Jump to content

Klassisk safaririfle i .404 Jeffery med ekstra løp i .333(8) Jeffery


jjrckd

Recommended Posts

Hehe:)

 

Kassa er såpass (les: jævlig) lang at de to boltene er spacet ut nok til at de greit burde klare momentet fra munningsvippen. Et annet poeng er jo at stokken er custom for meg og burde gi minimal munningsvipp. Skal ta opp spørsmålet ang den tredje skruen med Mr. R.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...

Konklusjonen på rekylklakk for .338 er at det trenger en ikke. Jeg var i utgangspunktet såpass bestemt på 330 Dakota at da jeg "byttet" til .338J så sjekket jeg ikke opp forskjellen i hylsevolum på .338J og .404J. Selv ikke etter at jeg fikk 100stk .333J hylser (som nå er sizet opp til .338) i posten begynte bjellen å ringe. Det var faktisk bare her om dagen at jeg plutselig innså at .338J er temmelig ulik .404J. Faktisk såpass ulik at det skal bli litt spennende å teste mating av .338J hylsa i magnumkassa.. Uansett, jeg tror at .338J blir en utmerket norsk storviltpatron. 250grs kule i +/-750ms må jo bare være helt topp!

 

Har forøvrig også endelig fått våpenkortene etter at søknadene har vært i terra incognita i et par måneder. Jeg begynner nesten å lure litt på om ikke den lokale Tante Blå har blitt litt preget av #metoo (please) og har straffet meg ved å legge de til side. Hadde nettopp en runde hos alvestad/brownells/landrø for å få inn litt ladekomponenter. Ble relativt kostbart...

 

Riflestokken slik den så ut sist jeg så den kan man se her. Regner ikke med at det er lenge til overlevering:)

Link to comment
Share on other sites

Fikk inn litt hylser og kuler i dag. 250grs Accubond / .338 Jeffery på venstre side og 400grs DXG / .404 Jeffery på høyre. Børsemakeren har testskutt .338 løpet og fikk trykktegn litt vel tidlig så det må feilsøkes litt men han mener at han skal finne ut av det.

 

 

 

IMG_2814.JPG

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Gratulerer med flott rifle :)

 

Ser at skjeftet er helt og ikke delt slik som f.eks Westley Richards Takedown modeller. 

Blir takedown løsningen her mer lik MS 1903 med stålet skrudd ut av skjeftet og påfølgende pipebytte ?

Link to comment
Share on other sites

Beklager at jeg ikke hverken har kommet med oppdateringer eller svart på spørsmål. Grunnen er rett og slett at jeg har vært begrenset til telefon og at jeg ikke orker å knotte inn lengre tekster fra denne. Skal ta meg i nakkeskinnet i morgen å få sveivet i gang PC'n..

 

Hadde forøvrig første prøveskyting i dag. Etter innskyting så lå de siste tre .338 skuddene innenfor en litt stor femmer. .404 innenfor snusboksen. .338 har blitt målt til 764m/s men er da litt hard. Dette var med n160 krutt, tipper jeg skal få litt mer fart med n550 eller n560. Uansett, målet var 750ms så jeg er fornøyd.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Var med jjrckd på banen i dag, og kan bekrefte at børsa er dritlekker :-)  Kikkertmontasjen er så elegant, og genial som det går an å få det. Balanse, og børsemakerarbeid i toppklasse. Også glad at han tok til fornuft, og fikk på kvartskinne. Det SKAL ei sånn børse ha.Tenker det blir en del skyting fremover. I morgen er det 2 mnd. til vi drar....

Edited by Ruger #1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Det ble mandag før jeg fikk satt meg ned med noe som hadde tastatur gitt.

 

Jeg har lenge lurt på hvorfor .333J har så lavt makstrykk men mener nå å ha funnet ut av det. Det viser seg at hylsene begynner å henge relativt tidlig. Jeg leser andre steder at dette er et problem med .333j og at det skyldes at hylsene er unormalt koniske. Mistenker at maxtrykket har blitt satt lavt for å forhindre dette ettersom det ikke er noe annet som skulle tilsi at .333j har 500bar lavere max enn.404j. Med 64grs n160 og 250grs Scenar L får jeg 764m/s men da henger noen av hylsene i kammeret. 62grs n160 gir 742ms (litt bratt stige..). Tipper som sagt at jeg skal få opp farten en del med n550 eller n560 og ville ikke bli overrasket om jeg ender opp med en ladning som gir meg rundt 780ms med 250grs kule. Dette er over det jeg hadde håpet på men i etterpåklokskapens navn så hadde det nok ikke vært dumt om jeg hadde gjort noen endringer på kammeret slik at jeg hadde fått de samme geometri som på .404.

