Jump to content

Kuler i .458(45-70), hvor kjøper dere?


stich_it

Recommended Posts

Heisann, hvor kjøper folket kuler til sine våpen i 45-70? Har selv en Marlin 1895G (bygget i mars 2016,ikke microgroove).

Tenker både til jakt og trening, bly eller annet.

Jeg har bestilt 405gr RCBS fra Clarry Haglund, men etter en måned med venting grunnet feilsending og sikkert noe annet (kulene lå i hylla når jeg ringte for 14 dager siden).

 

Så lurer på hvor bestiller dere kuler, og hva bestiller dere?

Link to comment
Share on other sites

Mitt tips er at du spør hos en ammo-butikk om de kan skaffe og til hvilken pris. Det kommer jo litt an på hvilke kulevekter du er ute etter også.

Så litt om å støpe kuler selv. En kompis av meg var kommet dithen i ekteskapet at han og fruen ikke pratet så mye sammen lenger. Så begynte han med kulestøping og da endret det seg radikalt - nå står han ute i garasjen og støper kuler og er på godfot med fruen :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Så begynte han med kulestøping og da endret det seg radikalt - nå står han ute i garasjen og støper kuler og er på godfot med fruen

:D

Svenskene har et ord;.. "SÄR-bo", og er vel nermest det motsatte av "SAM-bo".

 

Treffes ibland bare,.. fungerer visstnok ypperlig :wink:

Link to comment
Share on other sites

Skjønner det er litt press på å støpe selv her. :P

Men siden vi faller inn i dette, når blir det lønnsomt å lade selv da? Når jeg får kjøpt 405gr med GC for ca 5 kroner, hvor mye må støpes for å gå i null kontra kjøpe kulene?

 

Og kona kommer jeg utmerker overrens med, vi skyter sammen og kjører MC sammen. Eneste var at ho likte Marlinen litt vel godt...

Link to comment
Share on other sites

Lønnsomheten er noe man bruker som argument overfor livsledsagere og andre som har en viss medbestemmelse i ens egen livsførsel. For all del - det går an å tjene penger på hjemmestøping av kuler. Stikkordet er markedsføring.

Ellers er det noe som trumfer alt og det er økt livskvalitet :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hihi, sant nok. Men nå er det og livets harde realitet at av og til, ja da må man se på økonomien i å utvide hobbyen.

Ja, det og detta med plassen som trengs sa. Garasjen er så full at jeg jeg skrur bil ute. :D

 

Men, selvfølgelig, hadde behovet i markedet vært der, og jeg kunne lovlig produsere kuler for salg. Ja da skulle jeg begynt tenker jeg. Siden jeg er en av de heldige som jobba i "Olja" og for tiden er arbeidssøker, hadde det jo ikke vært feil å lage egen arbeidsplass.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Hei

Min marlin 45/70 har også microgroove.- Med Lee's støpetang 405gr HP .457 er resultatet dårlig presisjon. Mulig hardere blylegering (mere tinn?) gir bedre resultat, men generelt ser jeg tipsene går mest på å bruke blykuler sizet  litt større, som t.ex .459. Har ikke selv utforsket i større grad, men dette skal visstnok fungere godt og med god presisjon i denne type rifling.

 

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke merkelig at Lee sine støpetenger tiltenkt 45/70 er .457? @bobby, når du likevel har tanga, kan en mulighet være å forsøke pulverlakkerte kuler. Det øker dimensjonene litt (og gjør mye annet, som å drastisk endre kulelegeringens toleranse for høye trykk og hastigheter). Ellers vil tilskudd av antimon og tinn gjøre at kulene krymper mindre ved avkjøling, du kan i praksis vinne ca en tusendels tomme.

 

Link to comment
Share on other sites

@spindrift. Nei, skjønner ikke helt Lee's filosofi og tanke med disse underdimensjonerte støpetengene for .45/70.

