Jump to content

Ladedata 38spess med 125grs rundnase?


bergseth

Recommended Posts

  • 3 months later...
  • 1 month later...
På 26.2.2017 den 0.38, thoger skrev:

N310 fyller litt dårlig i såpass stor hylse med kula satt normalt, du får ujevn tenning.

Tull! Få hvis noen kruttsorter, gir bedre pressisjon enn det raske 310 (R1 og lignende) kruttet. Det gir i alle fall pressisjon på under 25 mm på 25 meter, hvis andre komponenter er riktige og laderen gjør jobben sin. Så dette med fyllingsgrad og ujevn tenning til 9 mm/38 SP, er bare tull.

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Tatle skrev:

Hva betyr diameteren på løpe når jeg bestiller kuler til cal 38. har en 586 257 revolver. Hva skjer med presisjonen dersom jeg velger kuler som har  saize 358 kontra 356. Noen som vet noe?

Brukes det normale (hardhet) blykuler, med vanlig flat base (ikke "hollow base"), har diameter på kulen opp mot løpsdiameter STOR betydning for pressisjonen! Så løpet bør "sløgges", så en finner eksakt løpsdiameter. Ofte må en prøve seg frem litt her (avhengig av hardhet på kulen), men et gennerelt råd er vel å velge kuledim., som er EN tusendel over løpsdim.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Tatle skrev:

Hva betyr diameteren på løpe når jeg bestiller kuler til cal 38. har en 586 257 revolver. Hva skjer med presisjonen dersom jeg velger kuler som har  saize 358 kontra 356. Noen som vet noe?

Bly eller mantlede kuler?

356 blir for smått om du skyter bly - da er 358 standarden...

Link to comment
Share on other sites

20 minutter siden, Wintel skrev:

356 blir for smått om du skyter bly - da er 358 standarden...

Standard? Kanskje et brukbar råd til S&W revolvere, som gjerne ligger på 357 +/- 0,005. :) Noen litt over og noen litt under 357. Ellers kan løpsdim, på revolvere (i dette klaiberet) varriere en god del, som en del andre pistol/revolver kalibere. Har sett revolvere ha løpsdim. fra 356 og opp til 358, samme problemet er på en del andre våpen, spessielt har det vært på div. 9mm våpen.Så ønsker en pressisjon, må en vite løpsdim. og det finner en kun ved "slugging" og micrometer.

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

Du MÅ ikke slugge ethvert løp... S&W 686/586 er .357" +- bittelitt.

 

Rene blykuler sizes til .001-.002" over forcing cone i tønna, som er viktigere enn løpsdiameter. 

 

Bly er bløtt, gå op i diameter om det blyer eller presisjon blir dårlig. Finner du ikke noe som duger må du slugge cone og løp

 

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, Wintel skrev:

Du MÅ ikke slugge ethvert løp... S&W 686/586 er .357" +- bittelitt.

Nei, det er lovlig å prøve seg frem også. :) Spessielt i S&W. Men det, nevnte du ikke og da kan det oppfattes som en generell regel. :( Det finnes ikke noen gennerell regel, på kuledim. til revolver!

 

Men riktig av deg å nevne dim. på tønna også og den kan varriere ennå mer, selv på S&W. 

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

 

12 timer siden, Geco5 skrev:

Det finnes ikke noen gennerell regel, på kuledim. til revolver!

 

Støtter denne, skal man ha de minste gruppene må man prøve seg fram, både med kuletype, kruttype og diameter. Selv har jeg slugget noen .357/38-løp, og funnet alt fra .354 til .358 på moderne(fra seksititallt til i dag) våpen.

 

Men ett generelt tips som kan gis er at hulbase-wadcuttere tilpasser seg det meste av piper, så det ofte lett å finne en ladning som går godt uten å gjøre så mye eksperimentering.

 

Til trådstarter angående ladningsvekt med 310: som andre har indikert kommer det an på settdybden din.  Med "normal" patronlegde, altså rundt 36mm, havnet jeg på ca 4grs N-310 under 125grs RN- eller TC- kuler. Reduser til 3,5grs, og jobb deg oppover, helst med trykkringsmålinger og sammenligning med fabrikkladninger i samme hylser.

 

Men nå har jeg sett lyset og lader bare H&N 125grs HBWC:D

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
På 17.7.2017 den 12.49, Geco5 skrev:

Tull! Få hvis noen kruttsorter, gir bedre pressisjon enn det raske 310 (R1 og lignende) kruttet. Det gir i alle fall pressisjon på under 25 mm på 25 meter, hvis andre komponenter er riktige og laderen gjør jobben sin. Så dette med fyllingsgrad og ujevn tenning til 9 mm/38 SP, er bare tull.

 

Vet du alt?

