Jump to content

Tørking av nyhogd Valbjørk


Gjerstadgutt

Recommended Posts

At det er mange fremgangsmåter er helt sikkert, jeg er ingen guru selv på tross at jeg nok har et par på Østfold møbelsnekker skole, og noen år på formingslærerskolen på Blaker, men noe har man sikkert fått med seg som kan brukes.

Tørke sent er nok en fordel. Tørker selv store emner av eik, ask og bjørk til dreiing av baluster bein. Disse emnene har jeg smørt inn med maling eller treforsegler som www.verktøy selger. Om treforsegleren som vel er en voks, er bedre er jeg ikke sikkert på, da også denne ser ut å krakelere fra overflaten etter hvert. Hva som skjer da vet jeg ikke, men ble noe skeptisk, og etter det har jeg bare brukt en eller annen oljemaling på endeveden ( NB! skjærer du opp i emner kan du også forsegle på flasken, i tillegg til endene. Bare la sidene stå åpne, og tørk sakte.) Barken har jeg latt sitte på, bjørk vil nok surne etter hvert, det er vel sopp som angriper treverket. Det er neppe ønskelig med valbjørk, da du har mønster nok i treverket fra før. Sjekk tørking av bjørk på nettet, om det er egen fremgangsmåte for å unngå surning ( tror de som ønsker surning pakker inn bjørka i plast, da går surning prosessen raskere, en av lærerne på SLFB/Blaker skrev en avhandling om dette for mange år siden ).

Disse emnene bør absolutt tørkes ute under tak, bjørk tørker ca 1" pr/år. Se om du kan skjære et emne i to etter et år, og finne tak i en fuktighetsmåler slik at du vet noenlunde hvor du er. Ferdigtørket bør det nok ligge på ca 10%. Ettertørke emene inne i et ikke oppvarmet rom over tid, før du tar det inn i romstemperatur.

Når du dreier i rått emne, så har jeg fått anbefalt å legge emnet i dreiflisa, slik at det tørker langsomt.

Det finnes også et fludium som heter Pegg, det blandes ut i vann, hele emnet legges i blandingen, hvor vannet i emnet erstattes av Pegg. Selges av www.verktøy. Hør litt omtale om det før du  går til innkjøp, mulig at det har egenskaper du ikke ønsker.

Du nevner selv lim av endene, helt ok, men hvordan reagerer dette limet ute? Prøv deg frem, men oljemaling er også ok. Gjenta dette over litt tid, om du ser at overflaten har krakelert.

Jeg har også valbjørk på tomta jeg skal ta ned, mulig nå i vinter. Litt avhengig av hva du skal lage av det så ville jeg nok ha skåret det ned til mindre emner, tørker du rundstokk vil den nok sprekke noe uansett. Kan hjelpe å borre hull i margen, dette for å få tilgang til tørke også fra innsiden.

Skal du ta styre denne prosessen veldig godt har Logosol elektriske tørker, bygge kabinettet selv. Alt. hør med en eller annen treleverandør i dine hjemtrakter for å høre om de kan tørke for deg. Denne prosessen starter med at treverket blir tilført fuktighet til å begynne med, så varme, treverket skal tørke fra innsiden, og ikke fra utsiden. I det siste tilfellet er det dømt til å sprekke p.g.a. spenninger mellom det som er tørrere og fuktigere treverk.

Håper dette hjelper deg litt, har nok av personer rundt meg som kan, så bare spør, så skal jeg forsøke å formidle svar.

Edited by Tomas
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...