Jump to content

Lett hagle til rypejakt


Eiha

Recommended Posts

Har i 13 år slitt rundt på ei lang hagle på 3,4 kg. Nå er tiden kommet for å bytte den ut med noe mer smekkert. Hagla skal kun brukes til rype- og skogsfugljakt i bratte Vestlandsfjell. Den andre hagla blir med i kajakken.

 

Har skutt med noen ti-talls hagler, men erfaringen med lette hagler er noe mindre.

 

I utgangspunktet har jeg falt ned på en Beretta Ultralight. Jeg har prøvd denne på skytebanen og liker den nokså godt. Føler denne har vært et unntak fra det klare utgangspunktet at man skyter bedre med tyngre hagle, selv om det krevde tilvenning og en del bomskudd første timen.

 

Har sett på Franchi Falconet SB Precision, men denne har jeg ikke fått testet og det ser ut til at den er vanskelig å oppdrive. Benelli 828U har jeg ikke prøvd, men det er noe med den jeg liker (selv om den er noe over vektgrensen jeg har satt).

 

Sabatti Short er et alternativ, men noe sier meg at det absolutt er verdt å legge på de ekstra kronene for en Beretta. Fyren på XXL skrøt av Finnskogen Light 12/76.

 

Ettersom jeg liker å prøve flere hagler vil jeg gjerne ha innspill til andre hagler som kunne være aktuelle å sammenligne med Berettaen.

 

Kal. 12

2,8 kg eller lettere.

Jeg er ikke så kresen på utseende/gravering

12/70 holder i massevis.

 

Kan legge til at Berettaen er helt i smertegrensen for hvor mye jeg ønsker å legge i ny hagle. Derfor må det gjerne komme opp rimeligere alternativ.

 

Takk for all hjelp.

Link to comment
Share on other sites

Nå vet jeg ikke om denne jeg har er i den kvalitet/pris-klasse, men jeg er veldig fornøyd med den.

Har hatt den i et pr år, brukt den på mange hundre leirduer og endel rypejakt. Den fungere utmerket, og virker til å være av god kvalitet mtp rust funksjonering osv.

Å ta den med på tur med sine 2,5kg er heller ikke å forakte.

 

http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=5554

 

P-E

Link to comment
Share on other sites

Hei

Er i samme båt som deg, bor på vestlandet der det er nokså bratt, har jakta rype i snart 15 år og må sei att vekta på hagla har aldri jort meg noe. Før hadde eg baikal s/s men kjøpte meg ei benelli 828U for ei stund sia..

Vil ikke være stygg men viss du ikkje greier å dra på 3kg hagle på jakt, så ville eg lagt opp karrieren:)

828U virker ikke så solid men er nok bare slik det er..

Det fine er at du kan shimse selv.. det var grunnen til at eg kjøpte den:)

Link to comment
Share on other sites

lett og handy....... = baikal enkel løper med synt stokk fra ata arms. ca 2,35kg på en vanlig kjøkkenvekt inkl rem. kapper man bort den fulle trangboringen til 1/2 boring så blir den ennå noen gr lettere. mindre ryper i sekken med enkel løper?...neppe....

Link to comment
Share on other sites

Kan jeg spørre om du har vurdert en smekker 20 kaliber istedet? Da får du en hagle på ca 2,8kg som faktisk ikke er bygd som en lettvektshagle, med de ulempene det medfører. Jeg gjorde den tabben med å kjøpe en Silma Finnskogen light for en del år tilbake i kaliber 12. Etter noen hundre skudd på bane hadde blånering begynt å slites av på løp ved fortre, sikringen flyttet seg bakover og etterlot et 1cm stort hull ned i låsekassen mm. Hevet kjøpet med en gang etter det. Tom. beretta har opplevd noe trøbbel med sine ultralightmodeller mtp slitestyrke på låsekasse og treverk. Ville på det sterkeste vurdert en smekker 20 kaliber, da forskjellen på ballistikken mellom 12 og 20 er minimal, og tom. ofte i 20 kaliber favør til enkelte typer jakt. Nå må gjerne de med lang fartstid med 20 kaliber slenge seg med med sine erfaringer her også.☺ Etter min mening et bedre valg om en ønsker en lettere hagle som er slitesterk og meget godt egnet til rype og skogsfugl.

Link to comment
Share on other sites

Enig med siste taler. For første gang på over 20 år gikk jeg med sideligger i 16 i høst. Den er 700 gram lettere enn o/u'en i 12 og det kjentes på slutten av dagene, for å si det sånn. :-)

 

Hvis du skal ha rypehagle trenger du ikke å skyte tunge stålpatroner eller tungsten, og jeg tror ikke kaliber 16 eller 20 er noen stor hemsko så lenge du ikke skyter tusenvis av skudd. Jeg ville sett etter en fin Merkel eller Sauer i bruktmarkedet.