Link to comment
Share on other sites

På 5.2.2020 den 17.31, Gamle Erik skrev:

Skal igang med å lade H&N 125grs HBWC til feltrevolvern min i 38. Tenkte å starte med 3,0grs N310 ?

Hvordan ligger det ann i forhold til ladningen du bruker evert ?

 

Bruker Clays til den kula, har landet på at maks er ca 3grs etter diverse trykkringmålinger og litt hjelp med QL-simuleringer.

Ser at H&N oppgir 3,0grs N-310 for kula, jeg tror ikke det bør overstiges da N-310 og Clays har vist seg å ha ganske like maksladninger i flere tilfeller.

 

Data fra H&N her:

https://www.hn-sport.de/en/reloading/wc-h-hb-357-125-gr-hs

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 6.2.2020 den 20.38, hipshot skrev:

Vet du alt?

Nei - men likevll en god del om å lade, for tilfredstillende pressisjon til revolver for hold på alt fra 25 m til 200 m  Men kan du frembringe bedre perssisjon (på hjemmladd ammo), enn 25 mm på 25 m, så bør du forholde deg til det. :) Har aldri testet med optiske sikter og da har jeg vært fornøyd med 2" på 25m, 4" på 100m og 8" på 200m. Etter min mening er det tullete å prate om fylingsgrad, som et moment for ugjevn tenning/forbrenning, selv i ei stor svartkrutt hylse som i 38 SP, så lenge det gir pressisjon! Dette er tullete spekulasjoner jeg hørt hørt i flere ti-år. :(  Overladninger kan  være et moment, men for å unngå det i ei så stor hylse, så må en vel over på de mest saktebrennende magnum krutt, som igjen egner seg dårlig. 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Geco5 skrev:

Etter min mening er det tullete å prate om fylingsgrad, som et moment for ugjevn tenning/forbrenning, selv i ei stor svartkrutt hylse som i 38 SP, så lenge det gir pressisjon! Dette er tullete spekulasjoner jeg hørt hørt i flere ti-år.

 

Vel, jeg opplever problemet som reellt, og problemet er absolutt tilstede med 38special og lette kuler.

Opplever at førsteskudd, der en løfter fra 45grader, og påfølgende skudd har veldig forskjellig hastighet når man skyter over kronograf. Det er nærliggende å anta at dett handler om kruttets posisjon i hylsa, kombinert med lav fyllingsgrad.

Har ved flere anledninger sett resultatet av det på skiva også, der førsteskuddet sitter lavere enn resten.

Som du selv sier er maksladninger med n-310 mer stabilt enn mye annet, men jeg opplever Hodgdon Clays som hakket bedre.

148grs wadcuttere fyller opp såpass mye av hylsa at problemet forsvinner, men med 125grs wadcuttere er det absolutt tilstede.

Link to comment
Share on other sites

På 9.2.2020 den 15.18, evert skrev:

Vel, jeg opplever problemet som reellt, og problemet er absolutt tilstede med 38special og lette kuler.

Opplever at førsteskudd, der en løfter fra 45grader, og påfølgende skudd har veldig forskjellig hastighet når man skyter over kronograf.

Har ikke noe erfaring med Hodgdon Clays og lite erfaring med lette kuler som 125 gr. Men jeg har ladd en del 112 gr SWC (oppitt/anntatt vekt), med både R1 og N14/N310, uten at jeg merket problemene du nevner. Ingen av mine "prssise" ladninger, til div. pistoler og div.revolvere er kronografert. Bry meg også lite, om det skulle være noen få fot i diferanse mellom skuddene, når kulene sitter tilfredstillende. Var like av det, da jeg testet mye og grundig, selv om noen av mine bekjente annskaffet kronograf etterhvert. Bl.a. S. Solie (RIP).  Men grunn til mine protester er sammenligningen mellom krutt som  N310 og N320, de gir ubetydelig forskjell i fyllingsgrad. Opplevde heller ikke at noen av mine bekjete, som prøvde/benyttet N320/N330 klarte å få samme pressisjon i sine våpen, som jeg fikk i mine med R1 og N310. Er klar over at en 125 gr. vil normalt gi større hysevolum, enn en annen kompakt kule på 148 gr og tyngere. Men 148 gr. i 38 SP hollow base kule, blir vel omtrent det samme volum, som en 125 gr. kompakt kule. Og jeg har ikke hatt problemene der heller. Ikke engang når jeg har ladde 44 SP, og 210 gr. kuler. Blir vel ganske lite fyllingsgrad der. :) Vil bare at folk ikke skal avskrive N310, som ubrukelig grunnet fyllingsgrad. :) Så får folk bruke det de vil og teste selv, så finner de det nok ut hva som gir best pressisjon i sine egne våpen.

 

NB! Vet ikke hvilke hastighets varriasjoner det er snakk om ved din kromografering. Og når du har kronografert, har du senket våpnet til 45 grader, før hvert skudd?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...