 

Har vært så uheldig at jeg har blitt satt til kontorarbeide i et par uker nå og så blir det en tur utaskjærs så jeg får ikke testet ladninger på en liten stund. Kommer med oppdatering på .338 når jeg har fått testet mer.

 

På 2/19/2018 den 21.10, Wiking skrev:

Gratulerer med et meget flott og gjennomført våpen! 

 

Tør jeg spørre hvilken profil og lengde pipen har? Jeg holder på å dra i gang et lite prosjekt selv og tråler nettet etter inspirasjon. :D

 

Det kan du men du får ikke noe godt svar. Pipa er 65cm. Dessverre var .404 løpet allerede dreid ned litt for mye da jeg kjøpte dette fra Tonheim. Dette medførte litt tenking på hvordan en skulle lage overgangen mot muffe samt få til en grei løsning for kvartskinna . Løsningen ble en sylindrisk muffe med en liten "fillet" i enden. Deretter et løpmed kvartskinne i klassisk sporter stil.

5a9d141d6edcf_FullSizeRender(2).jpg.21d3aa2286452a7ed942c2a7952b5351.jpg

 

På 2/20/2018 den 19.33, maral skrev:

Er begge pipene klare? Hvordan blir pipeskift gjennomført?

Pipeskiftet innebærer noe skruing og er vel ikke designet med tanke på at en skal bytte løp flere ganger om dagen. Skjeftet må av og pipe skrus ut av muffa. Deles rett bak kvartskinna på bildet over. Jeg har brukt muffe fra Rafdal i flere år og har aldri hatt presisjonsproblemer med disse.

 

Har tatt et par bilder med kikkert montert.

5a9d142085660_FullSizeRender(1).jpg.931cd53035b722b3c6dacc32a8dab599.jpg

FullSizeRender.jpg.aebbbb2ffb7865cdf23ee874e8363cb8.jpg

 

I tillegg har jeg fått en egen side hos Rafdal. Her vil det komme flere bilder etterhvert.

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Har kommet meg hjem og fått kontrollmålt. 18,5mm ved munning, 30mm i avslutning mot muffe og 32,5mm muffe. 64cm lang. Dette er ei Walter pipe.

 

Har forøvrig lekt meg litt med QL. Etter at jeg har oppdatert tverrsnittarealet for å korrigere for .338 (vs .333) samt oppdatert hylsevolumet ser jeg at målte hastigheter ligger i snitt temmelig nøyaktig 1% over beregnet hastighet. Temmelig nøyaktig mao. 64grs n160 som henger litt i kammeret beregnes til 3325bar noe som er 25bar over max (litt teoretisk altså).

Ser en bort fra usikkerhetsmomentet ved å bruke QL og erkjenner at det som nå kommer er høyst teoretisk burde jeg med 66.5grs N560 oppnå 792ms ved et trykk på 3180bar. 65.5grs med N560 gir 780ms og 3029bar. 66,5grs MRP gir 793ms og 3082bar. Om ikke annet så i det minste en god pekepinn på hva jeg kan forvente av ytelse.

 

Skal bli artig å få testet dette.

 

Når det gjelder .404 så er jeg ikke så spent. 78grs med n150 og 400grs aframe gir 709ms. Selv om rekylen var mer seig og tung en den var hard så har jeg ikke behov for å endre noe på denne ladningen. Samme kruttmengde med 400grs DGS ga pussig nok eksakt samme hastighet. Enkelt å forholde seg til om ikke annet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har vært mye på tapeten i det siste så har ikke fått testet ladninger før i dag. Konkluderte raskt med at Kynoch hylsene henger noe forjævlig i kammeret etter første skyting. Dette samsvarer med tilbakemeldingene fra Rafdal. Måler ny hylse mot engangsskutt hylse og ser at det er en del forskjeller. Dette skyldes nok både at Kynoch hylsene i utgangspunktet lå godt under minstemål ift standarden og også at kammeret mitt er en slags bastard. Jeg har nå ca 30 hylser som er skutt 1 - 2 ganger så jeg har nok til å fortsette med å teste ladninger men tenkte jeg skulle skyteforme resten av de nye hylsene. Fant følgende oppskrift her på kammeret og lurte på om dette er greieste måten å gjøre det på?

