Jump to content

Klassisk safaririfle i .404 Jeffery med ekstra løp i .333(8) Jeffery


jjrckd

Recommended Posts

Etter mye frem og tilbake har jeg nå kommet så langt at jeg faktisk har noe som kan kalles et prosjekt. Endte opp med .404 Jeffery som "primærkaliber". Stilen blir lettere modifisert klassisk Engelsk safaririfle. Ønsker å bygge et bruksvåpen uten at dette vil føre til at jeg tar valg som vil påvirke kvalitet og funksjon.

Vektor Magnum DSB låsekasse, stokkemne og løpsemne for .404 Jeffery befinner seg for tiden hos børsemaker.

58c7cdc20d07b_vektordsb.jpg.1b14abd56447d674d36884a3fe23af7d.jpg

Ettersom jeg ønsker en lettere modifisert men fortsatt klassisk Engelsk stil med åpne sikter samtidig som jeg ønsker muligheten for kikkertsikte har jeg brukt litt tid på å finne en montasje som er mest mulig diskret. Er veldig fornøyd nå som det endelig ser ut som om jeg har fått bekreftet at 2 sett med Smithson montasjer er på vei fra USA.

58c7cdbf7e18a_scope3.jpg.d5b0ef2a4a16990e7f46433b1e28e3ec.jpg58c7cdc0345ee_scope2.jpg.8d2ad6902fd7ef26bfb49e2062554dc5.jpg

58c7cdc0c8c41_scope1.jpg.41858d870c8bb178ec2b4524f0a73e50.jpg58c7cdbedee16_scope4.jpg.c245d3e5ed40e7830477f0f48d0b0ede.jpg

Latterlig elegant, lavtbyggende og egentlig det eneste en kan ha på ei rifle som dette.

For å utvide bruksområdet på rifla vil den i tillegg til .404 løpet få et løp i .333 Jeffery. Dvs, pga at løpsemne i .333 må spesialbestilles samt at .333 kuler begynner å forsvinne fra markedet tar jeg et triks i ludo og bygger en litt mer moderne (men totalt ukjent) variant, nemlig .338 Jeffery. Har 100 stk .333 Jeffery hylser liggende og har vært i kontakt med en bruker her på forumet som har sagt seg villig til å hjelpe meg med brotsj, tolk og dier. Venter i spenning på oppdatering fra den fronten;)

IMG_1787.JPG.456789d54f3bfe2c444293c2f7a7c38a.JPG 

IMG_1793.JPG.9f6d97bc9c0dcde6afc1bd2a43050067.JPG

 

Bilder og oppdateringer vil komme etterhvert.

 

Bakgrunnen for dette prosjektet kan en lese mer om her hvis en skulle være interessert:

og her:

 

Edited by jjrckd
Endret emnefeltet
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ja, custom Mauser i links er nok ikke billig, blir dyrt nok med hevarmen på rette siden er jeg redd...

 

Montasje og freser for montering er på vei fra USA, gleder meg som en unge til å få det i hus. Hvis noen har spennhylser for tommeverktøy til låns så hadde jeg satt stor pris på en PM på dette:)

Link to comment
Share on other sites

Sitter og ser på kikkerter. Ser at det muligens blir en utfordring å få riktig plassering på kikkerten pga lang kasse og liten (eller ingen) fleksibilitet på basene.

Har mer eller mindre bestemt meg for Nickel 1,5-6x30 til .404J løpet. I utgangspunktet drømmekikkerten og ut fra bildene så blir det ingen problem med plassering.

http://www.nickel-ag.com/en/products/scopes/15630.aspx

Værre blir det med kikkerten til .333(8) løpet. Ønsker her noe som kan brukes på litt lengre hold men som samtidig ikke er større enn 42mm. Swaro Z6 1,7-10x42 er aktuell men har hatt denne og likte den egentlig ikke... Kaps 2-8x42 er interessant men kjenner overhode ikke til merket (utover det jeg leser på nett). Zeiss V6 kunne vært interessant men har ikke 42mm. Swaro Z8 1,7-13x42 - Vet ikke om jeg vil ha opplyst retikkel. Swaro Z3 3-10x42 - Joda, aktuell hadde det ikke vært for at jeg har 30mm ringer..

Forslag?

 

Link to comment
Share on other sites

Leicaen er vulgært stor bak. Den passer best på en Tikka tactical med GRS..

Okularet på kikkerter til disse riflene bør være så lite som mulig for å få så god klaring til hevarmen som mulig under raske ladegrep.

