Jump to content

Æ


Barth

Recommended Posts

Hovedleverandør til Rema skal være Ringnes som er eid av Tuborg? Produktene deres er lite å skryte over, det er også de tynne danske sølet som kommer på Rem(æv)a. Det er ikke verdt å kalle øl.

Det er flere gode bryggerier i Norge. Av de store er det Hansa, Mack og Ass, alle lager mørke fyldige øl med god smak Dersom vi ikke kan få utvalg av smakfylte øl på Rema, så finner jeg meg en annen leverandør til hele mitt husholdningsbudsjett. Håper andre gjør det samme.

Link to comment
Share on other sites

Jo, men hadde du hatt vett til å flytte heimat tell toten, så kunne du surfet på surfbrett i kryssfinėr dagen lang mens du stappet i deg pottetsjips fra Rema. For tanken er vel at lokale butikker skal velge innhold etter markedet.

Altså i teorien kan det være til det bedre, men i verstefall noe alá Lidl.

Link to comment
Share on other sites

Nååå ! -- d e no itj øle som som e d vektige da sjø, det som det handler om, er kolonial-general " Æ ", som tror han kan vise oss hva, og hvilket øl vi skal kjøpe. men jeg tror han bommer stygt på blinken om han har øl i løpet. Foreslår en total landsomfattende boikott, til " Æ " forstår at det er vi som betaler, - og tar inn varer som folket vil ha, selv om han kanskje ikke tjener så " mye mer enn han gjør ". Men - MorganKane, - Mack lager e no søye godt da :wink:

Link to comment
Share on other sites

Vettasøren jeg.. men Rema har vel aldri hatt spesielt bra utvalg i øl?

 

F.eks åpnet det ett nytt senter rett borti gata her, Meny og Vinmonopolet flyttet inn vegg i vegg. Meny butikken har omtrent dobbelt så mange ølsorter som svinmonopolet, riktignok i småkjip butikk styrke. Men likevel, de satser på utvalg. Noe Rema butikken rett over gata aldri har hatt. Dersom dette medfører at de tar inn litt mer lokale mikrobryggeri, fremfor noe av industriskvipet som er omtrent like småtrist alt sammen, så gråter ikke jeg i allefall. Tiden vil vise..

Link to comment
Share on other sites

Vettasøren jeg.. men Rema har vel aldri hatt spesielt bra utvalg i øl?

Dette avhenger veldig av hvor man har mulighet til å handle. I Oslo er enkelte Remabutikker ganske imponerende når det kommer til ølutvalg.

Eksempelvis kan de som har mulighet til å handle på Rema på Karlsrud/Lambertseter et relativt fyldig utvalg, ihvertfall med tanke på hva slags butikk det er. Dette er ikke Meny eller Jacobs. Og med det i bakhodet synes jeg faktisk utvalget deres er ganske solid. Men ja, om man skal være urettferdig kan man selvsagt påpeke at Polet har bedre utvalg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har no en bra utgang på dette. Det kommer inn en flaske eller to fra sønnen, han driver og brygger i " Fjord Bryggeri ". Der får en skikkelig heimebrygg . Kanskje det til og med havner på hylla hos ræva1000. :mrgreen: Hmmm, -- problems Får være rak i ryggen da.

Link to comment
Share on other sites

Får skallebank av Mack, så det unngår jeg helst :oops:

 

Sånn sett taper jeg null på om det forsvant ut av butikkene, men det er mer snakk om prinsipper for meg.

Når Æ-konseptet i bunn og grunn består i at Rema gir meg noen fillekroner i avslag på noen ganske få varer mot at jeg hjelper dem med å gjøre sortimentet mindre, så er valget enkelt for min del.

Kiwi er rett over veien, så min lokale Rema, som har vært stambutikken min så lenge den har eksistert, har tapt meg som stamkunde så lenge de velger å fortsette med sånt tull.

Link to comment
Share on other sites

Men.. Mack øl er jo ikke godt?

 

App fjaset er irriterende riktignok.

 

Enig med deg ang Mack, det smaker fotsvette!!

