Jump to content

Erverv mini rifle


MagnarA

Recommended Posts

Ja det har du rett i. La ikke merke til det. Sorry.

Da bør den vel være godkjent. Retningslinjene sier ikke noe om minirifle spesifikt. Det beste svaret får du fra Styret og jeg ville foreslå du kontakter dem for å være sikker. Det for å unngå problemer.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Kort versjon for erverv av minirifle.

Ansvarlig i klubbene  som signerer for erverv bør vite dette, evnt spørre forbund for info.

 

Har du ar15 fra før, får du nå en i 22LR med riktig riflestigning å konkurrere med, dette er gull til minirifle matcher med langhold ala nordiske mesterskap og lignende, og du har kjent redskap og ergonomi. 

 

Har du IKKE ar15 eller godkjent erverv på ar15, får du ruger 10/22, dvs du får vært med å konkurrere. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Det jeg skrev 9 juni gjelder fortsatt.

 

Ikke hørt om noen som venter på M&P-22 av de jeg kjenner eller skyter med, de fleste har vanlige AR likt specca, men da med rene 22LR løp med riktig gjengestigning.

 

Hoved, reserve, og minirifle for min del er samme produsent, spec, vekt og alt likt for å få mest mulig treningsutbytte. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tipper de fleste som satser vil kjøre standard ARplatform også på minirifle, evt. med  en lower dedikert for dette. Skal du bygge en .22upper på standard ARupper, med ren .22pipe så vil ikke denne upperen passe på M&P15-22 om jeg har forstått det rett, da hullene ikke aligner med standard ARplatform.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, blaff skrev:

Har en M&P 15-22 på tur i posten per i dag. Og OSS hadde solgt ut alle bestilte før de kom i butikk også.

Så den er godkjent allerede?

19 minutter siden, slemmo skrev:

Tipper de fleste som satser vil kjøre standard ARplatform også på minirifle, evt. med  en lower dedikert for dette. Skal du bygge en .22upper på standard ARupper, med ren .22pipe så vil ikke denne upperen passe på M&P15-22 om jeg har forstått det rett, da hullene ikke aligner med standard ARplatform.

Ja. 15-22 er bygd slik at AR-upper og AR-lower ikke skal kunne brukes med den.

For oss som ikke har AR enda, men vil skyte mer mini-rifle, så er det ønskelig med M&P15-22 i ventetiden.

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, aps skrev:

Ref retningslinjer godkjennes ingen AR baserte børser  av klubbledere, med mindre man har erverv på AR fra før. Om ny info kommer ut skal jeg si i fra. Så per DD får du den ikke via DSSN første 2 år. 

Tillat meg å være pirkete, men siden M&P15-22 ikke har noen vitale deler kompatible (Lower, upper, løp eller sluttstykker passer ikke AR-15) med AR-15 (omtrent like mange som Ruger Precision Rifle) og er basert på straight blowback (samme mekanisme som Ruger 10/22) og ikke et gass-system er den da for "AR basert" og regne?

Link to comment
Share on other sites

...og en annen ting: Dersom M&P 15-22 ikke er er godkjent til jakt (fordi den er ny, semiauto og ser farlig ut), og DSSN hittil ikke har forholdt seg til disse riflene med tanke på sine programmer, hvilke forbund eller skyteøvelser er det disse riflene på lovlig grunnlag blir ervervet for?

Edited by AndersR
Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Det er jo merkelig rart. Fikk godkjent kjøp av 10/22 til minirifle på Kongsberg tidligere i år. Hva sier DSSN om godkjenning av minirifle-programmet?

 

I følge denne skulle man tro det var godkjent.

https://www.google.no/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://dssn.no.dna.argo.no/media/fm/yZWbaPwtV1.pdf&ved=2ahUKEwiympzrmtHcAhUjApoKHePHAqEQFjAAegQIARAB&usg=AOvVaw1XHzLZVMz9aQuQQeDLZ3Ft

Edited by Razorback
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På 15.8.2018 den 13.17, Dexter skrev:

våpenkontoret har ikke papirer, forbundet har ikke papirer. POD svarer ikke.

Bare å smøre seg med tolmodighet. POD brukte vell rett under 3mnd på å svare på en søknad jeg sendte de, og da svarte de vell fordi de måtte, og jeg purra på de 3-4 ganger :) 

Edited by Granprismo
Link to comment
Share on other sites

jeg sendte inn klage på avslag på søknad om mini rifle 17nov 2017, fremdeles ikke hørt noe ifra pod... Mitt lokale våpenkontor hadde ingen dokumentasjon på godkjent gren angående mini rifle. Tok kontakt med dssn to tre ganger for å få tak i dokumentasjon på det, men det lot seg visst ikke gjøre.. 😕

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
42 minutter siden, blaff skrev:

Da kan man kjøpe 10/22 på DSSN grunnlag, kanskje ikke det helt store

Man kan kjøpe alle tidligere godkjente halvauto salongrifler samt de som er på godkjenningslista(som vel egentlig ikke er noen 22 da men.....)

