Jump to content

Presis halvauto i 22lr - finnes de?


Slitern

Recommended Posts

Etter å ha prøvd diverse salongrifler opp gjennom årene vil jeg nå ha en halvauto med grei presisjon, men finnes det?

Tenker at 3 skudd i en femkrone på 50m er akseptabelt, dette inkludert første skudd fra kald pipe.

 

Holder at det finnes en eller to typer ammo som holder slik samling i rifla, så får jeg heller kjøpe inn noen hundre i slengen.

 

Forslag til kjøp? Kan godt være brukt

Link to comment
Share on other sites

Jeg så en Anschütz 520 i hylla hos Landrø for en måneds tid siden. Mener den var prisa til 2500. Det er et røverkjøp etter min mening.

 

Jeg har aldri fått CCI Stinger til å gå i min. Yellow jacket sånn passe, standard velocity går som bare det. Ganske bra avtrekk til halvauto å være. Smeller litt mye.

Link to comment
Share on other sites

Remington 597 spesielt den tungløpa tvp har jeg sjøl prøvd og de går veldig bra. skifter en til volquartsen hane så blir avtrekket og bra nok. men trur nok thompson r55 er den mest presise og mest velbygde halvautosalongen som var og oppdrive. den gikk uheldig ut av produksjon for noen år tilbake. jeg prøvde å få tak i en hos Winge men der var alt som kom inn bortbestilt. heckler og koch 270 er og en velbygd og presis halvauto med veldig bra avtrekk. ute av produksjon den og. glemte volquartsen men veldig veldig kostbar.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har vel etter en del lesing på nett, samt anbefalinger både her og ellers konkludert med at det mest fornuftige er å kjøpe en 10/22 target/varmint. I vertfall en 10/22 med tung pipe. Fordelen i forhold til andre 1/2-autoer er jo som noen allerede har nevnt, at dersom rifla IKKE har forventet presisjon så finnes det en haug med aftemarked deler for nettopp å forbedre presisjon. Og det er såvidt meg bekjent ingen annen 1/2-auto som kan forbedres på liknende vis, der er man neste "stuck" med det man får ut av esken :)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Glemte Walther gsp rifle, ekstremt prsis etter det en har sett og lest, men og en ekremt blytung pris-, Anschutz har og en presis en , men den er litt militær i utseende så  en må drive med  en eller annen form for praktisk skyting for kunne erverve denne. SØ_RGELIG

Edited by tusserud
Link to comment
Share on other sites

Sitat

men den er litt militær i utseende så  en må drive med  en eller annen form for praktisk skyting for kunne erverve denne. SØ_RGELIG

Forskriftens "militær karakter" går på hva våpenet opprinnelig er konstruert for. 22LR rifler kan aldri få militær karakter hvordan du enn maler og pynter dem - uansett er dette poenget avlegs, siden halvautomatiske rifler helt enkelt må stå på PODs godkjentliste for å være tillatt. Det er ei for jaktvåpen, og ei for trenings- og konkurranse, og for 22LR har de vel bare sagt "alt som har vært i salg før". Er den på lista er det GO, er den ikke, så er det litt tyngre...

Det er flere Anny 520er i Kongleriket iallefall, erhverva til jakt (det vet jeg), og jeg er sikker på at Landrø gladelig selger en - om de er så mye mer presise enn en opphora og tuna 1022 er jeg derimot mer i tvil om.

 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Tenker at 3 skudd i en femkrone på 50m er akseptabelt, dette inkludert første skudd fra kald pipe

Nesten alle rifler klarer dette, bare ikke med all ammunisjon. Rifler som ikke klarer det er søppel - hva er poenget med ei rifle som bare kan skyte små ting, som ikke kan treffe små ting? Forøvrig går en Ruger 22 pistol omtrent såpass (testa min med kikkert) Min CZ511 hadde aldri problemer med slik presisjon. Ei god 22-rifle skyter 35 skudd på et kronestykke - på 100m. Ungene på LS gjør det akkurat nå faktisk. 1410794-BA-IN.PNG)

 

Skal du ha en mest mulig presis 22-halvauto, så er du nok kommet til konklusjonen selv.

