Jump to content

Bygge rifle i .500 Jeffery eller .505 Gibbs..


pondoro

Recommended Posts

Følger den svenske dynamiske skytteren Pia Certè på fb, som tidvis forteller om svensk tjenestemannsaktivisme, spesielt innen våpenrelaterte områder. Ho delte nylig et utdrag fra en artikkel i axess.se ( https://axess.se/magasin/default.aspx?article=3838#.W8OBG9l1PIW )

”Under flera år har diskussionen förts om att svenska offentliga tjänstemän i allt större utsträckning agerar efter eget huvud.

En del menar att kritiken främst kommer från rättshaverister som inte kan acceptera myndighetsbeslut. Sådant förekommer, visserligen. Samtidigt finns det otvetydiga exempel som visar att aktivismen inom svenskt förvaltningsväsende växer. Det räcker med att blicka tillbaka några år för att bli förskräckt.

Högsta förvaltningsdomstolen fastslog för ett par år sedan att Polisen hade en helt annan agenda än den som lagstiftningen avsåg gällande hanteringen av vapenlicenser. En grupp handläggare på polismyndigheten gjorde en helt egen och betydligt restriktivare tolkning av lagstiftningen rörande vapenlicenser för sportskyttar än vad lagen medgav. Högsta förvaltningsdomstolen fastslog att polisens agerande var fel och att tjänstemännen inte följde lagen. Trots domens tydlighet vittnar fortfarande sportskyttar och jägare om att polisen fortsätter med sin alternativa tolkning kring utfärdandet av vapenlicenser. Om ett domslut inte räcker, vad ska då få bukt med polisens vantolkningar?” 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Byråkratene i Norge (som i Sverige) er for husvarme, de tar seg frekt til rette og driver stat i staten. Lovgiverne/politikere er tidvis fraværende, når katten er borte danser musa på bordet. 

Mye av det makkverke vi ser i våpenlovgivningen og i rundskriv har lite eller ingenting med samfunnsikkerhet å gjøre, det er for mange meningsløse påfunn. Har de for lite å finne på får de heller skrukke rosiner eller barbere marsvin....Lenge leve galskapen under full offentlig lønn...

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Vaquero skrev:

Diverse forbund skal støtte sine medlemmer selv om noen er få, at noen få trenger støtte er grunnen til at man slutter seg til en større gruppering. Sammen er vi større. Nei til flertallstyranni. Dusinmenneske må ikke få alt å si, de gjør oss alle til minoriteter som kan ignoreres. 

Alle forbund som ikke har uendelige ressurser, og det har ingen forbund i Norge, må velge sine kamper. Det finnes langt viktigere kamper for tiden enn denne.

Hva kan du gjøre med nevnte rifler som du ikke kan gjøre med f. eks. 460 WM?

Link to comment
Share on other sites

11 minutter siden, nhd skrev:

Hva kan du gjøre med nevnte rifler som du ikke kan gjøre med f. eks. 460 WM?

Jo, jeg ser den, det finnes også andre alternativer. La oss holde eks. 12,7x99 BMG utenom temaet her. Når vi snakker om klassiske Afrika-kalibere så snakker vi om sivile våpen sivile patroner tenkt for jakt. 

Her finnes det tradisjonelle brukskunstverk fra flere fornemme produsenter i Europa, Holland & Holland m.f. Kalibere og børser (eks. nydelige brekkvåpen) med over 100 års tradisjoner! At disse skal bli svartelistet for de få som kunne tenke seg en slik er meningsløst. Byråkratene her kan knapt nok ha forstått sin reelle funksjon og mening med jobben, en slik gruppering i det offentlige trenger vi ikke. De påstår å besitte faglig kompetanse!?? Hvor viktig det er å ta opp den kampen kan sikkert diskuteres. Det er en viktig prinsippsak, vi trenger ikke et byråkrati med meningsløse påfunn uten at dette blir slått hardt ned på. De bør settes skikkelig på plass. :trist:

  • Like 4
  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

19 minutter siden, nhd skrev:

Det finnes langt viktigere kamper for tiden enn denne.

Både ja og nei. Joda, det er alltid noe viktigere, særlig når en ikke vil gjøre noe. Og nei, jeg synes en av våre større utfordringer er nettopp PODs evne til å lage egne lover. På et eller annet tidspunkt bør vi prøve å ta de på det.

