Jump to content

VILLREINJAKT 2017


Bartemannen

Recommended Posts

På 27.4.2017 den 11.41, Berdal skrev:

Noen som har erfaringer med Bergans powerframe? Isåfall er det en sekk som anbefales? Kom gjerne med noen +/-

 

Forøvrig så gledes det til nok et år i Lordalen! Håper dog vinden snur i forhold til fjoråret. Noen som har noen tips til utleiehytter i området? Helst på fjellet og unna der der ikke er såå mye folk!

For reinsjakt er det etter mitt syn to sekker å velge mellom på markedet, Powerframe eller Reconpack.

Begge er knallgode sekker men powerframe er nok hakket bedre når det blir skikkelig tungt 40-50 og oppover. 

Reconpack er nok derimot hakket bedre når du har lett sekk. 

Misforforstå rett, begge er utmerkede sekker og har tilnærmet like løsninger untatt bæresystemet. 

Du velger uansett ikkje feil👍

Link to comment
Share on other sites

Da har man kommet hjem fra siste runde på reinsjakt, som kan oppsummeres på følgende måte

TÅKE

IMG_3092.JPG.853667984305fda375ac73c0ca3eb37a.JPG

 

TÅKE

IMG_3096.JPG.39b91da1e44b4ce08a29bb0c0eca63f7.JPG

 

og TÅKE....utsikt fra stuevinduet på hytta og ned til utedassen

IMG_3128.JPG.61e0a139fff057c841983591895b535c.JPG

 

Det var dyr i området, men null sikt bidro til at det ble nada kjøtt i fryseren, så det blir mange turer i frysedisken på Rema i løpet av vinteren

Deprimerende for å si det rett ut

 

Ble derimot mye sosialt samvær og mye vedfyring i tåkeheimen, for å si det sånn:)

IMG_3125.JPG.dda2c56720a96619c1d29176e85a1d49.JPG

 

IMG_3113.JPG.e2cc0b8dc333d218e1991f581ebf1734.JPG

 

 

Slik så det ut da nesetippen pekte heimover. Samme været, som da vi ankom hytta

IMG_3136.JPG.77867eafd8510b036c4899080e82f54d.JPG

 

 

Jeg var imidlertid en tur i jaktområdet i sommerferien og da plasserte jeg ut et av viltkameraene mine i fjellet.

Om dere har litt tid til overs, kan dere titte på hva som var å finne på SD kortet etter hjemkomst heimen. Tar ikke så lang tid dette.

 

Edited by Castor
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Om det er interessant kan dere titte på nok en viltkamera video fra fjellheimen på Hardangervidda. Den siste i denne omgangen.

Håper at det trigger fjellfot og evt avtrekksfinger til de av dere som jakter.

Ikke akkurat reinsjakt dette da, men ganske nær vil jeg si.

Overraskende hva som kan dukke opp på viltkameraet.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Her har det blitt en senere avslutning på reinsjakten enn normalt, og det var egentlig litt tilfeldig at jeg snek meg opp i fjellet i helgen. 

 

Det har nå kommet en del snø oppe i høyden, og det var veldig tåkete, frustrerende når man ikke kan passere til neste dal. 

 

Lørdag gikk jeg ut fra Djup, og opp mot Reineskarvet. Helt enormt med ryper oppover, men enda mer tåke og mindre rein. Så totalt to sett med spor hele dagen..

 

Søndag gikk jeg ut fra Gyrinosvatnet, og ikke lenge etter fikk jeg beskjed av oppsynet på radioen at det var flokk i området. Hadde egentlig verst tenkelig vind, men virket ikke som det gjorde noe.

 

Endte i bukkefall, og mens jeg vommet ut, kom jaggu flokken tilbake, og det ble en 1,5 årig bukk som bonus. Endte i en lengre enn ventet tur hjem, og ekstra tur mandag for å hente ut resten av kjøttet. Akebrett var tingen da!

