Jump to content

MRP til 75 grain Swift Scirocco II i 22-250?


BrianJ

Recommended Posts

Nytt medlem og første post. Jeg har søkt her på forumet og har ellers Googlet tungt, men jeg finner ikke akkurat det jeg er ute etter. Skal være kort: Jeg har en rifle i kal. 22-250 med 63 cm Lothar Walther løp og riflestigning 1:9. Jeg har nylig bestilt ladeutstyr (og har lest Ladeboken #7), og en av kulene jeg vurderer å bruke til jakt er Swift Scirocco II 75 grain. Har forstått det sånn på det jeg har lest, at såpass lange kuler bør ha utgangshastighet over 950 m/s for å bli stabile i 1:9. Har også sett at det anbefales å bruke MRP eller N550 krutt til så tunge/lange kuler i 22-250. Vil derfor gjerne høre om noen her har erfaring med start- og maxladninger med disse kruttene (eller andre typer) for 75 grain kule i 22-250, og hvilke hastigheter man får? Data mottas med takk... :-)

 

G

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Takk for svar. Det blir vel kanskje å begynne på 37 eller deromkring, da. Det viktigste, slik jeg ser det, er å få denne kula til å spinne raskt nok til at den blir stabil og går presist. Ikke nødvendigvis et mål med høyest mulig fart her.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Har 22-250 med 66 cm løp og 1-8 snurr. Har testet litt forskjellig, men ikke akkurat den kula du snakker om. Men den står på lista for ting som skal handles inn.

 

I fjor brukte jeg 80 grains A-max på tre rådyr. Det ble knall og fall, for å si det sånn. Treskuddsserien jeg kronograferte gikk 990, 992 og 1000 meter pr sekund i den rekkefølgen. Da jeg syns det ble mye blyavlegringer langs ryggraden osv så pensjonerte jeg den kula til rådyr. Men den gikk godt. Brukte 36.5 grain IMR 4831 krutt. Col 65.30. Egentlig kjøpte jeg inn kula til bruk på gås på 200 meter ++, da det er mye av det her.

I år har jeg kjøpt inn Scirocco kula i 62 grain. Ikke tatt den i bruk enda på jakt, men prøvd noen ladninger med H-380 krutt. Angrer egentlig på at jeg ikke kjøpte den i 75 grain. Men pytt pytt, den dukker vel snart opp den også. Nok av plass på hylla. Ellers har jeg skutt mye kråker med 55 grain v-max i dette løpet, og da har jeg brukt 38 grain H-380. Hastigheten er 1130 m.s. Gått veldig bra denne ladningen, men her om dagen var det varmt da jeg skøt, og plutselig gikk de for lavt. Følgende tekst ble skrevet inn i søkefeltet på Google: Hodgdon 380 temperatur sensitive.

Deretter fant jeg fram en boks med Norma 203-b. Så får vi se hva tiden bringer, men jeg syns 380 kruttet har gitt ulikt treffpunkt sommer og vinter. Hadde vært artig å hørt andres erfaringer med dette, men det er vel ikke akkurat folkekaliberet, 22-250 fast twist akkurat. Så at dette blir en 10 sider lang tråd er vel tvilsomt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...