Jump to content

Bygge rifle i .500 Jeffery eller .505 Gibbs..


pondoro

Recommended Posts

24 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

helt tullerusk hvordan enkelte våpenkontorer syns .470 NE er "mindre farlig" enn .500 NE.

 Eller 223 rem for den sakt skyld,  handler vel mer om «ingen trenger vel 50 til elg». Alt som ikke strengt tatt er behov er forbudt innstilling, uten nødvendigvis saklig grunn eller redegjørelse.  Som med så mye annet..

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, M67 skrev:

Dette er ikke riktig. Noen har tenkt når de fikk banen godkjent. Men de aller, aller fleste har denne begrensningen, ja. Og det brukes av enkelte våpenkontor som grunn til avslag, du kan ikke få skutt opp... Jeg tenker at en relevant diskusjon mot POD er om 500WTF afrikakaliber faktisk er over eller under "12.7" som det står, uten videre spesifikasjon i mange skytebanegodkjenninger jeg har sett.

 

 

 

 

 

K

 

Står det vanligvis «12,7» som begrensning eller 12,7x99? Har ikke hatt noen problemer med 500NE (stort hull, «lite» energi) på banene her i distriktet, selvfølgelig ikke alle som vil spandere elektroniske skiver på meg.

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, M67 skrev:

Jeg tenker at en relevant diskusjon mot POD er om 500WTF afrikakaliber faktisk er over eller under "12.7"

 

Jeg tror POD er fullstendig klar over sakens realiteter, dette handler nok om byråkratisk vranghet. Problemet er at det ikke er en absolutt standard for kaliberbetegnelse, selv om man normalt bruker boringsdiameter. På stående fot kommer jeg bare på 9mm som bryter standarden når det gjelder militære betegnelser. Jeg kan heller ikke komme på et eneste kaliber med riflingsdiameter på 12,7mm (0.500"). Det næreste jeg kommer er 12mm Remington som har en oppgitt kulediameter på 12,6mm. Men riflingsdiameter på min er vel på rundt 13mm.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et par .500 Jeffery (.500 Schüler 12,7x70) i samlingen, dessverre mangler jeg .505 Gibbs:

For de som ikke ser for seg hva dette er i størrelser så legger jeg ut et bilde om hva forskjellene er fra våre vanligste storviltpatroner. Norma produserer .500 Jeffery, vi snakker om voksne saker. Hadde jeg hatt en slik rifle måtte jeg hatt en siklesmekk hengende klar til bruk over RCBS-pressa. I det du drar i avtrekkeren her kan man sikkert snakke om "følelsesladet" respons i begge ender, dersom en er vant med 6,5 eller lyddemper:D Jeg hadde en kompis med .416 Rigby i Ruger #1, jeg fikk oppleve et elgfall med den, et kapittel for seg selv som jeg kan ta ved en passende anledning.

.500 Jeffery (12,7x70) er en skikkelig klassiker som kom i årene 1920 - 28. .505 Gibbs (12,7x80) kom tidligere i 1911. Det skjedde mye på den tiden .375 Holland & Holland kom i 1912.

Fin tråd det her.

 

DSC01781.JPG

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Hvilken bane har godkjenning for kaliber over 12,7mm? I følge våpenkontoret er dette en generell begrensning som gjelder ALLE skytebaner operert av DFS... At jeg har skriftlig bekreftelse på at jeg får skyte opp med 500 Jeffery på min lokale skytebane hadde ingenting å si...

Link to comment
Share on other sites

I avslaget jeg fikk skrives det:

 

Vi mottok et vedtak fra Politidirektoratet der det fremkommer at vi kan innvilge våpen i kaliber 500, men da må det dokumenters av vedkommende kan skyte opp til storviltprøve på en skytebane som var godkjent for dette kaliberet.

 

Vi viser videre til forskrift om anlegg av, kontroll med og godkjennelse av sivile skytebaner av 1. juli 1988 der det fremkommer at det kun er lov til å benytte våpen/våpendel på banen med kaliber mindre enn 12,7 mm.

 

Så om noen har en skytebane som er godkjent for kaliber med kulediameter .510 så send meg en melding så jeg får meldt meg inn ;-)

Link to comment
Share on other sites

Det kan godt hende det gjelder alle baner operert av DFS ;) Men jeg tviler på det også.