 

 

C2DB8B32-9192-46D8-809F-4CA32A9EB57C.jpeg

A2E715D9-B5DB-4C38-B692-E83AC7D2242B.jpeg

1909C488-B79E-40E1-BB55-429F406F00CA.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med flott fangst. Ikke ofte men knerter double på reinsjakt. Selv om dette ikke er en ekte double, etter beskrivelsen å dømme, så er det ganske så nær.

Har knertet double selv noen ganger, men ikke oftere enn at man husker hver situasjon meget godt.

Å bruke kjelke for ut-transport av kjøtt var jo helt genialt og letter jobben vesentlig. Problemet i fjellet er å kome til med kjelken, så har var du nok heldig.

Du skriver at du har knertet bukk. Hvordan er det med brunst i så måte. Er jo rette perioden for brunst nå. Har du merket unormal lukt, eller er det vanlig duft fra slaktet?

Nuvel.....igjen...gratulerer.

Edited by Castor
Link to comment
Share on other sites

I stedt for å spekulere, skal du glede deg over at han har fått resultat og flott felling.

Det står jo at han skjøt ett dyr og begynte å vomme ut. Så kom flokken tilbake og han knertet ett til. Da må det nødvendigvis gå litt tid mellom hver skudd.

Du har en tendens til å vri og vrenge på alt mulig DoctoRoy.

Gi faen i disse spekulasjonene og heller gled deg....som nevnt over.......at han har fått til et flott resultat, som mest sannsynlig vil ligge lagret i knollen hans resten av livet.

Det må være måte på til kverulering.

  • Like 4
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Der folk har blitt bøtelagt har det vel vært så kort tid mellom påskytingene at det har kunne vært tvil om en har hatt kontroll på det først påskutte dyret, før an har skutt på et nytt.

Når en driver og vommer så har en ganske god kontroll på utfallet av det første påskutte dyret;)

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan forstå det med hjort, de har vel en tendens til å springe avgårde, mens jeg synes reinen beveger seg roligere. Har opplevd at flokken har stått helt i ro mens et dyr faller blant dem. Dog med lyddemper.

 

Her var det snakk om 20-30 minutter i mellom, var godt i gang med vomming når oppsynet gjorde meg oppmerksom på at flokken var tilbake rett over kanten. Vi hadde vind i ryggen, men virket som de var mer interessert i slaktet. Verste var at når jeg gikk frem til 1,5 åringen for å dra den bort til den andre sto flokken rolig på skuddhold. Men for en gans skyld klarte jeg å begrense meg ;) 

 

Angående den første bukken (den voksne) så var det en del dyr som var småskadd i flokken, og denne haltet veldig på forbenet. Og da denne var dyret med desidert best posisjon ift skyting tok jeg sjansen. Var ingen lukt av verken nakkekjøtt eller pels rundt bakbena, så blir koketest imorgen. 

 

Akebrettet ble tatt med på mandagen i ens ærend for å hente ut kjøttet jeg la igjen, var en drøm å dra ut ift tung sekk! Ikke så ofte man har det behovet på reinsjakt, men utrolig praktisk å ha:

 

Denne har vi på hytta, og har litt lyst på en ekstra til turer om vinteren.

https://www.magasinet.no/paris-expedition-sled-varepulk?utm_source=kelkoono&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=Expedition+Paris+Expedition+Sled+varepul

 

Men etter et par turer i litt ukjent terreng med bommer og traktorslep, tenker jeg at fatbike/terrengsykkel bak på bilen heller ikke er en dum backup til lengre transportetapper. Her var det egentlig 4-5 km med vei før man gikk i terreng.

 

Og sist, på årets ønskeliste til jul står en Spot Gen3 GPS kommunikator, super backup NÅR den forbanna iPhonen dør ut av kulde...

 

 

Edited by msteiro
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Slutt med dette....det gavner ikke forumet.