Link to comment
Share on other sites

Det står en meget fin Beretta 687 kal.20 på finn til 10k. Det er egentlig løp og kjøp.

 

Litt særere: Våpenbua på Hemnes har en veldig fin 2,8kg Krieghoff Teck o/u kal.16 til 16k. Disse kostet 65k når de gikk ut av produksjon på midten av 90-tallet. Jeg jakter rype med en slik i kal.20. Ser ut som Merkel men har hinsides materialkvalitet. Løpene er laget av samme stål som Beretta brukte i SO-serien. Nå lages visstnok ikke Bøhler Antinit stål lenger.

Link to comment
Share on other sites

Eneste grunn til å la være og kjøpe ei hagle i kal.20 eller 16 er tilgang på god ammunisjon og prisen. Det er ikke tvil om at det er mye enklere å forholde seg til kal.12. :wink: Skal du i tillegg øve/trene litt med hagla er kal.20 leirdueskudd en god del dyrere enn 12. Kal.16 leirdueammo er vel snart like sjeldent som ryper.

 

Hvis du kan leve med en 20 kal. ville jeg også sett på en Browning B725. Det er utrolige fine hagler, og etter mitt syn bedre enn Beretta. Jeg innbiller meg at det er enklere å få til gode skuddbilder med Browningen enn Beretta. Går du for Berettaen på FINN, som nok er et røverkjøp, bør du finne ut av chokene. Jeg tror hagla har faste choker? Det er en ulempe siden ammoutvalget i kaliber 20 er labert.

Link to comment
Share on other sites

Jeg trener og jakter i skogen med kal.12.

 

Trenger ikke løse choker på jakthagle. Snarere tvert imot. Faste choker reduserer muligheten for feil, miste ting, feil choke i hagla etc.

 

Har heller aldri hatt problem med å finne passende jaktammo i kal.20 (eller til den tidligere 16-kalibern jeg hadde). Finn riktig ammo, kjøp nok til 5 års jaktbruk løpende.

 

Browning B725 er fin men når man får en brukt B25 i nystand til samme pris hadde valget vært lett for meg hvis jakt er hovedformål. Man kan trene med bly på skeetbanen. Disse starter på ca 130k idag..

 

https://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=89864901&fks=89864901

Link to comment
Share on other sites

Trenger ikke løse choker på jakthagle. Snarere tvert imot. Faste choker reduserer muligheten for feil, miste ting, feil choke i hagla etc.

I utgangspunkt så er jeg egentlig enig, men av egen erfaring så synes jeg det er en fordel å kunne tilpasse choken til ammo når utvalget er så begrensett som det faktisk er i kal.20. Jeg har en Beretta i kaliber 20 med faste choker 1/2 og 1/4 og det er stor forskjell på skuddbilder med kjøpeammo, som jeg får tak i, og det jeg lader selv. Når jeg lader selv kan jeg tilpasse hastigheten slik at skuddbildet blir det jeg vil ha. De faste chokene virker å være litt kresen på hva de liker og gir ikke spesielt fine skuddbilder om ikke komponenter og hastighet stemmer. Det kan selvfølgelig også bare være min hagle :?:

 

Browning B725 er fin men når man får en brukt B25 i nystand til samme pris hadde valget vært lett for meg hvis jakt er hovedformål. Man kan trene med bly på skeetbanen. Disse starter på ca 130k idag..

Hvis man er nostalgiker så er den B25en fin, men den har feil kaliber. Den er i 12 og ikke 20. Uansett pris så er ikke ei hagle fra 1957 bedre enn ei hagle fra 2017 laget på samme lest. Den vil sikkert ha historie og mye fin "pynt", men som "bruksredskap" er det neppe bedre :wink: Om bruken er viktigst ville jeg holdet en knapp på 2017 utgaven. Slik jeg ser det følger det bare ulemper med gammelt om det ikke skal henge på veggen til pynt :wink:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Eneste grunn til å la være og kjøpe ei hagle i kal.20 eller 16 er tilgang på god ammunisjon og prisen. Det er ikke tvil om at det er mye enklere å forholde seg til kal.12. :wink: Skal du i tillegg øve/trene litt med hagla er kal.20 leirdueskudd en god del dyrere enn 12. Kal.16 leirdueammo er vel snart like sjeldent som ryper.

