Jump to content

5pitf1re

Recommended Posts

Nysgjerrige på kva erfaringer dei som eig Merkel Rx.Helix har. Eg vurdar sjølv denne rifla, men må sei eg er litt skeptisk til lademekanikken og om den kan være sårbar. Rifla er relativ lett med sine 2.9kg og virker nett og lett håndterbar. Det passar bra siden eg vil bruke den på reinsdyrjakt på vidda og den raske ladinga gjer den ideell på drivjakt på villsvin.

Eg har lese litt om rifla på forumet her og andre plasser og de tingene folk har klaget på er at den klikker og at den ikke kaster ut hylsene sikkerlig. Jeg er nysgjerrig på om dette er ein gjenganger eller problem mange har og kva kaliber det er folk har/ikke har problem med (om det kan være relatert).

Har folk hatt problem med selve lademekanikken? Korleis fungerar sjølve giringa/utligninga og er denne lukket så det ikkje kommer til smuss eller fukt (som kan fryse)

Må du skyte inn rifla på nytt når du tar ut og setter løpet inn igjen? Kva andre erfaringer har folk?

Eg hadde egentleg bestemt meg for Blaser R8 men den er litt tyngre og eg synes den er litt meir klumpete. Samt at så mange har den no at eg synes den har blitt litt kjedelig og den er ein del dyrare. Men det er den rifla som har satt lista for rettrekkere og spendt på om Helix kan leve opp til den.

Link to comment
Share on other sites

Har bare positivt å si om denne!

Har den i 6.5x55 og 9.3x62.

50 minutter siden, 5pitf1re skrev:

 

Må du skyte inn rifla på nytt når du tar ut og setter løpet inn igjen?

Har testet med å ta ut løp og av med kikkert mellom hvert skudd. Største spredning 5 skudd 100m var 25mm.

Dette med 6.5 en.

Prøv ett søk på Merkel Helix

Se også her http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=20&t=123775

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt Helix i litt over ett år nå og er godt fornøyd. Har egentlig ingenting å sette fingeren på. Jeg merker ingen treffpunktforandring ved å ta løpet ut og sette det inn igjen. Klikk har jeg ikke opplevd på omlag 300 skudd. Hylseutkastet er problemfritt hvis man drar bestemt i rettrekkeren. Hvis jeg er på skytebanen og drar rettrekkeren forsiktig tilbake for å unngå å sende hylsa i sidemannen kaster den ikke ut så langt. Da må jeg av og til plukke hylsa ut. Men sånn er det med mauseren også.


Jeg valgte Helix av samme grunn som du nevner. Tenkte først på en R8 men den passa meg ikke så godt. Etter litt fikling ble jeg og veldig glad i rettrekkeren og oppspenneren. Og så syntes jeg det var spennende med noe litt nytt. Det synes jeg fortsatt. Jeg har bare skutt noen få skudd med R8/R93 men ut fra det lille jeg har erfart tror jeg Helix kan leve opp til R8/R93. 

Edited by Umbo
Link to comment
Share on other sites

Testet på viltmålbane med elektronikk. Har mye erfaring med dette. 

Helix er egentlig ideell til mitt bruk men lukketiden gjør at man taper for mange poeng på dårlige avtrekk.

Lukketiden på Helixen er ganske lik Remington 7600 pumpe. Hvis man kan leve med lukketidhandicapet er pumpa mye raskere og ergometrisk riktig å skyte med. Det samme gjelder selvfølgelig også alle halvautomater.

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Takk for gode svar! Virkar som fleste har gode erfaringer med rifla.

Kva menes med lukketiden? Tiden frå du trekker av til rifla avfyrer skuddet? Om det har praktisk betydning for bevegelige mål så er ikkje det heilt ideelt nei

Korleis fungerer den "giringa", 1:2 utligninga som gjer at bolten beveger seg dobbelt så fort som ladegrepet? Er denne mekanikken lukket så det ikke er sjanse for at smuss og fukt kommer inn som kan stoppe/fryse den?

Link to comment
Share on other sites

Ja, lukketid er tiden det tar fra man trekker av til patronen avfyres.

Man kan også legge til pipetid. Det er en grunn til at man skyter best med lette kuler i høyest mulig hastighet i alle kalibre.

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Har brukt Merkel Helix i tre sesonger, og har bare positive opplevelse med den. Skulle jeg bemerke noe så må det være at i en jaktsituasjon med skudd og nytt ladetrekk, så må du være resolutt.

Trekk tilbake med kraft! Var uvant i starten. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
På 18.3.2017 den 21.14, 5pitf1re skrev:

Nysgjerrige på kva erfaringer dei som eig Merkel Rx.Helix har. Eg vurdar sjølv denne rifla, men må sei eg er litt skeptisk til lademekanikken og om den kan være sårbar.

