Jump to content

Hvilke Luftgevær kjøper man til 5000,-


Svein Lerbrekk

Recommended Posts

Hei

 

Har ingen erfaring med luftgevær, men kan tenke meg å kjøpe et for å kunne trene skyting hele året, bor på byggefelt så å trene med salongen er ikke noe alternativ for en kjapp skyteøkt.

 

Hva kjøper man når en vil legge ca 5000,- i gevær med kikkert?

Kjøper man nytt eller brukt?

.177 eller .22 cal?

Fjær eller luft?

Link to comment
Share on other sites

For 5000,- så kommer du langt på vei til ei god luftrifle å trene med.

En Weirauch HW 97 fås for rundt 4000,- og er ei luftrifle i toppklasse. Denne har fast løp og spennarm under løpet. Vil du ha en vanlig løpsspenner er en HW 95 et veldig godt valg. Dette våpenet er også veldig presist. Begge disse riflene fås både i cal 4,5 og 5,5(22)

Om du er opptatt av presisjon, unngå rifler som reklamerer med hastighet fra 330m/s og oppover. Disse har ofte en grusom fjærrekyl og "twang" som gjør det nesten håpløst å skyte godt(Hatsan feks)

Her er bilde av en serie jeg skjøt på 50m med min HW 97.

 

10059-field_target_001__medium_.jpg

 

Sjekk nettsiden hos Rodan.no, han har mye, bl.a. HW rifler. Ellers er Magne Landrø importør av disse.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kjøp Hw97k i 5,5mm, utrolig mye for pengene skyter lett 50 øringer på 30m. Hold opp til 50m og lenger er ikke noe problem. H&N Field Target Thorpy kulene funker veldig bra i dette våpenet. Husk å få et kikkertsikte som tåler rekylen av fjærvåpen, hvis ikke kan du gå for Pcp/Co2 våpen som er rekyfrie. Hvis du stikker innom Luftskytter.net så kan du få masse gode rår. Sitat derifra: "Oppsummering og min dom av HW97K:

Utrolig god børse med et nydelig avtrekk, skulle gjerne hatt litt mer power, men etter en god tuningsjobb er den perfekt.

Selv om jeg har luffer som koster over det dobbelte så må jeg si at kvalitetsmessig og presisjonsmessig er denne på høyde med "The best of the best"

 

Anbefales varmt til alle, forholdsvis grei pris og masse valuta for pengene".

 

Det kansje det våpenet som mest blir annbefalt. Har ikke angret på at jeg kjøpte det geværet.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder HW 97 så er det et tungt våpen, med kikkert så nermer det seg 4,5kg.

Men skal du drive mest med stasjonær skyting, er det ok.

Angående kaliber, 5,5 er lettere å lade da man får bedre tak i kulene, og det gir litt mere "klask" i målet. Mindre vindavdrift er det og. Noe dyrere kuler er det, og ikke alle sportsbutikker har godt utvalg, men det er ikke problem å skaffe ammo av god kvalitet.

Fordel med 4,5 er gjerne større utvalg i kuler, samt billigere. Kulebanen er og noe bedre, er derfor de som konkurrer i Field Target(en form for jaktfeltskyting) skyting foretrekker 4,5, de anser kulebane viktigere enn vindavdrift.Har selv 4,5mm pga dette, men til ren trening/hobbyskyting hadde jeg nok kanskje valgt 5,5.

Link to comment
Share on other sites

Spørs hvilken kvalitet på kikkerten du er ute etter, med et luftgevær så blir jo holdet noe kortere enn med andre rifler, og da kan man gå ned på den optiske kvaliteten og likevel se målet greit. Bushnell Trophy er eksempel på et billig sikte som er kjennt for å stå godt mot den særegne rekylen en luftbørse gir. Nå er en HW97 ganske sivilisert i rekylen, så det er ikke den værste børse å sette kikkert på. Tasco har også en del greie kikkerter til dette bruket.

Men børsa fortjener en kikkert med forstørrelse vertfall opp til 16x. Og det MÅ være justerbar paralaxe, slik at du kan skarpstille kikkerten ned mot 10m.

