Jump to content

357 magnum til jakt


Glock34

Recommended Posts

Kan noen hjelpe meg med følgende:

Kan jeg bruke 357 magnum rifle på rådyr jakt?

Jeg har lyst på en Marlin 1894 i 357 magnum siden jeg lader det selv.

Må jeg gå opp på ladningen for å møte kravet til anslagsenergi?

Noen som har ei grei ladeoppskrift på det i tilfelle?

 

Var ikke helt sikker på hvor jeg skulle legge denne tråden siden den går litt på kryss av flere grupper her inne

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Mitt svar kommer fra Ladeboken, utgave 6. Rødt = min utheving:

 

"...men en 357 karabin er faktisk et fullt akseptabelt våpen til rådyrjakt. Av format er den hendig som en US-karabin, og til kortere avstander er den like forsvarlig å bruke som mange småkalibrede riflepatroner. 44 Magnum er imidlertid helt avgjort et mer potent valg, som lettere holder lovlig anslagsenerig på 100 meter.

Lenge har det vært en viss tvil om hvorvidt 357-karabinen holder anslagsenergikravet for rådyrjakt. De fleste fabrikkladninger har nok litt problemer med dette. Men hjemmeladninger klarer å karre seg så vidt over grensen, selv i de korte Marlin-pipene. Med litt lengre pipe ville marginen vært større"(Ladeboken, utgave 06, s. 284).

 

Det er også en vanlig feil at man tror man kan lade hardere i ei rifle enn i en revolver når det gjelder 357Mag og 44Mag. I ladeboken anbefaller de at man heller går ned et halvt grain under revolverladninger. Dette kommer av at leveraction rifler ikke tåler et så hardt trykk i mekanismen som f.eks. boltrifler. Men selv om man går litt ned i ladevekt så vil likevel utgangshastigheten øke pga. løpslengden.

 

Håper dette hjalp deg litt!

 

 

Peace - som forøvrig har en leveraction i 44Mag. :wink:

 

 

leif

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder kule ville jeg sett på Hornady 158 XTP, ofte svært presis og gir fin ekspansjon.

Til å fyre med er N110 et bra valg.

 

tror du må opp på 180gr XTP for å kalre kravet. Vil tror at en 180gr flatneset blykule vil værelike nyttig, men det kan skape problemer med microrifling i såpass høye hastigheter.

Det beste råder er nok .44 magnum 1894 8)

Link to comment
Share on other sites

Skal ta en titt i arkivet, har ladet både 158 0g 180grs XTP med N110 og W296. 296 ga litt bedre ytelse og marginer på trykket, men er vanskelig å få tak i. Ville nok gått for 180XTP, 158 XTP/HP ekspanderer litt for mye i disse hastighetene. Det fantes og en 158 FP, men den holdt etter det jeg husker ikke stort bedre sammen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...