Sitat

Har vel etter en del lesing på nett, samt anbefalinger både her og ellers konkludert med at det mest fornuftige er å kjøpe en 10/22 target/varmint. I vertfall en 10/22 med tung pipe. Fordelen i forhold til andre 1/2-autoer er jo som noen allerede har nevnt, at dersom rifla IKKE har forventet presisjon så finnes det en haug med aftemarked deler for nettopp å forbedre presisjon. Og det er såvidt meg bekjent ingen annen 1/2-auto som kan forbedres på liknende vis, der er man neste "stuck" med det man får ut av esken

Det beste er kanskje å kjøpe en brukt. Ferdigtuna. Det hender (ikke så sjelden) at folk lager seg slike, og så finner ut at de ikke bruker dem så mye.

 

K

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, M67 skrev:

Forskriftens "militær karakter" går på hva våpenet opprinnelig er konstruert for. 22LR rifler kan aldri få militær karakter hvordan du enn maler og pynter dem - uansett er dette poenget avlegs, siden halvautomatiske rifler helt enkelt må stå på PODs godkjentliste for å være tillatt. Det er ei for jaktvåpen, og ei for trenings- og konkurranse, og for 22LR har de vel bare sagt "alt som har vært i salg før". Er den på lista er det GO, er den ikke, så er det litt tyngre...

Det er flere Anny 520er i Kongleriket iallefall, erhverva til jakt (det vet jeg), og jeg er sikker på at Landrø gladelig selger en - om de er så mye mer presise enn en opphora og tuna 1022 er jeg derimot mer i tvil om.

 

"Militær karakter" er i praksis utseende.

Hvis det var konstruksjon ville aldri M1 Garand ha blitt godkjent for jakt. Er jo knapt mulig å være mer "militær" enn den på alle områder bortsett fra utsende.

Og det er ett område jeg ikke tror vi jegere er tjent med presisering på fra MD.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

"Militær karakter" er i praksis utseende.

Nei det er ikke det, og det er det at folk går rundt og gjentar det, som gjør at det blir praktisert slik.

 

Fra Miljødirektoratets veileder til forskrift om jakt, felling og fangst https://www.njff.no/organisasjon/PublishingImages/Lists/Nyheter/EditForm/Forskrift om jakt, felling og fanngst.pdf , min understreking:

"Med våpen av militær karakter menes hel- og

halvautomatiske våpen som i utgangspunktet er

konstruert, designet og produsert til militært bruk,

herunder også modifiserte utgaver av disse beregnet

på det sivile marked."

 

K

Edited by M67
  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Nettopp. Det blir praktisert slik. Bare se på Walther G22. Den ble forbudt av daværende DirNat til jakt pga den hadde "militær utseende".

Er det i henhold til det du siterer? nei, men samtidig tror ikke en presisering av det vil gå i vår favør. Vil nesten anta at den blir omskrevet til å inkludere utseende og da nok også alle typer våpen ikke bare halvauto.

Og som nevnt, så vil fort våpen som M1 Garand forsvinne fra jaktlisten.

Link to comment
Share on other sites

20 minutter siden, Cardinal skrev:

Vil nesten anta at den blir omskrevet til å inkludere utseende og da nok også alle typer våpen ikke bare halvauto.

Og som nevnt, så vil fort våpen som M1 Garand forsvinne fra jaktlisten.

Jeg anser dette som ren svartmaling. Idag er vi kommet forbi dette. DirNats forsøk på å omfatte utseende og vanlige rifler ble sablet grundig ned i høring for flere år siden, og den forskriften jeg siterer er resultatet etter den høringsrunden. Idag har annahver rifle "taktisk" utseende uansett, det nytter ikke å forby noe som er så vanlig - iallefall ikke uten god grunn, som ikke finnes.