Link to comment
Share on other sites

vil bare si en ting, høres ut som du planlegger og skyte ved huset ditt, og du sier at du bor i boligfelt, tenk deg om 2 ganger før du gjør det da mange er hysteriske og ikke ser/veit forsjellen på et luftgevær og en panservernrakett. trente med lufgevær i hagen for noen år tilbake. etter en tid kom onkel blå :(:lol::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det er forøvrig ingen forskjell etter loven, hva man skyter med i tettbyg strøk. Luftgevær er like forbudt som salong og storviltrifle.

 

Sjekk dine lokale politivedtekter for teksten "skremmende eller farlig oppførsel" (men de er nesten like hele landet rundt, så jeg er nokså sikker på svaret).

Samt husk at på/ved offentligsted er det forbudt å skyte. T.d er veiene i ett boligfelt ett offentlig sted, og synes en godt fra veien er løpet ihvertfall kjørt om ikke avstanden er i 50meters klasse eller mer i tettbygdstrøk (etter erfaringer fra SL og kammeret).

 

At aksepeten for ikke å bli meldt er større med luftgevær er dog en annen sa, men ulovligt er det likefult.

Kjelleren, eller garasjen (innedørs altså), er eneste lovlige måten en normalt kan avfyre våpen på i tettbygd strøk.

Link to comment
Share on other sites

på luftskytter.net leste jeg info om forskjellige typer luftgevær kuler. der sto det på mange av kulene at "egner seg for jakt" .

å det er jo ikke lov å jakte med luftgevær i norge!

 

noen som har noe de vil tilføye?

 

Tilføye? Huh?

 

Kuler lagd i andre land som også blir brukt til jakt i andre land er vel neppe problematisk å bruke på blink, eple, selvanviser og lignende her til lands selv om det opplyses om hva folk i andre land bruker kulene til.

 

En skal også være klar over at endel kuler til luftvåpen faktisk blir produsert med jakt som hoved beveggrunn, her i Norge fungerer de ofte utmerket til å sprenge epler med.

 

Dette er jo også egenskaper produsenten kan bruke i markedsførsel og at beskrivelser av slike egenskaper også blir opplyst om her til lands ser jeg heller ikke som problematisk.

 

Her i Norge er det helt riktig ikke lov å jakte med luftvåpen med unntak av skadedyr bekjempelse for enkelte firma som har fått dispansasjon for slikt.

 

En bil/mc kan for eksempel egne seg til mye høyere fart enn det som er lov her til lands, det blir også uten skjemsel opplyst om sådant fra seriøs presse, selger, produsent osv.

 

Jeg ser heller ikke det som problematisk og det fritar heller ikke brukeren fra ansvar, beskrivelse av egenskaper ved et lovlig produkt kan vel heller ikke uten videre betraktes som oppfordring til lovbrudd?

Link to comment
Share on other sites

  • 11 years later...
På 3.11.2008 den 22.23, Svein Lerbrekk skrev:

Hei

 

Har ingen erfaring med luftgevær, men kan tenke meg å kjøpe et for å kunne trene skyting hele året, bor på byggefelt så å trene med salongen er ikke noe alternativ for en kjapp skyteøkt.

 

Hva kjøper man når en vil legge ca 5000,- i gevær med kikkert?

Kjøper man nytt eller brukt?

.177 eller .22 cal?

Fjær eller luft?

Gamo har .177 med utg.hastighet på over 500m/sek. Er for tiden verdens kraftigste. Koster ca.4000kr. 

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, Sharpshooter 45 skrev:

Nitro piston er det mest holdbare nå, noen klager litt på kronglete lading men jeg synes d går greit. Nitro piston 2 utklasser så godt som alt av gass/luft stempler og er nesten lydløst med et helt konge avtrekk. 

Ja er det nå det?

 

Gamo / Hatsan / Crosman spyr ut plastik geværer med gass stempel men ikke tyskerene ?

 

Weihrauch har en (HW90) Walther ingen (tror jeg) Diana noen, Air Arms ingen .....