 

Det er klart, ammotilgangen er ikke like god som for 12/70, så tolveren står trygt i skapet, ja. Men nå spør TS om rypehagle. :-)

 

I fjor fikk jeg fatt i leirduepatroner fra Schou til fire kroner pr stk. Både G-sport og XXL hadde tatt inn jaktammo for 16/70, muligens i en slags gledesrus over at blyforbudet forsvant. 20 har de alltid hatt.

 

Hvis man ikke venter til niende september med å kjøpe inn er Rio, Federal, Rottweil brun og svart og Fiocchi greit tilgjengelig, med ladninger fra 28 til 34 gram, fra nr 2 til 7.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man er nostalgiker så er den B25en fin, men den har feil kaliber. Den er i 12 og ikke 20. Uansett pris så er ikke ei hagle fra 1957 bedre enn ei hagle fra 2017 laget på samme lest. Den vil sikkert ha historie og mye fin "pynt", men som "bruksredskap" er det neppe bedre :wink: Om bruken er viktigst ville jeg holdet en knapp på 2017 utgaven. Slik jeg ser det følger det bare ulemper med gammelt om det ikke skal henge på veggen til pynt :wink:

 

Det var en russer med MC8 og en annen skytter med B25 som konkurrerte internasjonalt på toppnivå i skeet inntil noen få år siden. Da hadde begge haglene visstnok rundet 1mill skudd..

 

Ellers er jeg enig at det er smart med ny haglei kal.20. Beretta, Browning/Miroku er nobrainer. Det er bare det at det av og til dukker opp vanvittige kupp på bruktmarkedet/finn. I sommer gikk det en slik for 5K på finn..: https://www.guntrader.uk/guns/shotguns/piotti/over-under/12-gauge/160825095818625 Det skal sies at hagla på finn var litt slitt fordi eieren ikke visste hva han hadde og visstnok hadde brukt den som allværs rypehagle men den hadde avtagbare sidelåser noe den i denne annonsen ikke har.

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange svar. Gøy å se at folk engasjerer seg!

 

Vil ikke være stygg men viss du ikkje greier å dra på 3kg hagle på jakt, så ville eg lagt opp karrieren:)

 

Skulle klart å gå med en hagle på 20 kg også, jeg. Jeg ser bare ikke poenget :winke1:

 

Har tre-fire jegere jeg går fast med og alle har hagler i den vektklassen. Etter å ha fått gå noen timer med en nett og lett Beretta UL føles min gamle som et spett i forhold. I disse tider er det også fint å ta med Tikkaen i 6,5 på rypejakt (= enda mer vekt).

 

Grunnen til at jeg er tilbakeholden med kal. 20 er at jeg allerede har noen tusen skudd liggende i 12. Det er dårlig tilgang på ammo her jeg bor (som egentlig ikke er en unnskyldning, kan handle på nett) samt at ingen andre jeg kjenner har kal. 20. Det siste er kanskje det tyngste argumentet. Jeg ser for meg det kjedelige scenarioet hvor enten jeg eller noen andre mangler, har glemt eller går tom for ammunisjon. Sånt skal jo ikke skje, men det skjer...

 

Enkeltskudd Baikal er hendig og lett, men jeg vil gjerne ha muligheten til oppfølgingsskudd, derfor utgår den.

 

Skyter et par tusen skudd på banen i året. Det er klart jeg kan bruke den gamle hagla her, men samtidig greit å få mest mulig trening med den jeg i hovedsak skal bruke på jakt. Her ser jeg for meg at kostnaden blir vesentlig høyere i løpet av noen 10-år. På en annen side er ikke summen så mye høyere PER år...

 

Nå skal jeg ikke basere mitt syn på Finnskogen ut fra en enkelt historie, men det er noe sånt jeg frykter. Planen er å ha denne hagla de neste 25 årene.

Link to comment
Share on other sites

Det var en russer med MC8 og en annen skytter med B25 som konkurrerte internasjonalt på toppnivå i skeet inntil noen få år siden. Da hadde begge haglene visstnok rundet 1mill skudd..

Ved riktig bruk, smøring og jevnt vedlikehold så er en god låsning "evigvarende". "Nyere" produksjon hvor man hardforkrommer eller nitrerer tåler mere "misbruk" enn de som ikke har overflatebehandling. Kanskje var noe av det "gamle" settherdet og fikk tilsvarende egenskaper?

Det ville uansett forundre meg om ikke de som skyter rundt 1mill skudd av og til bytter noen "slitedeler" når hagla er på service.

