Jump to content

Hvor mange klikk fra 100 - 200 - 300 meter?


ko-stens

Recommended Posts

Og jeg skal helt fint plukke fjellryper på 200 m knestående. Men det krever trening. :-)

Tar av meg hatten. Tilsvarer vel innertieren på 200 m DFSskiva. Tror ikke jeg får trent så mye noen gang at jeg klarer denne stabilt iaf ikke fra knestående, enten det nå er snakk om DFS style med dress, Sauer og reim eller jaktvåpen med optikk. Satser på liggende med anlegg for min del.

Link to comment
Share on other sites

..det er vel heller at vi er oppgitt over at du, som har god peiling på langhold, klarer å skite på spaen med noe så basalt som knestående. :mrgreen: ...klipp...klipp og lim..Og jeg skal helt fint plukke fjellryper på 200 m knestående.

Siden jeg skyter "langhold" så har jeg kanskje den fordelen at jeg kjenner mine egene begrensninger hva angår å treffe små mål på avstander? :wink:

 

Jeg regnet ti centimeter, altså som yttertier. Litt mindre enn ei leirdue. :-)

Ei fjellrype bør du regne som Ø=5 cm om du skal treffe hver gang, så da har du halvert avstanden fra 200 til 100 meter. Men jeg er fortsatt imponert og jeg vil ikke bruke "DFS knestående" selv på 100 metern for min egen del :wink:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

To-fot eller stående skyting, eller liggende, eller stående på en fot, lang arm?

 

Ikke vet jeg, men - det blir aldri presentert noen bilder av Sammi Kinzie og Tommi Jaeger, der de poserer med de dyrene som har ligget og råtnet i skogen, etter tvilsomme treff fra deres super-kaliber-kuler, skutt fra de utmerkede Lilja-pipene.

Link to comment
Share on other sites

Jegermeisteren,

 

Ikke vet jeg, men - det blir aldri presentert noen bilder av Sammi Kinzie og Tommi Jaeger, der de poserer med de dyrene som har ligget og råtnet i skogen, etter tvilsomme treff fra deres super-kaliber-kuler, skutt fra de utmerkede Lilja-pipene.

Hvorfor skulle det være tvilsomme treff?

Med de rette forberedelsene, så er det neppe vanskelig engang, å skyte en elk på 600 yards. Med forberedelser som en ser folk foreslår eller tror de kan komme unna med, så er det tilnærmet umulig.

1000yd, 900m, er langt - men når det står en elk der, og en har gjort alt det en skal og alt ligger til rette så er en elk jæ...ig svær ("So fucking big, its fucking impossible to miss" som det ble sagt etter et par øl ved leirbålet).

Jeg tror, eller vet (...) at mens man lærer seg å skyte på langt hold, så lærer man igrunnen først og fremst når man ikke skal skyte på langt hold, og alt justeres opp og ned alt etter som, og derfor tror jeg at folk som dette vet å begrense seg etter vær og vind, og ikke minst situasjon.

 

Her er det akkurat 500m mellom de to bildene. Å treffe en elk, hvis høyre forkammer er på størrelse med colaboksen, i slike forhold, ser jeg ikke problemet med.

4f993ffc.jpg

 

1de645d9.jpg

 

I denne videoen skyter en kamerat 338LM-rifla mi. Han kan iallefall ikke skyte knestående, (bruker tofot her), men noen har gjort leksa si, og 600yards er ren plankekjøring. Plata er på størrelse med lungene på en passelig elk.

 

Du kan si at det ikke er film av bommene, men helt seriøst - på dette holdet, med denne rifla, og denne skytestillinga, så forekommer de omtrent ikke. Bom her er en større togavsporing.

 

Vi lar 11 åringen prøve:

 

La oss se om jeg treffer?

 

Det blir ikke slik av å skyte sånn halvveis inn på 100m, ta hastigheten fra ladetabellen og legge det hele inn i en app. Det er vel poenget mitt tidligere i denne tråden - men det betyr ikke at det ikke går an. At noen ikke vet hvordan man gjør det, betyr heller ikke at det ikke går an :wink:

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Tenkte egentlig å skyte inn med 16 cm "overlegg", da kula dropper ca dette fra 100 - 200 meter. Fikk da så beskjed om at jeg likegodt kan skyte inn på 100 meter og heller skru 8 klikk (er cm-knepp på siktet) ut til 200 om fuglen sitter der. Han sa at 8 cm klikk på 100 meter utgjør 16 knepp på 200 og 24 klikk på 300.

 

Kan dette stemme? For meg høres det mer riktig ut med 16 klikk ut til 200 da, men.

