Jump to content

7x57r på toppjakt


londal10

Recommended Posts

Joda, du kan anvende 7x57R til toppjakt. Da er det nødvendig at du finner på en ladning som går meget godt i riflen som skal anvendes, både hva det gjelder hastighet og presisjon. Forholdvis lett kule og kraftig lading slik at du får oppnå god V0 og dermed en relativ flat kulebane. 7x57R er nemlig vanligvis et kaliber kjennetegnet av moderate hastigheter. 139 - 145 gr helmantel (Lapua Lockbase o.l.) med boattail burde være det beste. Har du funnet din ideallading, så skal du verifisere hvordan kombinasjonen av deg, riflen og anvendte ammunisjon forholder seg ved 100 og 200, kanskje 250 meter. Ville ikke anbefale å skyte lengre enn 250 m med 7x57R pga. relativ krumm kulebane.

Link to comment
Share on other sites

7x57R funker til toppjakt, og kulebane er mer enn god nok.

S&B har en helmantel i 139 grain til en billig penge. Med litt flaks er presisjonen med denne god i din rifle.

Lader du sjøl er mulighetene større for å skreddersy en patron som går likt med blyspiss i ditt våpen.

Har hørt at flere skal ha presisjonsproblemer med Norma sin 7mm helmantelkule. Sjøl bruker jeg Lapua Scenar. Den oppfører seg bra i fugl og ekspanderer ikke i moderate hastigheter. Har dårlige erfaringer med Nosler CC og Sierra Match i så måte. Generelt bør en ha en presisjon som minst tilsvarer samling i en snusboks på 150 meter under feltmessige forhold.

Lykke til.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
1 minute ago, Skaubjønn said:

Hvis du vil skyte på lange hold må du skru på siktet. Uansett kaliber. Du må vite antall klikk på ulike avstander, og ha med avstandsmåler. Og du må kunne beregne vind. 
enklere og sikrere å bli god på å smyge nærmere 😊

Litt avstand er greit synes jeg. De sitter kanskje i ro - og ikke minst, man slipper kanskje å ha himmelen som bakgrunn. Jeg har siktet på flerfoldige nå i høst, men jeg klarer ikke å skyte med skyene som bakgrunn her sør hvor det bor folk. 

Ei 8.57 eller 6.5x55 kule er også langt mer alvorlig når den kommer ned igjen, enn diverse småkalibre - om en driver dedikert toppjakt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Bakstopp er viktig. Jeg var på rådyrjakt i går, i et område med turisthytter helt i vannkanten. God hund som fikk dyr på bena. En fin liten bukk spratt rundt meg, så fikk jeg skuddsjanse på omtrent 50 meters hold. Den sto pent med siden til og så seg bakover ryggen etter hunden. Jeg hadde bakstopp, i ei hytte... Må passe på hvor kula faller ned ja! 

Jeg har skutt nye rype med 6,5 kule. 7mm er perfekt det. Og det finnes ikke flattskytende kaliber. Det finnes kalibre hvor man må begynne å skru noe lenger ut enn andre kalibre. 7x57R er helt fint til toppjakt. For de som mestrer langholdsskyting, har rett klikktabell til kula og kan beregne vind, så kan det gå med lange hold. Men fugl er små mål, det gjelder å kunne holde igjen også!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...