Jump to content

VIKTIG INFO fra Kammeret.no


SSamiK

Recommended Posts

Vel, det har seg slik at mengden informasjon pr side til brukeren følger en skala fra "broadsheet", "tabloid", "web" til "mobil" hvor broadsheet er best og mobil dårligst. Kammeret er et sted som skal gi mest mulig informasjon/data til brukeren.

Hvis man trenger å redusere data/trafikk pr side samtidig som man vil ha så mye treff som mulig på bannerannonser går mange siter over fra web til mobil løsning. Dette er fint for mediehus som betaler journalister for å lage innhold men det er ikke bra for siter som Kammeret. Hvis man over litt tid hadde kjørt statistikk på bukerdata kontra sidevisninger på gammel og ny løsning på Kammeret vil gammel løning gi mer brukerdata totalt for brukeren pr tid. Årsaken til dette er menytretthet. Brukeren finner mindre data i første bruk på mobil løsning. Brukeren finner som regel det han er ute etter men ingenting annet. Brukeren blir "trangsynt". 

Årsaken til at jeg tok opp topicsfeltet er at det fungerer som en ingress for hele siten. Alle brukere ser her emner dei ikke hadde tenkt å se på når de logger seg på. Jeg kommer aldri til å lese eller mene noe om ulv i denne nye løsningen rett og slett fordi jeg aldri kommer til å klikke på det relevante forumet for slikt. Det store topicsfeltet i den gamle løsningen hadde genial plassering om genererte mye mer direkte krysstrafikk enn mange tror. Ergo mer brukerdata. For å få til denne effekten i ny løsning bør man kanskje redusere og slå sammen antall underforumer. Feks bør kanskje rifle, rifleskyting, baneskyting, feltskyting og langhold slås sammen til et forum. Trafikkmengden er ikke større enn at det hadde gått helt fint.

Jeg har jobbet og hatt ansvar for infrastruktur og trafikkstyring på de største sitene i Norge siden tidenes webmorgen og kan endel om dette.

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Altså, når jeg skrev "topicsfeltet?" så lurte jeg på hva du mente med topicsfeltet, ikke hvorfor du tok det opp. Men nå som jeg skjønner det så tror jeg strengt tatt det har mindre betydning, de fleste bruker typ siste innlegg o.l. når de browser forum, man går ikke rundt på forsiden og klikker seg inn på hvert enkelt forum der. Jeg skal se på om det er noe å gjøre der, men historisk sett så ønsker brukerene i størst mulig grad å skille ting ut i egne underforum, vi får stadig vekk forespørsler om vi ikke kan skille ut underforumene i enda snevrere underforumer igjen. Men jeg har på lista å se på om det er mulig å skjule visse underforum fra å vises på forsiden, noen har man ikke behov for å se på forsiden i det hele tatt egentlig.

Jeg har forøvrig jobbet i reklame og mediebransjen i en del år selv, blant annet med digital markedsføring på diverse platformer, men jeg er IKKE utvikler. Men det er egentlig irrelevant. Vi har valgt denne forumplatformen fordi den er en av de mest brukte forumplatformene, og fordi leverandøren tilbyr skyhosting. Utseende er dermed som det er, det er sånn IP Board 4 ser ut.
Vi har begrenset med kapasitet og kompetanse for å gå inn å gjøre utseendemessige forandringer på forumet og binde oss til at ting må vedlikeholdes regelmessig av folk vi kanksje ikke alltid har tilgang på, det er noe vi har dårlig erfaring med fra tidligere, derfor kjører vi forumet så vanilla som mulig. Vi skal selvsagt få på plass header, og kanskje gjøre om på farger her og der fordi det er ting som er relativt enkelt å gjøre i adminpanelet. Men mere avanserte ting hvor man må inn å endre kode osv. blir neppe aktuelt. En av grunnene til det er at det er omtrent komplett umulig å få tak i folk som gidder å drive et forum som dette. Alt teknisk arbeid ifb med migrering og ellers på forumet generelt er det i praksis jeg og aps som gjør og vi har brukt temmelig mange timer hver dag på dette de siste dagene.

