Jump to content

Tofot valg - Atlas vs RPS


Sør-jeger

Recommended Posts

Da har jeg nesten samlet alle deler for et langholdsprosjekt.. men har enda ikke valgt hvilken tofot jeg skal gå for.

 

Valget står mellom Atlas m/ picatinny skinne forran. Eller RPS med pinne i frontstokken.

 

 

Ser Thomas Haugland bruker RPS, med stor suksess i ulendt terreng.

 

 

Har dere noen råd?

Link to comment
Share on other sites

Gode valg beggeto! Blir vel igrunn ett spørsmål om vekt og bruk.. jeg har begge i tillegg til Versapod(atlas og Versa er kopier) Personelig syns jeg RPS er i en egen klasse når det kommer til stabilitet og grep i variert terreng! Til tross for dette har versapod'n blitt med på bevegelig jakt pga, str. Og vekt.. Men det er vel eneste gangen jeg bruker noe annet enn RPS..

 

Jeg skal ikke uttale meg for mye om Atlas'n da jeg har skutt veldig lite med den, men det er jo en grunn til det, RPS!;)

 

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Har begge to. Her er min vurdering og erfaring- lykke til, du blir ikke skuffet uansett.

 

Atlas - lydløs, hvis det spiller noen rolle på feks åtejakt. Ikke en lyd om du romsterer litt med riggen ifm klargjøring til jaktsituasjoner. Litt vanskeligere å bruke i "kupert" terreng. Skyter utrolig bra med den på banen. Stabil og lett.

 

RPS- Utrolig god til feltbruk/jakt. Fester på alt av underlag både sommer og vinter, lange bein til å løfte våpenet over undervegetasjon. Stabil, men syns den bråker for mye når jeg bærer/går eller gjør klar våpenet i jaktsituasjoner - dunker mot stokk/løp, samt beveger seg rundt festepinnen.

Link to comment
Share on other sites

De Atlas-replikaene du får på eBay til under 500 kr er helt ypperlige ift pris/original.

Der er vi uenige. Atlasen er utrolig bra og er favoritten min for tiden. Kopiene er ikke verdt metallet de er laget av engang, spør du meg. Jeg tenkte at den var sikkert god nok til salongrifla, men der tok jeg jammen feil gitt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Atlas er en bedre all round tofot mens RPS/Versapod er(bedre) for langhold under kontrollerte former imho. Alle tofot der føttene bare har tre posisjoner(foldet bakover, framover eller rett ned) er primært egnet for flatt underlag. RPS har i tillegg ikke pan funksjon heller. Sitter litt på gjerdet og pønsker på om jeg ønsker en så spesialisert tofot. Versapod er fin å skyte med men den er ustødig hvis man ikke strammer opp alt og børsa faller lett på siden. Er vel egentlig ikke så voldsomt imponert over spigot feste heller. Synes skinne løser oppgaven vel så bra og er i prinsipper sterkere og lettere å få sterk også. Skal man ha tofoten med på jakt, kanskje man liker å ha med børsa på tur og skyte på forskjellige ting i felt der man måtte finne noe å skyte på fra de posisjonene som er tilgjengelig, er Atlas bedre. Å skyte fra en vinduskarm på skrå eller i en rar vinkel kan ganske enkelt gjøres med en Atlas. Legge børsa på beina mens de er foldet gjøres enkelt med en Atlas.

En RPS er sannsynligvis best for det den er laget til, alt annet er Atlas bedre...tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...