 

I fjor fikk jeg fatt i leirduepatroner fra Schou til fire kroner pr stk. Både G-sport og XXL hadde tatt inn jaktammo for 16/70, muligens i en slags gledesrus over at blyforbudet forsvant. 20 har de alltid hatt.

Da blyforbudet ble opphevet så ble det helt uten tvil bedre utvalg, og prisen er ikke avskrekkende. Men man sliter med å finne 10 forskjellige patroner som er interessant å sammenligne for og finne den beste. Det blir mere "kjøp de billige" å håp på at det virker godt nok. Det er jo uansett den metoden de fleste bruker for kaliber 12 også :wink:

 

Det man skal være obs på er at hagleammo og pris ofte ikke henger sammen. Et godt eksempel er forskjellen på Rottweil Waidemannsheil PL HV til ca.10 kr og Gamebore Black Gold Dark Storm til ca. 8 kr hos G-max. Gamebore'en er en tipp topp kvalitetspatron. Den gir jevne fine skuddbilder i de haglene jeg har prøvd den i. Rottweil'en er en temmelig middelmådig patron med urunde haggel som ikke gir like fine skuddbilder. Man kunne sikkert sammenligne den med de aller billigste hva angår kvalitet?

 

..samt at ingen andre jeg kjenner har kal. 20. Det siste er kanskje det tyngste argumentet.

Det er mange fordeler med kal.12, men ingen av de er relatert til lav vekt :lol:

Link to comment
Share on other sites

Benelli har (eller hadde) en nydelig halvauto som lyder navnet "Beccaccia" :D

Vet ikke om dine tanker om dette inkluderer slike, men denne er som sagt nydelig og finnes både i kal 12 og 20,- i 12 er vekta 2,75 kg og de har som regel også pene skjefter.

De går vist å treffe med,.. selv om løpet bare er 60 cm :) , men skulle tro at den krever noe tilvenning slik som også en Beretta Ultralight utvilsomt gjør.

 

Virker som du er ganske overbevist om at det er kal som 12 gjelder, og om overbevisningen også er like sterk ang O/U så er Berettas Ultralight vanskelig å komme utom.

Prisen er som du antyder "smertefull",.. men dette går heldigvis over og gleden over å eie et godt våpen varer betydelig lengre.

En "vanlig" Beretta SP, men i kal 20 er dog ca 5000.- kr billigere og har 71 cm løp.- Selv har jeg en slik som ligger på Finn, 687 men i kal 12/70 og den blir værende,- enestående kvalitet som aldri har sviktet/klikket selv etter ganske hard bruk på både bane og jakt.- Den veier dog sine 3,2 kg og det er tungt nok etter en lang dag til fjells.- Vekt på våpen betydde lite når man var ung men blir mer betydende alt etter som årene siger på... :wink:

 

Du finner nok ut av det.

mvh.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jeg personlig gikk for ei Beretta Silver Pigeon i kaliber 20, og har vært kjempefornøyd. Grunnen var at jeg ville ha ei stålhagle som jeg vet kommer til å vare lenger enn meg selv og at den er utrolig smekker å dra med hvor som helst! Så litt på Browning også men de ble litt dyre for meg den gang, ammo har jeg også god tilgang på :) Ryper og orrfugl detter minst like bra som med 12-hagla mi, selv om flere lo av "troste-børsa" mi så var alle steike enig i at den var særdeles smekker kontra ei kaliber 12 hagle. Smak og behag sier jeg :)

Link to comment
Share on other sites

På Tue Jan 31 2017 den 10.57, Bly skrev:

I utgangspunkt så er jeg egentlig enig, men av egen erfaring så synes jeg det er en fordel å kunne tilpasse choken til ammo når utvalget er så begrensett som det faktisk er i kal.20. Jeg har en Beretta i kaliber 20 med faste choker 1/2 og 1/4 og det er stor forskjell på skuddbilder med kjøpeammo, som jeg får tak i, og det jeg lader selv. Når jeg lader selv kan jeg tilpasse hastigheten slik at skuddbildet blir det jeg vil ha. De faste chokene virker å være litt kresen på hva de liker og gir ikke spesielt fine skuddbilder om ikke komponenter og hastighet stemmer. Det kan selvfølgelig også bare være min hagle :?:

 

Hvis man er nostalgiker så er den B25en fin, men den har feil kaliber. Den er i 12 og ikke 20. Uansett pris så er ikke ei hagle fra 1957 bedre enn ei hagle fra 2017 laget på samme lest. Den vil sikkert ha historie og mye fin "pynt", men som "bruksredskap" er det neppe bedre :wink: Om bruken er viktigst ville jeg holdet en knapp på 2017 utgaven. Slik jeg ser det følger det bare ulemper med gammelt om det ikke skal henge på veggen til pynt :wink:

Da går jeg for en B25 i kaliber 20?