Det er bare få år siden folk mente vi ikke skulle omtale langholdsrifler, og 338LM og slik på forum, ettersom det da kom til å bli forbudt... Gjett hva som er mer vanlig enn noen gang.

 

Jeg tror ikke vi vil se noen halvauto-"bonanza", men det er helt enkelt ingen grunn til å forby slike 22-rifler, og det vil være vanskelig å skjerpe inn på dette av den grunn.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Militært utseende igjen. mulig jeg har misforstått, men snakket med en forhandler og en som drev med praktisk skyting. og de hevdet at man måtte være medlem der for å kunne erverve et slikt våpen. selv i cal. 22 lr. Finnes det noen våpen i cal 22 lr med  (veldig) militært utseende som er tillat for jakt?  det er denne anschutzen jeg tenkte på, vræl jeg finner den ikke på hjemmesiden dems nå

 

Edited by tusserud
Link to comment
Share on other sites

Halvautomatiske våpen er jo i utgangspunktet forbudt i Norge. Så er noen våpen gjort tillatt ved forskrift. Meg bekjent er ikke noen 22LR våpen lagt til på denne lista etter innføringen av denne loven og forskriften - man skrev bare helt enkelt av våpen importert før en eller annen dato er tillatt, andre ikke.

Det samme gjelder egentlig sentertente våpen, der det er ei liste over våpen som kan erhverves til jakt, og ei til trening og konkurranse.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Kanskje litt O.T i min egen tråd, men endte opp med en 10/22 light varmint og er MEGET fornøyd med presisjonen! :D Samlertypisk 10 skudd på en femkrone/50m med CCI subsonic, og jeg kan konstatere at jeg er i mål, uten større investeringer.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpt en med 18" og riktig riflestigning nå dvs 1-16, det blir en upgrade på 1-8 og 20" som må sies var overaskende ok med crap ammo. 
Så får vi se om nye klarer være noe i nærheten av sauern som er beste 22 rifla i hus i dag. 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
På 1.8.2017 den 11.19, M67 skrev:

Nesten alle rifler klarer dette, bare ikke med all ammunisjon. Rifler som ikke klarer det er søppel - hva er poenget med ei rifle som bare kan skyte små ting, som ikke kan treffe små ting? Forøvrig går en Ruger 22 pistol omtrent såpass (testa min med kikkert) Min CZ511 hadde aldri problemer med slik presisjon. Ei god 22-rifle skyter 35 skudd på et kronestykke - på 100m. Ungene på LS gjør det akkurat nå faktisk. 1410794-BA-IN.PNG)

 

Skal du ha en mest mulig presis 22-halvauto, så er du nok kommet til konklusjonen selv.

Det beste er kanskje å kjøpe en brukt. Ferdigtuna. Det hender (ikke så sjelden) at folk lager seg slike, og så finner ut at de ikke bruker dem så mye.

 

K

Nå er ei norsk 1kroning 21mm i diameter. INGEN av disse seriene her holder slik presisjon som du beskriver ;) Sentrumstier er hele 30 mm og alle disse seriene har noen godt ute i yttertier. Men ja utrolig bra skyting med 22lr på 100meter dette ;) Men skal du skyte på noen skyteferdigheter så må du vise til noen som skyter så godt ;)

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

På 8.8.2017 den 10.51, Slitern skrev:

Kanskje litt O.T i min egen tråd, men endte opp med en 10/22 light varmint og er MEGET fornøyd med presisjonen! :D Samlertypisk 10 skudd på en femkrone/50m med CCI subsonic, og jeg kan konstatere at jeg er i mål, uten større investeringer.

Gratulerer med skyter som skyter godt. Da er det bare å skyte og nyte :D 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...