 

Kommentaren om broadsheet vs tabloid var en spøk

Link to comment
Share on other sites

Dette ser jo bra ut. All honør til dere som legger ned innsats I dette, men vil si meg enig med Torf her. Om en er innom jevnlig var det nok å browse gjennom topicsfeltet for å få en oversikt over om det har vært aktivitet I intressante tema/ tåder. Kjapt og lettvint. Er det slik at å kun forlenge dette slik at det har plass til flere emner, byr på tekniske utfordringer? Selv går jeg nesten aldri dirkte inn I forumene, men følger med I topicsfeltet.

Vil lagret info som bokmerker, PM osv dukke opp igjen på noe tidspunkt?

Link to comment
Share on other sites

jeg holder på å rydde opp på forsiden nå, sånn at flere ting bolkes sammen i underforumer, jeg har blant annet slått alt om våpen, skyting og hjemmelading inn under samme kategori og spart en A4side på forsiden liksom. skal se hva mer jeg kan trøkke sammen.

usikker på hva du mener med bokmerker og pm, alle innbokser skal være migrert.

Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, Vassbekken skrev:

Sikkert jeg som er dum, men jeg får ikke fram forumets forside når klikker på den gamle snarveien ! ikke på noen annen måte heller, fikk det til på telefonen, men ikke på MAC.

ref. aps, så hadde "gamle" kammeret automatisk re-direct til "www.kammeret.no/forum".

Sjekk linken din, å verifiser at den peker til "www.kammeret.no"

Link to comment
Share on other sites

43 minutter siden, vavlo skrev:

Pm er grei. Min feil. Jeg hadde bokmerker på endel emner I det gamle forumet slik at de skulle være lette å finne. Kan ikke finne disse nå.

Usikker på om vi får fikset det, vi har en dialog med leverandøren om det.

 

13 minutter siden, psAico skrev:

Merker meg at reklamen er borte. Kommer den tilbake, eller finansieres hosting m.m. på en annen måte?

 

 

den kommer tilbake så fort som mulig, men krever litt kunnskap om php osv som jeg ikke har tålmodighet til å sette meg inn i :P

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan definere om den skal være på høyre eller venstre side, og hvor mange topics som skal vises. Men vi skal ha bannerannonsene inn her også, og før de er på plass, og vi vet akkurat hvordan vi får plassert dem så vet vi ikke helt hvordan ting skal løses. Men det jobbes med at ting skal løses så at brukere og annonsører blir så fornøyde som mulig.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Var veldig uvant til å begynne med dette her, men nå går det lettere, men har ett spørsmål

Er det mulig å sette standard slik at man begynner på første uleste innlegg i ett emne? Fant ut at man kan endre under filter fanen over uleste innlegg, men dette går jo tilbake til standard ved neste besøk på siden

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, dst skrev:

Ser ut som mange bilder i gamle tråder ikke lenger virker. F.ex disse 

 

Ser ut som dom er linket til brukerens bildegalleri her på kammeret.

Tror de bildene forsvant lenge før det "nye" Kammeret ble født.

Link to comment
Share on other sites

19 minutter siden, Erlend Meyer skrev:

Kan ikke si at jeg er helt fornøyd med utseende på "aktivitetssstrømmen". At hvert innslag tar 2-3 linjer er etter min mening lite effektivt, og  hvem som følger hva eller liker et innlegg er totalt uinteressant. Er det mulig å lage en enda mer kompakt visning?

Er helt enig med Meyer her, får vi det mer kompakt så har vi mer oversikt over hvilke emner som det er aktivitet på. Og igjen, hvem som liker er ikke interessant, bare irriterende likt Facebook.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal sende PM til en som vil kjøpe rifle, og jeg får ikke sendt, fordi "innboksen min er for full" (sitat) ,, Nå har jeg sletta mye i innboksen, og jeg får fortsatt ikke sendt melding, Noen innspill ifht hva jeg kan gjøre ? 

 

Mvh Langlo

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...