Jump to content

338 win mag. Til langhold


pelsjager

Recommended Posts

Er det mer rekyl på 338 winmag enn 338 Lapua Mag eller 300winmag? disse er jo kjent for å være gode langholdskaliber

Rifler i 300WM og 338LM er ofte tunge, spesialbygde langholdsrifler som delvis reduserer rekylens ulemper. Å bygge ei LH rifle på 338WM er bare å plage seg selv, når 338LM og 338NM nå faktisk er oppfunnet, og 300WM.

338LM mangler volum til å gi 300gr, og for den del 250gr kuler, såpass hastighet at en vinner noe med å ha så tunge kuler. Og en må ha så tunge kuler for å få høy BC.

225gr kulene som er typiske i 338WM har lav BC, og skal en skyte 225gr kuler så er det bedre å skyte .30 kaliber kuler, i en 300WM...

 

Knuterik vil snart komme og fortelle at med kjempelangt løp, og atomladninger, så kan en 338 få akseptable hastigheter, iallefall med 239.78gr håndjukka superkuler fra Sørafrika... :wink:

Det har han selvsagt rett i, men det er noget tungvint . Han skyter selv 338LM. Det gjør jeg også, en sjelden gang. Og det virker, kan man håndtere en stor 338, så belønner den med ytelser, som kommer av de lange tunge kulene i god hastighet. Og det får ikke en 338WM til, iallefall ikke i ei vanlig rifle.

 

Du får rekylen til en 338, men ytelsene holder seg litt under 300WM og 6.5x55.

 

men skulle tro den egner seg bra også til langhold med noe lettere kuler

Jo lettere kuler, jo dårligere LH ytelser omtrent, iallefall med kuleutvalget i 338

 

K

Link to comment
Share on other sites

Misforstå meg rett her.

338WM fungerer helt sikkert bra til langhold. Med 250gr Berger VLD i 800m/s vil den gå faen så bra. Men den vil gå dårligere enn en 300WM med 215gr Berger i 850, og kanskje dårligere enn en 6.5x55 med 130 DL i 900, jeg har ikke regnet på det.

Tankegangen er at en alltid (til langhold) søker det som er enklest mulig å skyte både prismessig, og rekylmessig. Vanligvis følger pris, ytelse og rekyl hverandre, 223, 6.5x55, 300WM, 338LM, 375CT... 338WM gir dårligere ytelser enn andre patroner som er billigere, og /eller enklere å skyte, og å holde på med. Derfor uoptimalt.

Har man en 338WM, så kan en lade den til ei anstendig langholdsbørse ved å gi den eks. 250gr matchkuler. Men igjen, presisjonsskyting med såpass tung rekyl er ikke enkelt for folk som ikke er forholdsvis erfarne skyttere, og det bidrar ofte til å degradere skyteferdighetene, igjen, spesielt for mindre erfarne skyttere.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Å skyte på et lite reinsdyr på 500m.avstand er vel en dårlig ide uansett kaliber.Men å si at det er så veldig tung rekyl i 338 WM med lyddempeer montert er vel også feil.De fleste lader vel den slags ammo selv så prismessig blir det vel heller ikke store forskjellen på forskjellige kaliber.har ikke tenkt å diskutere med ekspertene her,kun egne erfaringer med div.kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg aldri skutt en rein i hele mitt liv, men jeg skal være så tøff i trynet at jeg sier at jeg kan skyte 8) - så 338WM eller 6.5x55 kan være ett fett... Strengt tatt, gi meg en Sauer i 6.5x55, så skal jeg f.. skyte det meste... Iallefall så sent på kvelden :wink:

Faktum er at en skal opparbeide seg en hel del ferdigheter for kunne felle en rein på 500m, sikkert. Disse er det vanvittig mye enklere og billigere å opparbeide seg med 6.5 eller lignende. Og det er faktisk enklere å få "små" rifler til å skyte bra også. Normalt sliter en ut minst et par piper i prosessen (jeg er på 10+ og vet ikke om jeg er der enda), og en har da rikelig mulighet til å bytte kaliber, de fleste er best tjent med å begynne med noe som spiser billig ammo.