 

Denne saken er egentlig såre enkel. Alle forstår at dette 12,7-tallet stammer fra 12,7x99. Og POD kan ikke være så inkompetente at de ikke forstår det. De forplikter uanfaensett å forstå hva "kaliber" betyr.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

25 minutter siden, nhd skrev:

Hva kan du gjøre med nevnte rifler som du ikke kan gjøre med f. eks. 460 WM?

 

Det er jo helt mulig, og slett ikke ulogisk, å snu litt på spørsmålet ditt: Hva blir så forskrekkelig mye verre og farligere for den offentlige velferd og sikkerhet, hvis man åpner 460 WM fra .458- kuler, til å ta .510-kuler, dvs. kaliber 500 A-Square?

 

Du har jo, så vidt jeg har opfattet her på forumet, våpen i kaliber 308 W. Blir den en fare for samfunnssikkerheten, hvis den blir åpnet til 338 Fed eller 358 Win? Og, i tilfelle, burde du forbedre vår alles trygghet, med å bytte pipe til 7mm-08 eller 260 Rem.?

 

(Ja, jeg vet dette høres ut som reinspikka idioti, og uhemmet kverulering. Men det er altså på dette nivået POD opererer, visstnok (?) med støtte fra et politisk flertall. Nesten så jeg kan vurdere å bruke ordet "formynderstaten" -!)

 

 

Link to comment
Share on other sites

@Jegermeistern: Jeg har da aldri argumentert for denne regelen/politikken. Jeg synes den er meningsløs, og jeg dr....  i hva folk bruker pengene og tiden sin på.

Jeg argumenterte mot at noen av våre forbund skulle bruke av sine ressurser i denne saken som bortsett fra det prinsipielle er en filleting, når det finnes aktuelle saker som det er langt viktigere å jobbe med.

Link to comment
Share on other sites

21 minutter siden, Erlend Meyer skrev:

Og nei, jeg synes en av våre større utfordringer er nettopp PODs evne til å lage egne lover. På et eller annet tidspunkt bør vi prøve å ta de på det.

@Erlend Meyer har helt rett, før eller siden må vi få tatt dem for usakligheter. Det ville være noen små saker, ja. Men dere for en stor seier hvis de fikk seg en dukkert. Vi trenger litt fremgang, ikke bare vende det andre kinnet til og tape terreng etter terreng. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, nhd skrev:

@Jegermeistern: Jeg har da aldri argumentert for denne regelen/politikken. Jeg synes den er meningsløs, og jeg dr....  i hva folk bruker pengene og tiden sin på.

Jeg argumenterte mot at noen av våre forbund skulle bruke av sine ressurser i denne saken som bortsett fra det prinsipielle er en filleting, når det finnes aktuelle saker som det er langt viktigere å jobbe med.

 

 

men du forventer selvfølgelig at våre forbund skal bruke ressurser å på forsvare dine saker når man bruker din argumentasjon videre nedover?

Feks. Hva kan du gjøre med en 308 som du ikke kan gjøre med en 6,5x55?

Forventer du virkelig at de du nekter å støtte, skal støtte deg med dine saker????

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

42 minutter siden, nhd skrev:

Alle forbund som ikke har uendelige ressurser, og det har ingen forbund i Norge, må velge sine kamper. Det finnes langt viktigere kamper for tiden enn denne.

Hva kan du gjøre med nevnte rifler som du ikke kan gjøre med f. eks. 460 WM?

 

Vet ikke helt hva du mener med 460WM, men en 460 Weatherby Magnum har vel ca 30% høyere E0 enn 500NE, så den gjør nok mye mer enn 500NE`en min, dog ikke veldig egnet i en dobbelrifle....Ellers er jo poenget her at POD tydligvis håndterer regelverket etter eget forgodtbefinnende, og de kan gjøre det pga at vi er en veldig liten gruppe det er snakk om og ingen organisasjoner som har noe interesse av dette. Det har jo også veldig lite med almen sikkerhet å gjøre, dette er jo kalibre som har kort praktisk rekkevidde og særdeles lite egnet til terror eller andre skumle hensikter.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

40 minutter siden, nhd skrev:

Alle forbund som ikke har uendelige ressurser, og det har ingen forbund i Norge, må velge sine kamper. Det finnes langt viktigere kamper for tiden enn denne.

Hva kan du gjøre med nevnte rifler som du ikke kan gjøre med f. eks. 460 WM?

 

Hva kan du gjøre med Glocken din som du ikke kan gjøre med en fripistol?

