Jump to content

.455 Webley, komponenter.


Vaquero

Recommended Posts

medium.58b2a9e144916_.455Wbleya.JPG.7c5d

455 Webley, anno 1943:

Jeg har nevnt det før her på Kammeret at jeg tømmer patroner for krutt, og oljer inn tennhetter. Hensikten er at disse skal utstilles på museer.

Nå holder jeg på med et nytt parti med .303 British og .380 Revolverpatroner. For første gang åpner jeg .455 Webley. Gøy, kula har respektable 260 grain, i den lille hylsa! Hollow-base kuler, hullbasen stikker hele 7mm. inn. Som vi ser så krympes hylsa og kula på den spesielle engelske måten. Det samme ser vi ofte på .303 British patroner. Kruttet er finkornet og har en ladning på 3,0 grain. Kruttet på bilde er fra to patroner og veier 6,0 grain. Kula måler på mitt instrument 0.455". Hylsa har Boxer tennhetter og måler 18,90mm.

For sammenligning en .45acp. helt til høyre.

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

455 Webley, anno 1943:

Jeg har nevnt det før her på Kammeret at jeg tømmer patroner for krutt, og oljer inn tennhetter. Hensikten er at disse skal utstilles på museer.

Nå holder jeg på med et nytt parti med .303 British og .380 Revolverpatroner. For første gang åpner jeg .455 Webley. Gøy, kula har respektable 260 grain, i den lille hylsa! Hollow-base kuler, hullbasen stikker hele 7mm. inn. Som vi ser så krympes hylsa og kula på den spesielle engelske måten. Det samme ser vi ofte på .303 British patroner. Kruttet er finkornet og har en ladning på 3,0 grain. Kruttet på bilde er fra to patroner og veier 6,0 grain. Kula måler på mitt instrument 0.455". Hylsa har Boxer tennhetter og måler 18,90mm.

For sammenligning en .45acp. helt til høyre.

 

Jeg har lagt inn dette dobbelt og regner med at innlegget som har mistet illustrasjon forsvinner, jeg prøver meg litt frem og ser om bildene blir lagt inn riktig og blir stående.

.455 Wbley a.JPG

A1 .380 webley 2.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Gøy å lese om alle de forskjellige variantene. Den mk lll kula på plansjen over, fikk vel et ganske kort liv etter noe trøbbel med en ganske kjent konvensjon....

Jeg fant fram en variant til av .455. Dette er en "blank" og den har en liten primer i forhold til mark Vl patronen til h. 

20170319_113119.jpg

20170319_115652.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...