Rundskrivet som følger skytebaneforskriften er minstekrav. Og for "geværbaner" laget iht. minstekravet - så kan de brukes (iht. teksten i rundskrivet) "alle kaliber mindre enn 12.7mm - og ALLE (!) typer svartkrutthåndvåpen. Dette er grunnen til at man noen steder uten videre godkjenner ei rifle i 50-110, men ikke ei i 500 Jeffery, og heller ikke f.eks 510 Whisper.

Jeg er frekk nok til å synes at f.eks. NJFF kunne tatt opp dette med POD, og forsøkt å få gjennomslag for at jaktkalibrene er "mindre enn 12.7mm" siden det egentlig er åpenbart at det menes 12.7x99.

 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1988-07-01-548

https://lovdata.no/static/RDEP/g-1988-6174p.pdf

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Første google-treff, https://www.dfs.no/hjemmesider/rogaland-skyttersamlag/stavanger/Toppmeny/baneinstruks/

 

99,7% sikker på at vi har spesifisiert maks kaliber 12,7x99 i baneinstruks/godkjenning.

De som vil søke på sånt skyts burde kanskje ta en prat med skytebanekonsulentene hos njff og dfs, nokså sikker på at dette handler om dimensjonering av kulefang.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

De som vil søke på sånt skyts burde kanskje ta en prat med skytebanekonsulentene hos njff og dfs, nokså sikker på at dette handler om dimensjonering av kulefang.

Ja, men "ytre kulefang", først og fremst det som heter "farlig avstand i skuddretningen", muligens også for dimensjonering av anvisergrav. I dag har vi lovlige kalibere som har større rekkevidde enn 12.7x99, men det hadde man ikke nødvendigvis i 1988, så man laget en forskrift som tar høyde for "alt annet", som minstekrav. I utlandet er dette mange steder mer nyansert, du kan skyte ammo opp til en viss energi på en bane, eller du kan skyte ammo med en viss rekkevidde - eller du kan ha en godkjenning som gir deg lov til skyte på en bane med grøvre kaliber enn du ellers ville. Her hjemme er det enkelt...

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, Chiefen.v-2 skrev:

 - maks kaliber 12,7x99 i baneinstruks/godkjenning.

 

Hvilket vel må bety at "mitt" gamle kaliber fra innskytingsgeværet på 106 mm RFK, i kaliber .50 Spotting Tracer (12,7 x 76), må være godkjent? 76 er vel mindre enn 99, iallfall så lenge vi snakker om positive tall?

 

http://cartridgecollectors.org/cmo/cmo08dec.htm

 

I denne videoen skyter de .50 Spotting i ei rifle som tydeligvis er kamret for 12,7 x 99. Det må vel bli "kaliber .50 Idiot"? (Tomhylsa ca 2 min ute i videoen ser ut til å være vanlig 12,7)

 

https://www.youtube.com/watch?v=Wan9H8rRZR4

 

Kanskje politi m/fl. burde sette seg bedre inn i hva "kalibre" er? Jeg burde bidratt litt mer, og gjort ferdig den artikkelen jeg hadde tenkt til daværende "Portalen" på forumet:

 

https://www.kammeret.no/topic/18476-forvirrende-kaliber/?do=findComment&comment=285758

 

Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, Jegermeistern skrev:

I denne videoen skyter de .50 Spotting i ei rifle som tydeligvis er kamret for 12,7 x 99. Det må vel bli "kaliber .50 Idiot"? (Tomhylsa ca 2 min ute i videoen ser ut til å være vanlig 12,7)

 

https://www.youtube.com/watch?v=Wan9H8rRZR4

De har ladd kuler fra .50 BAT i .50 BMG, så det er ikke så rart. Men å sitte og skyte eksploderende kuler på 14 meters avstand....

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, Ei tohi varjata skrev:

Men å sitte og skyte eksploderende kuler på 14 meters avstand....

 

Etter lyden å dømme er det også barn til stede, må vel være like bak våpenet? Ymse "standplassrutiner" her og der, ja!

 

Et byggeprosjekt for .50 spotter, f.eks. på en Brno 602, har vært bak i "fantasi-seksjonen" ei god stund, men med POD og øvrig PK-restriktive organer, blir det vel med tanken. Men det kunne blitt en bra bøffel-stopper.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Ei tohi varjata skrev:

Du må riktignok ha tidenes sluttstykke for å takle den feite patrona, 12,7x76en jeg har stående måler ca 20mm over ræva.