 

Dette var spørsmålet, men tråden gikk visst litt utover akkurat det! :lol:

 

Vel, vel... Jeg fikk tatt en tur på skytebanen rett i forkant, og det stemte ganske godt med teorien til 200 meter. Utover det rakk jeg ikke. Det ble bare et par, tre skudd, så tvilen var jo der. Planen var uansett å smyge til under 200 meter dersom vi så fugl. Vi så ganske kjapt en stor flokk i furutoppene, på 400 meters hold, men så fort jeg prøvde å smyge, begynte orrhanene å strekke hels og vifte med vinga, så det var bare å legge seg ned og prøve... "Guiden", altså den gjestfrie svensken som tilbød både koie og terreng uten kostnad, nevnte det kanskje var 250 meter. Jeg har en mildt sagt ræva avstandsmåler, en Bushnell Yardage Pro 450, som ikke ville måle avstanden ut dit. Forrige gang jeg prøvde, fikk jeg 220 meter utpå et jorde. Dermed tenkte jeg det samme selv, ca 250 meter. Gjennom 18x på siktet, så det relativt greit ut. Med andre ord prøvde jeg å smyge fra ca 250 meter til ca 200 meter, selv om realiteten var noe helt annet!

 

Så jeg skrudde nødvendige knepp pluss et par til for å være sikker (15 klikk) og bommet så det dundret... Fem minutter etterpå kom kompisen som var med, med avstandsmåleren sin, en Swarovski. 390 meter.... Da har .222en en kulebane ala bombekaster, så kanskje ikke så rart med bom da... En blir nok litt lurt av 18x på siktet, rett og slett. Håndkikkerten er på 10x, og jeg syntes det virket nærmere enn 400 meter uansett.

 

Til neste gang skal jeg kjøpe ny avstandsmåler OG skyte mer på lengre hold, rett og slett... Alt jeg har lært om "manuell" avstandsmåling er for lengst glemt, for øvrig. Får kanskje lære meg det på nytt, samtidig som jeg må skjerpe meg og ta meg tid til skikkelig testing ukene før jeg skal av gårde.

 

Det hører også med til historien at kompisen også bommet på en orrhane. Denne satt 700 meter unna, sammen med en haug andre. Han smøg så godt han kunne omkring 400 meter, men hele tiden så vi to andre gjennom kikkerten at fuglene var veldig urolige. Håpløse forhold med knekkebrødføre og støynivå ala slaget ved Stalingrad ødela mye denne helgen. Han hadde skutt inn rifla på 200 meter og hadde kontroll hvordan kula gikk til 300, men bommet likevel. Var nok en anpusten skytter sin skyld dette (kal .25-06, for øvrig).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kjempe innlegg ko-stens. Vekker minner tilbake til 80-tallet, med CZ i 22 Hornet og en 2-7 som satt fast på ca 3... Bortsett fra det så er nok flere av historiene temmelig like :)

 

Men det bør nå være en del råd og tips i denne tråden nå.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Last ned PCB her: http://www.weatherby.dk/showthread.php?623-PCB-Freeware-ballistic-Software

 

Kjekt gratisverktøy hvor du kan legge inn alle nødvendige parametre, legge inn kuler dersom de ikke er i databasen etc.

Bruk dataene som guide, verifiser på bane og kjøp deg en leica CRF.

 

PS: 222 på 400m går bra det, men stiller krav til sjåføren.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Og jeg som har snakket med jakt og friluft om en v8 4,8x35x60 i dag. Etter å ha lest den tråden veit jeg faan ikke om jeg har lyst lenger. haha 

 

Og for å toppe det hele kjøpte jeg jammen blaser r8 tidligere denne uken også...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 month later...
  • 1 year later...

Vil laga meg ein klikktabell for 2 ulike kuler til 6,5x55 rifla mi. Har 100 gr scenar som eg veit går bra samt 100 gr sierra varminter som eg håpa gjer da  Samme, litt kort løp rett under 50 cm. Eg set opp blinker og skyt for og testa.

 

 Er da nøyaktig nok med midt i på 100 deretter 150, 200 og 250 eller bør eg ha litt kortare avstand eks vis: midt i på 100 deretter 125,150,175,200,225 samt 250?

 

Scenaren er til trening og jaktfelt,  sierra varminteren er til kråka som minste mål, men tvilar på at eg skyt på noke levande over 200 m. Skal testa grundige fyrst iverfall.

 

Tenkte og laminera tabellen på kolben og bruka avstandsmåler. Noken som har testa denne her: https://www.magasinet.no/optic-science-6x21-avstandsmaler-600-meter?nosto=frontpage-nosto-2

Edited by can
Link to comment
Share on other sites

Lure eigentleg ikkje på antall klikk, men avstand mellom blinkane men har vel tenkt da samma sjølv, du får testa. Men greit og veta likevel Skjøttarstuggun.

 

For og huska nullpunkt på kikkertsikter merke ein med litt neglelakk eller liggnande? 

Kanskje best med tape viss eg får da til, er ein zeiss 2,5-10x50, veit ikkje om da er plass men skal sjå når eg får geværet for handa.

 

Utgangshastigheit veit eg ikkje men lade etter denne tabellen her https://www.vihtavuori.com/reloading-data/rifle-reloading/?cartridge=71 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...