Jump to content

Strømhalsbånd på hund ble 21 dagers ubetinget fengsel


Guest

Recommended Posts

Strømhalsbånd på hund ble 21 dagers ubetinget fengsel...

 

Kanskje noe å tenke på for alle de "jakthundeiere" bla som skriver på Kammeret.no som bruker strømhalbånd i strid med lov/forskrift...

 

Borgarting lagmannsrett skjerper straffen fra tingretten til 21 dagers ubetinget fengsel.

 

Bla: https://www.nrk.no/ostfold/domt-for-bruk-av-stromhalsband-1.13343560

Link to comment
Share on other sites

Denne saken bekrefter det man kan lese om daglig, i aviser landet rundt:

 

Hvis man drikker seg dritings med vitende og vilje, og raver ut på byen, og slår løs på sakesløse personer, gjerne slik at de må på legevakt, blir sykmeldte, og kanskje får varige men, kan man få ei bot på ca. 3 - 5.000 kroner. Fengsel, hvertfall så mye som 21 dager ubetinget, får man ikke, før man har gjort samme "karstykket" opptil flere ganger.

 

Men dersom man ikke lykkes med å oppdra en hund, er jo 21 dagers fengsel helt OK.

 

Ingen som nevnte "folks rettferdighetsfølelse", vel?

Link to comment
Share on other sites

Dette er ikke ment som et forsvar for ulovlig (og i de fleste tilfeller uhensiktsmessig) bruk av strømhalsbånd som dressurredskap for jakthunder. Men slik denne saken fremstår i media, blant annet at hunden utviklet eksem og sårdannelse på grunn av det man da må anta er langvarig og kontinuerlig bruk av dette båndet, er den neppe direkte sammenlignbar med den kortvarige bruk av strømhalsbånd under inntrening av enkelte dressurelementer som av og til forekommer i jakthundmiljøer.

 

Det avbildede halsbåndet i saken det linkes til er forøvrig på ingen måte sammenlignbart med de som brukes for eksempel under sauerenhetsdressur. Dette som er avbildet i forbindelse med saken styres utelukkende av hundens bjeffing. Et dressurhalsbånd av den typen man bruker til sauerenhetsdressur (og annen bruk av strømhalsbånd under jakthunddressur) er fjernoperert og har langt flere valg/styrkemuligheter enn dette 'bjeffehalsbåndet'.

Link to comment
Share on other sites

Denne saken bekrefter det man kan lese om daglig, i aviser landet rundt:

 

Hvis man drikker seg dritings med vitende og vilje, og raver ut på byen, og slår løs på sakesløse personer, gjerne slik at de må på legevakt, blir sykmeldte, og kanskje får varige men, kan man få ei bot på ca. 3 - 5.000 kroner. Fengsel, hvertfall så mye som 21 dager ubetinget, får man ikke, før man har gjort samme "karstykket" opptil flere ganger.

 

Men dersom man ikke lykkes med å oppdra en hund, er jo 21 dagers fengsel helt OK.

 

Ingen som nevnte "folks rettferdighetsfølelse", vel?

 

 

Er straffene for dyremishandling for høye eller de for menneskemishandeling for lave?

Link to comment
Share on other sites

Helt greit at ho får 21 dager i spjeldet for dette. Legger merke til at de har herja såpass med bikkja at de blir ble bitt og at bikkja må avlives, tullinger.

Dette viser tydelig at strømhalsbånd er absolutt ikke noen erstatning for manglende innsikt, eller latskap.

Ellers er nå forsåvidt bruk av strømhalsbånd ulovlig i Kongeriket.

Link to comment
Share on other sites

Kjenner ikke denne saken så skal ikke uttale meg om den men vet om bikkjer som kan takke strømhalsbånd for at de ikke har blitt avlivet og at de fungerer i hverdagen. Brukt riktig er det ingenting galt med strømhalsbånd. De som tror at strømhalsbånd er synonymt med dyreplageri skjønner ikke hvordan et strømhalsbånd fungerer. På lav styrke er ikke støtet sterkere enn at det oppfattes som et veldig svakt napp i pelsen. En av lystmorderhundene jeg vet om blir hoppende glad når han ser halsbåndet fordi da vet han at han skal få lov til å løpe løs.

 

Hvis en først skal diskutere strøm og dyreplageri bør en se på kyr på bås. Her gis kyrne strøm hvis de ikke rygger tilbake før de driter. Denne praksisen utøves med mattilsynets velsignelse i alle fjøs i Norge hvor kurene står på bås. At noen dømmes til fengsel for å bruke de samme metodene for å fjerne uønsket adferd hos en hund opplever jeg som underlig.

Link to comment
Share on other sites

Brukt riktig er det ingenting galt med strømhalsbånd

Enig. Utfordringen ligger i å bruke slike teknikker riktig, det er neppe så enkelt som en skulle tro. Negativ stimulans er aldri en god metode, selv om det er tilfeller der det er nødvendig. Strømming av jakthunder er vel et slikt tilfelle, det er i realiteten et spørsmål om liv eller død for hunden. Ikke bare kreves saue-bevis mange steder, selv et "uskyldig" utras mot sau kan være det siste en hund gjør.

 

I dette tilfellet virker det mer som om de har prøvd å kurere dårlig sosialisering med negativ stimulans, det er vel en oppskrift på større problemer. Jeg vil påstå at 99% av tilfeller hvor en hund biter så er det eiers skyld.