Det er og blir et problem at norske våpenkontorer gjør akkurat som de vil og overkjører lover, forskrifter, og rundskriv nettopp fordi de føler for det. At du syns NJFF bør sitte på ræva og nyte status quo er ikke akkurat noen stor overraskelse, men vi er flere som kunne tenkt oss et lovverk som er konsekvent og blir fulgt av alle. En rettsstat fungerer ikke dersom lovgivende og dømmende myndigheter er hevet over alle regler de selv pålegger oss andre å følge. Mitt lokale våpenkontor har mange tilfeller av uhjemlet avslag, merkelige pålegg om oppfølging, og rare regler de selv finner på. 

 

Dette feberdrøm-påfunnet om å ikke innvilge søknader på .500/.505/.5xx-patroner har ingen hjemmel i lov og er et av mange eksempler på usaklige, uhjemlede restriksjoner som aldri burde ha funnet sted.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

@Cardinal: Nå har jeg nettopp av sluttet sesongen som leder for "oppskytinga" lokalt. Av de som avla prøven fra to av våre største "elgkommuner", brukte ca 98% 6,5, 308W eller 30-06. Jeg tar den kampen, og regner med rikelig støtte, den dagen forslaget om forbud mot 308W kommer :-) 

Ja, jeg forventer at våre forbund skal prioritere hva de bruker kreftene på. Det forventer jeg egentlig av alle seriøse lag, foreninger, forbund, partier osv osv.

Og til ditt spørsmål: Nei, det er ikke noe jeg kan gjøre med 308W som jeg ikke kan gjøre med 6,5. Jeg bare valgte den fordi den har kort låskasse og kanskje fungerer bedre med kort løp. Men jeg skyter langt mer med 6,5 og er meget komfortabel også med den :-) Egentlig er jeg lite opptatt av kaliber, men meget opptatt av å treffe der jeg ønsker å treffe.

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, nhd skrev:

Skyte 6 mål feltløypa på 6 sekunder :-) Men jeg vil gjerne lære det med fripistol også om du er læremester :-)

 

Og hvilken nytteverdi har feltskyting over ISSF 50 m? ISSF 50 m var jo inntil i år en olympisk gren, ergo en sport med et enormt krav til prestasjon dersom en skal hevde seg, og noe man kan få internasjonal anerkjennelse for.

"Hva skal du med X når du kan gjøre Y med Z?" er en temmelig tåpelig tankegang i vår hobby sett hvor lite av det som er strengt tatt nødvendig.

 

Det er ingen her som har bedt noen organisasjon å legge alt annet dødt for å krangle om .505 Gibbs. Jeg skulle tro du evnet å forstå nytten i å få politi og våpenkontor til å være konsekvente, bruke samme kjøreregler, og behandle alle saker med samme utgangspunkt (noe denne >.499-debatten er et meget godt eksempel på!), men det ser ut til at så lenge du kan sitte bakerst i båten som listefyll med Glock og skyte et par elg med 6,5x55 kan egentlig dynamisk-gutta, jegere med halvauto, de tullingene som skyter PP/K på spesialfelt, og alle andre ryke rett på skjæret først.

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

@Ei tohi varjata: Jeg skyter knapt konkurranser med Glock (kun MIL-NM). Men jeg skyter mange andre konkurranser med alt fra luft til Mag1. I tillegg har jeg skutt spesialfelt med PPK og dynamisk og nivå 3 i NROF. Det eneste av det du nevner som jeg ikke har prøvd, er jakt med halvauto. I tillegg skyter jeg DFS og NSF med både .22 og 6,5 så du finner ikke mange som er mer allsidig :-)

Link to comment
Share on other sites

30 minutter siden, nhd skrev:

Bør disse legges bort slik at en heller kan prioritere 505 Gibbs?

 

Nei, og det er ingen motsetning her. Men siden det gjelder JAKT-kalibre, er det naturlig at det er NJFF som fører saken for sine medlemmer, ikke DFS, SWS eller andre.

 

Problemet er, som påpekt ørten ganger før i denne og andre tråder, at våpensaker avgjøres etter dagsform, barometerstand, og høyvekta i Moss. Om det skyldes ond vilje, eller udugelighet (Hanlon's Razor er aktuell, ja!) er forholdsvis uinteressant, men at dette kan pågå, år etter år, sjøl om feilene blir påpekt (også av Høgsta Domstoln, når det gjelder i nabolandet), er et varsel om at de som har det utøvende voldsmonopolet, ikke tar rettsstatsprinsipper på alvor.