 

Min også - og 12,7x99. Men rilla er ca. 1,7 mm dyp, så kanskje kan man dreie av en mm på bakstussen, som "rebated rim", og komme ned i 18 mm? Noen sluttstykker som takler slikt? Eller skal man kanskje heller bruke fallblokk-konstruksjoner? Kipplauf??

Link to comment
Share on other sites

 - sånn bortsett fra at den er laget for kaliber 12/76, dvs. at kula i en 12,7 x 76 må være plan med hylsemunningen, hvertfall for at en skal kunne bruke magasinet. Ved å lade enkeltskudd, kan en vel bruke noe lengre patroner. Kanskje litt plunder for å ta ut ikke-skutte patroner? Men absolutt en kandidat, med tilstrekkelig lette/korte kuler. Hmmmmm - .

Link to comment
Share on other sites

Med COL på 114,75mm er det vel ikke så lett å finne et passende magasin for 12,7x76; det hadde kanskje vært "enklere" å lagd en litt kortere patron, og fått COL ned mot 100mm - da kunne en jo kaaanskje brukt ei bolthagle i 10/90mm som utgangspunkt?

 

Jeg antar at en uansett vil bli skutt ned av våpenkontor, med samme kulediameter som 12,7x99 er det jo visstnok, etter sigende, i følge enkelte, lett og billig tilgang på NM140 multipurpose og tilsvarende kuler for jakt på ting på størrelse med elefanter..

Link to comment
Share on other sites

Har nevnt det før, men jeg fikk avslag på .505 Gibbs for en del år siden (2010?).

Anket til POD, men trumfkortet deres var nettopp det med mangel på godkjente skytebaner. 

Min kommentar om at våpnet kan brukes til jakt på vilt som ikke trenger skyteprøve ble avfeid som «useriøst». 

Kommentar om at de ikke skiller mellom kulediameter og mål på bommene ble ignorert. 

At de benytter det spesifikke forbudet mot 12,7x99 til å dermed kunne nekte erverv av andre grove kalibre er hevet over enhver tvil. 

De setter et stort likhetstegn mellom grovt og farlig. 

 

 

Edited by neon77
Link to comment
Share on other sites

16 minutter siden, neon77 skrev:

 - jeg fikk avslag på .505 Gibbs for en del år siden -

 

 - som viser at POD og deres undersåtter ikke vet forskjell på BORINGS-diameter og RIFLINGS-diameter. Den fryktede 12,7x99 har riflingsdiameter .510, dvs. ca 12,95 mm, mens .505 Gibbs har riflingsdiameter 12,8 mm, og boringsdiameter ca. 12,6 mm.

 

1 time siden, Ei tohi varjata skrev:

Med COL på 114,75mm er det vel ikke så lett å finne et passende magasin for 12,7x76;

 

Man trenger da ikke bruke så digre kuler. Swift har en "A-Frame/Flat Nose", beregnet på bøylerifler, i 450 grs. Den vil stikke ca. 10 mm ut fra hylsa, når den settes til krymperilla. Tar man vekk løsmagasinet i A-Bolt-hagla, og modifiserer materampen litt, kan den faktisk smette. Så gjenstår å finne ei pipe, få slått riktige gjenger, spore opp en kammerbrotsj - ikke minst få mer penger på konto - og så lære Tante Blå en del grunnleggende om kalibre etc.

 

Edit.: Og så døpe om kaliberet fra "12,7x76" til ".499 Storelg"!

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

På ‎12‎.‎10‎.‎2018 den 19.14, Erlend Meyer skrev:

Problemet er at det ikke er en absolutt standard for kaliberbetegnelse, selv om man normalt bruker boringsdiameter

Kaliber er i de fleste lærebøker definert som avstanden mellom to diametralt motstående bommer. Patronnavn derimot, det er opp stil fantasien og det er merkelige valg som er gjort, 404 Jeffrey er et eksempel.

 

Da jeg skrev baneinstruks for Bergen Jæger og Fiskerforenings bane på Kismul skrev jeg at banene er tillatt for alle godkjente jakt og konkurransepatroner.