På 25.10.2016 den 11.53, C96 skrev:

oretrekker skyteforming, uansett må hylsene glødes først. 10% av hylsevolumet med et raskt krutt (N110), fyll opp til hylsehalsen med f.eks. semulegryn. Lager en propp med hvitt Casco trelim, og la det få tørke et døgn. Hvis dårlig tid, kan stearin brukes, men det har lett for å bli litt søl.

 

Gløde trenger jeg ikke da det jo ikke er store forskjellene men lurer litt på hva man regner 10% ut fra, fylle hylsa med krutt og veie "volumet" for så å ta 10% av dette? Engangsskutt hylse rommer 79,6grs N120 (raskeste kruttet jeg har stående). Uskutt hylse rommer 75grs N120. Er det slik at jeg kan bruke 7,5 grs N120 og den ovennevnte metoden for å skyteforme hylsene eller burde jeg bruke litt mer krutt pga forskjellen mellom N110 og N120?

Link to comment
Share on other sites

De gjør det men blir liksom litt paranoid når hevarmen henger ved slappe ladninger. Er såpass dyrt å blåse ut 100stk 250grs kuler bare for å få normal funksjon at jeg tenkte det ville være greiere og skyteform.

 

Hylsene blir ca 0,5mm lengre etter første skuddet så det er nok headspacen som justeres litt. I tillegg øker diameteren Ved skulderen med 0,4mm.

 

Link to comment
Share on other sites

Ny runde på banen og nye utfordringer med .338. Denne gangen med forsiktig helpressede hylser (presset slik at de såvidt kamrer  uten motstand). Ved stående skyting er alt bra. Har såpass snert på hevarmen at jeg ikke kjenner mer enn mindre problemer. Ved sittende derimot må rifla ned for at jeg skal få nok kraft til å få ut hylsa. Alt tilsier at jeg skal ligge godt under maks men fortsatt så henger hevarmen noesåinnigrønnhælvete. Forøvrig ABSOLUTT ingen andre trykktegn. Har prøvd veldig forsiktige ladestiger i MRP, N550 og N160. N160 gir hastigheter som er skremmende like de jeg får i QL. MRP og N550 ligger jevnt over 10 - 15ms lavere enn QL. Hylsene er som sagt forsiktig helpressede (engangsskutte) hylser og jeg har har målt nytt hylsevolum og korrigert dette i QL. Kula er 250grs Lapua Scenar-L. Coal: 85,5mm, col 84,5mm. Laveste målte snitthastighet er 720ms (henger). Dette med 55grs N550 noe som iflg QL skulle gitt 2812bar, dvs 17% under max. Kynoch oppgir hastighet for 250grs kule til 760ms (for .333J).

 

Klarer ikke å kamre brukte hylser uten å bruke makt. Da jeg sotet ei hylse og tvangskamret denne så ser jeg at hylsa henger fra 13mm til 27mm målt fra hylsebunnen. Før soting så kunne jeg ikke se noen tegn til trykkring/hylseekspansjon eller flate hetter, merker fra støtbunn, ingenting.. Kammeret er polert og tørrpusset.

 

Skjønner rett og slett ikke denne. Begynner å lure på om problemet ligger i hylsene (Kynoch) og at disse kan være unormalt bløte. Råd/tips til feilsøking/fix mottas med takk!

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, jjrckd skrev:

 

Skjønner rett og slett ikke denne. Begynner å lure på om problemet ligger i hylsene (Kynoch) og at disse kan være unormalt bløte. Råd/tips til feilsøking/fix mottas med takk!

Jeg er enig, høres ut som det er lite «springback» i hylsene. Mer gløding vil vel bare forverre problemet. Hvis hylsematerialet er problemet, burde det bli bedre etter noen ladesykluser. Det kan kanskje være lurt å gå bort fra tilpasset/minimal kalibrering, og heller presse litt mer slik at du får bearbeidingsherding av materialet. Samt holde ladningene på den moderate siden, for å unngå at hettelommene blir for romslige. 

