Jump to content

Kongsberg M30 .22LR


Vaquero

Recommended Posts

Kongsberg_M30b.jpg

Kongsberg_M30a.jpg

En bekjent av meg har en slik salongrifle:

Etter serienummer å bedømme er den produsert i 1960-61, de ble vel produsert frem til ca.1965?

Nå er det slik at vedkommende savner resten av diopteret, kun braketten som sitter på.

Finnes det håp om å få tak i et tilsvarende diopter, med eller uten brakett?

 

Lyman_M30.jpg

Det ser mistenkelig ut som dette sikte fra Lyman, som fortsatt er i salg (Brownells).

Jeg mistenker at Kongsberg kan ha kjøpt inn sikter fra en annen produsent....?

Link to comment
Share on other sites

Diopteret heter M/51. Jeg vet ikke om det er Lyman som har laget dette dioptersiktet, men det er meget sannsynlig.

 

KVF bruker også betegnelsen M/30 diopter. Men det er muligens et eldre diopter det refereres til, for det ser helt annerledes ut.

 

Salong-Kongsberg-M30-1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Når jeg snakker om M30 diopter på bolt-salongrifle, så tenker jeg på diopteret som ble levert på M.27 og tidlige årganger av M.30 salongrifler.

Og det er ganske så annerledes i forhold til M.51 diopteret.

Salong-Kongsberg-M30-1701-3.jpg

 

Hvis man leser på Kongsberg Våpenhistoriske Forening sine hjemmesider om M30 salongrifla, så står det under tekniske data:

Sikte.. Justerbart V-skur eller M/30 diopter og korn med kornbeskytter

Men senere i beskrivelsen av salongrifla så snakker de bare om M.51 dioptersikte.

Så enten er det en skrivefeil hos KVF, eller så forklarer KVF dette med at det er to typer diopter litt krøkkete.

 

Det er kanskje Jacob Jødahl (han skrev artikler for Våpenjournalen om KV salongrifler) som har satt seg best inn i KV sine salongrifler, og som kan forklare hva de gamle siktene er for noe.

 

Når det gjelder Vaquero som mangler et m.51 diopter... så råder jeg ham til å bruke litt tid på å se om noen har noe slikt liggende her i Norge. Evt. ta sikte fra ei salongrifle som skal destrueres.

M30 salongrifler selges for en tusenlapp eller to. Og selv om de er ganske så presise med diopter, så vil det i årene som kommer være mange flere som kommer for salg i forhold til interesserte kjøpere.

Link to comment
Share on other sites

Lyman.JPG

Dette er et Lyman sikte "66A" som sitter på min Win.mod.94, som vi ser så skal den settes ned i festesporet som vender utover. Altså på samme måte som M30 rifla som mangler selve sikte.

På bilde over som Apollo viser monteres sikte i et spor som vender inn mot våpenet. (Motsatt).

 

Denne M30 rifla som mangler sikte tilhører som nevnt en bekjent, han er en pensjonist som ser muligheten med å bruke rifla på 100 meteren. Jeg skal stikke innom han en kveld med sikte fra min mod.94 og se om de har samme spor. Jeg kommer til å ta noen nøyere mål.

 

Som ellers nevnt vil nok tilgangen på disse M30 bli større enn interesserte kjøpere. Det kan ta tid å finne et objekt som kan "slaktes".

Link to comment
Share on other sites

Kragsiktet jeg har ser likt ut som siktet M 51 i brosjyren. Siktefoten er imidlertid forskjellig.

Det siktet Hornetman har er nok: LYMAN 57-K MICROMETER RECIEVER SIGHT KRAG RIFLE

 

Muligens Lyman 57K passer til siktefoten som står på salongrifla til Vaquero, siden salongrifla har siktefot for M.51 diopter.

 

Jeg nevner også at børsemaker L.H. Hagen & co Christiania, solgte Lyman 48K diopter som han hadde satt sitt navn på til Krag geværer. 48K hadde et annet spor i forhold til 57-K så de går ikke om hverandre.

 

k0ln5k.jpg

 

14j54e8.jpg

 

 

M/30 krag-diopteret som høggeren refererer til er laget på Kongsberg, og til Krag geværet.

Link to comment
Share on other sites

Diopter_M30.JPG

Stor takk til Hornetman, du visste hva som skulle til:

Jeg fikk et sikte fra Hornetman i dag, det smatt på plass. Nå blir det test på 100 meteren utover til våren. :clap:

Det morsomme her er at Kongsberg sin logo er stemplet inn i sikte. Dette gir litt utfyllende historieglede.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...