 

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja Leicaen er nok litt feitere over ræva enn feks. Zeiss Victory (46 kontra 42 mm.)
Til gjengjeld har Leica kortere okular enn Zeiss (72 kontra 80 mm. med diopterringen innskrudd)

Men det er vel kun med på å fremheve den stuttfeite designen....
Bortsett fra det er Leica ER / ERi et godt sikte med 100 mm. øyeavstand.
Jeg har nå min tredje ERi i hus og en jaktkompis har 2 stk på et "matching pair" ZKK 602 i 375 H&H og 300 H&H, og vi er ihvertfall godt fornøyd.
Jeg tror nok at det ville fungere meget bra på .333 pipa.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke sett på Leica siden Magnus men må si at de har kommet seg betraktelig. Okkularet er slankere enn Swaro Z8 og på de fleste andre områder er nok Leicaen hakket bedre enn Swaro ihvertfall til mitt bruk. Må sjekkes ut etter at det har kommet montasje på rifla. Største utfordringen blir nok korrekt øyeplassering uten at fremre ring kommer i konflikt med objektivet. Får håpe problemet kun eksisterer i hodet mitt..

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, jjrckd skrev:

Sitter og ser på kikkerter. ...
Værre blir det med kikkerten til .333(8) løpet. Ønsker her noe som kan brukes på litt lengre hold men som samtidig ikke er større enn 42mm. Swaro Z6 1,7-10x42 er aktuell men har hatt denne og likte den egentlig ikke... Kaps 2-8x42 er interessant men kjenner overhode ikke til merket (utover det jeg leser på nett). Zeiss V6 kunne vært interessant men har ikke 42mm. Swaro Z8 1,7-13x42 - Vet ikke om jeg vil ha opplyst retikkel. Swaro Z3 3-10x42 - Joda, aktuell hadde det ikke vært for at jeg har 30mm ringer..

Forslag?

 

Vet ikke hvilke krav du har til optikken, men har du sett på Leupold VX6 2-12x42. Leupold har rimelig slanke okularer og optikken holder til det aller meste av praktisk jakt. De første minuttene på morgenen og siste på kvelden ryker sikkert, men hadde den perioden vært målet så hadde du vel valgt sikte med 56 objektiv uansett.

Link to comment
Share on other sites

Kan ta med min Leupold VX6 en gang vi skal på banen. Riktig nok en 1-6, men du får litt føling med optikken/kvaliteten.

Eller du kan komme bort å låne den med deg hvis du lover å ikke skru på innstillingen ;). Står i svingmontasje på dobblingen.

Ellers har vel Meopta x 40, 42, 44 i diverse med, og uten lys. Hadde en Meostar engang som jeg likte godt. Ble byttet/solgt i et svakt øyeblikk. Vet du har mer lyssterke kikkerter i arsenalet ditt. Bøjakt i dårlig måneskinn er vel neppe 1.pri med denne rifla ;)

Det er ikke "Rigg" som bygges her. Spennende å følge, og ikke minst prøve når ferdig !

 

Edited by Ruger #1
Link to comment
Share on other sites

På 30.3.2017 den 12.52, jjrckd skrev:

Kaps 2-8x42 er interessant men kjenner overhode ikke til merket (utover det jeg leser på nett).

Jeg har hattt en Kaps Classic(?) på gammelmauseren i snart 20 år, nå. opplever den som en kikkert på det jevne, i sin kategori (litt under Zeissrovski) fra samme periode.

Den har vært med i elgskogen i mange år som bandhundfører og med løshund, og har aldrig svikta meg. Min har fått noen skraper og merker, men viser ikke tegn til nykker når det gjeder det mekaniske. Optikken holder i massevis til mitt bruk, men den er ikke noen lettvekter...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da er ringene i hus:) ikke noe tull i tollen slik jeg har lest at andre har opplevd. Bestilte 2 sett med lave ringer men nå som jeg har sett hvor lave de faktisk er er jeg litt i tvil på om jeg får på en kikkert med 40+ mm objektiv.

Hadde opprinnelig tenkt å ha klassiske safarisikter på begge løpene men endte opp med å bestille et diopter fra Smithson. Er litt i tvil om jeg skal bruke dette på det ene løpet og i så fall hvilket løp. Kan enten få god presisjon med diopteret og .333(8) løpet eller åpne det opp litt og få ett raskt og presist sikte på .404 løpet. Råd, tanker og tips mottas med takk!

 

IMG_2069.JPG.51282ec7b6b82d93c2d3beb2831e7975.JPGIMG_2072.JPG.92a3a5bca08b9810b932b0a1a38f9945.JPGIMG_2068.JPG.41804aee0225a30a072d2a2bfcb6a3ff.JPG

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kassa ligger hos børsemakeren så jeg har ikke noen mål på avstand mellom ringene annet enn at den er en del mer enn på M98.

