie Chan. Slik redskap er ikke lenger så populært som det var i en periode; jeg har sett hauger av "karatepinner" som ble beslaglagt for et tiår eller to siden, men de er visst ikke på moten i ungdomsmiljøene i dag.

 

Karatepinner og batangakniver ble vel forbudt på omtrent samme tid, og av samme årsak: de var blitt populære i ungdomsmiljøer og ble brukt til mindre heldige ting. At de egentlig er nokså ubrukelige spilte ingen rolle, de ble brukt som våpen fordi en haug med ungdommer hadde fått det for seg at de var spesielt farlige og/eller coole.

 

Batangaknivene har også blitt mindre vanlige, men drittdårlige billigvarianter dukker fremdeles opp av og til når noen har vært i syden.

 

Forbud mot slikt ræl tjener vel kun som en hjemmel til å ta det ifra folk som ikke har vett nok til å håndtere det trygt, uten å måtte vente til de skader noen (eller seg selv; både "karatepinner" og batangakniver er av lite advokatsikker konstruksjon).

Link to comment
Share on other sites

Aner ikke hva "kampkniver" er, men "karatepinner" har nå vært forbudt i mange år allerede. Dette skal være det samme som "nunchaku", egentlig gammeldags redskap for håndtresking av ris men mye brukt som slagvåpen på dårlige 80-talls karatefilmer.

Altså... Nunchaku brukes i en rekke kampsporter, blant annet Nunchaku-do.

Bruken har eksistert lenge før de 80-talls filmene.

Det er begrepet karatepinner jeg synes er latterlig, siden karate er ubevæpnet kamp.

Og hva er en karatepinne? Jeg vet nemlig hva nunchaku er....

 

Men nå er vi så OT, at vi kanskje gir oss med det? Jeg gjør ihvertfall det. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Joda, det kan du helt sikkert. Bakdelen er at våpenkortet kan komme med et stempel som sier "affeksjonsverdi, ikke for skyting", eller noe sånt. Da kan ikke forhandlere selge deg ammunisjon til dette våpenet. Du har fått våpenet på grunn av affeksjonsverdien, og ikke for å skyte, eller gå på jakt med det.

Link to comment
Share on other sites

Etter den nye våpenforeskriften; kan jeg overta (etter bestått jegerprøve) et våpen min mor har arvet på grunnlag av affeksjonsverdi?

 

Du kan, etter den nye våpenforskriften (som enno ikkje er trådt i kraft), søke om "inntil 3 rifler og/eller hagler (...) i rett opp- og nedadstigende slektslinje (...) uten at vedkommende kan påvise et annet behov for våpenet". Som kan tolkes dithen at du ikkje treng jegerprøve eller medlemskap i skytterlag for å overta våpenet...

 

Men, dersom du ikke har fyllt opp våpengarderoben fra før, og du har lyst til å få lov å kjøpe ammo på våpenkortet, og våpenet er egna til jakt, så må du nok rekne med at det inngår som ein av 6 i våpengarderoben. Fordelen er jo at du slepp å betale gebyr for omregistreringen...

Link to comment
Share on other sites

Aner ikke hva "kampkniver" er, men "karatepinner" har nå vært forbudt i mange år allerede.

Nemlig! Derfor kunne jeg ikke begripe at det skulle proklameres forbud - på nytt!

 

Tja, er ikke POD og politikerne flinke til å forby ting som allerede er forbudt da... :D Hovedargumentet mot 50 BMG var vel også at den kunne skyte MP ammo, som allerede er forbudt

Link to comment
Share on other sites

Etter den nye våpenforeskriften; kan jeg overta (etter bestått jegerprøve) et våpen min mor har arvet på grunnlag av affeksjonsverdi?

 

Du kan, etter den nye våpenforskriften (som enno ikkje er trådt i kraft), søke om "inntil 3 rifler og/eller hagler (...) i rett opp- og nedadstigende slektslinje (...) uten at vedkommende kan påvise et annet behov for våpenet". Som kan tolkes dithen at du ikkje treng jegerprøve eller medlemskap i skytterlag for å overta våpenet...