 

Nå arbeider POD med forskrifter til ny våpenlov. Jeg tror ikke det gir særlig høye odds, hvis man satser på at disse forskriftene blir like uklare og til dels selvmotsigende som de nåværende, og gir forvaltningen tilnærmet frie tøyler til hvilke som helst vedtak. Og at forskriftene blir sendt ut på høring første uka av fellesferien 2021, med svarfrist før skytterne er kommet tilbake fra Landsskytterstevnet.

 

Nettopp derfor kan en "fillesak", som (den bevisste! Ellers Hanlon's Razor!) feiltolkningen av "12,7", gi POD m/underliggende herligheter en "smekk på lanken", og en beskjed om at politiets organer har MINST samme plikt til å etterleve rettsstatsprinsipper som enhver annen.

 

 

Edit.: Siden jeg har nevnt "Hanlon's Razor" to ganger: Den lyder slik: " Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity ".

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

40 minutter siden, Elgjaeger skrev:

en 460 Weatherby Magnum har vel ca 30% høyere E0 enn 500NE, så den gjør nok mye mer enn 500NE`en min,

Nesten farlig å forklare dette til POD, da kan det komme et nedjustert rundskriv. Dersom noen legger ved et bevis på at enkelte skytebaner er godkjent for 12,7mm. kommer det en revisjon der også, maks 8mm. eller i beste fall 9,3.:roll: Dette begynner å ligne mer på kontroll-psykopati i statlig regi. Kanskje folkevalgte bør vise at de er folkevalgte og kommer oss til litt unnsetning, det er vel å tro på nissen?

Link to comment
Share on other sites

43 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

sitte bakerst i båten som listefyll med Glock og skyte et par elg med 6,5x55 kan egentlig dynamisk-gutta, jegere med halvauto, de tullingene som skyter PP/K på spesialfelt, og alle andre ryke rett på skjæret først.

Midt i båten - første rad i kjerka - lengst inn i helvete:lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Men er dette virkelig så vanskelig? Er det distriktet som tuller kan man klage til POD og er det POD som ikke har lovhjemmel for praksisen som omtales her er det vel også muligheter til å få justisministeren/justisdepartementet til å uttale seg via stortinget? En slik henvendelse koster garantert mindre tid enn tid brukt i denne tråden om man sitter med et konkret avslag. Skriv til dine lokale stortingsrepresentant og få stilt spørsmålet til justisdepartementet. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg anket til POD med kopi til justisdepartementet når jeg fikk avslag på .505 Gibbs. 

Om de ikke visste det før så fikk de ihvertfall da redegjort for forskjell på boringsdiameter, riflingsdiameter, faktisk forskjell på kulediameter .505 vs 12,7x99 + en hel del annen relevant informasjon. 

Alt ble behørig ignorert, de brukte skytebanegodkjenning som hovedargument i tillegg til at det var «unødvendig grovt for jakt på norsk vilt».

 

Edited by neon77
  • Thanks 1
  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

Klarte å rote fram en digital kopi av avslaget fra POD.

Siden tråden har dreid seg inn på avslag og anker er det sikkert flere som ønsker å se hvordan POD begrunner avslaget.

Merk: Har fjernet all info knyttet til navn (mitt og saksbehandler), saksnr, datoer etc.

 

1406881044_AvslagPODredigert_Side_1.jpg.41ab12d5036ccd63de720dcbc36b4484.jpg684662924_AvslagPODredigert_Side_2.jpg.b5c05458078f72c6656a00a3da5b7f2e.jpg

  • Thanks 1
  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, nhd skrev:

Hadde det ikke vært bedre å gå inn for å få laget en "Veileder for politiet i behandling av våpensaker"? Inkl i denne også en fortolkning av hvordan reglene skal forstås.

 

Hvem skal trykke på for å få lagd en slik veileder da? For ikke å snakke om, å overbevise POD om at det det trengs en slik? Og grunnlaget for at den trengs?

 

For jeg tror ikke de vil ta den så veldig alvorlig hvis du, eller jeg for den saks skyld, tropper opp på vårt lokale våpenkontor med en egenforfattet veileder i behandling av våpensøknader:lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg laget en slik veileder for kortvåpen for noen år siden. Den ble godt mottatt og brukt i en del politidistrikter. Men dette er en avsporing.

NSF, DFS og NJFF kunne gå sammen om et slikt forslag, evt også DSSN og NROF. En måte påpeke ulik praksis rundt om i Norge som en utfordring. Selv de vanskeligste har problemer med å forsvare at lover håndheves ulikt i landet.

Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, nhd skrev:

...NSF, DFS og NJFF kunne gå sammen om et slikt forslag, evt også DSSN og NROF. En måte påpeke ulik praksis rundt om i Norge som en utfordring. Selv de vanskeligste har problemer med å forsvare at lover håndheves ulikt i landet.

 

Hvis dette skal ta tak i de problemene vi diskuterer her, så vil jo i praksis den jobben du ikke ser noe behov for å bruke ressurser på, være gjort.

 

Jeg regner med at veilederen du laget var velsignet høyere opp i systemet?

Når POD opprettholder et åpenbart uriktig avslag, så er det ikke bare for menigmann å tro at våpenkontoret vil godta en veiledning som ikke er velsignet på toppen. Og hvor realistisk vil det være å tro at en slik velsignelse gis, når praksis er som den er?

Link to comment
Share on other sites

Av våpenkontorene rundt om i landet må vi dessverre tåle litt ymse saksbehandling. Mange er flinke, mange er nye og noen blir satt til oppgaver de ikke har peiling på.. Men når det kommer til POD kan vi kreve ganske mye mer, og det første vi skal kreve er at de forholder seg til loven.

 

Tjenestemannsaktivisme er udemokratisk og skadelig for omdømmet til forventningen. Politiet skal håndheve loven, ikke lage den. Jeg hadde håpet at den nye loven ville ta tak i dette, men det skjedde ikke.

 

Nå begynner prosessen med forskriften, da er det viktig at organisasjonene er på ballen fra dag en. Lobbing er enklest i starten av arbeidet med en lov/forskrift. Når den fremmes til Stortinget er det nesten umulig å endre på den.. Be om møter, bruk profesjonell hjelp og ta kontakt med politiske rådgivere i departementet. Det finnes også en eller to tidligere politiske rådgivere fra regjeringspartiene som har vært støttende til vår sak..

Edited by skog
Link to comment
Share on other sites

Utfordringen her er at det i forskrifter om anlegg av, kontroll med og godkjennelse av sivile skytebaner (datert 1 juli 1988) spesifiseres at det kun er tillatt med kaliber mindre enn 12,7mm. At dette i sin tid var en henvisning til kaliber .50 BMG er det vel liten tvil om men pga forskriftenes upresise defenisjon har det nå blitt 12,7mm.

 

Hvis en ikke klarer å få en tungtveiende uttalelse om at forskriften viser til .50 BMG så tror jeg en vil slite om en da ikke har tilgang til militære skytebaner.

 

https://www.dfs.no/globalassets/documents/skytterkontoret/avdelinger/anlegg/dokumenter/forkrifter_anlegg_1988.pdf

Link to comment
Share on other sites

Det må vel være en alvorlig svikt i logikken hos disse POD-folka, når de krever at det skal være mulig å skyte opp med våpenet for norsk jakt, samtidig som de mener at kaliberet er "for stort" for norsk vilt?

 

Slike våpen er jo beregnet på jakt i utlandet, og der kreves ikke norsk oppskyting (du kan jo leie våpen, hos de fleste jaktarrangører). Og det er ingen begrensninger på kalibre for skyting på privat eiendom.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det har du helt rett i. En kan også med bakgrunn i forskriftene dokumentere at det ikke finnes kaliberbegrensninger for skyting på feltmål og løpende villsvin. Det samme gjelder løpende elg selv om motparten kan hevde det motsatte med bakgrunn til henvisning til forskriftens kapittel 4.2.

 

Lykke til med søknadene!

 

Edit: Ser at det heller ikke er kaliberbegrensninger for geværbaner utformet i henhold til forskriftens kapittel 4.8.

Edited by jjrckd
Link to comment
Share on other sites

Det er bare å glemme .600 og .700 Nitro Express her i landet.

Trenger ikke oppskyting med rifle på bane for rev, har åte klart men mangler noe inspirerende å skyte med. 

Seriøst: 

Det finnes de som har .577 og .600 her i landet, hva med dem hvis de må redegjøre for et aktverdig behov av jaktgarderoben. Eksportere eller sende sin H&H til Kr.xxx.xxx til et smelteverk?

Eller få klenodiet rasert hos en sertifisert for plombering? Dette har i så fall politikerne ikke tenkt ut selv, så smarte er dem ikke. POD for herje med folk som de vil.

Disse riflene kan utmerket brukes på elg i Norden, det er i så fall en privat sak. De bør kunne skyte opp til prøven, jegeren har det han har.

 

DSC01791.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...