Jump to content

Luftpistol frå Danmark


Hallvor

Recommended Posts

Eg tenker på å kjøpe (match-)luftpistol i Danmark. Er det nokon som har erfaring med import av luftpistolar derfrå? Eg tenker først og fremst på at våpenet hamnar langt over importgrensa, og at det ikkje fristar veldig å betale både dansk og norsk moms. Er det slik at ein kan sleppe å betale moms i eitt av landa? 

Beklagar at det vart mange spørsmål. :)

 

Link to comment
Share on other sites

Når du kjøper fra en seriøs aktør i Danmark (f.eks. Hunters House) så trekker de automatisk fra Dansk mva fra kjøpesummen. Så betaler du Norsk mva når våpenet passerer grensen.

Hvilke pistol er det du har tenkt å kjøpe ? Og hvilken pris har du fått ? Jeg gjorde samme øvelse for noen måneder siden, men da var den norske krona så svak at det ikke lønte seg :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Eg tenkte å kjøpe ein Steyr LP10. Hunters House har han inne til 11.480 DKK. Krona har styrka seg litt i det siste, så det blir ikkje like svindyrt som det var før, og eg har ikkje sett prisar som er i nærleiken i Noreg. 

(Del gjerne løyndomen med meg viss du veit om ein stad ein kan få det til liknande pris i Noreg.)

Link to comment
Share on other sites

Regnestykket:

LP10 med Dansk mva = DKK 11480,-
LP10 uten Dansk mva = DKK 11480,- * 0,8 = DKK 9184,- (Dansk og Norsk mva er lik (25%) men når man regner andre veien bruker man 0,8 for å få det riktig)
LP10 i NOK = 10964,78 (Valuttakurs 24.02.2017 09:00 som gjelder for overføringer)
LP10 i NOK med Norsk mva = NOK 10964,78 * 1,25 = NOK 13705,975

I tillegg må du enten regne reisekost dersom du reiser og henter selv eller fraktkost dersom de sender. Norsk mva blir beregnet inkludert fraktpris. Også kommer fortollingsgebyr oppå dette igjen.

Børselars selger denne på Finn.no til NOK 15700,- Jeg vil anta det er mulig å få prutet den ned noen hundrelapper der eller hos noen andre som selger denne. Så da blir prisforskjellen så liten at jeg personlig ville ha kjøpt i Norge mht. reklamasjon o.l.

Edited by ATnT
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

16 minutter siden, ATnT skrev:

Børselars selger denne på Finn.no til NOK 15700,- Jeg vil anta det er mulig å få prutet den ned noen hundrelapper der eller hos noen andre som selger denne. Så da blir prisforskjellen så liten at jeg personlig ville ha kjøpt i Norge mht. reklamasjon o.l.

Eg veit ikkje om det er søkekunnskapane mine det er noko gale med, men eg kan ikkje finne at Børselars sel denne utgåva for 15.700,- på Finn.no. Faktisk kan eg heller ikkje finne at Børselars har denne inne i det heile. Det einaste eg ser på nettsidene deira er ein Steyr LP10E til 19.400,-. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...