Jump to content
MagnarA

Erverv mini rifle

Recommended Posts

Da sliter du litt pga mini rifle innen DSSN vel ikke kan i utgangspunktet brukes som ervervsgrunnlag for kjøp. Må isåfall godkjennes som gren av POD først. Vet ikke om forbundet har sendt inn søknad.

Tok jo 2+ år å få Classic godkjent.

Ja det har du rett i. La ikke merke til det. Sorry.

Da bør den vel være godkjent. Retningslinjene sier ikke noe om minirifle spesifikt. Det beste svaret får du fra Styret og jeg ville foreslå du kontakter dem for å være sikker. Det for å unngå problemer.

Kort versjon for erverv av minirifle.

Ansvarlig i klubbene  som signerer for erverv bør vite dette, evnt spørre forbund for info.

Har du ar15 fra før, får du nå en i 22LR med riktig riflestigning å konkurrere med, dette er gull til minirifle matcher med langhold ala nordiske mesterskap og lignende, og du har kjent redskap og ergonomi. 

Har du IKKE ar15 eller godkjent erverv på ar15, får du ruger 10/22, dvs du får vært med å konkurrere. 

Har ikke dette forandret seg nå, slik at man kan erverve til Mini-rifle, og at kravene er de samme som å erverve pistol dynamisk (ingen karantene tid)? Men at de fleste kule kara, har allerede .22kit til AR eller venter på M&P-15-22?

Det jeg skrev 9 juni gjelder fortsatt.

Ikke hørt om noen som venter på M&P-22 av de jeg kjenner eller skyter med, de fleste har vanlige AR likt specca, men da med rene 22LR løp med riktig gjengestigning.

Hoved, reserve, og minirifle for min del er samme produsent, spec, vekt og alt likt for å få mest mulig treningsutbytte. 

• Like 1

Tipper de fleste som satser vil kjøre standard ARplatform også på minirifle, evt. med  en lower dedikert for dette. Skal du bygge en .22upper på standard ARupper, med ren .22pipe så vil ikke denne upperen passe på M&P15-22 om jeg har forstått det rett, da hullene ikke aligner med standard ARplatform.

2 timer siden, blaff skrev:

Har en M&P 15-22 på tur i posten per i dag. Og OSS hadde solgt ut alle bestilte før de kom i butikk også.

Så den er godkjent allerede?

19 minutter siden, slemmo skrev:

Tipper de fleste som satser vil kjøre standard ARplatform også på minirifle, evt. med  en lower dedikert for dette. Skal du bygge en .22upper på standard ARupper, med ren .22pipe så vil ikke denne upperen passe på M&P15-22 om jeg har forstått det rett, da hullene ikke aligner med standard ARplatform.

Ja. 15-22 er bygd slik at AR-upper og AR-lower ikke skal kunne brukes med den.

For oss som ikke har AR enda, men vil skyte mer mini-rifle, så er det ønskelig med M&P15-22 i ventetiden.

Jepp, det er jo veldig bra at det endelig er et alternativ for de som vil slippe å skyte pistol i karantenetiden, regner med at det blir arrangert mye mer miniriflestevner nå av alle de som ikke har fullført de to årene med karantene ;)

Velkommen skal du være, slemmo arrangerte vel 80% av minirifle i norge i fjor, litt humor er det at minirifle også hadde mer spennende stager enn vm rifle, mer bevegelse også ;) 

Såvidt jeg vet er M&P 15-22 nå godkjent ja :D flott alternativ som du sier i karantene tiden.(hva med level 3 stevner i mini rifle?"tenker høyt")

Ref retningslinjer godkjennes ingen AR baserte børser  av klubbledere, med mindre man har erverv på AR fra før. Om ny info kommer ut skal jeg si i fra. Så per DD får du den ikke via DSSN første 2 år. 

8 timer siden, aps skrev:

Ref retningslinjer godkjennes ingen AR baserte børser  av klubbledere, med mindre man har erverv på AR fra før. Om ny info kommer ut skal jeg si i fra. Så per DD får du den ikke via DSSN første 2 år. 

Tillat meg å være pirkete, men siden M&P15-22 ikke har noen vitale deler kompatible (Lower, upper, løp eller sluttstykker passer ikke AR-15) med AR-15 (omtrent like mange som Ruger Precision Rifle) og er basert på straight blowback (samme mekanisme som Ruger 10/22) og ikke et gass-system er den da for "AR basert" og regne?

...og en annen ting: Dersom M&P 15-22 ikke er er godkjent til jakt (fordi den er ny, semiauto og ser farlig ut), og DSSN hittil ikke har forholdt seg til disse riflene med tanke på sine programmer, hvilke forbund eller skyteøvelser er det disse riflene på lovlig grunnlag blir ervervet for?

Edited by AndersR

Det er jo merkelig rart. Fikk godkjent kjøp av 10/22 til minirifle på Kongsberg tidligere i år. Hva sier DSSN om godkjenning av minirifle-programmet?

I følge denne skulle man tro det var godkjent.

https://www.google.no/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://dssn.no.dna.argo.no/media/fm/yZWbaPwtV1.pdf&ved=2ahUKEwiympzrmtHcAhUjApoKHePHAqEQFjAAegQIARAB&usg=AOvVaw1XHzLZVMz9aQuQQeDLZ3Ft

Edited by Razorback

Minirifle er godkjent ervervsgrunnlag, om jeg husker riktig ble det sendt ut rundskriv fra POD til våpenkontorene for å bekrefte dette.(fikk innvilget 22lr på det grunnlag i fjor i allefall)

På 15.8.2018 den 13.17, Dexter skrev:

våpenkontoret har ikke papirer, forbundet har ikke papirer. POD svarer ikke.

Bare å smøre seg med tolmodighet. POD brukte vell rett under 3mnd på å svare på en søknad jeg sendte de, og da svarte de vell fordi de måtte, og jeg purra på de 3-4 ganger :) 

Edited by Granprismo

jeg sendte inn klage på avslag på søknad om mini rifle 17nov 2017, fremdeles ikke hørt noe ifra pod... Mitt lokale våpenkontor hadde ingen dokumentasjon på godkjent gren angående mini rifle. Tok kontakt med dssn to tre ganger for å få tak i dokumentasjon på det, men det lot seg visst ikke gjøre.. 😕

42 minutter siden, blaff skrev:

Da kan man kjøpe 10/22 på DSSN grunnlag, kanskje ikke det helt store

Man kan kjøpe alle tidligere godkjente halvauto salongrifler samt de som er på godkjenningslista(som vel egentlig ikke er noen 22 da men.....)

Dersom man vi ha en fullblods AR 22 må man nok dessverre gå veien via ordentlig rifle til dynamisk. 

Fullblods AR får komme når det kommer. Er ikke helt der ennå.

Tenkte mer på muligheter for å rydde i garderoben. 10/22'n som i praksis bare (skal) brukes til minirifle kan i såfall (uten karantenekrav) flyttes over i konkurransegarderoben mye raskere enn utvidet jaktgarderobe kommer på plass.

PCC er en helt annen diskusjon, men hvis det kommer, så blir nok havesyken så overveldende at 2 års karantene vil føles som tortur :D