Jump to content

223 og 22lr - demper


sanden

Recommended Posts

Jeg har prøvd med en Hausken og den funka fint på 22LR også, dempingen var bra. Men noe tyngre og mer klumpete en en dedikert 22 demper blir det. Dette var på en CZ 452 Varmint.

 

tenkte bare at en demper som er ment for en .223 vil dempe bedre en en dedikert 22lr demper vist du feks. skal bruke stinger :) - noen som har erfaringer fra den biten?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 22WMR, med en Sako 22LR demper, denne er omgjenget til M14x1,5. Dette gjør at jeg også kan bruke Hausken demperen min på denne, noe som er prøvd. Syns faktisk 22LR demperen er mere effektiv, når det gjelder dempningen. 22WMR kan vel sammenliknes med Stingeren. Ingen vits i å velge "overkill" i denne kombinasjonen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 22WMR, med en Sako 22LR demper, denne er omgjenget til M14x1,5. Dette gjør at jeg også kan bruke Hausken demperen min på denne, noe som er prøvd. Syns faktisk 22LR demperen er mere effektiv, når det gjelder dempningen. 22WMR kan vel sammenliknes med Stingeren. Ingen vits i å velge "overkill" i denne kombinasjonen.

 

okay;)

Link to comment
Share on other sites

tenkte bare at en demper som er ment for en .223 vil dempe bedre en en dedikert 22lr demper vist du feks. skal bruke stinger :) - noen som har erfaringer fra den biten?

 

Stinger og lyddemper betyr smell uansett. Bruk like gjerne hulspiss lyddemperammo. Skjøt inn min på 70 meter og øste ut ti skudd i rask rekkefølge. Samtlige satt innenfor fem cm. Null konsentrasjon på annet enn å få ut skuddene raskt. Null smell.

 

Lite råd: Ikke bruk Stinger om du vil ha presisjon. I min salong spredte de seg som en haglesverm på 70 meter, både med og uten demper. Umulig å få samling å bli klok på. Snakket med en dreven baneskytter, og han sa at "de går fælt de skudda der, men samling får du aldri." Byttet til Eley baneammo, og vips. Samlinger på to cm. Helt ordinær Remington lyddemperammo gikk mye bedre enn Stinger og. Er for øvrig hjemmelaget lyddemper på min. Brodern er litt fingernem og har laget en seriøs kladd frampå løpet. Ser mer ut som en Hausken kal .30 demper. Hører bare sluttstykkeklikket omtrent! Har ikke prøvd andre dempere på den, så har ikke noe å sammenligne med. Men Stingersmellen er der uansett!

 

Mulig presisjonen med Stinger kan variere fra børse til børse, men prøv gjerne. Sliter du med samlingen, prøv et annet merke. Har for øvrig en Anschütz sjøl.

 

Og sånn ser den ut med demper :wink: :

26032008255.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har en 223 med demper og kjøpte så en Sako Quad i 22LR som førte til at jeg lurte på det samme. Fant ut at en demper i 22LR er så liten, lett og billig at det er bare tull og skru på den mye større og klumpete 223 demperen så jeg endte opp med originaldemperen til Sako'en. Andre veien ville jeg ikke prøvd det selv om hullet er stort nok.

Link to comment
Share on other sites

tenkte bare at en demper som er ment for en .223 vil dempe bedre en en dedikert 22lr demper vist du feks. skal bruke stinger :) - noen som har erfaringer fra den biten?

 

Stinger og lyddemper betyr smell uansett. Bruk like gjerne hulspiss lyddemperammo. Skjøt inn min på 70 meter og øste ut ti skudd i rask rekkefølge. Samtlige satt innenfor fem cm. Null konsentrasjon på annet enn å få ut skuddene raskt. Null smell.

 

Lite råd: Ikke bruk Stinger om du vil ha presisjon. I min salong spredte de seg som en haglesverm på 70 meter, både med og uten demper. Umulig å få samling å bli klok på. Snakket med en dreven baneskytter, og han sa at "de går fælt de skudda der, men samling får du aldri." Byttet til Eley baneammo, og vips. Samlinger på to cm. Helt ordinær Remington lyddemperammo gikk mye bedre enn Stinger og. Er for øvrig hjemmelaget lyddemper på min. Brodern er litt fingernem og har laget en seriøs kladd frampå løpet. Ser mer ut som en Hausken kal .30 demper. Hører bare sluttstykkeklikket omtrent! Har ikke prøvd andre dempere på den, så har ikke noe å sammenligne med. Men Stingersmellen er der uansett!

 

Mulig presisjonen med Stinger kan variere fra børse til børse, men prøv gjerne. Sliter du med samlingen, prøv et annet merke. Har for øvrig en Anschütz sjøl.

 

Og sånn ser den ut med demper :wink: :

26032008255.jpg

 

Kommer veldig an på demperen men du må starte med en som er beregnet for 223 ja eller så :lol: funker den ikke på 22'n etterpå mente jeg og si og da demper disse bra vanlig LR.

Jeg har samme problemet med Stinger i krico'n min at den samler ikke i det heletatt .

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

ko-stens skrev: Er for øvrig hjemmelaget lyddemper på min. Brodern er litt fingernem og har laget en seriøs kladd frampå løpet.

Den så interesang ut, orker du å gi en arbeidsbeskrivelse, bilder og materialvalg??

 

Det blir nok litt verre! Det er nok nærmere tjue år siden han laget den! Kan jo høre med ham om han har noen form for tegninger. Har ikke børsa her hos meg nå. Den står i et våpenskap langt unna, så får ikke sett på noe på den. Faktisk ikke tenkt over hva den er laget av engang... Den virker bra sjøl etter mange tusen skudd, men salongskuddene sliter vel knapt på noe som helst.

 

Skal prøve å huske å få tatt bilder av den neste gang jeg er på besøk hos foreldrene mine, der den for tiden er (er våpenskap der, noe jeg ikke har fått ordnet meg enda). Det går an å skru den fra hverandre også mener jeg å huske, så kan da få sett litt nøyere på den.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...