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, Sharpshooter 45 skrev:

Jeg synes ikke d er så ille, gevær&kikkert til den prisen.. samtidig er d ikke noen andre som kan måle seg med den utg.hastigheten. ikke hverken pcp ell. Gass. 

Da skyter du men en lett aluminiums kule. Hvilke hastighet og presisjon tro du den har ved 50meter ?

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

 

3 minutter siden, Sharpshooter 45 skrev:

Jeg synes ikke d er så ille, gevær&kikkert til den prisen.. samtidig er d ikke noen andre som kan måle seg med den utg.hastigheten. ikke hverken pcp ell. Gass. 

Hva skal du ned en høy utgangshastighet som er målt på et fjærlett dog som ikke treffer noe som helst. Det eneste pålitelige  størrelse for et luftgeværs kraft er antall J det kan levere.  Og skal du ha presisjon er det i praksis kun PCP gevær som har det. Ikke uten grunn at det er kun den sorten som i dag brukes i konkurranse. Har selv en FX Impact i 6,35mm som jeg har justert opp til nesten 80 J  og som fremdeles skyter med god presisjon med tunge kuler.

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, bardp skrev:

De anerkjente produsentene av presisjons gevær har ikke lagd fjergevær på veldig lenge.

Så Air Arms, Weihrauch, Walther, Diana, Feinwerkbau har sluttet og lage fjærgevær ?

 

 

5 minutter siden, bardp skrev:

Vel har nå vert på en del konkurranser både her i landet og utenlands de senere år og har ikke sett et eneste fjergevær i bruk.

Tja det er da en del på listen her  http://eftc2020.eu/register/competitors/

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg ikke vært på feltfigurstevner men på ISF stevner og der er fjær ikkeeksisterende.

Noen lager vel gammeldagse fjærgevær men de de selger av match gevær er nå PCP.

Men for all del fjærgevær kan være morsomme har selv en hel del av disse men de er ikke i nærheten av PCP i ytelse.

Link to comment
Share on other sites

På 20.3.2020 den 19.25, bardp skrev:

Om en først skal ha et gammeldags fjærgevær må vell denne være en skikkelig godbit.

Har kjøpt meg et Walther LG55. Ut fra serienummeret ca 1960-61

 

Her er bilde av en LG55T (T = tyroler stock) min har vanlig og ikke så fin som denne

Walther LG55T Match air rifle

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 27.3.2020 den 23.03, pondus63 skrev:

Har kjøpt meg et Walther LG55. Ut fra serienummeret ca 1960-61

 

Her er bilde av en LG55T (T = tyroler stock) min har vanlig og ikke så fin som denne

Walther LG55T Match air rifle

 

 

 

Lg55 fra 1962 øverst, HW 55 fra 1961 nederst. Fine gamle fjærbørser.

DSC_0126.JPG

Edited by ThomasL
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

På 21.3.2020 den 3.40, pondus63 skrev:

LG90 er ikke et fjærgevær men et "singel-stroke pneumatic"  .... forløperen til PCP, et pump for et skudd

 

Egentlig ikke forløperen til PCP, de tidlige gamle europeiske jakt- og armeluftgeværene var jo PCP'er.

Men PCP fikk jo en moderne oppblomstring gjennom 1990-tallet, sånn sett var SSP foran moderne PCP'er. 

Link to comment
Share on other sites

22 timer siden, evert skrev:

 

Egentlig ikke forløperen til PCP, de tidlige gamle europeiske jakt- og armeluftgeværene var jo PCP'er.

Men PCP fikk jo en moderne oppblomstring gjennom 1990-tallet, sånn sett var SSP foran moderne PCP'er. 

