Jump to content

Skal jakte Due til August hva trenger jeg?????


Niclas1997

Recommended Posts

Hei skal jakte due med min onkel og fettere og lurer på ossen ammunisjon jeg kan bruke

Har lyst til og prøve bly men Ossen ammunisjon av bly kan jeg prøve er til kaliber 12/70

Men hva trenger jeg når jeg skal på duejakt ossen klær og mye ammunisjon trenger jeg?

 

Mvh Niclas T.K

 

Siste ord må maks være 32g ikke mere :D

 

P.S har skrive vansker så beklager om det er vanskelig og forstå :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Bruker blypatroner i størrelse 5-6 vanligvis, mener stort sett de fleste eg har brukt ligger på rundt 36g.

Hørt om flere som bruker leirdue ammo med hell og, men da begrenser avstand seg litt vil eg tro.

Angående klær så er erfaringen min at man kan nesten bruke hva som helst, virker som det viktigste er sitte rolig, fint å slå opp et camo nett over/forran seg.

Det er greit og ha med seg bra med skudd, noen ganger får man mulighet til mange skudd, andre ganger så er det ikkje sikkert en ser duer.

Link to comment
Share on other sites

ok takk for svar men en ting til angående om våpensøknad er 19 år har et våpen fra før og kan ikke ha flere da må jeg ha jegerprøven men pappen min tok jegerprøven i militæret og lurte på om han kan søke eller må jeg søke og han skriver under for kunne tenkt meg et våpen som jeg bruker til Duejakta for trenger hagle til opplærings jakta jeg skal være med på håper og få svar tilbake

 

Mvh Niclas T.K

Link to comment
Share on other sites

Vedrørende våpen, hvis far din er registrert jeger med godkjendt jegerprøve kan han fint eie 6 jaktvåpen, han kan eie 6 hagler hvis han vill.

 

Som 19 åring og blivende jeger foreslår jeg at du blir medlem i den lokale jegerforeningen. Gjerne en som skyter hagle så får du trent på hagleskyting. Blir du bitt av lerdue eller stålfigursbasillen kan du erverve feks hagle for sportskyting selv.

Link to comment
Share on other sites

nå ble jeg litt skuffet her men jeg som aldrig har vært med på jakt og ventet til jeg ble gammel nok til og søke våpen selv og har bare bortkasta sjansen men så fikk jeg være med på opplærings jakt med Eidsvoll skog når dem hadde ordnet i stand en helg med jakt og kos da var jeg 18 år fikk ikke beskjed om at jeg ikke fikk lov til og være med på den jakt helgen da så skjønner ikke hva som er problemet da sa selv at jeg var 18 og aldrig vært på opplærings jakt da svarte han ok hva har du lyst til og prøve da da sa jeg fuglejakt og da sa han at det var greit det så fikk prøvd det ingen som sa nei du får ikke lov du er over 16 så du må dra hjem så hva er problemet da???????

Link to comment
Share on other sites

har vært med onkelen min på opplærings jakt og da møtte vi på politibil som sto ved skogsvei satt to politifolk og vi gikk forbi og så gikk den ene politimannen ut og stoppet oss og spørte om han kunne få snakke med oss han spørte meg først hva jeg het så hvor gammel jeg var sa 18 og så pratet med min onkel og så spørte politimannen om jeg var på opplærings jakt ja sa jeg og det var bare jeg som gkk med hagle onkelen min var bare med som lærer da og så fikk beskjed om at vi kunne fortsette så har ikke brytet noen lover da vis ikke politiet stoppet med med denne opplærings jakta :D:winke1:

Link to comment
Share on other sites

At politiet ikke har tilstrekkelig kunnskap til å oppdage brudd på lovverket, eller at de i visse tilfeller velger å se bort fra mindre overtredelser får stå på deres regning. Faktum er at personer etter fylte 16 år ikke har anledning til å drive småviltjakt i Norge uten bestått jegerprøve.

 

EDIT: skrivefeil

Link to comment
Share on other sites

Begynn med jegerprøven. Den rekk du fint, mange kurs begynner no på denne tida.

Så kan du kjøpe eller låne deg hagle og så mykje ammo du orker å bære med deg.

Du lærer etter kvart, men jegerprøven MÅ du ha som utgangspunkt. Der lærer du dessuten mykje grunnkunnskap som er bra å ha med vidare. Til og med kva type ammo som er passe til due ;) Ser at nr 5 og 6 er nevnt, utan at eg har jakta due sjølv vil eg påstå at i alle fall 5 er unødvendig grovt.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

tok rådet deres har tatt jegerprøven brukte 7 min på prøven og fikk bare 3 feil men det er bestått uansett så nå er jeg klar til due jakta men er det noen her som vet ossen ammunisjon til dua jeg kan bruke i remington 1100 kjøpte den brukt hos forhandler og den er lite brukt og så har jeg kjøpt meg yildiz A3 sideligger med enkelt avtrekker som skal brukes på bane og jakt håper på og få svar om det med remington om ammunisjon hva den tåler eller ikke tåler :)

Link to comment
Share on other sites

Tror nok den remingtonen tåler alt opp til 36g bly...Kjøp deg Gamebore white gold 28g 7 1/2 bly .Tror det er G-sport som fører dette... 

disse er relarivt billige og veldig bra patroner til duejakt...  kjøp en eske og prøv noen skudd på papp for å se hvordan disse passer haglen din...

7 eller 7 1/2 holder i massevis til due intil 35m... det beste er å kjøpe noen esker med forskjellige merker og prøve skyte 3-5 av hver på papp for å se hva som passer din hagle... anbefaler også 1/4 choke til duejakt,maksimalt 1/2 choke! 

Prøv deg fram!

Edited by J.E.Hagen
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...