Hva slag signaler tror du at du gir med denne kveruleringen?

Forumet er i ferd med å dø ut. Når noen prøver å bidra positivt med innlegg, så blir man møtt med innlegg type 

Sitat

er det andre regler som gjelder for dette med å skyte 2 dyr under reinsjakt osv

Slikt fører til at forums-medlemmene ikke gidder eller ikke tør å skrive om sine erfaringer og jaktopplevelser, når alt som skriver blir hintet, vridd og vrengt på.

Som jeg skrev over her.....gled deg heller at medlemmene prøver å bidra i stedet for å kontre med en hel haug med synsing og kverrulering.

Igjen.....Innlegg av denne type gavner ikke forumet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bare ta til deg det Castor skriver, DoctoRoy. 

Du er ikke NØDT til å kverulere, det går fint an å lese innlegg uten å måtte skrive noe. 

 

Kverulator med innleggsteller - dårlig kombo..

Det er ikke antall innlegg som gjør deg til forum"senior", det er kvaliteten på de. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Er det kverulering så fort man stiller et spørsmål?

For den som bare har erfaring fra elgjakt (og kanskje hjort?) kan det virke som gambling å skyte to dyr samtidig.

 

Min erfaring fra elgjakt er at selv en kalv kan forsvinne løpende inn i skogen, og da kan det være dumt å skyte et dyr til.

Reinen ramler derimot nesten alltid rett ned og da er det trygt å skyte et nytt dyr.  

 

Når det gjelder forumdøden så er den universell. Facebookgrupper tar det meste av trafikken (og det er synd for der er det ofte de litt mindre skarpe som deltar).  

Link to comment
Share on other sites

På ‎2017‎-‎10‎-‎23 den 22.38, Castor skrev:

Om det er interessant kan dere titte på nok en viltkamera video fra fjellheimen på Hardangervidda. Den siste i denne omgangen.

Håper at det trigger fjellfot og evt avtrekksfinger til de av dere som jakter.

Ikke akkurat reinsjakt dette da, men ganske nær vil jeg si.

Overraskende hva som kan dukke opp på viltkameraet.

 

Er det hemmelig hvor på Hardangervidda det er?

Er det langt fra skog, eller er det en vei elgen "må" gå for å komme fra en dal til en annen?

Er det noe med topografien som gjør at det er ekstra mye aktivitet der eller ville du få det samme resultatet overalt?

Link to comment
Share on other sites

Legitimt spørsmål egentlig, blitt stilt lignende spørsmål fra jegere som jakter mest rådyr. 

Der nærmest flyr jo dyret av gårde når smellet går, ser jo på kroppsbygningen at de er laget mer for sprint enn trav.

 

Og er vel ikke doublé i årets rette forstand, var jo 20-30 min mellom skuddene :) 

Men utrolig morsom/slitsom avslutning på reinsjakten i år (og trolig mange år fremover i området).

Har vært 8 dager i fjellet før dette uten å se et dyr, noe som er uvanlig i Lærdal. 

 

I forhold til elg på vidda, vet jeg at de krysser fra Maurset/Eidjord og sydover til tider.

Sett en del spor der oppe, og gikk på en svær okse på rypejakt tidligere i år. Dette er ved inne ved Viersla, langt unna noe skog og på ca 1200 meter.

Ellers er det en del "lyskryss" over fjellet, typiske steder med litt vann og hvor daler splittes i flere retninger. Men krever selvfølgelig en del forarbeid og lokalkunnskap. 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

jegere som jakter mest rådyr. 

Der nærmest flyr jo dyret av gårde når smellet går

? Rådyr pleier å dette rett ned. De kollapser, og blir liggende på sida eller ryggen og sparke litt. At de løper noe som helst, selv 1 meter er veldig sjelden.

Når det kommer til "kontroll på skutt dyr" så er jo problemet at de forsvinner i gresset/buskaset siden de er så små. Er det litt langt, og enga er uten tydelige skiller, så kan en bi letende forbausende lenge. 