 

I gamledager spøkte vi med at når man drakk Nordlandspils så pissa man Mack... :lol:

Nå fins ikke Nordlandspils lenger (joda, Carlsberg i Trondheim lager noe de kaller Nordlandspils, men det er bare en bleik skygge av hva det en gang var), så da får man støtte opp om det eneste gjenværende norske bryggeriet som lager skikkelig godt øl; Aass!!

 

App eller ikke app, jeg handler der de har Aass!!

Link to comment
Share on other sites

Denne diskusjonen vekker minner fra 40 år tilbake i tid, da jeg studerte på det som da var Nordlands Distriktshøgskole (man hadde ikke fått for seg at man måtte gigantomanisere til universitet), som da lå ved Bankgata skole i Bodø, altså ikke mange metrene fra bryggeriet.

 

Studentene hadde ei "studentkro", og der skulle det konsumeres øl. Og de brave vordende akademikere var kvalitetsbevisste, det skulle være Mack, må vite. Dette var i den tida da bryggeriene hadde delt landet og ølkonsumentene mellom seg, og man bare fikk kjøpt øl fra det bryggeriet som var tildelt akkurat det salgsstedet. Av en eller annen årsak var det Mack som rådde grunnen i Fauske, og studentene dro derfor dit, og kjøpte ølet der.

 

Da det ble undertegnede sin tur til å hjelpe til på kroa, måtte altså avholdsmannen låne en bil, folkevogna var jo langt fra stor nok, og begi seg de 7 mila til Fauske på vinterføre. For anledningen ble jeg tildelt en Amazon stasjonsvogn med takgrind, nedslitte sommerdekk, og 3/4 runde dødgang på rattet. Når bilen var full av ølkasser både inne og ute, gikk turen tilbake til Bodø, kjøreegenskapene ble faktisk ikke verre med all den lasten, det skulle forresten godt gjøres.

 

Da studieoppholdet i Bodø var unnagjort, leste man noen store oppslag i avisene: Et norsk bryggeri hadde gått av med seieren i konkurransen om "verdens beste øl", foran Guinness, Heinecken, Tuborg og masse andre merker fra de store øldrikkernasjonene i Europa. Og det ølet som forsvarte de nasjonale fargene, og ble kåret til det aller beste i hele verden var altså - tatarata - pilsen fra Nordlandsbryggeriet i Bodø, tvers over veien fra studentkroa!

 

Det heter visst "å gå over bekken etter vann", jeg husker fremdeles, med gru, turen "over bekken etter et dårligere øl".

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Om ikke alt var bedre før, så kunne man ihvertfall få kjøpt lokalt øl som virkelig var lokalt.

Det var liksom en del av greia når man besøkte andre steder.

Det samme gjelder mineralvann.

Vi lagde verdens beste (sant) Coca Cola her i byen, men så ble hele greia Rignesifisert og dermed nedlagt.

At de store kjøper opp de små har aldri kommet forbrukeren til gode etter mitt syn, så det derre kompiskjøret til Rema får bare kjøre videre uten hjelp fra meg.

 

Når det gjelder øl har det riktignok blomstret opp en god del mikrobryggerier (motebryggerier) rundt omkring, men ølet fra disse er enten så sært at det knapt er drikkendes og/eller så dyrt at man ikke gidder å tenke på det engang.

 

Nå er jeg såpass heldig å bo kun noen få mil fra svenskegrensa, så det er null problem å bestille det man vil til den lokale butikken like over grensa.

Svenskepolet (Systembolaget) har et vanvittig bra utvalg av øl, også norsk, så når man kan få seg en helt grei industripils til under en tier, er saken grei.

Link to comment
Share on other sites

Av en eller annen årsak var det Mack som rådde grunnen i Fauske, og studentene dro derfor dit, og kjøpte ølet der.

 

Grunnen er da helt åpenbar. Bodø-hatet på Fauske er så sterkt at de aldri ville finne på å sende ølpengene sine vestover. Hvorfor i all verden noen ellers skulle ville kjøpe Mack kan jeg ikke for mitt bare liv forstå.

Link to comment
Share on other sites

Om ikke alt var bedre før, så kunne man ihvertfall få kjøpt lokalt øl som virkelig var lokalt.

