Jump to content

Tikka T3X CTR


jernmannen

Recommended Posts

Tenker nå å kjøpe min første børse etter å ha jaktet med lånt børse på utlånserklæring en tid.

 

Har etter mange anbefalinger og gode erfaringer med Tikka T3, tenkt å kjøpe en T3X CTR i .308W med stecher/ single-set avtrekk. Optikk har jeg sånn nogenlunde landet på Zeiss Victory HT 3-12x56 ASV T*

Tenker at optikken er der en bør legge mest penger. Kan sikkert helt fint klare meg med langt mindre her men tenkte at børsa skal bli en god allrounder for jakt og bane som skal vare en stund. Vil derfor heller putte noen ekstra kroner i den nå enn å kjøpe bedre senere.

 

Bruksområde blir posteringsjakt på storvilt. Bør kunne stille på los om nødvendig.

 

På T3Xen må jeg velge mellom justerbart hakestykke eller skumfyllt stokk hvilket ifølge forhandler gjør den mer lydløs.

 

Mine erfaringer tilsier vel egentlig at den største lydmessige utfordringen på post heller er lading og metalliske klakk fra sluttstykket enn klanking fra børsa så lener meg litt mot justerbart hakestykke.

 

På optikken kan jeg velge mellom retikkel 60 og 76 der begge er belyste mens sistnevnte har innbakt 2 3 4 og 500m kompenseringspunkter for bane i siktet. Her er jeg usikker. Kan være fordel på bane men ulempe med mye mikmak i siktet på jakt?

 

Anbefalinger og tips tas imot med stor takknemmelighet.

Link to comment
Share on other sites

Så lenge det er ASV på zeiss'en ville jeg tatt retikel 60. Det vil bli mer til hinder enn fordel med retikel 76, pesielt på Los. Jeg har retikel 60 å er veldig fornøyd med der, siden det er ryddig og lett å finne lysdotten.

 

Dette er bare min personlige mening.

Link to comment
Share on other sites

Det er hovedsaklig forskjellen på dem.

 

Noen andre kommer selvfølgelig til å poste etter meg at løpet i TAC-modellen faktisk er laget med 4% høyere innhold av whateversulfid hentet ut av den renommerte gruven whocares i whateeveristan, mens CTR sin kolbe faktisk inneholder 7.62% mer fleks siden den er laget av plastikk laget av olje hentet ut fra en lavere breddegrad eller noe i den duren.

 

Dem om det.

 

Verdt å merke seg: Tikka CTR bruker Sako TRG-magasiner. I starten kom CTR levert med faktiske TRG-magasiner (som i, akkurat samme varen) bare til kr 1200 per ekstra magasin til CTR og 2500kr hvis du skulle ha det til Sako..

For å ikke miste muligheten til å flå stakkars Sako-eiere også i fremtiden endret de magasinene litt med en plastkant i bunn som gjør at det ikke lenger går å få inn et CTR-magasin i en TRG.

Hvis du tar en loddebolt til denne plastkanten og kapper den vekk så er de fremdeles TRG-kompatible.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...