 

Men, dersom du ikke har fyllt opp våpengarderoben fra før, og du har lyst til å få lov å kjøpe ammo på våpenkortet, og våpenet er egna til jakt, så må du nok rekne med at det inngår som ein av 6 i våpengarderoben. Fordelen er jo at du slepp å betale gebyr for omregistreringen...

Dette er en arvesak, våpnene må avvikles... Og her holdes det enda ikke jegerpøve før om noen mnd. Derfor var planen at min mor arvet våpnet på grunnlag av affeksjonsverdi, og at jeg etter bestått jegerprøve tar det over hvor det omregistreres/"selges" til bruksområde jakt. Går dette?

 

EDIT: Hva er sjansene for at politiet kommer til å merke våpenkortet med "våpen av affeksjonsverdi, ikke for bruk" elns hvis min mor arver det?

Link to comment
Share on other sites

Altså... Nunchaku brukes i en rekke kampsporter, blant annet Nunchaku-do.

Bruken har eksistert lenge før de 80-talls filmene.

Det er begrepet karatepinner jeg synes er latterlig, siden karate er ubevæpnet kamp.

Og hva er en karatepinne? Jeg vet nemlig hva nunchaku er....

 

 

Gir meg ikke riktig enda, fordi det på en måte er on-topic hvordan og hvorfor ting blir forbudt med mer eller mindre forvirrede begrunnelser.

 

Selvsagt har nunchaku blitt brukt i laaange tider, men de ble først populære blant den gemene hop i Norge etter at karatefilmene kom til landet. Politikerne så da noe de slett ikke forsto og i alle fall ikke likte, og gikk til det logiske skrittet å forby "karatepinner". "Karatepinne" er altså uvitende politikerspråk for "nunchaku", og endte opp som lovtekst i våpenlovens §4:

 

"Forbud mot våpen eller lignende som ikke faller innenfor våpenloven

 

Det er forbudt å erverve, eie eller inneha elektrosjokkvåpen, pepperspray og andre selvforsvarsmidler med tilsvarende virkning, springkniver, batangakniver, stiletter, slåsshansker, batonger, karatepinner, kastestjerner, blåserør for utskyting av piler etc., spretterter eller andre tilsvarende særlig farlige gjenstander som ikke anses å ha noe aktverdig formål og som fremstår som voldsprodukter. I tvilstilfeller avgjøres spørsmål om et produkt skal forbys etter denne bestemmelse av Politidirektoratet."

 

"Karatepinner" er altså forbudt, og det fremgår av forarbeider og rettspraksis at "karatepinner" skal forstås som et norsk ord for nunchaku. At dette overhodet ikke henger på greip, og opplagt ikke har noe som helst med karate å gjøre, er irrelevant.

 

Det er norsk lov.

 

Det var godt ment og har utvilsomt tjent et formål ved at denne paragrafen gjorde det lettere å beslaglegge farlige gjenstander når man kom over dem. Lovteksten slik den står er likevel tullete da ingen av de forbudte "særlig farlige" gjenstandene er definert på noen entydig og forståelig måte- og begrepet "karatepinner" er helt på jordet. Dessuten, hva i all verden har denne paragrafen i våpenloven å gjøre? Den burde etter min mening ha blitt plassert sammen med forbudet mot bæring av kniv på offentlig sted og da kun omhandlet bæring/bruk. Problemet er jo gærninger som faktisk bruker slike ting og har dem med seg på byen, ikke folk som morer seg med å trikse litt med nunchaku på gutterommet eller skyte på blink med blåserør (Jeg har selv aldri sett poenget med leketøy som kun er egnet til å knuse egne fingre, men hjemmelaget blåserør med piler var Stor Moro mot dertil egnet blink husker jeg).

 

Lover på andre områder kan vedtas med tilsvarende mangel på kunnskap hos våre folkevalgte :roll:

Link to comment
Share on other sites

Etter den nye våpenforeskriften; kan jeg overta (etter bestått jegerprøve) et våpen min mor har arvet på grunnlag av affeksjonsverdi?

 

Du kan, etter den nye våpenforskriften (som enno ikkje er trådt i kraft), søke om "inntil 3 rifler og/eller hagler (...) i rett opp- og nedadstigende slektslinje (...) uten at vedkommende kan påvise et annet behov for våpenet". Som kan tolkes dithen at du ikkje treng jegerprøve eller medlemskap i skytterlag for å overta våpenet...

