Jump to content

Hvordan gjøre Browning BAR klar for sending med Posten


saastein

Recommended Posts

Her kan du se hvordan sluttstykke tas ut, men er vel lite i denne videoen som er med letthet. Det er typisk også for andre våpen med lignende oppbygning f.eks Remington 7400/750. Ville vel satset på avtrekkmodulen selv om denne kan kjøpes løst hvis man får tak i.(som ikke er en selvfølge)

Link to comment
Share on other sites

I følge lovverket er det vel noe uklart om man i det heletatt MÅ fjerne vital del ved sending, så jeg vil si dette er en god løsning.

Man har ihvertfall gjort at det ikke er et komplett, skarpt våpen som sendes.

Og det er iallefall det eneste fornuftige å gjøre.

Ellers kan vel kaskje like lett sluttstykket pilles ut og sendes for seg, om man først skal sende to pakker, mener jeg.

Link to comment
Share on other sites

Ja, så da må man nesten se hva man "gidder" ta løs fra våpenet.

Enten sluttstykket, som lovgiver regner som vital del. Å tenke at da er man innafor.

Eller gi blaffen og bare fjerne noe for at den ikke skal være komplett.

Evt kan man gjøre som snart samtlige forhandlere i landet, å sende våpenet komplett!

:lol:

Link to comment
Share on other sites

I følge lovverket er det vel noe uklart om man i det heletatt MÅ fjerne vital del ved sending, så jeg vil si dette er en god løsning.

Man har ihvertfall gjort at det ikke er et komplett, skarpt våpen som sendes.

 

Lovverket er ikke uklart. Det er bare når våpenet skal etterlates i bil e.l. at sluttstykket skal tas ut. Så lenge det i realiteten bare er låskasse som krever tillatelse, er alle de andre delene fritt tilgjengelig etter et par Google/YouTube-søk.

Link to comment
Share on other sites

Loven er klar nok, om en litt inkonsekvent, på hva som er vital del:

 

Som vital del regnes:

Sluttstykke, låskasse og pipe for rifler

For hagler og kombivåpen hvor mekanismen spennes ved at våpenet brekkes, regnes forskjeftet, pipe og kolbe med avtrekkermekanisme.

For enkeltløpete hagler regnes ikke forskjeftet som vital del.

For pistoler regnes rammestykket, pipe, sleide og sluttstykke.

For revolver regnes ramme, pipe og sylinder.

 

Der sier Politiet hva de regner som vital del mtp oppbevaring og sånn.

Det jeg mener er uklart er om forskriftene i det hele tatt sier noe om hva man må gjøre ved postforsendelse av våpen!

Jeg kan ikke finne noe.

Men sender alltid våpen delt, for egen og andres sikkerhets skyld.

Link to comment
Share on other sites

Nei, kanskje ikke?! Har aldri tnkt på det! :overrasket:

Men rifle er rifle, tenker jeg.

 

Om man tenker på oppbevaring er jo halvautovåpen og pistol/revolver spesielt omtalt med

at de uansett skal oppbevares i skap, er de ikke?

Eller forsvant dette når "skap fra første våpen, uansett" regelen kom?

Ja, etter litt finlesing av lovverket gjorde den kanskje det!

Står kun rifle nå...

Link to comment
Share on other sites

Sender alltid i 2 pakker uansett hva lovverket sier. Har sett den nonchalante behandlingen pakker får av butikkbetjening som også er blitt Posten.

"Bare legg pakken fra deg på disken så skal jeg ta den når jeg er ferdig i kassen". Det kryr av kunder i lokalet foran kassene og i postområdet. Er ikke mye lysten på å sende ett komplett våpen. Og jeg venter alltid til de har tatt den over disken før jeg går derfra.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig der... man kan uansett sove bedre om natta når man ikke sender et fungerende våpen i posten. Ta av underbeslag/avtrekkerhuset på browningen å send det i egen pakke. Hvis kjøper syns det er "byggesett" så har han kjøpt feil type våpen... da det å demontere dette en del av den vanlige vedlikeholds prosedyren ved puss og stell av browning bar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...