 

Jeg eier ingen Helix, men har prøveskutt et par eksemplarer ifb med salg, og fiklet litt på dem. Min første tanke var akkurat det du nevner i ditt innlegg ang det at det kan komme fukt/skitt inn i mekanismen. På Helix (i motsetning til f.eks Blaser) går sluttstykket inne i et "lukket rom" med utsparring for ladearmen. I denne ladearmen kan det potensielt komme inn smuss/fukt/skitt og min første tanke var at dette må nødvendigvis samle seg i bakkant av det tomrommet som er der for å la sluttstykket "gå". Ser for meg at dette vil samle opp en del barnål i løpet av en normal jaktsesong (i allefall der jeg ferdes)

 

Om dette er et problem i praksis, eller om det er et problem som lett overvinnes ved at man er klar over det og renser ut jevnlig, vet jeg ikke. 

 

Opplevde også at mekanismen låste seg etter første skudd, og det er selvsagt en nybegynnerfeil, ved at lagringsfett ikke er renset ut og erstattet med våpenolje/tørrpuss. Bare så det er nevnt. Litt kjipt (og pinlig) å stille opp på skytebanen med nyvåpen til testskyting (som bevilgningshaver for lokal våpensjappe) og starte økta med å kakke på ladearma med en vedkubbe.... 

 

 

Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, Wallaby skrev:

flere erfaring er rund denne, spesielt med tanke på treffpunktsending ved montering/demontering av samme løp?

Jeg har ikke ett vondt ord å si om helixen, og har ikke merket treffpunktforandringer ved montering/demontering av verken løp eller kikkert. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tror det er vanskelig å få tak i stokker her på berget i og med at det ikke finnes importør. Har kikket på muligheten selv, og for en liten stund tilbake var det å få tak i fra Sverige. Men finner ikke det heller lengere o.O

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...

Slik jeg har forstått det ble Merkel Helix i utgangspunktet laget og utviklet for de "større" kalibrene fra 3006 og oppover. 

Da Helixen ble presentert kom det en enorm forespørsel på om disse skulle komme i mindre kaliber også, spesielt 6,5x55. 

Merkel hev seg rundt å utvidet kalibervalget og det var vel her det gikk galt, de små kalibrene ble rullet ut for tidlig og det endte med noen få men betydlige barnefeil. 

Den ene er at enkelte hylser har kilt fast i kammeret etter avfyring (spesielt billig ammo fra S&B osv) 

Det andre er at hylsene snurrer rundt og legger seg i magasinkammeret. 

 Begge disse feilene ligger i sluttstykkehodet noe Merkel brukte en stund på å finne ut av så de gjorde en del utbedringer som de trodde skulle løse problemene men som ikke gjorde det. Dette har jeg inntrykk av at har skapt en del harme og dårlig omtale av Helixen på typiske forum. 

 

Min egen erfaring er at  Helix er et kjempevåpen. 

Aberet er at det er litt trøblete å få tak i piper osv ettersom Schou fortsatt har agenturet på Merkel men ikke ønsker å selge det. 

Slik jeg har forstått det så vurderer de sterkt om de skal starte å selge Merkel igjen. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
På 17.4.2018 den 15.39, Sunnmøring skrev:

Rongve Våpen er ny importør av Merkel i Norge..

 

Mener du Rogne Våpen? Ser at de fører Merkel, men viste ikke at de hadde agenturet.

 

Forøvrig er jeg meget godt fornøyd, til min bruk. Måtte inn å fikse kileproblemet de første års-modellene hadde, men etter det har det vært problemfritt.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Det er vanskelig å si hva som er et godt tilbud nå for tida, men det er ei knakende god børse. Er det Alpinist eller Speedster-stokk du har fått tilbud på? Jeg har brukt min Alpinist i 7x64 i 2,5 år nå og det har vært problemfritt våpenhold både på bane og på jakt. Har nytt løp i .223 på gang nå for mengdetrening. Samt en Speedster-stokk. Koster det sånn ca litt mer enn to T3'er? Ja 🙄. Men vi driver ikke med dette kun for å være fornuftige heller 😉

Link to comment
Share on other sites

Det er nok en vanlig Alpinist ja, selv om det ikke ser så vanvittig fancy ut så kjentes det svært riktig ut ergonomisk sett. Har i utgangspunktet en Mauser m12, men siden den er i 6,5x55 og kaliberet ikke har levert spesielt gode opplevelser på elg så gikk jeg for den. Ikke for at dyra har vært  skadeskutt eller slikt, men syns 6,5 gir mye sjokkskader i kjøttet og selv om skuddene gikk gjennom begge lungene så var det ingen skuddreaksjon overhodet (skutt 4 elg med mausern). Børsa gleder jeg meg enormt til å få i hus, det skal brukes en khales 2,5-10 på 308 løpet og aimpoint hunter på 8x57'en ;)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Der var Helixen i hus, skal bli spennende å få skutt litt og ta den med på revejakt fremover! Virker som solide greier :) Blir med Khalesen på i denne omgang, så får jeg se etterhvert. Gjenging skal gjøres etter at julepresset har gitt seg litt hos posten, gidder ikke å stole mer enn jeg absolutt må på Postvesenet.. God jul!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...