Men nå jakter jeg ikke rådyr med 222 ;)

 

Beklager avsporing i en villreintråd.

 

K

IMG_1934.JPG

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Angående rådyr som stikker når det faller skudd: Trikset er å sitte dørgende stille etter skuddet. Man kan ta et ladegrep "i smellen", for å forsøke å kamuflere lyden. Men rådyr som ikke er støkt vil vanligvis hoppe til og ruse ut 50 meter eller så. Så stoper de og lytter.... Dersom jegeren går frem til det skutte dyret; lader om ette ren stund; beveger seg på noe måte, så er det kjørt... Dersom man lader om i smellen, og så sitter ganske stille, vil resten av rådyrfamilien ofte roe seg og fortsette å beite. Jeg skjøt en killing en gang og de tre andre dyrene sprutet avgårde. Før det hadde gått et kvarter beitet de rundt det døde dyret. En av de andre killingene spiste faktisk gress med blod på! Dyrene forbinder ikke smell med mennesker, med mindre vi lærer de at det er en sammenheng. De smellene dyrene hører er torden og menneskeskapt støy som oftest ikke er farlig for dem. De støkker, men dersom de ikke har blitt skadeskutt eller forbinder smell med folk på andre måter, så roer de seg fort etter min erfaring.    

Link to comment
Share on other sites

Samme erfaring som Skaubjønn. Om de ikke er støkt eller har mistanker om uhumskheter, OG du sitter i ro (det gjør du jo?) så stikker de ikke langt, om i det hele tatt. Sprette noen meter, se seg rundt, gå noen skritt, og så business as usual er egentlig ganske normal reaksjon.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ja, den spretten jeg mente, gjør jo raskt andreskudd vanskelig.

Ofte med reinsdyr har jeg sett det stikk motsatte, du skyter et dyr, flokken begynner å ane ugler i mosen, før de evt setter fart langt avgårde.

Mange ganger hvor du da fint kan skyte skudd nr to hvis alt ligger til rette for det.

 

Edited by msteiro
Link to comment
Share on other sites

Det var da ganske så fagmessig oppdelt vil jeg si. Snart i mål nå.

Ut fra hva jeg ser på dette bildet, kan det tyde på at du beinet ut i felt?

Sparer en del vekt på det. Er det ca 10-15% slaktevekten tro? Husker ikke helt.

Jeg ser ytre/indre filet, steik, bogsteik og biff i forskjellige varianter. Sikkert den del karbos/malekjøtt der også. Veldig bra.

En rein, akkurat som annet storvilt er skrudd sammen mer av malekjøtt enn biff og steik. Hvertfall de jeg har hatt befatning med.

 

Ang brunst lukt......og smak på kjøttet, så hadde du merket det omgående og aldri kommet til å glemt det, for å si det sånn, så om du fortsatt står oppreist, og resten av familien fortsatt bor i hus, så har nok denne testen gått veldig bra den.

Link to comment
Share on other sites

Hele familien er fortsatt boende i huset ;)

 

Den store bukken ble partert i felt, mens 1,5 åringen ved bilen siden jeg da kunne ta med kjøttet ut og legge igjen bein ved "cwd mottaket".

Nesten lettere i felt, da jeg kunne legge dyret over stener for å få riktig vinkel pluss litt motstand kontra et delt dyrt på glatt bord.

Spesielt deler som ytrefileten var en drøm å ta ut når dyret lå dønn i ro.

 

Vakuumposer i lange baner er kjøpt inn, samt litt øl, så da blir det pakking og veiing i kveld :) 

En god del blir kjøttdeig, da vi prøver å spise opp kjøttet til neste sesong, og da må man ha litt til hverdagsmat. 

 

Lite tips til pakking er i stor grad å dele opp i 400 eller 800 grams deler/pakker, litt mer jobb, men verdt det i lengden.