Det gir god mulighet for alle, også de som har 12,7x99 godkjent for jakt.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Erlend Meyer skrev:

Jeg er enig, og jeg vil tro at man vil kunne få medhold i en evt rettssak. Men så var det å få noen av våre ballelause forbund til å gjøre det da...

Det kan tenkes at man kan få medhold, men rundskriv-forfatterne tetter "hullet" straks. Dette er uhyre viktig for samfunnssikkerheten. Peter Christian Frølich (Høyre) vil gjenta seg selv: Et våpen vårt samfunn ikke vil gjøre seg kjent med...Da var det helst Ruger Mini 14 han snakket om den gangen. Sikkert et kjempeargument han vil ta med seg videre. 

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Nja..... Jeg syns det blir litt for idiotisk at politiet skal kunne vri egne regler om til å gi avslag på ting de rett og slett ikke liker, og ikke har hjemmel for å gi avslag på. Slike ting kunne bl.a. NJFF vært flinkere på å sette seg på bakbeina over og faktisk krangle litt mot følelsesbasert saksbehandling. NJFF virker ikke være utrolig opptadde sånn ellers.

 

At noen skal få lov til å erverve .404 Jeffery, .450 NE, .475 NE, .505 NE, .500 Jeffery eller .505 Gibbs som diskutert her bør og skal ikke være noe som helst problem all den tid gjeldende lover er lagd slik at det er LOV å ha slike. Usaklige avslag er bare å pisse på lovverket og siden spørre hvorfor folk ikke følger det.

Link to comment
Share on other sites

36 minutter siden, nhd skrev:

Hvis en av "mine" forbund valgte å bruke energi på noe så meningsløst, -

 

For ei tid tilbake lå det en danskoppbygget Brno 602 i 500 A-Square ute på Lauritz.com. Den gikk (hvis det ikke var en skjult minstepris) for et latterlig lavt bud. Hvis jeg hadde hatt tid, penger og interesse for de store "dyrene i Afrika", ville denne rifla absolutt vært av interesse.

 

Hvis jeg så fikk avslag på kjøpetillatelse, med begrunnelse at jeg ikke kunne skyte opp med den i Norge, noe man ikke trenger for å jakte i Afrika, ville jeg faktisk funnet det ganske  så meningsløst, -

Edited by Jegermeistern
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Diverse forbund skal støtte sine medlemmer selv om noen er få, at noen få trenger støtte er grunnen til at man slutter seg til en større gruppering. Sammen er vi større. Nei til flertallstyranni. Dusinmenneske må ikke få alt å si, de gjør oss alle til minoriteter som kan ignoreres. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

48 minutter siden, nhd skrev:

Hvis en av "mine" forbund valgte å bruke energi på noe så meningsløst, ville jeg sterkt vurdert mitt medlemskap.

Tja. Om du synes forvaltningsmessig synsing uten hjemmel i lov skal være rettledende for hva som er lovlig eller ikke, så kan jeg forstå det. Om Norge blir tryggere, om det ikke erverves en håndfull rifler i «afrikakaliber» av spesielt intresserte. Vel...

  • Like 5
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

57 minutter siden, Jegermeistern skrev:

Hvis jeg så fikk avslag på kjøpetillatelse, med begrunnelse at jeg ikke kunne skyte opp med den i Norge, noe man ikke trenger for å jakte i Afrika, ville jeg faktisk funnet det ganske  så meningsløst, -

Du hadde fått tillatelse for noen få måneder, til jaktreisen var over. Dersom du hadde vært spenna gal og kjøpt deg en aristokratisk godsak for fem eller sekssifret beløp, måtte du levere den inn til vårt høyst elskede byråkrati som skal tjene folk flest. Dersom du ikke fikk eksportert børsa innen en viss tid ville de sendt den uhøytidelig til et smelteverk. :) Et tryggere Norge!

  • Like 1
  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

Det er jo utrolig at dette regelverket kan forvaltes så ukonsekvent og tilfeldig. Det er jo mange av oss som uten spørsmål har fått tillatelse til erverv av diverse .500 cal afrikarifler mens andre ikke får tillatelse til noe som er tillat i følge våpenlov og forskrifter. Må vel bare belage meg på å beholde min for alltid eller levere den inn til destruksjon når jeg ønsker å bytte den ut. Blir nok ikke før den får noen flere afrikaturer...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...