Jump to content

Hvilke våpen var med i kampen før Sauer ble valgt til DFS?


1983

Recommended Posts

Hadde den blitt approbert ville de vanskapte venstrehåndsskytterne slitt med mag.bytte. Kan dere tenke dere antallet tråder om "hvor kan jeg kjøpe IRG i links???" som hadde poppet opp her?

Uansett, man begynner jo å lure på hva KV tenkte med, i og med at de leverte en rifle som veide 600g for mye og var utenom dimensjonene som var oppgitt..

Edited by Ei tohi varjata
Link to comment
Share on other sites

Mauser M86 var ei kjempefin rifle. Prøvde en slik "custom scharfschutzen" til en tysker engang på 90-tallet. Den hadde std pipeinnfesting, doublestack 10-skudds mag, spesialbestilt McMillanskjefte, matchavtrekk, etc, etc.

Link to comment
Share on other sites

En kar jeg kjenner har 4 slike i våpen skapet sitt hjemme i Trondheim.

Sønn av konstruktøren.

De som er i hans eie er brukt som jakt og banevåpen (UNL)

1 kasse i stål , med magasin i bunn, og 3 i alu også med magasin i bunnen av kassa. (2.generasjons løsning)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
På 7.3.2017 den 17.45, SofaBamse skrev:

Søren, nå fikk jeg lyst på en slik IRG-M85...

Hei . Det kan sikkert bli vanskelig å få tak i et , fordi slik jeg husker det, så ble det laget to litt forskjellige utgaver .(humoristisk ment)

 

Jeg var i sin tid heldig som fikk være med på en omvisning inne på selve våpenfabrikken den gang dette pågikk , og jeg fikk holde i det ene av de Grøttangeværene .

Han som designet geværet het vel Ingvar Grøttan om jeg ikke husker helt feil , og han hadde mange våpendesign på samvittigheta før dette .

Blant annet pistoler med tønnemagasin og masse rart .

 

Morsomt å tenke på at jeg fikk være med skjeftemaker Martin Gransæther inn der, i forbindelse med en mulig ordre på nettskjæring 

på skjeftene til jaktmausergeværet modell 83 .

Jeg var læregutt på skjeftemakerverkstedet til Gransæther på den tiden .

Nå er det vel få aktive som husker det navnet, men slik hang dette sammen i hvertfall .

 

Det ble ikke noe av selve ordren, men omvisningen var verdt turen fra Kongsvinger til Kongsberg og hjem igjen .

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...