Link to comment
Share on other sites

På ‎15‎.‎05‎.‎2017 den 20.55, hovdeknuten skrev:
På ‎15‎.‎05‎.‎2017 den 20.55, hovdeknuten skrev:

Og ikke minst så samskyter alltid løpene... sjekk samskytinga på øvre og nedre løp på hvilken som helst ny ou beretta? 

 

Hva mener du,.. skulle Berettas hagler ikke samskyte??

Er det noe du har hørt (fra de som selger Browning :-D), eller noe du selv erfart?

 

Høres meget usannsynlig ut fra verdens eldste og mest "vinnende" våpen.

 

Min egen 687 samskyter iaf till 100%!

Nå er den er langt ifra ny,- men at nyproduserte Beretta- hagler skulle være dårligere eller ha en slik, som jeg ser det en såpass  alvorlig feil, ikke samsvarer med virkeligheten.- De har mer enn 500 års erfaring med å lage gode våpen.

Link to comment
Share on other sites

Nå er en Beretta ikke riktig så fint maskiner som en Browning, men jeg undres på hvilket mandagseksemplar du har testet som ikke samskyter? Kan det hende det heller skyldes en ødelagt choke? Dårlig ammo?

Link to comment
Share on other sites

På Sun May 21 2017 den 11.53, bobby skrev:

Hva mener du,.. skulle Berettas hagler ikke samskyte??

Er det noe du har hørt (fra de som selger Browning :-D), eller noe du selv erfart?

 

Høres meget usannsynlig ut fra verdens eldste og mest "vinnende" våpen.

 

Min egen 687 samskyter iaf till 100%!

Nå er den er langt ifra ny,- men at nyproduserte Beretta- hagler skulle være dårligere eller ha en slik, som jeg ser det en såpass  alvorlig feil, ikke samsvarer med virkeligheten.- De har mer enn 500 års erfaring med å lage gode våpen.

Hei. 

Vi var 5 kompiser som testa litt forskjellig ammo til høstjakta ifjor 1 "ny" SP 1 samt en Field 3. Ingen av de to samskjøt. Men burde kansje sette opp en tråd hvor vi på kammeret sjekker børsene våre? Jeg tviler sterkt Beretta regulerer løpene på samtlige modeller lenger. Men det er det ikke sikkert Browning gjør heller? Men selv 725 samskjøt den dagen...

Edited by hovdeknuten
Feil
Link to comment
Share on other sites

Vel, ser hva du skriver og synes det er flott at jegere/hagelskyttere viser interesse for sine våpen og tester ut skuddbilder etc på papp.- Minst like viktig for seriøs bruk av hagle som for rifle.

Jeg vet også av erfaring at det å "nøyaktig" sette et hagelskudd der det skal, krever litt trening (uten å nappe/rykke).- Minste unøyaktighet og det utgjør ganske store utslag på papiret/pappen man skyter på.

 

Du forstår sikkert hva jeg sikter til,..:smile: kan denne manglende samskytingen ev forklares på skytter(ne) ?

Link to comment
Share on other sites

Vi var ute og skjøt 1 725, og 2 B25, alle Berettaskytterne traff med dem? det som er litt interssant med Beretta og Browning. Er at hos Beretta kjøper man seg oppover i styrke på hagla. Utifra dyrere og dyrere modeller.Beretta 686 er relativt svak i forhold til 424 525 og nå 725.  Man må opp i modellutvalget for å finne skytemaskinene. Og den store kvaliteten... Browning derimot, det er jo samme konstruksjonen uavhengig av grad type gravyr.. Så 686 er mest egnet til jakt. Ikke leirduebanen kvalitetsmessig. 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, hovdeknuten skrev:

 Browning derimot, det er jo samme konstruksjonen uavhengig av grad type gravyr.. Så 686 er mest egnet til jakt. Ikke leirduebanen kvalitetsmessig. 

De (beretta) bygger alle på 686 konstruksjonen, men vil man ha våpen kun for banebruk setter man selvfølgelig pris på et tyngre våpen som er egnet til dette med mer gods i låskasse/baskyle og en "fetere" kolbe.

Med Berettas jaktmodeller slipper man drasse på den ekstra vekten, men har et våpen som med sin smekre og lave låskasse er egnet for jakt, men som OGSÅ tåler hard bruk og hundre-tusenvis av skudd på leirduene.