 

Dersom man vi ha en fullblods AR 22 må man nok dessverre gå veien via ordentlig rifle til dynamisk. 

Link to comment
Share on other sites

Fullblods AR får komme når det kommer. Er ikke helt der ennå.

Tenkte mer på muligheter for å rydde i garderoben. 10/22'n som i praksis bare (skal) brukes til minirifle kan i såfall (uten karantenekrav) flyttes over i konkurransegarderoben mye raskere enn utvidet jaktgarderobe kommer på plass.

 

PCC er en helt annen diskusjon, men hvis det kommer, så blir nok havesyken så overveldende at 2 års karantene vil føles som tortur :D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hentet fra facebook innlegg av en skytterkolega.

 

Vedrørende M&P 15 22 og godkjenning. Jeg sendte følgende spørsmål på mail til Politiet:

Jeg har et spørsmål om erverv av halvautomatisk salongrifle til konkurranse innenfor IPSC Minirifle. 

 

Pr22.08.18 er denne konkurransegrenen regnet som ervervsgrunnlag for minirifle kal.22 long rifle

https://dssn.no/wp-content/uploads/2018/09/POD-Mini-Rifle-godkjent-erverv-220818.pdf

 

Oslo Skytesenter selger Smith & Wesson M&P 15-22 Sport som er velegnet til denne konkurransegrenen. 

 

https://osloskytesenter.no/butikk/smith-wesson-performance-center-mp15-22-sport-tb-22lr-18/

 

På spørsmål pr telefon til Oslo Skytesenter hevder de at våpenet er godkjent for IPSC Minirifle og at de har skriv fra Politidirektoratet som bekrefter dette.  Siden jeg skyter både pistol og minirifle i regi av DSSN er jeg dermed interessert i å søke på et slikt våpen.

 

Imidlertid blir det hevdet av skytterkollegaer at Våpenkontoret Sør Øst ikke godkjenner søknader på dette spesifikke våpenet fordi det ikke er ført inn på listen over godkjente halvautomatiske våpen. Mitt spørsmål blir dermed hva er riktig? Våpenet blir tydeligvis godkjent andre steder i landet (Oslo?) 

 

Jeg hadde satt pris på svar da det er en del jobb å sette sammen søknaden for et slikt våpen og jeg heller ikke ønsker å kaste bort Våpenkontorets tid med å søke på noe som gir automatisk avslag. 

 

Med Vennlig Hilsen 

 

 

Jeg fikk følgende svar og har spurt om tillatelse til å dele svaret med andre IPSC skyttere som tydeligvis lurer på det samme:

 

Hei,

Jeg har i dag tidlig fått det bekreftet av Helland i POD at dette våpenet er godkjent til minirifle.

 

Han mener at det er det samme våpenet som MP-15 kun i 22 utgave. Her har det både vært intern uenighet i POD og uenighet i politidistriktene. Jeg mener at våpnene er forskjellige med hensyn til konstruksjon og produksjonsmaterialer og S&W M&P15-22 bør derfor spesifikt nevnes i forkriften om forbudte skytevåpen dersom den nå har blitt godkjent. Winge våpen i Østfold har søkt om godkjennelse av våpenet i 2016 og fått avslag. Av kripos sin våpentekniske rapport den gang fremgår det at dette ikke er det sammen våpenet som MP-15.

Likevel har POD nå kommet til en annen konklusjon… og mener at den ikke en gang må føres i forskriften, som man altså mente i 2016 og avslo.

POD kommer videre med følgende krav til søkere:

Tillatelse skal ikke gis med mindre det kan dokumenteres at kolben på våpenet er varig omgjort slik at det ikke er mulig å gjøre våpenet kortere enn 840 mm med innskyvbar/innfellbar kolbe.

Så søkere må altså dokumentere at kolben er "varig" omgjort slik at den ikke kan bli kortere enn 840 mm. Det skal altså ikke kunne reverseres.

Søkeren MÅ også oppgi totallengde på våpenet i innfelt tilstand på søknaden under " andre opplysninger".

Håper dette var til hjelp.

Hilsen,

Barbara W. Bollerud

rådgiver

Sør-Øst politidistrikt

FELLES ENHET FOR UTLENDING OG FORVALTNING

Seksjon for forvaltning

Avsnitt våpen

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, aps skrev:

Husk at det er samme krav til erverv av minirifle, som vanlig rifle, enn så lenge. 

 

Hva er det jeg misforstår da? 

Sitat

De spesielle kravene gjelder ikke erverv av manuelt opererte rifler eller minirifler

Fra https://dssn.no/wp-content/uploads/2018/09/Retningslinjer-våpenerverv.pdf

 

Synes det ser veldig lovlig ut nå?

Edited by CmdrKeen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...