 

Men, dersom du ikke har fyllt opp våpengarderoben fra før, og du har lyst til å få lov å kjøpe ammo på våpenkortet, og våpenet er egna til jakt, så må du nok rekne med at det inngår som ein av 6 i våpengarderoben. Fordelen er jo at du slepp å betale gebyr for omregistreringen...

Dette er en arvesak, våpnene må avvikles... Og her holdes det enda ikke jegerpøve før om noen mnd. Derfor var planen at min mor arvet våpnet på grunnlag av affeksjonsverdi, og at jeg etter bestått jegerprøve tar det over hvor det omregistreres/"selges" til bruksområde jakt. Går dette?

 

EDIT: Hva er sjansene for at politiet kommer til å merke våpenkortet med "våpen av affeksjonsverdi, ikke for bruk" elns hvis min mor arver det?

Ikke for å mase, men det spørsmålet plaget meg endel... :?

Link to comment
Share on other sites

Hva er sjansene for at politiet kommer til å merke våpenkortet med "våpen av affeksjonsverdi, ikke for bruk" elns hvis min mor arver det?

 

hvis din mor registrerer et våpen på seg med affeksjonsverdi, og du senere søker på våpenet og begrunner søknaden med jakt, tror jeg ikke det skal by på noen som helst problemer å få til dette.

hun har søkt på affeksjon, og får dermed ikke jakte. du har søkt på jakt, og når våpenet er overført til deg er det dermed lovlig til jakt, uansett hva som stod på hennes tideligere våpenkort.

 

dette er min antagelse, håper at det gjorde deg klokere!

 

tilbake til tema: forskriftsendringene!

Link to comment
Share on other sites

Dette er en arvesak, våpnene må avvikles... Og her holdes det enda ikke jegerpøve før om noen mnd. Derfor var planen at min mor arvet våpnet på grunnlag av affeksjonsverdi, og at jeg etter bestått jegerprøve tar det over hvor det omregistreres/"selges" til bruksområde jakt. Går dette?

 

EDIT: Hva er sjansene for at politiet kommer til å merke våpenkortet med "våpen av affeksjonsverdi, ikke for bruk" elns hvis min mor arver det?

 

Strengt tatt treng du ikkje jegerprøve, om du er medlem av skytterlag der våpenet kan brukes skal vel det være nok? Det er trass alt ikkje krav om jegerprøve for å drive skytetrening.

 

Så eg ville prøvd å overføre våpenet rett til deg, og ikkje gå via mor di. Som bruksområde, skriv "skytetrening", og i feltet for ytterlegare informasjon skriv "våpenet er del av frå X" (der X angir kven det arves frå). Legg ved kopi av betalt medlemskort i skytterlag eller skytterorganisasjon. På denne måten skal "affeksjonsverdi, ikkje lov å kjøpe ammo" problemet unngås.

Link to comment
Share on other sites

Dette er en arvesak, våpnene må avvikles... Og her holdes det enda ikke jegerpøve før om noen mnd. Derfor var planen at min mor arvet våpnet på grunnlag av affeksjonsverdi, og at jeg etter bestått jegerprøve tar det over hvor det omregistreres/"selges" til bruksområde jakt. Går dette?

 

EDIT: Hva er sjansene for at politiet kommer til å merke våpenkortet med "våpen av affeksjonsverdi, ikke for bruk" elns hvis min mor arver det?

 

Strengt tatt treng du ikkje jegerprøve, om du er medlem av skytterlag der våpenet kan brukes skal vel det være nok? Det er trass alt ikkje krav om jegerprøve for å drive skytetrening.

 

Så eg ville prøvd å overføre våpenet rett til deg, og ikkje gå via mor di. Som bruksområde, skriv "skytetrening", og i feltet for ytterlegare informasjon skriv "våpenet er del av frå X" (der X angir kven det arves frå). Legg ved kopi av betalt medlemskort i skytterlag eller skytterorganisasjon. På denne måten skal "affeksjonsverdi, ikkje lov å kjøpe ammo" problemet unngås.

Ja, skulle gjerne gjort det hvis det var mulighet for det, men akkurat nå finnes det ikke aktive skytterklubber nærme nok. Og når jeg ev. har vært aktiv i en av de klubbene i et halvt år har jeg uansett jegerprøva :?