Det er vel ikke flust av alternative hylsefabrikat, men Bertram har vel. Et arbeidskrevende alternativ kan være omforming av norma el hornady 404-hylser, men det vil vel kreve både neck-turning, og kanskje innvendig brotsjing. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke helt sikker men mener at det er Bertram som produserer hylsene for Kynoch. Har funnet en annen produsent i US som produserer på bestilling men hjemmesiden deres er dårlig og har ikke kontaktinfo. I tillegg så virker det som om det ikke har vært aktivitet der på noen år så...

 

Jeg forsøker meg på rådet om arbeidsherde hylsene. Her er det bare å ringe Landrø og få tak i flere kuler!

Link to comment
Share on other sites

Har vært inne på tanken om å forme .404 hylser men hadde håpet å slippe dette. .404 og .333 er vesentlig forskjellige fra hverandre og det slår meg som temmelig arbeidskrevende å gjøre dette (som @spindrift var inne på). Men som en siste utvei så..

Link to comment
Share on other sites

Hadde litt av det samme i 8x61NS, første diagnose var at det var noe med kammeret (og det var det forsåvidt, så tydelig en ring på hylsene), så pipa ble kappet litt og kamret på nytt. Stor var overraskelsen når hylsene fremdeles hang litt.

Bakket av bittelitt på kruttet og problemet borte. Jeg lot nok ønsket om mye fart ta styringen.

 

Det finnes dier for omforming av 404 til 333, http://www.huntingtons.com/store/product.php?productid=17888&page=1 uten at jeg aner hva denne gjør

Kanskje enklere å forme om 300 ultra mag enn 404? Synes det er letter å åpne opp en hylse enn å presse ned.

Evt 300 blaser magnum?

 

Tro hvor langt smeden er kommet med min 404?

Edited by Chiefen.v-2
Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, jjrckd skrev:

Her er det bare å ringe Landrø og få tak i flere kuler!

Hvis du vil ha en ny sykdom; disse hylsene ser veldig, veldig velegnet ut for støpte blykuler... .. Lang hals, moderat hylsevolum, relativt grovt kaliber... 

Det kunne gi muligheten for billig trening med hyggelig rekyl, og de dyrebare hylsene varer leeenge med slike reduksjonsladninger.  Men- man må regne med endel eksperimentering. Bare så jeg har nevnt det. Lykke til videre med grombørsa!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Chiefen.v-2 skrev:

Tro hvor langt smeden er kommet med min 404?

 

Hvis du har samme smed som meg så tror jeg det ble kamret en .404 denne uka..

 

Det har vært snakk om støpetang men hverken @Ruger #1 eller jeg har fått ut fingeren helt. Vi må bare en kjapp tur til Afrika først så får vi se om det ikke blir litt kulestøping utpå sommeren.

2 timer siden, spindrift skrev:

Lykke til videre med grombørsa!

 

Takk!

Link to comment
Share on other sites

Sitat

For those shooting North Fork bullets out of their 404 Jeffery, the technicians at North Fork sent me the following data. This data was for their SS bonded (soft) bullets. For the same weight FPS/CPS bullets, the recommendation was for 1 grain less powder than the final charge weight in the SS bullets. Supposedly, it will get you very close to the same POI between the softs and solids. I am currently in the process of verifying this fact but so far it looks promising.....

 

5aaeb99d48e3b_Skjermbilde2018-03-18kl_20_08_33.png.5bd86e549f0f0ecb270d044dafd3812b.png

Link to comment
Share on other sites

Info fra Rhino Bullets på spørsmål om ladedata for .404 Jeffery:

Sitat

HI,

 

Thanks foe contacting me. You use Normal reloading tables, but start at starting load.

IMPORTANT  Bullet must have a jump of minimum of 1 to 2mm. To Rifle lands. If you have a load for a another bullet make with same weight go down 2.5gr and work up in some cases you might end with a higher load. Look for signs of pressure as you work up your load.

 

Hope I have been of some help.

 

Regards and good hunting,

 

Kobus

 

Edited by jjrckd
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...