 

Ellers så meldes det at arbeidet på rifla skal påbegynnes i nær fremtid. Skulle i den forbindelse veldig gjerne ha lånt noen dummypatroner i .404 for testing av mating. Hvis noen kunne hjulpet meg med dette hadde jeg satt stor pris på dette. Har ikke selv fått ut fingeren og kjøpt hverken dier, hylser eller kuler ettersom diene jeg skal ha ikke kan leveres før godt utpå sommeren.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Haha!! Joda, tiltenkt førstegangsbruk blir Namibia 2018. Non-trophy bøffel i Nyae Nyae er vel den som får smake .404:) Vi får satse på at rifla er ferdig i tide slik at vi kan ta noen runder på banen. Du skulle vel gjerne ha prøvd .416 Rigby'en din snart også?

 

Ellers så går bygginga rette veien. Montasje er på og stokken begynner å ta form. Var innom børsemakeren i forrige uke for å ta litt mål osv. Begynner å se bra ut! Det eneste "problemet" så langt er at jeg pga kvartskinne antageligvis må bytte det ene settet med ringer i ett som bygger litt mer. Målte oss frem til at max objektivdiameter med de lave ringene vil bli 44mm noe som er litt i snaueste laget for finkaliberet (.333(8)). Hadde jeg ikke gått for kvartskinne så hadde det overhodet ikke vært noe problem men syntes liksom at kvartskinne hører hjemme på ei safaririfle.

 

Hvis noen skulle føle at de trenger et sett med Smithson ringer så kan jeg selge disse for kr 7000 (kostpris). Rafdal har freser for montering. Hvis ingen føler behovet så sender jeg de med en kompis som flytter til US og får han til å bytte de i høyere ringer.

 

IMG_2107.JPG.c766101d7444aba69f1c259a80e2a792.JPG

 

IMG_2108.JPG.78e2479bad4ced4bd6d9a54c964d2ab2.JPG

 

IMG_2109.JPG.4d09c6a8aae78ddb4b72e1b329986ff7.JPG

 

IMG_2173.JPG.782afbff81549eb1fc1d6db13f4511d4.JPG

 

IMG_2174.JPG.348f779cb4cf4696f04a748527edcfd4.JPG

Edited by jjrckd
  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg ville droppet kvartskinna og heller ha korrekt montert kikkert.

 

Hvor stor åpning har du i jaktdiopteret? Jeg har god erfaring med ghost ring med hull på 4mm. Da blir det mindre og mindre bruk for kvartskinne. 

Link to comment
Share on other sites

Tanken er tenkt men.... De "høye" ringene bygger 2,5mm mer enn de jeg har nå så den praktiske forskjellen blir ikke stor ut over at jeg kan bruke et objektiv med 49mm ytterdiameter (tilsvarer ca 42mm objektivstørrelse).

 

Jaktdiopteret er muligens litt i trangeste laget men kan jo lett åpne dette hvis nødvendig. Jaktdiopteret er kun tiltenkt brukt sammen med .404 løpet. På .338 løpet blir det klassiske safarisikter.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Børsemakeren har massiv pågang i forkant av jaktsesongen er det full stopp på rifla. Helt greit ettersom det gir meg tid til å jobbe inn litt finansiering:P Har hatt utallige runder på optikk. En stund var det Leica ER5 som lå ann til å stikke av med seieren men så fant jeg ut at ER% serien har gått ut av produksjon. Nå ser det ut som om det blir Karl Kaps Classic i 2-8x42 og TLB 1-4x24 isteden. Regner med at jeg slenger inn en bestilling i løpet av helga så snart avstanden mellom ringene er bekreftet.

 

Picture1.jpg.73c2fb6c20b4ca3d5bdb511810096dab.jpg

 

karl-kaps-tlb-1-4x24.jpeg.6d3a164ab10850890d0d973a00c69d0b.jpeg

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Status på prosjektet er nå at jeg må ha brotsj til .338 Jeffery før jeg kommer meg noe videre. Har fått hjelp av en annen bruker her på forumet til å bestille denne. Utfordringen jeg har nå er at jeg ikke har fått tak i denne brukeren på en god stund og at jeg strengt tatt ikke har fått bekreftet at brotsjen faktisk har blitt bestilt og når i så tilfelle kan forvente å få brotsjen til landet. Har prøvd telefon, SMS, PM og epost. Jeg er fristet å konkludere med at stillheten betyr at brotsjen ikke har blitt bestilt..

 

Lyset i tunnellen er at Manson Reamers igjen har begynt å eksportere brotsjer. I motsetning til PTG så har de også et bestillingsskjema som jeg har fylt ut og sendt over. Det gjenstår å se hvorvidt de gidder å ta bestillingen eller ei...