 

Skal godt gjøres å finne en Beretta, uansett modell (686 konstruksjon) med slark i låskasse,

jeg selv har ikke sett en eneste,.. dette er våpen som holder, minst EN generasjon :grin:.

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, hovdeknuten skrev:

Beretta bygger ikke alle modeller på 686. 682 er feks en annen konstruksjon.

Der må jeg bare skuffe deg og si at i prinsippet så er mekanismene til en 686 og en 682 helt lik.

9 timer siden, hovdeknuten skrev:

Spesielt SP1 i kaliber 20 er nyydelig med litt lengre løp. Men konstruksjonen er ikke laget for leirdueskyting. Men relativt lav volum skyting som jakt. 

Jeg skjønner ikke helt hvor du tar det fra, men Beretta må jo tydelig vis ha gjort en god markedsføring jobb siden slike myter oppstår9_9

Forutsatt riktig vedlikehold tror jeg du skal få store problemer med å se forskjell på slitasje i en 686 kontra 682.

En annen ting som er mere viktig enn holdbarhet, er hvordan en hagle er utformet med tanke på vektfordeling/balanse. Det er stort sett dette som skiller en banehagle fra ei jakthagle i Beretta sin 680 serie. Resten er stort sett gimmik som man blir lurt til å betale mere for siden man bare må ha det:$  

Link to comment
Share on other sites

På 31.1.2017 den 11.54, Eiha skrev:

samt at ingen andre jeg kjenner har kal. 20. Det siste er kanskje det tyngste argumentet. Jeg ser for meg det kjedelige scenarioet hvor enten jeg eller noen andre mangler, har glemt eller går tom for ammunisjon. Sånt skal jo ikke skje, men det skjer....

Oy farlig tanke, i mine kretser koster et skudd fra kompisen oppe på fjellet nøyakting en 0,5l pils på puben. Skyter du deg tom, skal det koste! 

Jeg har en 20 kaliber og to 12 kaliber Veldig fornøyd med begge våpen, og må innrømme at å gå med en 20 kaliber på fjellet er behagelig. Alt er mye smekkrere å holde i. Tilgang på ammo er sjelden et problem. Det er nok mer et konstruert problem, spesielt nå når bly er tilbake i butikken. I forhold til argumentet over så klarer du jo å bære noen ekstra  20 kaliber skudd, da går du jo enda sjeldnere tom. 

 

Når alt det er sagt så jakter jeg selv med en lanber lettvekter kaliber 12... 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Bly skrev:

Der må jeg bare skuffe deg og si at i prinsippet så er mekanismene til en 686 og en 682 helt lik.

Jeg skjønner ikke helt hvor du tar det fra, men Beretta må jo tydelig vis ha gjort en god markedsføring jobb siden slike myter oppstår9_9

Forutsatt riktig vedlikehold tror jeg du skal få store problemer med å se forskjell på slitasje i en 686 kontra 682.

En annen ting som er mere viktig enn holdbarhet, er hvordan en hagle er utformet med tanke på vektfordeling/balanse. Det er stort sett dette som skiller en banehagle fra ei jakthagle i Beretta sin 680 serie. Resten er stort sett gimmik som man blir lurt til å betale mere for siden man bare må ha det:$  

Interessant diskusjon? vet ikke om vi havner litt off topic her snart? men jeh har rett. 686 og 682 er to forskjellige konstruksjoner. Browning derimot. Samme konstruksjon om det gjelder trap field eller skeet. 

Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, Andreasv skrev:

I forhold til argumentet over så klarer du jo å bære noen ekstra  20 kaliber skudd, da går du jo enda sjeldnere tom

28 gram hagel er faktisk ikke lettere om patronen er en kal.20 enn den er med samme vekt, 28 gram og er bunnstemplet kal 12 :D

 

Samme forhold også ved 36gram,- og alt imellom; 34, 32 eller30 grams ladning hagl.

Det er en myte at kal 20 patroner veier mindre,- prøv å vei så får du se,...:smile:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 minutter siden, bobby skrev:

28 gram hagel er faktisk ikke lettere om patronen er en kal.20 enn den er med samme vekt, 28 gram og er bunnstemplet kal 12 :D

 

Samme forhold også ved 36gram,- og alt imellom; 34, 32 eller30 grams ladning hagl.

Det er en myte at kal 20 patroner veier mindre,- prøv å vei så får du se,...:smile:

Mine rypepatroner veier 39 gr pr stykk:) og ja de er i kaliber 12? og rypene klapper sammen i nytelse:)

Edited by hovdeknuten
Feil
Link to comment
Share on other sites

49 minutter siden, hovdeknuten skrev:

Interessant diskusjon? vet ikke om vi havner litt off topic her snart? men jeh har rett. 686 og 682 er to forskjellige konstruksjoner.

