Jump to content

Ladepresse festet på dør til våpenskap?


Greppe

Recommended Posts

Hei dere, jeg har veldig lyst til å begynne å lade selv. Utfordringen er plassmangel dersom jeg skal ha utstyret permanent montert. 

Det er mulig dette temaet er besvart et sted, men jeg har ikke funnet noe. 

Jeg her en liten garderobe som også fungerer som arbeidsrom, her står også våpenskapet boltet fast så jeg tenker at dette må da bli en stabil base. 

Er det noen som har erfaring med å feste en slags brakett for ladepresse på våpenskapet? Kan vel ikke bore og skru direkte i skapet så jeg ser for meg å lime en solid plate hvor jeg kan feste en brakett eller en 2" x 4". Kan dette funke?

Er det noen som har forsøkt dette og eventuelt hvilke erfaringer har dere gjort?

Trenger tips om hva slags lim som kan funke og eventuelt materialvalg.  

Mvh Greppe

IMG_20170305_194127_resized_20170305_074218548.jpg

Link to comment
Share on other sites

Dengang jeg hadde plassproblemer, skrudde jeg karusellpressen fast i en god bit med 2X4, og brukte 4 tvinger til å spenne den fast i skrivebordsplaten. Det fungerte greit over flere år, og endel tusen skudd. Tror ikke jeg hadde satset på å feste noe i selve skapet, men har du plass til en brakett på hver side av veggene kunne du muligens sluppet unna med en lengre bit 2X4 som ble spent fast i de veggmonterte brakettene?

 

Link to comment
Share on other sites

Takk for rask respons, her var det mye kreativt. Lee classic loader ser jo litt fiklete ut med tanke på å sette i prosjektilet. Det er allikevel ganske interessant for i første omgang er jeg ikke ute etter volum. Finnes denne for 7x57R? 

Link to comment
Share on other sites

Lee Loader er tidkrevende og fordrer at du og husstanden tåler fem seks kakk med hammer for hvert skudd. Jeg har ladet mange hundre skudd med dette systemet, og det funker som bare det, men det er ikke lett å få til om du bor i en normal norsk bygård.

 

Flashmans forslag er mye bedre. Bare vær bevisst på at det kan være tungmetaller eller uønskede kjemikalier i skutte tennhetter så har du små barn i huset må du være forsiktig med avfall fra lading.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri sett en sånn i levende live så her skal jeg ikke si noe sikkert. Men jeg synes dette ser ut som en fungerende løsning. Den ser for meg riktignok dyrere og mer intuklativt ut enn å gå for en eller annen form for enstasjonspresse som er bygget for formålet. 

Jeg har beholdt mine Lee Loader'e (inkludert den i 12 ga) og komplementert med en Lee håndpresse, som Flashman anbefalte over. Håndpressene er så rimelige at du kunne ha tre stykker, en til hver operasjon/die og slippe å flytte dier rundt. Du kan ha alt i en låsbar kasse og ta frem når og hvor det passer seg. Sofa, veranda, hytte, skytebanen... Alt kan bli ladebu og på kort varsel. Jeg har ikke prøvd fastmonterte presser da det ikke Den versjonen av håndpressen som Flashman linker til er nyere enn min så her er det raskere å bytte dier

Link to comment
Share on other sites

Takker for mange gode forslag. Tar turen til messa nå i slutten av mars. Skal sjekke de forskjellige løsningene. Samtidig ser jeg på muligheten for en litt mer permanent løsning i stua. Kom plutselig på at som nysingel så er jo jeg sjefen:))

Link to comment
Share on other sites

Den jevne kvinne oppfatter vel ladeutstyr som "våpenting" og dermed farligere enn feks treskjæring... Å ha stuen full av ladeutstyr øker kanskje sannsynligheten for å forbli singel. Så det å planlegge innkjøp med tanke på et eget egnet rom eller flyttbart ladeutstyr er nok noe jeg ville hatt i mente. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tiders,
Takk for omtanken!

Nå er vel situasjonen den at jeg har slitt ganske lenge for å bli singel. Jeg har et ønske om å ikke bli inviklet i noe som ligner samboerskap igjen på veldig lenge. Trur jeg satser på å fylle hele stua med permanent ladeutstyr:) Flytter like godt våpenskapet inn i stua også... Skulle det alikevel komme et kvinnemenneske som digger det oppsettet, ja får jeg vel vurdere saken på nytt:))

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

På 3/27/2017 den 11.23, Greppe skrev:

Tiders,
Takk for omtanken!

Nå er vel situasjonen den at jeg har slitt ganske lenge for å bli singel. Jeg har et ønske om å ikke bli inviklet i noe som ligner samboerskap igjen på veldig lenge. Trur jeg satser på å fylle hele stua med permanent ladeutstyr:) Flytter like godt våpenskapet inn i stua også... Skulle det alikevel komme et kvinnemenneske som digger det oppsettet, ja får jeg vel vurdere saken på nytt:))

Alt i orden :) Mange menn er så ivrige på dame at de gir opp seg selv i håp om regelmessig sex og går over i tøffelmodus i det det kommer østrogen inn i huset. Min erfaring er at det lønner seg å bestemt markere standpunkt tidlig og holde det for alt det er verd. Jeg har erfart at dette har gyldighet overfor kjærester/koner, barn, hund og alt annet man drar i hus. På de kvinnene jeg har bodd med har argumenter basert på følelser blitt raskere akseptert enn rasjonelle. Spesielt i tidlige faser av forholdet der de ser etter en "jeger", og fortsatt ønsker mer maskuline trekk, og ikke som senere der de ønsker å få frem en "bonde". YMMV. 

Edited by tiders
Link to comment
Share on other sites

Håper jeg ikke ødelegger tråden nå :-) men jeg har også lite med plass hjemme, og ikke noe stødig bord. For meg ble Lee Reloading stand en god løsning. http://www.hjemmelading.no/tilbehor-for-lee-ladepresser/ladebenk-lee

Satte den inntil kontorbordets høyre hjørne, og funker som fjell for meg. Tar lite plass.

Og kona syntes rødt (Lee classic breach) og svart var veldig stilig i lag... 

Link to comment
Share on other sites

Hehe, denne tråden tok en helt annen retning enn jeg hadde drømt om innledningsvis. Men ja kommer det ei som er 15 år yngre enn meg med et terreng fult av kløvvilt og storfugl, så kan jeg revurdere det meste:)
Kanskje hun kan lade for meg også...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...