 

Hvis jeg nå absolutt skulle drive å jakte rein på 500m - så hadde jeg bygd meg en 7mm magnum av noe slag. En 7WSM eller noe (så rart at jeg har en...). Den har rekyl som en 30-06, ballistikk som en 338LM, greit nok nesten like dyr å skyte som 338LM, men jeg kan jo som sagt skyte ( :roll: )- og det kan jeg fordi jeg skyter rundt regnet 10 ganger mer med 6.5x55 enn jeg gjør med 338 og 7mm tilsammen, og dobbelt så mye som det igjen med 22LR. Det er der "trikset" ligger om du skal treffe ting langt unna, ikke i hva slags kaliber eller merke pipe. Du må skyte, helst flere ganger i uka ;)

De minste samlingene jeg har skutt på 500m med 6.5x55 er forresten rundt halvparten (ca 50mm /10sk) så store som de minste jeg har skutt med 338. Det samme gjelder for de mnste samlingene jeg har sett bli skutt. og de minste samlingene jeg vet har blitt skutt, er skutt med 6mm. 338 har ingen fordeler her.

 

Uansett, her er et tips: ta denne http://www.vihtavuori.com/upload/guide-and-brochure/vihtavuorireloadingguideed13_2014engwww.pdf og bruk hastighetene i denne http://appliedballisticsllc.com/ballistics/ Da kan du sammenligne kaliber, kuler, ladninger, vindavdrift, osv.

 

Å skyte på et lite reinsdyr på 500m.avstand er vel en dårlig ide uansett kaliber

I mitt tilfelle er det nok det iallefall. Tror det gjelder de fleste.

 

Men å si at det er så veldig tung rekyl i 338 WM med lyddempeer montert er vel også fei

Sammenlignet med 6.5, så er det et hav av forskjell.

 

De fleste lader vel den slags ammo selv så prismessig blir det vel heller ikke store forskjellen på forskjellige kaliber

Jeg lader LH-ammo til 6.5 for ca 5,5 / skudd, kanskje litt mindre. KULER til 338 som er brukende på langhold starter på 7. Skal du ha kuler som gir maksimal ballistikk, så er vi over 10,- for kuler - ikke patroner. LH-patroner i 6.5 koster forresten 9 ;)

 

 

Men som jeg skrev over. ja det virker - det er bare ikke det som virker best.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hvis langholdet er opp til en 6-700m er det bare å dra frem 8mm'ern.

 

Som gammel metallsiluettskytter er det deilig å høre anslaget fra ei tung kule på gongen. Skal du velte noe er det massefart som gjelder, ikke energi. En annen fordel med 8x57, som spesielt Blaserskyttere med svindyre piper burde merke seg, er at levetiden på pipa er 10000+ skudd. Ei 12g/200gr kule kan skremmes ut med ca 800m/s av en std M98K.

 

8x57 er en patron med gode tradisjonelle langholdsegenskaper Rask riflestigning og 12g fmj gjør underverker på langhold. Nå har jeg imidlertid bare skutt med beltematet 8mm på langhold ifm Forsvarsmuseet på 80-tallet. Effekten av "regnskurene" med 8mm 12 grammere på ca 1000m var ganske annerledes enn 7,62NATO og 6,5 når man så det i kikkerten.

Link to comment
Share on other sites

Da dropper jeg nok 338win mag. Et siste spørsmål. Har en 8x57 is. Vil dette duge bra til langhold

Det blir omtrent det samme, ytelsesmessig, faktisk - begge deler virker. 200gr SMK/NCC har ca samme BC som ei god 225gr .338-kule, og du kan vel forvente få den avgårde i ca samme fart, 800m/s-ish. Det er mulig det er en marginal fordel 338WM her, men den er ikke veldig stor - og du bruker iallefall mye mindre krutt.

 

Jeg har en gammel Mauser i 8mm, og koser meg med den av og til - ut til sånn 600m. Hjemmeladd med 200gr NCC er treffprosenten faktisk forbløffende høy (dvs. jeg treffer rett som det er) selv med 100år gamle åpne sikter. Med Raufoss 1949-ammo så er det _endel_ mer høydespredning, men de også treffer av og til.

 

Det blir den jeg egentlig sier til alle som vil prøve/begynne med langholdsskyting - begynn med den rifla du har, og se hva DU trenger for å evt. bli bedre eller ha det mer gøy. En kan se seg blind på mye rart på nett. På banen får en jo også se selv, hva som virker, og hva folk faktisk bruker, i virkeligheten.

 

En generell kommentar, ikke rettet mot trådstarter her: Mange kan jo også tenke over at de som ER på banen faktisk ofte har tenkt igjennom hva de skyter med og hvorfor... - og kommer en som nybegynner så er nok ikke det å finne et helt annet og mye bedre kaliber enn de andre (det kan tenkes de har funnet noe som virker nemlig, siden de har holdt på ei stund) som er veien til bedre resultater :wink:

 

Som gammel metallsiluettskytter er det deilig å høre anslaget fra ei tung kule på gongen

Nå er jeg hverken gammel eller metallsilhuettskytter..., men ja.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...