Siden du påstår at du har rett, så kan du vel forklare meg forskjellen? Kanskje jeg lærer noe nytt?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ble bare så nyskjerrig på argumentene angående at 686 har svakheter og ikke tåler stort antall treningskudd men bare moderat med jaktskudd?

Må være noen tusen Beretta 686 eiere bare her i norge som aldri har merket no til det selv om de har brukt hagla flittig på lærdueskyting og jakt.

Det jeg har sett av omtaler så er gjenngangeren at det er en veldig god  og  sterk mekanisme.

Kan godt være at Browningen sin er sterkere men selv om du skyter dine titusner av skudd igjennom den ene eller den andre så skal det godt gjøres og slite ut noen av dem.

Hender ofte på forum at det blir hevdet feil og svakheter om så mangt av enkeltpersoner men er ikke like lett og finne faktabaserte omtaler rapporter som bygger opp om dette.

Jeg kikket litt rundt før jeg kjøpte min og fant ingenting som talte om svakheter ved våpenet som blir hevdet her.

Link to comment
Share on other sites

23 timer siden, Bly skrev:

Der må jeg bare skuffe deg og si at i prinsippet så er mekanismene til en 686 og en 682 helt lik.

Jeg skjønner ikke helt hvor du tar det fra, men Beretta må jo tydelig vis ha gjort en god markedsføring jobb siden slike myter oppstår9_9

Forutsatt riktig vedlikehold tror jeg du skal få store problemer med å se forskjell på slitasje i en 686 kontra 682.

En annen ting som er mere viktig enn holdbarhet, er hvordan en hagle er utformet med tanke på vektfordeling/balanse. Det er stort sett dette som skiller en banehagle fra ei jakthagle i Beretta sin 680 serie. Resten er stort sett gimmik som man blir lurt til å betale mere for siden man bare må ha det:$  

Ok går så langt og si jeg tok feil?686 682 er i all hovedsak samme konstruksjon?

Link to comment
Share on other sites

Nei ikke no med og oppfatte som negativt.

Som skyttere og jegere er det veldig morro og diskutere utstyr og våpen.

Blir bare forundret over hvor kildene til en del påstander kommer fra noen ganger som for eks med 686 en.

Denne har vært i produksjon i mange år nå og kan vel sies og ha vært en suksess historie for Beretta.

Kjent en del personer som har slike selv igjennom åra og lest en del tester før jeg handlet selv og klarte ikke finne noe spesielt negativt om denne.

Nå skal det ikke sies at jeg er den typen heller som forhærliger hva jeg har selv og skulle jeg vært missfornøyd med min eller bli det så blir den solgt kjapt.

Når jeg har lest om 686 en så er det akkurat blant annet det med at det skal være en solid og god konstruksjon som ofte blir dratt frem om den sammen med god balanse.

Skal en snakke rent teknisk så er vel Browning sterkere men det spørs om de fleste klarer og skyte nokk til og merke noe til det.

De som utelukkende skyter på bane velger nokk våpen mer dedikert til akkurat det bruket.

Link to comment
Share on other sites

Skal man sammenligne Beretta 680 serie mot Browning 725, så er det i all hovedsak forskjellen på avtrekket jeg ville vektlagt. Det er ikke tvil om at Browning har et mye bedre avtrekk i en rifleskytters øyne (mine9_9).

https://www.youtube.com/watch?v=NyL5y-_gvQI

Om det dårligere avtrekket på en Beretta er en dealbreaker eller ikke må man selv avgjøre. Jeg har Beretta fordi jeg synes Browning lager hagler med "feil" ballanse og "feil" geometri på stokkene i tillegg til at de fra mitt perspektiv/syn virker "klumpete". Jeg "passer" ikke en Browning og får ingen "god" følelse når jeg "svinger" på de. I hvert fall ikke de jeg har prøvd å skyte med. Beretta er etter mitt syn betydelig bedre på disse punktene, men alt koker ned til hva man sybjektivt oppfatter når man skyter. 

Hadde jeg hatt for mye penger så ville det vel stått en eller annen spesialtilpasset Perazzi i våpenskapet mitt i stede for Beretta:$....edit....., og sist men ikke minst en helt privat skytebane, slik at jeg faktisk kunne skyte så mye som jeg ville:(     

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Lånte en 725 i scotland men den var tilpasset en mye mindre skytter en meg så det blir litt feil utgangspunkt.

For meg og ble vel tyngden på vekskåla at Browningen føles ser litt klumpete ut.