Link to comment
Share on other sites

Og når jeg ev. har vært aktiv i en av de klubbene i et halvt år har jeg uansett jegerprøva :?

Trenger ikke å ha vært aktiv i 6 mnd for å få innvilget søknad på hagle. Gjelder kun pistol/revolver.

Selv betalte jeg kontigent til lokal jff, søkte samme dag og la ved kvittering på kontigent. Funket som snus det :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tja ett våpen ervervet på affeksjonsverdi, kan vel like fullt lånes ut til jakt som ett hvilket som helst annet våpen. Om låner er skikket og har papirene i orden. Det betyr vel kun at innehaver ikke har lovligt bruksområde å bruke det til.

 

Så vidt jeg husker, sto der ingenting i foreskriften om dette. Slik det gjør vedrørende samlervåpen, der er selve våpenet forbudt brukt uten om ved spesefike situasjoenr (om jeg husker rett), utlån til annen samler er nok greit (blir vel litt lesing mellom linjene dette). Men jeg mener den rette adresat for slike spørsmål er og blir ditt lokale våpenkontor. Vi vet uansett ikke hva den endlige praksisen rundt dette blir før foreskriften dukker opp.

Link to comment
Share on other sites

Østengen: Eg har ikkje heilt skjønt kvifor mor di skal arve våpenet først for så å overføre det til deg? Er det ikkje unødvendig komplisert å først gå via henne for så å gå til deg? Du kan eventuelt oppbevare våpenet hos onkel politi inntil du får tatt jegerprøven, hht eksisterende våpenforskrifts §22-7 (http://www.lovdata.no/for/sf/jd/td-1963 ... .html#22-7).

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tar denne opp igjen siden det er en stund siden sist det kom opp noe info om når forskriften trer i kraft.

Det ble av noen tippet på en avklaring i.l.a. jan-feb, men for de som satte penger på det begynner det å se skummelt ut... :P

Sjekket nettopp på www.regjeringen.no, og det var intet nytt der, så vidt jeg kunne se.

Kanskje noen som har mer "inside information" som vil opplyse oss uvitende litt...? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Prata med JD for ett par uker siden, da var svaret at de ikke viste noe om når de kommer.... :roll:

En eller annen gang i fremtiden ser det ut som.

Ville heller ikke si noe som helst om hvordan de vil se ut eller hvilke endringer de har gjort på det som kom i fjor.

 

Og det ser ikke jeg som på noen positiv utvikling. Ser det heller som sannsynlig at det kommer ytterligere innskjerpelser på det som ble publisert i fjor sommer.

Link to comment
Share on other sites

Og det ser ikke jeg som på noen positiv utvikling. Ser det heller som sannsynlig at det kommer ytterligere innskjerpelser på det som ble publisert i fjor sommer.

 

Det er kanskje mogleg dei ser på formuleringane og ønsker å presisere bedre kordan ein skal oppbevare "våpen på tur", jfr Ravntind-saken?

 

(Nei, eg har ikkje informasjon fra departementet, eg berre tenker høgt...)

Link to comment
Share on other sites

Jeg venter i spenning. Har søknad inne på en dobbeltrifle til drivjakt som en venn av meg har, men fikk avslag etter gammel forskrift fordi jeg har en rifle i 7mm fra før, men siden jeg kun har 5 våpen er det håp etter ny forskrift. Alternativt får det bli slugs og 7x57 i drillingen på grisejakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...

Leste i VG eller Dagbladet for ett par dager siden, i forbindelse med barneskoleskytingen at Storberget hadde uttalt at: "De nye forskriftene sendes ut fra departementet om noen få dager". Noen som har mer info om dette? Har ikke den avisa lenger, og husker ikke om det stod noe mer.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Søknaden behandles etter gjeldende lov, ikke etter den som vil komme....Forvaltningsloven sier også at de skal svare på søknaden din innen 3(4??) uker. Har de ikke behandlet søknaden din innen denne tid, SKAL de gi deg et skriftlig svar på hvorfor det i ditt tilfelle ikke er gjort. Dette er hva jeg mener at ord-lyden er i forvaltningsloven. Sikkert noen hardbarkede råskinn her inne som kan korrigere meg om det er noe som mangler. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...