Jump to content

Pulsar trail, helion eller core ?


ipotodd

Recommended Posts

Skal anskaffe meg termisk nattoptikk, men trenger tips/råd.

Skal primært brukes til lokalisering av dyr (les hjort) og tenker derfor på en håndholdt helion xp28, men har veldig lyst å forsøke grisejakt i Sverige på sikt og da ønsker jeg ikke å bruke enda mer penger (det er dyrt nok) på rifleoptikk, så da lurer jeg på å kjøpe trail i stedet og bruke den som håndholdt til min nye "hjortespotting" hobby, vil det fungere?

Blir ikke klok på tilleggsutstyr til Pulsar og dessverre er det få som har utvalg (i Bergen) slik at jeg kan få prøvd før kjøp. Noen som vet om helion kan brukes på kikkert med adapter slik som pulsar core kan? Evt er core like god som helion og trail?

Noen som har tips erfaring med andre merker ?

mvh Odd

 

Link to comment
Share on other sites

Hei. Jeg har flere av pulsars sikter. noen av de er digitale og noen er thermale. på børsa bruker jeg et pulsar apex75 thermalsikte og til å spotte bruker jeg en pulsar core thermal i kikkertmodus. har lang erfaring i å jakte på natten da jeg er eh,"skadedyrsutrydder" på en stor gård i sør-sverige. det har jeg vært i en del år.:ph34r:

for å svare på det du spør om, så vil det IKKE gå å bruke helion hveken som adapter eller som sikte.

Da må du ha pulsars trail som er ett thermalt sikte. En trail vil derimot fungere helt utmerket som spottescope for alle dyr i svarte natta, også hjort. man ser allt med disse siktene, å det på sekunder.

Når det gjelder pulsar core, så har jeg også denne. Den er nok IKKE  like god som  trail til å skyte med. den tåler nemlig ikke særlig til forstørring på selve kikkertsiktet før bildet blir veldig pixellert. min erfaring er att den passer best som thermal kikkert til å finne eller se dyr med. Til dette er den utmerket.

Siden helion ikke er på markedet enda, kan jeg ikke si om core er dårligere eller værre enn helion til å spotte med.

Det jeg kan si er att med Core brukt som et thermal spotting scope, ser du en hare ute på en åker helt greit ut til en seks sju hundre meter i stappmørke. Eller det vil si. du ser ikke att det er en hare, men du ser fint att det sitter noe lite som avgir varme på det holdet. en hjort ser du fint varmen av opp i mot en kilometer, kanskje litt lengre om forholdene er gode.

Dog er ingen av disse siktene så gode eller med så stor forstørrelse att du med sikkerhet kan si att dette du står å ser på er en hjort på lengre avstand. Du ser noe som avgir varme å thats ab it. Du skal ganske så mye nærmere for å se om det er ett villsvin eller en hjort som står der. For å ikke snakke om hvor vanskelig det er å skille ett rådyr i fra en dåhjort.

Core er forresten ikke vanntett, noe som trail etter sigende skal være.

Ellers er Core det eneste systemet fra pulsar der du kan bruke den som håndholdt kikkert for så å klipse den på adapteret å bruke den til å skyte med. Dette er veldig fint om du skal jage gris i sverige. du blir nemlig fort mektig lei av å skanne av åtet eller åkeren med ett sikte som sitter fast på børsa di for å si det sånn. Det er hundre ganger bedre å ha en håndholdt thermal du bare kan putte i lomma når du skal skyte for så å starte opp siktet akkurat i det du skal skyte. Det er for øvrig mye vanskeligere enn en skal tro å finne en gris inne i siktet når en har det travelt. jeg bruker alltid å smyge fram der jeg titter i core mens jeg går. når jeg har kommet fram til skyteposisjon tenner jeg siktet. legger børsa i trefoten. legger så coren inntil siktet og så lokaliserer jeg grisen med core for så å skifte til apex75. Ellers blir det fort å stå der å veive rundt med børsa å ikke finne gryntern inni siktet. Been there, done that.

Min anbefaling er att du kjøper deg en pulsar trail50 med 12.8x monter denne på børsa di med f.eks eaw svingmontasje eller leopold quickrelease, eller har du, eller kan få picatinny skinne på børsa di, kan du kjøpe til pulsars eget hurtigfeste. gjør du dette, kan du sitte med siktet i hendene å titte til evt du skal skyte for så å klipse det på børsa når du skal skyte. Husk bare att å klipse på siktet når grisen står på åtet.. det går som regel ikke bra. sitter du på åte i tårn eller lignende, ha siktet på børsa å ta jobben med å skanne rundt deg med hele våpensystemet.

håper dette hjalp deg litt :-D

hunter..

 

Edited by Norwegian Hunter
Link to comment
Share on other sites

Hei og takk for godt og utfyllende svar, her lærte jeg mye. Har optilock på z8 min og det fungerer supert, aldri tull med treffpunkt selv etter mange ganger av og på xbolt min, skal undersøke videre hvilken montasje som er best til trail. Kjekt med tips om selve jakten også og viktigheten av å løsrive spottingdelen fra skytingen med avtagbar termisk. Nå må jeg bare få kloa i trail, vanskelig å svi av så mye penger uten å ha klådd litt.

Igjen takk for info,

Noen sommar erfaring med andre merker ?

mvh Odd

Link to comment
Share on other sites

Enig i at de nye Helion kikkertene og Trail siktene virker interessante og gjennomtenkte. Et aspekt når det gjelder nattoptikk er batteriforbruk. Har selv prøvd den forrige modellen før Trail : Pulsar APEX under skyddsjakt i sverige. Den spiste batterier (to stk. CR123). Om jeg brukte den til å spotte med på post gikk det mist et sett med batterier (,dyre batterier) på hver økt. Vet ikke om Core FXD er bedre på strømforbruk? Både Trail og Helion har nå oppladbare batteripakker som kan skiftes lynraskt ut og er relativt rimelige i innkjøp slik at man kan ha en eller to batteipakker med seg i jakkelommen under postering. Pulsar har også nylig kommet med to nye Core modeller som har mulighet for ekstern strømforsyning via mini usb, mulighet for videoopptak og som er vanntette (1m i 30 min.) Den har også fått nye okularer til hver av modellene som forstørrer mer optisk enn Core FXD50. Sistnevte forstørrer 2,8 ganger mens FXQ38 forstørrer 3,1 ganger og FXQ50 forstørrer 4,1 ganger. Det vil øke deteksjonsavstanden en god del slik at det blir lettere å skille ulike arter på litt lengre hold, men vil samtidig redusere synsfeltet tilsvarende. For hjortespotting er vel lang deteksjonsavstand å foretrekke. På trange griseposter er nok godt synsfelt å foretrekke.  Det er også verdt å merke seg at det er den optiske forstørrelsen samt oppløsningen på sensoren i thermokameraet som avgjør bildekvaliteten. Det er lett å la seg lure med at produsentene skryter av høy digital zoom. Dette gir egentlig ikke noe særlig bedre gjennkjenning men kun et større bilde. 

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

-Kom på enda en ting angående Pulsars nyeste modeller. De har som du kanskje vet to serier. XP og XQ. XP serien har dobbelt så høy oppløsning på sensoren samt svært godt synsfelt. Det er kanskje også noe å ta med i vurderingen. Jeg har vært så heldig å få tak i en av de første Core FXQ 50'ene som kommer til landet, og skal hente den i morgen. Tenkte å teste det som håndkikkert i helgen. Byttet ut en Quantum XQ 19 med denne nettop fordi det var vanskelig å skille mellom ulike arter på lengre avstand. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...