Link to comment
Share on other sites

Det handler vel ikke bare om strømhalsbånd dette. Om de ikke hadde hatt halsbåndet, men mishandlet hunden like ille på annen måte, ville saken vært den samme.

Så jeg tror ikke vi skal henge oss opp i halsbåndet, men heller relatere det til at de har behandlet hunden på en måte som strider mot loven.

Jeg har selv gjennom ca 20 år "strømmet" hunder for et ukjent antall hundeeiere, uten å ha blitt hverken tiltalt eller straffet for det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror poenget til grevling1 er at det er lite lurt å diskutere og oppfordre til lovbrudd, på et åpent forum. Noe jeg er helt enig i.

Og ja jeg vet hvilket unntak som finnes i forbudet mot bruk av elektrisk dressurhalsbånd.

En bør uansett tenke over at det er ikke noen angreknapp på sendern og muligheten for å drite seg skikkelig ut er absolutt til stede.

Link to comment
Share on other sites

Hvis en ikke skal kunne diskutere det på åpent forum, hvor skal en diskutere det da? Det er jo slik at strømhalsbånd er lovlig omtrent alle andre steder enn i Norge så en kan jo ha mye og gode erfaringer med dette uten å være en lovbryter. Sakelig diskusjon er noe annet enn oppfordring til lovbrudd. Jeg tror at hvis folk hadde skjønt hva et strømhalsbånd gjør og mulighetene som ligger i det så hadde de hatt et helt annet syn på saken. Det er jo ikke slik at en må gi bikkja så mye strøm at den går ned for telling hver gang en trykker på knappen. Ved trening (ikke aversjon) kan støtet sammenlignes med ett lett rykk i halsbåndet. En har også muligheter for å bruke vibrasjon og tone. Brukt riktig blir et strømhalsbånd en kombinasjon av klikker og langline men med betydelig lengre rekkevidde.

 

Brukt galt er det noe svineri.

Link to comment
Share on other sites

Siden det er ulovlig er det vel lite å diskutere? Klarer en ikke hanskes med hund uten å bruke slikt kan en finne noe annet å drive med. At det er lov i andre land er ikke noe argument, masse som er lov andre steder. Gjør det ikke bra eller rett av den grunn...

 

Den som leter finner bilder fra da den aktuelle hunden ble avlivet og hvordan "våteksemet" så ut..

 

 

Her er en annen dritt fyr som får som fortjent; http://www.vg.no/nyheter/innenriks/dyre ... /23909404/

Link to comment
Share on other sites

Vel, mange er jo uenige i forbudet så da må det jo være lov å diskutere det. Problemet med slike diskusjoner er ofte at den ene parten ofte blir usakelig så da stopper den konstruktive diskusjonen opp. Ser ikke forskjell på å diskutere dette og å diskutere feks om 140grs minimum kulevekt vs kravene til anslagsenergi på storvilt.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo ikke slik at en må gi bikkja så mye strøm at den går ned for telling hver gang en trykker på knappen.

 

Det avbildede halsbåndet er det jeg vil kalle et bjeffehalsbånd (med strøm), ikke et dressurhalsbånd av typen som gir strøm når en trykker på knappen. Det er også slik det er beskrevet i artikkelen, et halsbånd som først gir en advarsel i form av en lyd, og hvis bjeffingen vedvarer gir den et lite støt.

 

Jeg leser vel også saken slik at det er stilt i tvil om hvordan halsbåndet er brukt, de har hevdet at det kun var på hunden i 15 min av gangen ifb med tur, mens veterinæren antyder at det er elektrodene på halsbåndet som har gitt hunden eksem.

 

Ser at flere nevner at strømhalsbånd er forbudt, og det stemmer for så vidt - men det er jo ikke all verden som skal til for å få dispensasjon (kurs i regi av NJFF), og mange steder er man i praksis pålagt å strømme (eller renhetsteste, i allefall - det omfatter jo i flertallet av tilfellene en dose strøm) hundene for å i hele tatt få jakte (med hund, vel å merke)

Link to comment
Share on other sites

Neste gang dere er å får strømmet hunden på sau så får dere be om at instruktøren bruker båndet på lav styrke på dere så skjønner dere kanskje hva det går i. Gjør ikke litt vondt en gang.

 

Båndet i denne saken er ikke bra da det er automatisert. At bikkja fikk sår tyder også på langvarig bruk. Det å banke bikkjer er ikke bra. Jeg forsvarer på ingen måte bruken i denne saken men mener at strømbånd, brukt riktig, gir gode resultater på de hundene som ikke responderer på forautomatdressuren.

Link to comment
Share on other sites

 

Ser at flere nevner at strømhalsbånd er forbudt, og det stemmer for så vidt - men det er jo ikke all verden som skal til for å få dispensasjon (kurs i regi av NJFF), og mange steder er man i praksis pålagt å strømme (eller renhetsteste, i allefall - det omfatter jo i flertallet av tilfellene en dose strøm) hundene for å i hele tatt få jakte (med hund, vel å merke)

 

Ja, det gies disp for aversjonstrening på sau og rein, that's it...

Så kan en jo lure litt da når en ser et og annet folk med disp driver med. Kanskje ikke rart enkelte har fuglehund som er på kanten av nervevrak

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...