Jump to content

Ekstrem kombi


amatør

Recommended Posts

Underlig våpen... Hva skal man med tre ulike riflekalibre i samme børsa egentlig?

 

Heinrich på tur i "Ruhrskogen" en søndags formiddag; "Oi, en rev, bruker .22 Hornet på den tenker jeg. Oisann, et villsvin, la meg se, jo, 7x65! Nei så dæven, en diger elg, da må jeg velge 9,3x74"... :mrgreen: Kjedelig om man tar feil og bruker Horneten på elgen men...

Link to comment
Share on other sites

Underlig våpen... Hva skal man med tre ulike riflekalibre i samme børsa egentlig?

 

Heinrich på tur i "Ruhrskogen" en søndags formiddag; "Oi, en rev, bruker .22 Hornet på den tenker jeg. Oisann, et villsvin, la meg se, jo, 7x65! Nei så dæven, en diger elg, da må jeg velge 9,3x74"... :mrgreen: Kjedelig om man tar feil og bruker Horneten på elgen men...

 

Nettopp!!

Man skal være en dreven "maskinoperatør" for å få ut det riktige skuddet der, tenker jeg.

Og tenk på det marerittet å få alle de røra til å samskyte da................. :|

 

Jeg hadde nok fått mange søvnfattige natter da.... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Underlig våpen... Hva skal man med tre ulike riflekalibre i samme børsa egentlig?

 

Heinrich på tur i "Ruhrskogen" en søndags formiddag; "Oi, en rev, bruker .22 Hornet på den tenker jeg. Oisann, et villsvin, la meg se, jo, 7x65! Nei så dæven, en diger elg, da må jeg velge 9,3x74"... :mrgreen: Kjedelig om man tar feil og bruker Horneten på elgen men...

 

Nettopp!!

Man skal være en dreven "maskinoperatør" for å få ut det riktige skuddet der, tenker jeg.

Og tenk på det marerittet å få alle de røra til å samskyte da................. :|

 

Jeg hadde nok fått mange søvnfattige natter da.... :lol:

 

Heinrich kan bare slappe av, det finns ikke ELG i Ruhrskogen, ei pipe som kan settes ut av drift :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ah nydelig :) kunstverk.. og sikkert en kunst å få det der til å samskyte ja, som Buster sier, hadde blitt søvnløse netter av det der.

 

Men jeg falt for børsa, sku bare ha bytta bort 9,3x74 løpet med en kaliber 10!

Kaliber 10 til gås og rev, kal 20 og 22Hornet for ryper, ender og duer. Og kal 7x65 for rådyr og storfugl..

 

Perfekte kombinasjon for meg som altid har med feil børse på jakt!!!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Jeg lurer egentlig om det er mulig å registrere en sånn i norge, mener et haglegevær maksimalt har lov til å kunne avfyre 2 haglepatroner?

Skal ikke være noe problem det. Halvautoer og pumper tar jo ofte mer enn 2 skudd, og det er ikke noen lov mot det.

Men det er ikke tillatt å ha i mer enn 2 skudd på jakt, og hvis du da har halvauto eller pumpe så må du sette i en sperre som gjør at børsa ikke kan ta mer enn 2 skudd.

I den børsa du viser her må man kanskje ha en klikkpatron i det ene kammeret :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Er det noen som vet noen forhandlere av vierling gevær her i Norge?! Stusser litt på vekten av et slik gevær, hva ligger den på sånn ca?!?

 

"Forhandlere" er det lit smått med når det gjelder slike ting. Dette er bestillingsvare fra børsemakere i f.eks. Ferlach som er laget etter kundens ønsker. Du kan jo kontakte Johann Fanzoj og høre.... 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

http://www.egun.de/market/item.php?id=3787166#img

 

1330 Euro akkurat nå, og våpenet veier 3.06kg! Aluminiumskasse.

 

Suhler Vierling 8x57 IRS, .22 Hornet, 16/70, Fabr.-# 18625, Erstauslief. über Fa. Pauli-Nachf., Münster, optisch und technisch sehr guter Zustand, einwandfreie Funktionen und Schußleistung, Dural-Kasten, Greener, doppelte Laufhakenverriegelung, Verschluß absolut dicht, Schaftlänge incl. ventil. Pachm.-Kappe 37 cm, Lauflänge 60 cm, Gesamtlänge 104 cm, Gewicht nur 3,06 kg, also nicht mal 3,1 kg ! ! ! (Das ist kein Schreibfehler) ! ! ! Schwenkmontagebasen vorhanden, so daß leicht jedes beliebige Zielfernrohr aufgesetzt werden kann und lediglich noch die Montage-Oberteile erforderlich werden; - - - waffenseitig also keinerlei Veränderungen oder Bearbeitungen mehr notwendig sind.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Når man ser slike vidunderlige kunst- og ingeniørverk, som gjør det mulig å ha nesten alle kalibrene fra Ladeboka skuddklare på en liten skogstur - da er det strengt forbudt å lete opp alle de trådene her inne som hyller 6,5x55 som et allruound-kaliber, som duger til alt fra rype til velvoksen elg - !

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...