Jump to content

gyttorps røda


BixTheBug

Recommended Posts

hei, har skaffet meg et par pakker med gyttorps røda(hakke peiling å hvordan jeg får svensk ø på tastaturet...), og vurderer å bruke de i sideliggeren min.

men så til mitt spørsmål- sideliggeren min er i 12/70, på esken står det at patronene er 12/70, men når jeg ser på patronen så er den jo nesten like lang som ei 12/76 patron? er det trygt å bruke den i sideliggeren?

takk for svar :)

Link to comment
Share on other sites

Tipper dette er en patron med papp eller plastskilling foran hagla og ikke stjernebrett. Da folder hylsa seg ikke like langt ut etter at den er skutt. Klønete forklart men jeg håper du skjønner hva jeg mener. Det er hvor lang hysa er etter at den er skutt som er avgjørende for om du kan bruke disse i et 12/70 kammer.

Uansett var det lurt av deg å sjekke dette nærmere, da du oppdaget noe som virket unormalt.

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg ikke har full oversikt, men jeg har aldri sett Gyttorp Røda i magnumversjon. I tidligere år hadde Røda stjernebrett, men er det nyere versjon det er snakk om har denne rullebrett og blir dermed lengre som patron enn samme patron med stjernebrett. Har ingen av den nye typen, men Gyttorp i tidligere tider var flink med å merke også patronen på siden med 65mm eller 70mm slik også Nittedal var. Som sagt jeg tror ikke Røda var/er laget i 76mm versjon, men en 70mm med rullebrett er nesten like lang som en 76mm med stjernebrett. Det samme forholdet får du også følgelig mellom 65mm/70mm med rullebrett og stjernebrett.

Link to comment
Share on other sites

@BixtheBug

Gyttorps röööööda

 

På tastaturet finn knappen med tegn mellom Å og CR (carriage return)

 

Trykk knappene Alt og den med tegn samtidig (Alt + ¨), og deretter bokstaven o (stor eller liten)

ÖöÖ

eller (tall fra numerisk keyboard)

Alt + 0214

Ö

Alt + 0246

ö

For å se mer/mindre kjente karakterer ӁѬѤ҈҈҈ظل kjør kommandoen charmap.exe i windows ..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

se der ja! lærer jo alt på denne siden, bare at dataen ikke vil funke når det gjelder disse svenske ø'ene...

kan se for meg at det er trygt å skyte patronene i sideliggeren da :) testes i 76 kammer og patronen endte å samme lengde som starten- 76mm. men som det er sagt i tråden er det rullekrymp og det gjør vel ikke at det blir mer trykk? det er kanten over rullekrympen som utgjør lengden på patronen.... står det 70 så får det jaggu være 70

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...