Jump to content

Kort løp på hagle erfaring


freezingduck

Recommended Posts

Jeg har i dag følgende som jeg skyter med.

Benelli Supernova 71cm løp 122cm total lengde. Brukes på gås og sjøfugl

2 stk Benelli vinci 67cm løp 122cm total lengde. Brukes 95% av tiden på alt av småvilt som ikke er sjøfugl.

Jeg vurderer nå og kjøpe meg ei kort hagle som dedikert til skogsfugl eller jakt i tett skog.

Har en forkjærlighet for benelli, og har derfor sett på m2 med 21" (53cm) løp.

Dette gir meg ei hagle med et kort og hendig løp.

Totallengden blir kun senket med 10% til 109cm.

Jeg må tenke på at denne har sikringen bak istedet for foran som alle andre mine har.

Det er 15.000kr hvis jeg ikke finner noe brukt.

Er det noen som har erfaring med 21" løp på m2 eller andre korte hagler som jakthagler?

Er det noen som vet en børsemaker som kan kappe en av Vinci løpene og gjenge for choker? De er vel krommet innvendig og derfor ikke så lette å kappe.

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har stort sett jaktet med 47 cm løp i pumphagle siden det ble tillatt løpslengde for hvem vet hvor mange år siden. De siste åra har jeg brukt over under med 71-2-3 cm løp?. Korte løp "vingler" mere og er ikke like enkel og skyte "presist" med for meg, og sikkert for veldig mange andre også. Spørsmålet er egentlig hvilket terreng man går i, hvor fort skuddet faller og på hvilken avstand man skyter mest. Jeg synes kort hagle er fint i kratt og bratt terreng hvor et langt våpen blir upraktisk å bære, så jeg kan tenke meg at i veldig tett skog vil det være noe av det samme. Men jeg ville ikke gjort dette kompromiet om du mener det er rom for å ha "normal" lengde på løpet, og akkurat nå vet jeg ikke om jeg ville ha kjøpt en halvauto hellero.O

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

For min del er det totallengden på hagla som er interessant, ikke om det er 50 eller 72cm løp.
Det virker som de fleste glemmer at det er en låskasse på pumpe og halvautoer som bidrar til økt totallengde.

På min Benelli har jeg et relativt kort løp. Som støkkjeger foretrekker jeg hendige og "lettmanøvrerte" hagler.
Har prøvd pumpehagle med 70cm løp på jakt i tett skog, det ga meg følelsen av å dra på ei padleåre....

Ser fordelen med lengere og mer stabil hagle på f.eks drivjakt på ender/sjøfugl der du ser viltet før det kommer på skuddhold.
På raske ryper hvor du kanskje har 1,5 sekund fra du ser fuglen til å montere og felle vil jeg ha det kort og hendig.
Jeg ligger på rundt 90% treff på støkkjakta. Trener man ikke spiller det liten rolle om hagla er lang eller kort...
 

Link to comment
Share on other sites

Personlig synes jeg balansen er viktigere enn lengde, men det er ofte en sammenheng mellom disse to faktorene. Mellom 50 og 70 cm så er det 20 cm, ei pumpe eller halvauto er gjerne ca 10 cm lengere enn knekkhagle siden systemet bygger på lengden. En stor ulempe med kort løp, som jeg har glemt, er lyden. Den blir alt for høy til at man tåler skudd uten hørselvern. Hørselvern bør man selfølgelig bruke uansett, men glemmer man de er det forskjell på Auu! det var vondt, og Auu! det var jævlig vondt pluss ei uke med piping i øra.

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter alltid med aktivt hørselvern, så det er ikke det største problemet.

Hvis jeg skal på normal rypejakt i åpent terreng, kommer jeg til å bruke min Vinci med 66cm pipe.

Dette var kun tiltenkt de dagene jeg jakter i tett gran/Bjørkeskog på jakt etter skogsfugl.

