Jump to content

Zeiss lanserer V6


slemmo

Recommended Posts

@amatør: Av nysgjerrighet, hva er det som begrenser en når man skal lage en kikkert av god kvalitet? Jeg antar at et kikkertdesign på papiret (eller i autocad) er nokså enkelt å kopiere, men hva er det som skiller de beste fra de nest beste? Er det kvalitet/jevnet/repeterbarhet i linseslipingen, er det hvor nøyaktig linsene monteres, hvordan og hva slags coating som deponeres og kvaliteten på glasset? Eller kanskje alle sammen? :-)

Link to comment
Share on other sites

F-tall er viktig for designet. 

 

Når det gjelder produksjonen er det toleranser gjennom hele kjeden, som skiller de beste. Billigoptikk har ofte støpte linser. Så ja, det er alt sammen. 

 

Ellers har jeg listet opp mange Wikipedia-artikler som er en god start å lese. @slemmo har "lovet" å lese disse. 

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått litt erfaring med Zeiss V6  2-12x50.

 

Jeg er ganske bortskjemt med HT og V8 på mine rifler. Så jeg var spent da jeg skulle prøve V6 2-12x50 på alt fra løpende mål,  til små stålgonger på avstander på over 5x direktoratets maksgrense ;)

 

Skytingen foregikk på Ulfsborg Skyttecenter i Danmark. 

 

Løpende villsvin var like moro som alltid, og med 2x forstørrelse gikk dette like godt som med aimpointen. 

Deretter var det langholdsbanen, fra 140 meter og til godt over 540meter.

 

Ved hjelp av appen til Zeiss klikka vi oss opp til treff på samtlige mål. Det var uforskamma presist. Jeg er vant til ASV+ og ASV+ LR, så det var nytt for meg å justere antall klikk og ikke på antall meter. En detalj jeg likte godt var at ASV'n på V6 hadde toppskrue for torx. 

Ammunisjonen var levert av Hornady, og vi skjøt med Sauer 101GTI.

 

For meg ble dette en gloheit kandidat til neste innkjøp på optikkfronten. Må bare få tak i ny pipe/ evt ny rifle som kan forsvare dette ?

 

V6 framstår som toppklasseoptikk til mellomklassepris. 

 

20170702_113508.png

FB_IMG_1498987987719.jpg

20170628_132525.jpg

Edited by hjortefot.com
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

På 28.5.2017 den 10.53, AKL skrev:

Tror dere en V6 2-12x50 vil være bedre om natta enn min gamle classic 2,5-10x50?Har skutt flere hjort og rev med denne og det har alltid gått bra.Men syns det hadde vært bedre å hatt en med lysprikk.

Vil helst ikke opp på x56,syns det er mye kikkert å drasse rundt med.Har en S&B Klassik 2,5-10x56 med lys på en småviltrifle (17 HMR).Det billigste hadde vel vært å kjøpe blasermontasje til denne,men vil nå helst ha x50....

Fullt mulig å montere lys i en classic.

 

 

 

Kikker stadig på den minste V6en  (flere som hører sånn travkomentarer? Og derkommerRexRodneypåutsidenavoppløpetblablabla) men hjernen har låst seg på at jeg "må" ha mer enå 90mm øyeavstand på 375en. 

Link to comment
Share on other sites

20 timer siden, Chiefen.v-2 skrev:

Fullt mulig å montere lys i en classic.

 

 

 

Kikker stadig på den minste V6en  (flere som hører sånn travkomentarer? Og derkommerRexRodneypåutsidenavoppløpetblablabla) men hjernen har låst seg på at jeg "må" ha mer enå 90mm øyeavstand på 375en. 

Vet at classic'n fåes med lys men dyrt å ettermontere?Tar vel lang tid å?

Litt off topic nå kanskje?

Link to comment
Share on other sites

På 6/30/2017 den 23.35, boble skrev:

@amatør: Av nysgjerrighet, hva er det som begrenser en når man skal lage en kikkert av god kvalitet? Jeg antar at et kikkertdesign på papiret (eller i autocad) er nokså enkelt å kopiere, men hva er det som skiller de beste fra de nest beste? Er det kvalitet/jevnet/repeterbarhet i linseslipingen, er det hvor nøyaktig linsene monteres, hvordan og hva slags coating som deponeres og kvaliteten på glasset? Eller kanskje alle sammen? :-)

Som nevnt lenger oppe - alt men En annen ting som begrenser er økonomien . Hvor mye kundene vil betale . Ser man mengden av glass  i et prisme i en 8x60 sentralsikte designet for nattbruk  øverst til venstre vs en 8x30 nederst til høyre så forstår man muligens hva annet som drar prisen opp . Kvalitetsglass er dyrt .

 

Øvert til venstre 8x60 sentralsikte

Øverst til høyre 5-10x70 kanonsikte

Nederst venstre 6x30

Nederst høyre 8x30

Screenshot_20170704-060505.png

Edited by zeissoem2
Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Hadde du bodd nærmere meg så kunne du prøvd min, har V6 2-12X50 Veldig fornøyd, fin og klar helt ut til kantene, lett ASV justering og bredt synsfelt. Eneste negative er lysbryteren som slår av lyset når jeg går med den på ryggen eller er på skytebanen og leger ned riflen så blir bryteren og lyset slått av slik som på gamle HT. Litt irriterende når du er blitt vant til å alltid skyte med lysdotten , men ellers en knalkikkert:D  

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hvordan er det å få tak i ulike retikler i disse? Conquest V6 2.5 – 15 x 56 ser ut til å bare tilbys med belyst retikkel 60. Må man opp på de større brødrene V6 3–18×50 og V6 5–30×50 for å kunne velge på retikkel ZBR og ZMOA?

Edited by BjornJ
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har hatt en del fra zeiss og er storfornøyd Har v6 inne til vurdering med tanke på å bruke den på jaktfelt.

Og har for meg at kanskje 3-18 kunne vært et godt alternativ,eller tar jeg feil?

rettikkel 6 dekker ikkje mye og den har paralakse.hode må selfølgelig gjøres om fra cm klikk men det skal vel gå.

og prisen er ikkje den verste kontra å dra til med en v8 og den er vel litt lettere.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 5 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...