Jump to content

Feste demper permanent til kort pipe?


Snowdude

Recommended Posts

Jeg har tenkt meg ut på et 300 blackout prosjekt.

Med dette kaliberet så "må" det jo dempes, og jeg ønsker meg ei så kort som mulig rifle, og tenkte da: kappe pipe til en passende lengde og feste en demper permanent til pipen for å oppnå minimum lengde.

 

Spørsmål i den forbindelse

-Jeg har fått med meg at man bør ta av demperen etter bruk for å unngå rust, hvordan vil permanent innfesting påvirke her? (finns jo heldempede piper, så burde gå?)
-Er dette en jobb "hvilken som helst børsemaker kan utføre?
-Noen andre som har gjort noe likt dette?

 

 

(Prøvde søkefunksjonen, men fikk nada, mulig det er en kink i de nye nettsidene)

Link to comment
Share on other sites

Noen børsemakere er ok med det, andre ikke. Det viktige er vel at innerdelen som skrus i løpet med bafler etc. pluss løp oppfyller minstekrav. 

 

Hvis man har muffe løsning er det mye enklere, da man kan ta av hele løpet og bruke skum eller lignende litt mer liberalt.

Link to comment
Share on other sites

Ja, ei perforert pipe som står fast i kassa er jo det som må oppfylle minstelengdekravet til pipe når det gjelder heldempede våpen. Så lenge 840mm totallengde blir holdt og pipa er 400mm+ så er det jo ingenting i veien med det. Bafler og ytterrør som kan skrus av gjør vedlikehold adskillig lettere. Alm sine ytterrør på heldempede salongrifler blir vel holdt på plass av friksjon og en O-ring, som for meg virker alt for lite.. bedre med gjenger på en flens innerst mot låskassa og på begynnelsen av ytterrøret slik at en kan skru det løst og dra av.

 

En annen løsning er jo å dra frem kompressoren og kjøre luft gjennom pipa en stund etter du er kommet hjem fra bane/jakt, men selv ville jeg ikke tatt sjansen på en permanent montert demper du ikke kan adskille/lufte ut enkelt.

Edited by Ei tohi varjata
Link to comment
Share on other sites

Jeg tipper den beste løsningen er en pipe på 420mm og en demper som går bak over løpet (BR Reflex er en variant). Om du kapper på 420mm så kan du krone opp igjen om det blir behov for det, og du skal være langt bortenfor sær for å merke forskjell i daglig bruk.

Også greit å huske på minste totallengde, avhengig av skjefte så kan det jo hende du ikke kan kappe så kort som det.

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på at mesteparten av gassflyten har ganske god fart fremover, så kommer du dessverre ikke utenom å bygge foran løpet noen centimeter.

På denne siden ser du hvor langt en BR bygger fremover. Knappe ti cm foran kroningen. Med minstemål på resten av børsa så ender du med en totallengde under meteren.

Om du har gram-allergi ville jeg kanskje sett på en annen produsent, det er solide dempere men de veier en del. Kan gjøre nytte som slagvåpen i et knipetak, antagelig uten å ta skade av det.

Link to comment
Share on other sites

Man bør såvidt jeg har fått med meg sørge for at gassene som lagres i demperen ikke får ligge og kose seg i løpet, så selv om løsningen du beskriver vil være innenfor loven så er den litt på tvers av "best practice" for vedlikehold. Jeg kan se for meg at det kan løses med en monocore-demper som festes permanent til pipa, der man relativt enkelt kan ta av ytterrøret så det blir gjennomlufting. Om du mener det er en god løsning så kjør på, og legg gjerne ut bilder på forumet.

Link to comment
Share on other sites

Tror både Hausken jakt og Atec hertz fungerer fint til dette da ytterrøret skrus ut mot front. I forhold til vedlikehold kan man evt henge riflen med løp ned hvis mulig, og helst ikke sammen andre våpen. Så på dette til salongen, og koster ikke særlig mer enn prisen for demper, kapping og gjenging + sette inn noe som låser demperen på plass. 

Link to comment
Share on other sites

Synes TS skal gå for sin opprinnelige plan jeg. Kapp pipa på passelig lengde og lim permanent på en frontmontert demper til du oppnår minimumslengde. Trenger du ikke pipelengde for å oppnå høy nok hastighet, så synes jeg dette er en genial løsning.

Mtp velikehold så kan du blåse ut av pipa med trykkluft på boks. Eller lage deg en innretning som gjør at du kan blåse ut av pipa med lungekraft, når du er på banen. (Men husk at du ikke må innhalere, det er vistnok ok å ta en blås, hvis du ikke innhalerer. I følge bla Bill Clinton).

Hullet i demperen er større enn hullet i munningen, så det bør til la seg gjøre å pusse kroninga med demperen permanent montert. Med min Sonic demper skulle jeg til og med klart å friske opp kroninga med den montert.

Hvor stort problem er det egentlig med piper som blir ødelagt fordi dempere ikke skrues av etter skyting? Er dette vanlig eller er det et feltrykte, fra den tiden dempere var både dyre og sjeldne? Det må innrømmes at jeg ikke er så veldig opptatt av å skru av dempern etter at jeg har skutt, den har vel vært av noen få ganger på de to-tre åra jeg har hatt den. Og står permanent på pipa når den står i våpenskapet. 

Dempere  koster nå ikke mer enn noen få pakker med skudd og kan regnes som forbruksmateriell. Hvis TS får problemer med presisjonen etterhvert, så er det ikke værre enn å kappe pipa, gjenge på nytt og enten gjenge opp den gamle dempern eller kjøpe en ny.

Edited by 8X68S
Link to comment
Share on other sites

Sub-patroner og demper kan faktisk gi en del ekstra utfordringer. De er såpass effektive og brenner så lite krutt at en lett får kondens i potta, det kan medføre alvorlig tæring på både stål og særlig aluminium (jeg har opplevd begge deler selv).

På et heldempet våpen kan ytterrør gjerne være fast så lenge en kan ta ut innmaten, det bør gi nok utlufting.

Link to comment
Share on other sites

Problemet kommer om demperen ikke blir skikkelig varm. Forbrenningen produserer mye vann som vil kondensere i demperen, sammen med andre gasser og kruttrester kan det danne en ganske korrosiv blanding. Store overlydspatroner brenner mye mer krutt, dette driver kondens ut for hvert skudd og varmer også demperen så vannet tørker ut raskere. Men selv de kan gi korrosjon om en lar de stå på børsa.

Om en ikke vil/kan demontere demperen etter bruk vil jeg anbefale en natt på et varmt sted for tørking.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...