Jump to content

Beste kaliber å dempe


Vidarr

Recommended Posts

Er på utkikk etter ei ny børse og vil ha den mest mulig dempet, har ikke bestemt meg for hvilket kaliber eller hvilken lyddemper jeg skal ha. 

Det eneste som er bestemt at den skal være så dempet som mulig og holde storviltkravet, Lader ikke selv så burde være grei tilgang til kjøpe ammo.

Trenger derfor noen anbefalinger på den grommeste demperen som er å oppdrive for oss vanlige dødelige og evt hvilket kaliber man burde gå for??

Har ikke så god greie på dette men tenkte at det var lettere å dempe en 9,3x62 vs 6,5x55 ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg antar du tenker overlyd her? Da er det de "stutt-tjukke" patronene du bør se på. Enkelt sett kan en anta at mindre krutt og trykk ved munning gir mindre støy. Øker en kulediameteren i forhold til hylsevolumet vil de levere mer energi i forhold til mengden krutt. Spesielt i korte piper, noe som ofte er aktuelt for å beholde balanse i våpenet. Prisen en betaler er dårligere kulebane, men "joule for joule" gir de gjerne bedre effekt på viltet.

Link to comment
Share on other sites

Hvilke patroner tenker du på da? 300wsm 338 federal? ser at ammo tilgangen til disse er begrenset. 

Kulebanen er ikke så kritisk da børsa neppe vil bli brukt på hold over 150 meter, 

Edited by Vidarr
Link to comment
Share on other sites

Vekt betyr lite, maksimal demping er det som betyr noe, ser ut som det er hausken sine dempere med opptil 39+db som er mest aktuelle. 

Om vi da går utifra at kaliberet blir 308, er regelen da at størst er best? tenkte kanskje at de aller største til hausken er mere beregnet på større kaliber og at man da har mindre å hente på så stor demper på en liten 308?

Link to comment
Share on other sites

http://media.stalon.nu/2015/11/Sound-preassure-level-shooters-ear.pdf

Sjekk dataene over. Siden demperne og måleteknikken er lik for hver test, er kalibre og løpslengde eneste variable, og resultatene må kompenseres litt mtp varierende løpslengde. Du ser at 6,5, .308win, 30-06 og 8x57 alle kommer greit ut, men i forhold til løpslengde så skiller .308 og 8x57 seg ut. Hvis du ønsker å kappe pipa noe særlig så anbefaler jeg å prøve 8x57. Selv ble det 9,3x62 for min del men jeg angrer litt på det fordi det smeller en hel del. Hullet i front er ganske stort, hvilket jeg tror har endel å si. Særlig når pipa kappes ned under 50cm blir det høylydt har jeg lest andre skrive etter å ha saumfart nærmest hele internett på emnet... Hausken SD228  i 9,3 på 49cm pipe gir fortsatt ganske dyp smell og antakelig litt over grensen for hva som er okay uten klokker/propper.

En 8x57 med Whisper/WD60/ A-tec Megahertz burde bli rimelig bra :)

Edited by Sigurd2verud
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil mene at jo høyere hastighet kaliberet har med den ammoen du skal bruke jo mindre effekt (overlydssmell) og jo mere varm,svidd og slitt demper.

Personlig har jeg dempet 22LR,6,5x55,308 og 45 acp. Gidder ikke dempe 223 (bruker 45 grain kule på jakt) 30-06 og 9mm (ikke subsonisk med 115/124 grain)

Bruker man 300 grains kule i 338 LM kan den være like grei å dempe som 6,5 og 308.

Edited by jeaant
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...