Jump to content

Kjøpe pistol.


tikka69

Recommended Posts

15 timer siden, Jon-E skrev:

Det er nok 1000g som gjelder for grov, både vm og felt, og 1360 for militær...

Du og Diablito har rett! :) Jeg var nok litt "for" rask, da jeg sjekket om reglementet var endret. :(  Og tidligere så var det min. 1360 g avtrekk på grovpistol, enten det gjaldt VM Grov, eller felt med grovpistol. Dette var også årsaken til, at bl.a. Walter GSP i kal. 32 SWL og andre lignende våpen kom med 1360 g avtrekk. Så, jeg undret på om det var noen missforståelser her.

Nå er det jo også samme min. og max. krav, på såkalt "Standard pistol" (kal 22 LR) og Grovpistol. Noen som vet, når dette ble ble endret?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
På ‎30‎.‎03‎.‎2017 den 19.21, Jon-E skrev:

Det går fint! 

Da er det bare å glede seg!!?

Og skriv svar/klage til politiet, så får du godkjent siste søknaden også! ?

Jon-E,

 

Må bare få si tusen takk for godt råd. For ca 2 uker siden skrev jeg følgende klagebrev ang avslag på pistol cal 45 acp med bakgrunn i det du fortalte meg:

 

KLAGE PÅ VEDTAK

 

"Hei,

Pr mail av 29 mars 2017 ble jeg gjort kjent med at jeg fikk avslag på min søknad om erverv av pistol cal 45 auto til klassen militær felt under følgende henvisning:

«Pistol kal.9 mm til bruk i program  grov felt er også ok med den kan også brukes i skyte program militærfelt. Våpen av ulike kaliber kan ofte ha samme bruksområde. En pistol i for eksempel kal. 45 acp kan ofte ha samme bruksområde som en pistol i kal.9x19 mm (9x19 mm ofte benevnt som kal.9mm parabellum eller 9mm luger) som for eksempel ved feltpistol i militærpistolklassen i Norges Skytterforbund. Omsøkt pistol i kaliber 45 til skyte program militærfelt må på dette grunnlag avslås.   Det er søkeren som må redegjøre for og fremlegge tilstrekkelig dokumentasjon på sitt behov for flere våpen til samme bruksområde. Se Rundskriv 2009/009 Politiets behandling av våpensaker- pkt. 3.5.1.2.2 Presisering av behovskravet i våpenlovens § 7 tredje ledd – krav til aktivitetsnivå».

Dette vedtaket påklager jeg av følgende grunn:

Avtrekksvekt for grov felt er1000g , dermed  er den ikke godkjent i militær felt der avtrekksvektsgrensa er 1360g. Dette i henhold til Norges Skytterforbunds regler for pistolskyting.

Det betyr at 9 mm jeg skal kjøpe ikke kan brukes i militærfelt da avtrekksgrensa gjør at den ikke blir godkjent til denne klassen. som er et program jeg har tenkt å skyte fremover. "

 

Igår fikk jeg følgende svar fra saksbehandler i politiet:

"Hei!

Jeg beklager at jeg ikke ga deg tilbakemelding på at jeg hadde mottatt på mail din klage på kjøp av pistol i kal 45 av 17.04.17. Jeg har nå vurdert og behandlet din klage med hjelp fra Norges Skytterforbund ang. diverse uavklarte spørsmål jeg hadde ut i fra forbundets pistolregler og ISSFS bestemmelser. Ut i fra dette blir nå din klage tatt til følge og pistolen innvilges.

 

Jeg sendte deg i retur søknadsskjemaet m/vedlegg på denne pistolen. Kan du være så snill å sende denne søknaden i retur til meg da jeg trenger original søknaden m/gjennomslag for påtegning og innvilgelse. Adresse".

Dermed blir det å bestille seg en 45 acp og den gleder jeg meg veldig til å prøve i militærfelt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...