Pulverlakkering er som du foreslår, kanskje noe som bør prøves.- Hvor kjøper jeg pulveret? - Jeg har også forsøkt med forsiktig sliping av tanga med borrmaskin og slipepasta på ferdig støpt kule for å øke dimensjonen noe (tips jeg leste på Robsoft). Har dog ikke støpt noe etter dette, så vet ikke om det virker.

Håper inspirasjonen til litt støping  og testing (har mye hjulvekter 😎) melder seg nå som våren og varmen siger på.

 

DoctoRoy; Jeg har så vidt prøvd med kulene du nevner,.. RN og hulbase.- En kollega som hadde denne tangen og mener jeg fikk bedre presisjon med de, dette var en stund siden og skjøt vel bare 4-5 skudd. Jeg skulle likt bedre om disse var Flat Nose, eller med Hullspiss som de jeg støper selv for bedre skuddeffekt om man nu skulle finne på å bruke/teste rene blykuler på jakt.

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ingen ekspert på pulverlakkering, men noe erfaring har jeg fått, både ting som virker og ting som ikke virker. 

 

1) Pulver. Det finnes to typer, polyesterbasert og epoxybasert. Noen eksperter mener polyesterbasert er best, jeg har best erfaring med epoxypulver. Kjøpt på gasolin.no. «Ford mørk blå» fungerer utmerket. «Blank svart» gir litt dårligere dekning. Andre skal testes etterhvert.

 

2) BB-kuler, som du har sammen med kuler og pulver i «risteboksen» for statisk elektrisitet. Hvite kuler fra Jula var ubrukelige. Svarte kuler fra game-on.no (https://www.game-on.no/no/blaster-devil-0-20g-svart-3000stk) fungerer bra.

 

3) Boks til å påføre pulver. Kruttbokser er ubrukelige, de er antistatiske. Se etter trekantsymbol med 5-tall under boksen. Slike bokser er etter min erfaring ikke likeverdige. De beste jeg har prøvd, er Nugatti-bokser.

 

4) Ovn. Jeg har brukt en enkel, billig hybelkomfyr fra Jula, fungerer utmerket. Følg bakeinstrukser med pulveret. Ikke kort ned på tiden med epoxypulver, ta heller i litt ekstra (underbakt pulver kan gi pipebelegg fra helvete).

 

5) Ladeutvikling. Her er jeg i startgropa. Kuler med gas check og BHN 14 tåler iallefall startladninger for mantlede kuler i .308. Plain base kuler med pulverlakk tåler betraktelig mer enn uten pulverlakk, men hvor mye? Work in progress.

 

Pulverlakk ser ut til å øke toleranse for friflukt og redusere konsekvensene av litt dårlig «fit». Noen kuler som gikk dårlig med vanlig kulefett, går bra med pulverlakk. Ingen kuler som gikk bra med vanlig kulefett, gikk dårlig med pulverlakk. Jeg har ikke hatt problemer ved skifte mellom mantlede kuler og pulverlakkerte kuler i samme seanse- første serie etter kulebytte har kanskje litt dårligere presisjon. Fordelen med å unngå kulefett, er at du ikke har rester av smøremiddel i kammeret hvis du vil skyte full-trykk ladninger etter reduksjonsladninger med bly. Jeg har ikke brukt tilleggssmørning (noen gjør det, jeg skal teste systematisk etterhvert). Pulverlakk sies å ikke ha noen påvirking på ekspansjonsevne- det har jeg ikke testet selv, ennå.

 

Lykke til, jeg tror du vil ha nytte av å prøve dette!

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Obs du må måle patronlengde etc på nytt med pulverlakkerte kuler. Økte dimesjoner på kulenesa kan begrense mulig patronlengde (så mye som 2mm har jeg opplevd, med kuler som passer kammerhalsen særlig godt i utgangspunktet). Sjekk det, ellers kan det bli kamringsproblemer 😀

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...