Jump to content

Kaliber i drilling


Korni

Recommended Posts

Hei.

Da har jeg vært å tafset på en smekker drilling i kaliber 16/8x57irs. Falt veldig for denne, men har ingen erfaring med dette riflekaliberet. Planen er å bruke denne primært på småviltjakt.  

Ser at det ikke er ideelt, men er dette kaliberet greit på rype/ toppfugl?

Erfaringer?

Kulevalg?

Moro å kompletere garderoben med drilling. ?

Link to comment
Share on other sites

Det er de 3 første du har der jeg tenkte å lade opp også.  Skal bli spennende å se hvordan presisjonen blir.  

Har begrenset erfaring med lading og sliter m,ed å finne ladedata til 196 grain S&B helmantel.  Dette hører sikkert til under lade delen i forumet, men er jeg ute på ville veier om jeg bruker samme krutt som for oryx 196 grain og justere mengden krutt så jeg starter godt under maks trykk fra QL?

Eller er det en annen vei å gå for å utvikle egen ladning om jeg ikke finner data i en tabell/bok?

Veldig taknemlig for råd og veiledning.

Link to comment
Share on other sites

Gjelder å ha tunga rett i munnen ser jeg her.

Sliter litt med en ladning til 7x57R.  Sierra gamking 160 grain med N-160 går fantastisk, mens Sierra Matchking 150 grain med N-150 krutt soter veldig helt opp mot maks ladning.  Tenkte å prøve med N-160 krutt på Matchkingen, men kanskje jeg bare skulle lage lengre friflukt.

Link to comment
Share on other sites

Et tips, man kan bruke dersom man har ei ladning man er fornøyd med, men som soter - er å gløde hylsehalsene før man presser hylsene. Da oppnår man to ting:

- Siden de blir mykere får man presset dem mer, (de fjærer ikke tilbake igjen)  og holder kula littegrann mer

- Ettersom de er mykere utvider de seg ved lavere trykk, og former seg lettere til kammerveggen, og tetter bedre for gass og sot.

Man kan også sette kula noe dypere, og på den måten drive opp trykket litt, men jeg ville prøvd gløding først. det går jo også an å pusse litt av ekspanderen, eller til og med prøve uten den. Noen dier gir hylser med mye bedre hold om en tar ut ekspanderen, andre gir litt bedre, og noen får en knapt kula nedi uten å ødelegge den.

 

 

Det er ikke uvanlig i alle slags kalibere og våpen, at man får soting med enkelte ladninger når man har skutt hylsene noen ganger, selv om man ikke fikk det til å begynne med.

 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Takker for alle tips og råd.  Er rimelig rookie på dette.  

Dette med gløding og med/uten ekspander har jeg ikke hørt om før og skal undersøkes.

Nå har jeg ikke funnet en ladning som går bra på Matchkingen enda, så tror jeg begynner med annen krutt type evt annen COL.

Som nybegynner tror jeg det er best å ikke dra inn for mange variabler på en gang.

Men VELDIG godt å få litt råd fra ekspertisen. :)

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye soting er det snakk om da? Blir ofte litt sot på hylsehals... Nada problema det! Dersom det soter nedover hylsa så er trykket for lavt. Løsningen kan være å bruke et hurtigere krutt, eller korter COL. COL på Winchester fabrikkammo på bildet mitt over her er 74,5mm. Det er med 200 grains kule. Jeg har erfaring med en gammel drilling jeg hadde for noen år siden som ikke ville samle, uansammafaensett hva jeg prøvde... Jeg forsøke minimalt med friflukt, siden jeg har erfaring med rifler at det er bra. I denne gamle drillingen gikk det åt skogen. Jeg fikk tips her på kammeret om å bruke COL lik fambrikkammo. Det ble nesten en cm med friflukt... og fantastisk bra presisjon. Nå er det min go-to med nye brytevåpen: COL lik fabrikkammo, som et utgangspunkt. 

Men du, ser at du får fantastisk presisjon med 160 grains gameking, men sliter med 150 grains matchking. Jeg trodde game- og matchking var laget for å gå likt, med lik kulevekt. Hvorfor ikke bare bruke lik kulevekt?

Link to comment
Share on other sites

Ja det soter nedover hylsa derfor skal jeg prøve annet krutt.

Fikk ikke tak i 160 grains Matchking og 150 grain Gameking var utsolg, og med tolmodighet lik 0 ble det 2 forskjellige vekter.

Skal teste annet krutt og se om det hjelper

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...