Det er rett som det er at det blir veldig trangt både når jeg går og det skal skytes.

Link to comment
Share on other sites

Har selv en super vinci med 66cm løp og kjøpte akkurat en m2 med 61 cm løp.

Jeg merker på svingen med bare de 5cm kortere at det føles litt mer vinglete men heller  ikke værre en at den og kommer til og få noen turer på fuglejakt på støkk.

Jeg kjøpte den mest som ei litt kortere og hendigere hagle og ha i fanget på lokkejakt på rev hvis mikkel kommer raskt inn fra siden i trange poster.Vil og være mitt førstevalg på rådyrjakt og.

Skulle jeg bare hatt en hagle tror jeg at jeg hadde beholdt vincien i 66cm da den virker mer stabil gjerne på raske sideskudd på fugl.

Jeg må si at bare de 5cm gjorde at hagla føltes langt hendigere.

Men og gå helt ner på 21 tommers løp hadde jeg personelig ikke valgt til ei jakthagle.Jeg syntes at 24tommeren ble kort nokk til at den føltes hendig samt at den heller ikke ble for stutt og vinglete for fuglejakt.

Link to comment
Share on other sites

Det er også mulig å "henge" noen lodd på ei kort hagle for og få rett balanse. Problemet er pumpe og halvauto som skifter vekt og balanse avhengig av hva som ligger i magasinet. De blir aldri optimal uansett hva man gjør med de. 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Lee1 skrev:

Noen som har testet skuddbilde med kort løp og sylinderchoke?

Ja 

I Danmark skyder vi med stål og der er kort løb og cylinder perfekt til "rough shooting" etter fasan mm, da skudhold tit er 10 eller 15 meter og en hårdt boret vil smadre vildtet om du træffer.

Jeg snakke så om side by side i kal 16 :D

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Lee1 skrev:

Noen som har testet skuddbilde med kort løp og sylinderchoke?

Ren Cyl skal gi ca 40% skutt på 35 m innenfor sirkel på 75cm Diam. (blyhagl)

Skuddbildene er sjelden "pene" med ren Cyl, ofte er de litt uryddige og med noen "hull", men meget effektiv til tidlig rypejakt da holdene som regel er korte. Det blir straks et bedre/jevnere skuddbilde med litt choke i løpene ss Impr.Cyl (45%) eller Skeet.- Men jevnhet/kvalitet på treffbildet og hvordan en specifik patron oppfører seg må selvfølgelig prøves med det aktuelle våpenet.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Prøvde en dame hagle i dag.

Kappet stokk og 66cm løp på en o/u.

Totallengden ble da 108cm mot M2 sin 109cm med 53cm løp.

Damehagla veier 2.55kg og gir jo selvsagt ikke noe god sving, men kjente hvor mye mer hendig den ble.

Dette må jo bli sammenlignbart utenom at m2'n blir 600gram tyngre.

Edited by freezingduck
Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri skutt med m2 med 21" løp, jeg jakter med en Vinci som er 13cm lengre og jeg tror nok jeg blir og merke 13cm forskjell ganske godt.

Den jeg prøvde i dag var en o/u som har nesten identisk total lengde som en m2 med 53cm løp, for å kunne kjenne litt på hvordan det kjennes med så kort hagle før jeg bruker 15.000 på å bestille ei.

Lurte på om det var mulig å sammenligne de to siden lengden var så lik.

Problemstillingen står lengre opp i tråden.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Tenkte jeg skulle legge ut et bilde av hvordan haglen ble.

Endte opp med å kjøpe ei m2 med 53cm løp i tillegg til å sende vinci'n til kapping på 45cm.

Har ikke jaktet med m2'n, men har skutt ca 50 fugl med vinci'n og kunne ikke være mer fornøyd.
den er ikke den beste på drøye hold, men helt genial til kjappe skudd inntill 25m.

21743864_10159156799740562_6149457742184177167_o.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...