 

Ser at Browning  har en model som heter  Norway utgave hvor skjeftemålene skal være tilpasset mer for norge men ikke holdt den så jeg vet ikke hvordan den opfattes samenlignet med standard utgaven.

 

Her og hadde det vel blitt no Engelsk håndlaget hvis jeg hadde hatt for mye peng :)

Link to comment
Share on other sites

På 30.5.2017 den 11.19, Andreasv skrev:

Oy farlig tanke, i mine kretser koster et skudd fra kompisen oppe på fjellet nøyakting en 0,5l pils på puben. Skyter du deg tom, skal det koste! 

Jeg har en 20 kaliber og to 12 kaliber Veldig fornøyd med begge våpen, og må innrømme at å gå med en 20 kaliber på fjellet er behagelig. Alt er mye smekkrere å holde i. Tilgang på ammo er sjelden et problem. Det er nok mer et konstruert problem, spesielt nå når bly er tilbake i butikken. I forhold til argumentet over så klarer du jo å bære noen ekstra  20 kaliber skudd, da går du jo enda sjeldnere tom. 

 

Når alt det er sagt så jakter jeg selv med en lanber lettvekter kaliber 12... 

Andreas

Mye sant du skriver her, men du tok bare for deg en liten del av problemstillingen. Om jeg eller noen andre mangler, har glemt eller går tom for ammunisjon så hjelper det lite der og da å kunne betale tilbake i halvlitere dersom ammunisjonen ikke er tilgjengelig ;)

 

Er fortsatt i tenkeboksen og snuser litt på alt av Beretta UL som dukker opp på finn. Varierende både årsmodeller og priser der. Mulig jeg er for skeptisk, men er ikke så interessert i å bla opp 10 lapper for ei som har gått "ukjent antall tusen skudd" fra 80-tallet, da kjøper jeg heller nytt.

Link to comment
Share on other sites

På 31.5.2017 den 10.03, Bly skrev:

Det er ikke tvil om at Browning har et mye bedre avtrekk i en rifleskytters øyne (mine9_9).

 

Enig, men så er jeg også primært riflemann. Derfor må jeg spørre litt dumt; hvordan 'skal' egentlig et godt hagleavtrekk være? Skal det være som en glasstav som brekker, eller skal det være et jevnt og glidende kryp før det smeller? :-)

 

Link to comment
Share on other sites

Å skyte med hagle er jo noe helt annen teknikk enn å skyte med rifle! Jeg "klipper" bestandig atrekket når jeg skyter med hagle. I praksiss betyr det for meg at jeg ikke kjenner nevneverdig forskjell på et Browning avtrekk eller Beretta under bruk, bortsett fra vekta. Jeg synes Browning ofte er litt for lett på avtrekket til jaktbruk etter min smak. For meg koker det ned til at avtrekket ikke må være for lett eller for tungt. For lett blir "farlig"/uberegnelig med kalde fingrer/hansker/votter, for tungt kan i verste fall få ei lett hagle til å "vingle". Om det er bitte litt kryp i avtrekket, så betyr det ikke noe for resultatet på det nivået jeg skyter. Antagelig betyr det noe for veldig gode konkurranseskytere?

Link to comment
Share on other sites

Ja, det var derfor jeg håpte å få en god hagleskytter på banen, ikke bare riflemenn. ;-)

 

Jeg spør fordi jeg har prøvd hagler med så mye, glatt og velpolert kryp i avtrekket at det føles tilsiktet. Jeg tenkte det var slik fordi det er lettere å klippe rent når man drar i en jevn bevegelse enn med et avtrekk som knekker. 

Link to comment
Share on other sites

Enig med bly angående avtrekk.

For min del er det mest når jeg tar et tørravtrekk på hagle bare for og kjenne på avtrekk jeg tenker no særlig på hvordan det føles.

For og være litt sleivete syntes jeg personelig at de fleste avtrekk på hagler i mellomprisklassen og oppover er innenfor i begge ender av skalaen for meg selv om det er variasjon på produsentene.

De gangene jeg skyter rev på åte sikter jeg og tar rolig avtrekk og aldri vært for tungt eller for my kryp hverken da jeg hadde billig 870 pumpe eller nå hvor jeg bruker beretta og benelli.

Har vel kjent en og annen billig tyrker hagle jeg har syntes har vært vel tung på avtrekkeren men jeg tror nokk ikke det spiller en stor rolle for de fleste.

Et for lett avtrekk ønsker heller ikke jeg som nevnt på grunn av kalde fingre og hanskebruk senhøst/vinter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...