Verdens eldste luftgevær er fra 1580 og står utstilt på et museum i Stockholm  https://en.wikipedia.org/wiki/Air_gun

Edited by pondus63
Link to comment
Share on other sites

Min mening er at skal man først kjøpe luftgevær er det greit å kjøpe noe med bra avtrekk, og som treffer der man sikter. Hastigheten er ikke viktig. Tyskerne har laget noen svært bra luftgevær, f.eks weihrauch. Anbefaler sterkt et hw97. Flott børse, super kvalitet, treffsikker, flott avtrekk! Man blir ikke lei. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
On 4/5/2020 at 5:38 PM, ThomasL said:

 Anbefaler sterkt et hw97. Flott børse, super kvalitet, treffsikker, flott avtrekk! Man blir ikke lei. 

Er dette den samme som det skrytes av over alt og blir kalt HW97K? https://www.beverensport.no/products/weihrauch-97k-45mm

 

Er dette en grei pris, eller er det mye å spare på å handle fra utlandet, hvor isåfall?

 

Hva slags kikkert anbefaler du til denne? Hobbybruk, blink 20-40 meter.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Vinge said:

Er dette den samme som det skrytes av over alt og blir kalt HW97K? https://www.beverensport.no/products/weihrauch-97k-45mm

 

Er dette en grei pris, eller er det mye å spare på å handle fra utlandet, hvor isåfall?

 

Hva slags kikkert anbefaler du til denne? Hobbybruk, blink 20-40 meter.

Det er dette det snakkes om. Som regel har beveren sport vært best på pris her i Norge, har ikke sjekka pris fra utlandet. Jeg har en Hawke Airmax 3-9x40 på min, og det fungerer veldig bra. 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Vinge said:

Er dette den samme som det skrytes av over alt og blir kalt HW97K?

Yepp og har ikke sett noen som er billigere en Beveren sport.

Brukte samme kikkert som ThomasL men har nå oppgradert til Hawke Airmax 4-12X50AO

 

Ellers så ligger det en på finn nå   Luftpistol Weihrauch HW97K Black 4,5mm tuning + teleskop + pellets + gratis | FINN.no

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, pondus63 said:

Ja, så den på finn. Så ut som en fin pakke, men er generelt litt skeptisk til å kjøpe brukt. Noen som har erfaring med denne selgeren?

 

Har også kikket på HW77K. Har jeg forstått rett om jeg sier at dette er akkurat det samme våpenet, bare med åpne sikter og litt lavere kinnstøtte? Hadde vært greit å ha muligheten til å bruke åpne sikter.

 

Har en ubrukt kikkert fra Jula. https://www.jula.no/catalog/fritid/fritidsaktiviteter/luftvapen-og-pilbuer/luftvapen/kikkertsikte-008931/

Er denne bare å skrote, eller kan den fungere fint på kortere hold (kun 4x zoom).

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Vinge said:

Noen som har erfaring med denne selgeren?

Nei 

 

2 hours ago, Vinge said:

Har også kikket på HW77K. Har jeg forstått rett om jeg sier at dette er akkurat det samme våpenet, bare med åpne sikter og litt lavere kinnstøtte?

Yepp samme

 

2 hours ago, Vinge said:

Er denne bare å skrote, eller kan den fungere fint på kortere hold (kun 4x zoom).

Hvis du først kjøper et HW bør du spandere noe bedre. jeg liker hawke, airmax serien har retikkel tilpasset luftgevær med milldot som er nyttig om du skal skyte på forskjellige avstander

 

https://www.hawkeoptics.com/

 

skittjakt selger hawke   https://www.skittjakt.no/    

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, pondus63 said:

Nei 

 

Yepp samme

 

Hvis du først kjøper et HW bør du spandere noe bedre. jeg liker hawke, airmax serien har retikkel tilpasset luftgevær med milldot som er nyttig om du skal skyte på forskjellige avstander

 

https://www.hawkeoptics.com/

 

skittjakt selger hawke   https://www.skittjakt.no/    

 

 

 

Takk for gode svar! Blir nok hawke.

Vurderer å bestille fra utlandet, men har lite erfaring med det og lurer på om du har tips til gode butikker med priser godt under her hjemme. Har sett på Krale, som er nederlandsk, men de har ikke geværet på lager nå. Beveren sport er det bestillingsvare, så om jeg vil ha geværet fort ligger prisene her på 6500,- + optikk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...