Link to comment
Share on other sites

Får håpe at det blir en løsning ja. Kan jo fortsette og ferdigstille .404 men da blir det en del ekstraarbeide med å få .338 pipa helt lik. Har klart å få PTG i dialog også så da har jeg 2 potensielle leverandører av brotsj. Som en aller siste utvei er det jo .330 Dakota men det sitter langt inne..

 

Løsningen for løpsbytte er en av utfordringene med dette prosjektet. Ideelt sett å burde vært brutte gjenger og delt stokk men Rafdal var ikke helt komfortabel med denne løsningen. Jeg prøvde å få tak i mekanismen til Sauer 202 take down uten hell så det vi landet på var muffe og gjenget løp. Pga de åpne siktene, rekylklakk og løpsprofilen må stokken av for å få byttet løp. Selv om det kanskje bryter litt med den klassiske stilen kommer jeg til å se om jeg ikke kan få tak i noen bolter med torx for innfesting av kassa slik at jeg kan beholde bolthodene noenlunde pene etter en del løpsbytter.

 

@Ruger #1 : Skal nok klare å få tatt både sebra, gnu og mere til med .404'en i tillegg til bøffelen hvis jeg ikke får ferdig .338 pipa i tide.

Edited by jjrckd
Link to comment
Share on other sites

Støtter tanken med torx på bolter. Har gjort det selv på montasjer etc., så får heller tradisjonalistene snu seg i grava...

Se på ellers fine gamle drillinger/ hagler som selges på Finn etc. Så og si alle er skjemmet av feil trekker i feil hull...

 

 

 

 

 

 

 

 

7 mnd nå :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Veldig interesant tråd, håper du får til dette prosjektet. Jeg må si jeg likte kikkertmontasjeløsningen særdeles godt.
Som dere sikker vet så har jeg en 404 Jeffery som hylsen er kortet ned 5mm for å f¨å plass i i standard Mauser M98 kasse.
Denne funker knallbra, med samme og kanskje bedre egenskaper en orginalen. med tanke på Vo og slikt,
Eneste er at jeg må lage hylsene selv, dvs at jeg må trimme ned Jefferyhylser fra 73mm til 68mm.
Mating og magasinkapasitet er helt som det skal være.

Link to comment
Share on other sites

@Chiefen.v-2, herligheten kom på rett rundt $450 for brotsj, gauge og dier. Ikke så ille men jeg skulle jo ønske at brotsj og gauge kommer til å bli brukt mer enn 1 gang. Heldigvis så har jeg en kontakter i USA som tar med greiene gratis hjem til Norge ved juletider. Leveringstid er 8 uker for brotsj og 10 uker for dier. Fikk pris på det samme fra Triebel for en god stund tilbake. De skulle ha €1100 for det samme...

 

@villreinjegeren, har sett bilder av rifla di, lekker:) Jeg begynte prosjektet mitt ved å velge å ikke bygge på den uvanlig tighte mauserkassa jeg har liggende. Var så heldig å bli tipset om Vektor DSB kassa så da var det ikke noe og lure på. Kaliberet kom fra @maral sin prosjekttråd og .333(8) alternativet er et supplement ment for å øke det praktiske bruksområdet. Ser at CIP standarden for .333J opererer med lavere trykk enn .404J. Tenker at dette først og fremst skyldes at de aller fleste .333J riflene på markedet etterhvert begynner å bli temmelig gamle så jeg hadde tenkt å sette trykket i den nyetablerte JJRCKD standarden for .338J til det samme som .404J. Gleder meg like mye til å ta med meg rifla på rådyrjakt som jeg gleder meg til å ta den med på bøffeljakt:)

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hehe... Joda... Status er at brotsjen nå ligger hjemme hos min svoger i TX. Diesettet blir produsert i løpet av noen uker og sendes samme vei. Det ryktes at nettskjæring vil bli gjort i løpet av kort tid. For ta meg en tur å klå litt når stokken blir ferdig. Satser på at rifla blir ferdig ila januar:)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Planen var å droppe den og satser på skikkelig bedding. MEN, som vanlig når noe kommer opp må en revurdere planen litt. Tanken er at pipene får rekylklakker som beddes i separate "spor" i stokken men vi har diskutert om det vil være praktisk mulig å forsøke å få satt rekylklakkene bortimot likt og så maskinere de etter lodding for å få det 100% og dermed slippe de to "sporene" i stokken. Hvis vi lander på siste alternativet og setter rekylklakken(e) helt inn mot muffa så burde en kunne sette tredje skruen inn i klakken.

 

Ellers så fikk jeg nettopp mail fra Hornady om at diesettet var ferdig og at det er på vei til min mann i TX. Nå er det bare å vente på at han skal finne det for godt og komme seg hjem til Jul.

 

Skal bli artig å se hva du får ut av m70 kassa, ser frem til en aldri så liten prosjekttråd:D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...