Jump to content

+ - med håndholdte tennhetteisettere


Kenrin

Recommended Posts

Disponerer ein håndholdt tennhetteisetter frå RCBS og har tenkt å kjøpe meg ein sjølv siden eg synes denne isetteren er noke fiklete å skifte hylseholder i og å skifte frå små til store hetter samt å fylle trayet med hetter (verden må vel ha kommet videre).

Det eg ønsker er plusser og minuser med dei forskjellige isetterene før eg går i butikken og begynner å surmule.

 

mulig klem til dei med gode poeng.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med Hornady sin isetter er at den gir litt skjevt press på hettene slik at de har en tendens til å bli litt preget i bakkant samt deformert i front. Såpass stort problem at isetteren egentlig er ubrukelig så mulig det er en feil på min isetter.

Link to comment
Share on other sites

Alle tennhetteisettere er vel litt kronglete ved bytte mellom små og store tennhetter. Den beste tennhettesetteren jeg har prøvd er Forster sin. Ved hjelp av et brett fra RCBS tennhettesetter er det lett og raskt å fylle magasinet til Forster sin tennhettesetter

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde noen penger som brant hull i lomma og tenkte jeg kunne oppgrader min gamle LEE håndholdte tennhetteisetter. LEE ergoprime tenkte jeg. Den gamle er super, men mere ergonomisk kan vel ikke skade? Jo det kan det. LEE ergo prime er, etter min oppfattning, 3600% mindre ergonomisk enn den orginale. Det er fullt mulig at jeg gjør noe feil, men ergonomisk er den ikke - ligg unna denne.

 

Frank

 

PS

Jeg bruker fortsatt min gode gamle LEE tennhetteisetter.

Link to comment
Share on other sites

Skulle eg kjøpt benkmontert tennhetteverkty ville eg unngått Forster sin. Forster lagar ein del bra greier, men tennhetteverktyet er ikkje blant dette. RCBS sin av same type er langt overlegen og mykje mindre problematisk å bruke.

Av dei handheldne er Sinclair sin å foretrekke, men denne har ikkje magasin og hylsehaldarane er litt dyrare enn konkurrentane sine. Eg har ikkje erfaring med Lee av denne typen, men RCBS sine handheldne fungerar óg bra.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt RCBS sin hettesetter en del år, og syns den funker greit. Litt fomlete å skifte mellom hylseholder, men setter såpass mange hetter når jeg først holder på så det er greit.

 

Har aldri opplevd at det å fylle trayet har vært problematisk? Hva er problemet der?

 

 

Ellers er hettesetteren på Lee Classic Cast pressa god, eneste jeg liker på den drittpressa.....

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt RCBS sin hettesetter en del år, og syns den funker greit. Litt fomlete å skifte mellom hylseholder, men setter såpass mange hetter når jeg først holder på så det er greit.

 

Bruker også selv RCBS sin håndholdte og kjenner jeg angrer litt på at jeg gikk for denne løsningen. Synes den er litt knotete å bytte kaliber på og det at pinnen for å dytte tennhetta inn ligger inni løst har irritert meg ett par ganger når den skal monteres og den forsvinner enten inn under en soffa, ladebenk eller til et annet gudsforlatt sted. Kjenner jeg savner den gamle tennhetteinnsetteren som var montert på pressa. Det å kunne presse hetta inn med hele pressearmen var ikke på langt nær like trøttende det er som å presse den tennhetta inn med håndneven.

 

Men håndhilsetrening blir det med den! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde noen penger som brant hull i lomma og tenkte jeg kunne oppgrader min gamle LEE håndholdte tennhetteisetter. LEE ergoprime tenkte jeg. Den gamle er super, men mere ergonomisk kan vel ikke skade? Jo det kan det. LEE ergo prime er, etter min oppfattning, 3600% mindre ergonomisk enn den orginale. Det er fullt mulig at jeg gjør noe feil, men ergonomisk er den ikke - ligg unna denne.

 

Frank

 

PS

Jeg bruker fortsatt min gode gamle LEE tennhetteisetter.

Da gjør du noe feil. Ergoprime er ca. 3600% bedre enn den originale :-) Holder du den feil vei kanskje? Den skal brukes motsatt vei av den originale.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med Hornady sin isetter er at den gir litt skjevt press på hettene slik at de har en tendens til å bli litt preget i bakkant samt deformert i front. Såpass stort problem at isetteren egentlig er ubrukelig så mulig det er en feil på min isetter.

 

Det har ikkje eg problem med med min Hornady. Derimot har den eit problem med at hettene av og til snur seg opp-ned i overgangen mellom magasin og isetter.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med Hornady sin isetter er at den gir litt skjevt press på hettene slik at de har en tendens til å bli litt preget i bakkant samt deformert i front. Såpass stort problem at isetteren egentlig er ubrukelig så mulig det er en feil på min isetter.

Sørg for at hylsa i holderen og stempelet er de som skal brukes sammen.

 

Splintgranat... Du verden. Om ei hette skulle finne på å blåse, blåser den gjennom hylsa. Og hvis ansiktet er en annen plass enn rett over, er et lite smell eneste "skaden" som oppstår.

Link to comment
Share on other sites

Bruker riktig stempel ift hetter og hylseholder som passer hylser. Dvs, etter å ha satt i 20 - 30 hylser med 95% feil har jeg sluttet å bruke isetteren. For meg virker det som om styringen til tennhettemagasinet (i mangel på et bedre ord) dytter stempelet over til siden og at det er dette som er problemet.

Link to comment
Share on other sites

Bruker riktig stempel ift hetter og hylseholder som passer hylser.

 

Rare greier. Jeg har både gammel og ny modell. Den gamle med bøssinger inni hylseholderen, har jeg satt mange tusen hetter med. Store og små om hverandre. Aldri noe tull. Den nye typen med plastforing har jeg kun brukt et halvår, men fortsatt uten klunder. Men klart...er du lei isetteren, er jeg bare en pm unna:)

Link to comment
Share on other sites

Har brukt Lee sin, men

Lee sin hva ? Den nye Ergo Prime ?

 

Har tidligere brukt den gamle Lee modellen. Delene var laget i en bløt legering som ikke fremmet livslengden på denne.

RCBS sin isetter har en stålplate/sleide som skjermer for detonasjon av hettene du har i plastbrettet om uhellet skulle være ute under isetting.

Om det virker har jeg aldri prøvd, da den aldri har satt av en tennhette. Har vel satt inn noen tusen hetter etter hvert uten problemer.

Virker også som den er uslitelig, i allefall vs. Lee.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...