Det var vel også problemet, du fikk bare det lokale ølet. Jeg setter stor pris på det utvalget jeg finner på Meny, hvis du ikke finner noe du ikke liker der så er vel ikke butikk-øl din greie.

 

Jan Eggum hadde vel noe å si om temaet: "Jeg venter ikke til butikken starter tilbud, det er en dyr erstatning for å være fri".

Jeg sier ikke at man skal være bevisstløse, tvert i mot. Man skal bare passe seg for ordninger som binder kunder. Du må huske på at ingen liker å konkurrere. Alle liker å vinne, men ingen liker slitet. Så alle er alltid ute etter det som gir best mulig resultat for minst mulig innsats. Og hva er vel bedre enn å få kundene til å binde seg til en løsning? Jeg tror ikke dette er ordninger som tjener forbrukeren på sikt.

Samme gjelder forøvrig de store kjedene og disse prisgarantiene deres. Sleipe jævler, de kjører aldri med best pris selv, men prøver heller å stjele et salg fra de som faktisk prøver å presse prisene. og alle har det samme jævla middelmådige utvalget som kun er nok til å blokkere en hver spesialbutikk. Nå har jeg tre sportsforretninger innenfor en halvtime som selger litt børser blant et hav av fargerike sko og snasne trikoter. De har det grøvste av ammo, noen få kuler, noen få typer krutt men ikke en jævla tennhette! Forbanna jævla dustemikler. Føkk XXL og resten av det jævla pakket.

Link to comment
Share on other sites

på en måte så er jo disse Rema greiene på en måte tilbake til opprinnelsen - jeg mener å huske de startet opp med butikker hvor de hadde mye mindre vareutvalg (500?) slik at de kunne kjøre hele pallen inn i butikken ...?

 

Drakk forresten mye Mack før, men nå så ville jeg nok savnet Aas og Hansa mye mer.

 

bra kommentar fra Mack forresten:

http://nordnorskdebatt.no/article/rema- ... olkefiende

Link to comment
Share on other sites

jeg mener å huske de startet opp med butikker hvor de hadde mye mindre vareutvalg (500?)

 

Sto ikkje '1000' opprinneleg for antall varer?

 

Da Odd Reitan etablerte sin lavpris-kjede med den første Rema-butikken på Bromstad i 1979, var navnet Rema 500, hvor tallet henspilte på antall varer i butikken. Rema 1000-navnet kom i 1980, da en franchisetaker i Mo i Rana ville ha et større vareutvalg.

 

http://www.adressa.no/nyheter/okonomi/article801619.ece

Link to comment
Share on other sites

Håper Raeva 1000 mister et hav av kunder, arrogante som de er.....har aldri handlet der, dårlig vareutvalg og skvip som de kaller öl.. :thumbdown:

 

Å fjerne Mack fra Nord-Norge er jo å be om helvete... :lol:

 

Stötter handel hos Meny og Coop....begge har greit utvalg både av öl og andre varer..

 

Tenk så deilig å törke gliset fra sönnen(e) til Reitan... :clap:

Link to comment
Share on other sites

Vel, det er mange som har lova Ringnes død og fordervelse for å kjøpe opp og legge ned tradisjonsrike bryggeri, utan at kan sjå at det har skjedd. Tilsvarande med dei tv-kanalane som er frekke nok til å ta betalt for å vise fotball.

 

Folk ser ikkje ut til å ha så veldig bra hukommelse når det gjeld slike ting, så eg tippar at dette blir ein kort storm, og så handlar folk som før. Og så finn Coop og Kiwi ut at dei og kan gjere det på samme måten.

 

Hadde dei gått litt meir stillferdig fram og fjerna eit og eit produkt slik som det er vanleg å gjere, så hadde det ikkje vore på langt nær samme hylekoret.

Link to comment
Share on other sites

Æ må kommentere litt, det ser ut til at RÆVA1000 er på veg til å gå revers til det opprinnelige RÆVA500. lovte at de skulle føre lokale varer, - og så kutter de ut det, ikke bare lokalt anerkjente, Austmann bryggeri. " Æ må sei - -

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...