Jump to content
Fury

Rekylklubben: for oss med 375 H&H og oppover.

Recommended Posts

Melder meg inn i klubben med en Ruger RSM .416 Rigby.

002_8.jpg

001_11.jpg

Dier, hylser, og kuler er på vei i posten. Afrikatur bestilt til neste år :winke1:

• Like 4

Var på banen og prøvde litt "sittende på stubbe" skyting med 500 NE. Betraktelig hardere enn stående, eksperimenterte litt med stilling og grep. Å holde hardt / ligge frempå gjør vondt... å være avslappet og skyte som om det var 30-06 er mer behagelig, men "mister" grepet. Krever trening å finne rett teknikk for å ta mot eselspark. Denne videoen viser et for avslappet skudd.

• Like 2

Har prøvd litt ulike skytestillinger med min .475NE....stående og knestående går fint, da "ruller" kroppen med i rekylen hvis du ikke holder for krampaktig..

Jeg skyter dobbelrifler "Elmer Keith" style, dvs. at jeg holder i pipene med venstre hand rett foran fortreet...da har du bedre kontroll på rifla hvis du må svinge kjapt sideveis f.eks. ved målveksling og godt nok grep for å ta rekylen.

Pondoro, jeg har også funnet ut at tysk snabelforskjefte ikke er ideelt for dobbeltrifle med litt rekyl. Har veldig lyst å skifte ut dette eller modifisere til mer engelsk stil som ville gitt mye bedre måte å holde venstrehånden rundt pipene ja.

En må jo ha litt lesestoff og studiemateriell☺

20170706_100033.jpg.ab7f7e64b1a8761549fd03db33252796.jpg

Historikk og ladedata for det meste fra 9,3 og oppover. 

Finnes som Kindle for de som er moderne og sånn. https://www.amazon.com/African-Dangerous-Game-Cartridges-Pierre-ebook/dp/B00936F5CU

Jeg kjøpte fra https://www.outdoorvisions.com

Drøy porto så kjøp 2☺

Samme mann er igang med lignende bok for plains game kaliber.

Edited by Chiefen.v-2
La til info
  • Like 1

Sånn, da var storviltprøven i boks med .500NE også. Da er man klar for elgkalv, halvannen åring og endelig også digre okser....

Kastet av Docter sight og skyter like bra (eller egentlig like dårlig) med express siktene, men klarte nå å få inn tre treff på reinfiguren sittende på ammoboks

• Thanks 1

15 timer siden, Elgjaeger skrev:

Sånn, da var storviltprøven i boks med .500NE også. Da er man klar for elgkalv, halvannen åring og endelig også digre okser....

Kastet av Docter sight og skyter like bra (eller egentlig like dårlig) med express siktene, men klarte nå å få inn tre treff på reinfiguren sittende på ammoboks

3 skudd på reinsfiguren, var dette oppskyting til storviltprøven?

Også enkeltskuddsrifler om det er brekkvåpen.

Edit: Nei, der tok jeg feil.  Forskriften sier: For kombivåpen (rifle–hagle), drillinger og dobbeltløpet rifle skal det skytes 3 skudd mot dyrefigur godkjent av Miljødirektoratet.

Edited by G.Larson

Trodde at det bare var kombivåpen som skulle bruke 3 skudd. Da skal altså også dobbeltrifler bare bruke 3 skudd på oppskyting.

browning_a-bolt.jpg.32d348dacb3025b59d3523e985e2d9c2.jpg

Da er min Browning A-Bolt II Stainless Stalker .375 H&H LH på plass i skapet og venter på Leupold kikkert.

Det tok tid å finne ei venstre rifle i .375H&H

Edited by Shootist
  • Like 1

Du blir fornøyd med den! Kjøpte samme tidligere i åt har ikke funnet noe jeg ikke liker. 

Eneste jeg skal gjøre med min er bytte avtrekkerfjæra til en litt mykere og gi avtrekket en skikkelig rens og smøring med noe veldig glatt noe.

• Like 1

Holder liv i tråden - har fått meg et 375HH løp, så da sniker jeg meg såvidt inn i gruppen :-)
Har noen kraftige ladninger i 45-70 Gov som rister i emaljene - smertegrensen går rundt 405gr i 608ms - så lurer på hvordan 375HH blir i forhold - skal teste løpet på lørdag :-) 

Debuterte med .375 H&H på banen i dag. Skjøt med åpne sikter - dette var moro! Faktisk så moro at jeg ser det blir dyrt med ammo... Gode tips til noe ferdig, eller er hjemmelagd eneste økonomiske alternativ?

6 minutter siden, BigT skrev:

Debuterte med .375 H&H på banen i dag. Skjøt med åpne sikter - dette var moro! Faktisk så moro at jeg ser det blir dyrt med ammo... Gode tips til noe ferdig, eller er hjemmelagd eneste økonomiske alternativ?

Tror du skal lete lenge etter ferdiglagd til trenings-pris. Er ille nok med hjemmeladd 😄😄

ikke store utvalget i kuler heller, såvidt jeg har funnet iallfall......

Bruk blykuler isteden for premiumkuler til trening.

Støper du ikke selv så prøv å få kontakt med noen, enten her eller på svartkrutt.no. 

Av ren nysgjerrighet; .375 var langt mindre brutalt enn jeg hadde sett for meg. Det trøkker, ja, men ikke så man blir skuddredd. Hvor stor er forskjellen opp til .470NE og .500NE?

Vel...det kommer an på hvilke våpen man sammenlikner.   .375H&H i ei (for) lett rifle sparker plenty...hvis den veier ca. 4,5kg og har en rett og fornuftig stokk så er den veldig kontrollerbar.

Min .375 veier 5kg med kikkert...egentlig for mye...men den er veldig behagelig å skyte med da....ligger og skyter prøva uten ubehag..:D

En dobbelrifle i .450, .470, .475 skal veie sånn 4,8 - 5kg....rekylen er tyngre,  men ikke så kjapp som .375 pga lavere hastighet.  Ingenting og frykte...men det er veldig fornuftig med gradvis tilvenning, f.eks. skyte endel med .375 før en går opp...hvis ikke vil det fort påvirke skytingen negativt..

.500NE har jeg ikke prøvd..men flere her inne har dobbelrifler i kaliberet.. men har skutt .600NE...slett ikke så ille faktisk...ellers så er dette med tilpassing av stokken veldig viktig på disse riflene mht. rekylopptak. Jeg synes dette siste alltid er underkommunisert når rifler I tyngre kalibre diskuteres.

Endel av de moderne riflene i disse kaliberne bygges rett og slett for lett..

Fort gjort å legge seg til div feil om en overdriver mengdetrening med grove greier. Noen få godt gjennomførte skudd per kveld holder.

• Like 2

Takk for gode svar! Understreker at jeg ikke har tilgang på, og heller ingen umiddelbare planer om anskaffelse av, grovere kaliber enn .375. Merkelig hvor fort man blir bitt av basillen når man merker at man håndterer og finner mestring i denne hobbyen. 😂

Søker herved meldlemskap i klubben etter siste handelen. Nå sitter det en pipe i 375 Ruger i S&L Victory’n. 

Bilder kommer, noe mer punch enn i 9,3x62, demper er kjøpt inn 👍

• Like 1

Fremtidsrettet kaliber valg, folk burde også se på 416 Ruger. Verden går fremover og stoppet ikke da 375HH kom på markedet.