Typiske deler som ligger i bunnen av fryseren i ubestemt tid er elgsteker på 3+ kg. 

Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, msteiro skrev:

 

Spesielt deler som ytrefileten var en drøm å ta ut når dyret lå dønn i ro.

Ja det er vel litt mer utfordring å få tak i ytrefileten når dyret er i bevegelse, vil jeg tro:D

 

11 timer siden, msteiro skrev:

 

Lite tips til pakking er i stor grad å dele opp i 400 eller 800 grams deler/pakker, litt mer jobb, men verdt det i lengden.

Støtter den. Vi deler karbosdeig og småkjøtt opp i 500g poser. Passer perfekt her i huset.

Dette er individuelt og avhengig av hvor storspist en er og hvor stor ungeflokken er

 

11 timer siden, msteiro skrev:

 

Typiske deler som ligger i bunnen av fryseren i ubestemt tid er elgsteker på 3+ kg. 

Tør jeg foreslå å lage gravet kjøtt evt spekemat ut av steik som blir til overs??

Skjær ut de forskjellige muskelgruppene, slik at du får ca 1kg stykker ut av de.

Bland til 60% salt.....40% sukker og et par nyper morteret rosmarin krydder og bland sammen med salt/sukkerblandingen.

Legg kjøttstykket i ei passende "form". Stør luriumet over og gni inn. La stå i kjøleskap evt lavtemperert sted ca 5 grader i 3 døgn.

Snu litt på kjøttstykket underveis. Kan godt sniffe litt på det også for å sjekke at alt er OK

Etter 3 døgn, eller når kjøttsaften i formen slutter å stige er stykket ferdig gravet.

Kan spises umiddelbart, evt gå seg til et døgn.

Smaker helt himmelsk. Skjær opp tynne skiver og legg oppå flatbrød (mors hjemmebakte) sammen med en ørlieten klatt setersmør......OG en bayer evt pils ved siden av. Jeg foretrekker Bayer.

Om du inviterer til gravelag, er du garantert kveldens helt.

En god indikator på om kvelden har vært vellykket er når gjestene utpå kvelden går i kjøleskap og fryser og begynner å kokkelere selv. Da vi de ha mer gosaker.

Et tjuvtrix for å få til en vellykket kveld, er å servere en skarp nabbe eller to før laget tar til. Løfter stemnigen, setter tarmtotter og smaksløker i beredskap.

Gravet kjøtt og spekemat av ymse slag, det er saker.

Edited by Castor
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

På 25.10.2017 den 17.51, erikraude skrev:

Den Parispulken er helt genial. Kombinert med ski med feller kan man dra utrolig mye mer enn det som går på ryggen. Og man kan koble to i serie.

 

Nå er ikke reinsjakt i snø veldig vanlig, men testet å stroppe akebrettet fast på sekken, og gjort riktig merker man faktisk veldig liten forskjell på pakkrammen så lenge man har åpningen fri.

Er kanskje 2 kg ekstra å dra med seg, men pokker så mye lettere å dra ut dyr. Evt en mye raskere måte å komme ned fjellet på ;) 

Link to comment
Share on other sites

Vi dro med oss lavvo, lavvoovn, ved og alt mulig vi kunne tenke på et år. Var ikke engang slitsomt, og vi har frakta en del av utstyret i sekk på barmark noen ganger, og det er alt annet enn morsomt. Lett sekk på ryggen og gode liner til pulken, så er det utrolig hvor mye som kan bli med.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Huff...jeg ser ut til å ha blitt bitt av basillen.

 

Med prosjektet mitt "Jakten på Norge" har jeg vært med på en hel del jakt i 2017, men reinsjakta troner på topp 1 av opplevelser og jeg har allerede begynt å glede meg til neste sesong. Det er jo gruelig lenge til, hehe.

 

Riktig godt nytt år til jaktfolket!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...