Jump to content

Bilder av ting du ikke vet hva er...


Syvertsen

Recommended Posts

Tengte jeg kunne lage en liten tråd for bilder man har tatt og er usikker på hva viser. Det kan være fugler, dyr, planter eller hvasomhelst, så kan man få hjelp til å identifisere det her.

 

Jeg begynner med et par bilder

Noe som jeg stadig får når jeg fisker i området (trondheimsfjorden), ser ut som en grønn drue uten skinn og har et slags foster eller noe sånt inni.Jeg har Basert på dette bildet) fått forslag om haiegg og sekkedyr av et par mariobiloger, men de hadde ikke sett det før.

dscf0522.jpg

 

 

 

Dette er en fugleflokk som satte seg ned i trærne utenfor i stad, et jeg har sett dem før men husker ikke hva det ær og har ikke fuglebok.

dscf1178.jpg

dscf1180.jpg

 

Moderator: jeg fant ingen lignende fellestråd så jeg lagde denne, finnes det en kan denne stenges. Hvis dere synes den er feilplassert, dårlig formulert eller hvasomhelst så er det bare å endre.

Hvis noen har ide til en bedre tittel så er forslag velkommen.

Link to comment
Share on other sites

Det øverste bildet er garantert en eller annen art sjøpung. Hva slags marinbiologer var det som ikke visste dette? :lol:

De marinbiologene er henholdsvis gammern (sekkedyr) og gamla (haiegg), den førte er spesialist på diatomeer i polområdene og den andre på middelhavet, begge er utdannet for over 30 år sida og ingen av dem har jobbet med det på over 15 år så de er tilgitt. Hva er en sjøpung?

Link to comment
Share on other sites

Hvordan får man bildene større?

 

Beklager off topic.

Da må man laste opp bildene på en bildehost-side (som f.eks photobucket (google))

Så skriver man (uten mellomromene)

img

 

F.eks:

Bildet under har adressen http://www.snipercountry.com/PhotoGallery/Remington700PSS_MirageFlage.jpg

Så da skriver jeg

[img=http://www.snipercountry.com/PhotoGallery/Remington700PSS_MirageFlage.jpg]

 

Som blir:

Remington700PSS_MirageFlage.jpg

 

Håper det hjalp litt :)

 

EDIT: Sportskytter var før meg, men jeg utdypet det litt

Link to comment
Share on other sites

Anngående marinbiologene, det var bare ment som en spøk. Man kan ikke vite alt.

Sjøpungen tilhører ryggstrengdyr. Sjøpung er en klasse av sekkedyr. Så han hadde nok litt peiling gamlingen :D Dette er vel noen av våre eldste forgjengere. I disse utviklet ryggstrengen seg som ble til vår ryggrad etter en del milioner år. Sjøpungen filtrerer vann og tar opp partikler som føde. Finner ofte slike på fortøyninger (tauverk).

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

1250843428_resized.jpg

 

Er det noen som hvet hvilken fugl dette er? Jeg trodde først at jeg fotograferte en Sandlo, men jeg stusset litt da jeg så at nebbet var helsvart. Normalt skal jo nebbet være oransje med svart spiss. Samt at jeg synes den er litt liten til å være Sandlo.

Dverglo er det ikke, fordi den har ikke gul øyering.

 

 

 

1250838981_resized.jpg?width=902&height=540

 

Kom også over noe avføring langt inne i enden av en skogsbilvei. Tror det er ulv, hva tror dere?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Er vel litt gammel denne tråden, men fikk allikevel lyst til å kommentere:

"Reveskiten": Dette er en typisk bjørneskit hvis det er flere slike små bløte bærruser. Bærene er ofte hele blandet med stålblå kake...Bjørnen kan gå og drite slik, i bærfeltet. Hvis det derimot er kun en slike en, da vil jeg tippe på grevling med løs mage...

"Ulveskiten": Interessant, ikke sett før, har ikke peiling ut fra bilde, men dette kunne faktisk også ligne på bjørn i fast form i forhold til snusesken. Her er det visst mye hår. Svært typisk at bjørnen skiter når den kommer opp på skogsveiene. En gaupelort kan også ligne litt, men kanskje ikke hårmengden her.

Link to comment
Share on other sites

er dette revskit?

 

i340234206_59244_5.jpg

 

Bjønnskiten ligger normalt i større ruker, men kan jo være en liten bamse da...

 

En ting det også kan være er - selv om mange sikkert vil le nå - MÅRHUND! Riktig nok en litt utvannet sådan.

Har ingen bilder av ren bærmøkk, da det gikk mye i slakteavfall den tida jeg var i felt, men legger inn et par:

 

9725_165242327386_665832386_4170898_8227676_n.jpg

 

9725_165242342386_665832386_4170900_7160439_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tviler på om desse kvalane er grindkval, dei verkar altfor små til det. For meg ser det ut som nise.

Jeg synes ikke det ligner på nise, det stemmer ikke med ryggfinna og nisa er spissere i snuten.

Har bilde av nise, skal legge den ut senere så du kan se forsjellen.

 

Da fant jeg bildet, denne hadde gått seg på garnet til en fisker.

 

Nise-4.jpg

Link to comment
Share on other sites

Alldeles enig med Egil! Det er ikke nise.

 

Vi har også fått nise i flyndregarn, og fikk dermed anledning til å studere den på nært hold. Den var drukna da vi fant den.

 

Har desverre ikke noe godt forslag til hva det kan være.

Link to comment
Share on other sites

Kopi_av_Test.jpg

 

Nå er ikke en avstandbedømmelse og/eller størrelsesbedømming, på åpent hav det letteste, men jeg er 99,9% sikker på at dette er Grindhval. Det kan utmerket godt være et yngre dyr som er fotografert.

 

"Grindhvalen er en stor delfinart som er svart eller mørkegrå i fargen bortsett fra et lysere område bak ryggfinnen. Den har en kraftig kroppsbygning med en tykk halerot som er sammentrykt på sidene. Den har en svært rund hodeform med en markert melon, en linseformet fettansamling som fokuserer lyden som lages i nesehulen når hvalene ekkolokaliserer.

 

De har en sigdformet ryggfinne som sitter ganske langt framme på dyret, foran midten. Hannene blir betydelig større enn hunnene, gjerne 5–6 meter lange. Hunnene blir 4–4,7 meter lange, har mindre ryggfinne og er spinklere bygd enn hannene"

 

http://npweb.npolar.no/tema/Arter/grindhval

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Grindhvale ... dedelfiner

Link to comment
Share on other sites

Hvem kan ha gjort detta :?: grevling :?:

a4tnpf.jpg

 

 

Hvem har gjort detta :?: barken på treet er jo rivet av

15cdg2g.jpg

Første bilde: Grevling eller villsvin er det som slår meg, (uten å ha sp. kunskap om noen av delene)

 

Andre bilde: Fejing av gevir, elg..?

 

Veldig små bilder du har, blir utrolig vanskelig å bedømme når en ikke ser detaljer.

Tips: Ta flere bilder, helhetsbilder og nærbilder av detaljer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...