Jump to content

Grunndressur valp


Fury

Recommended Posts

Hei

 

Min familie har felles bestemt å kjøpe hund rundt sommeren -17.

Hva mener dere er viktig å begynne med så fort valpen kommer i hus?

 

Ønsker å få valpen stue-ren. Et annet ønske er å fastsette en fast hvileplass for hunden.

 

Kommer sikkert flere spm etterhvert ....

 

Rase: Jack Russell Terrier

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Sosialiser den! Både med andre hunder og i bymiljø.

Jrt er en rå hund, stor hund i liten kropp. Takler lange turer opp fjell men kan også nøye seg med luftings i hagen. Stort jakt instinkt i tilfelle du slipper bikkja på ett jorde så bør den kunne komme tilbake på kommando. Før den graver seg ned på jakt etter gnagere.....

Link to comment
Share on other sites

Ut på do hver gang den har sovet. lekt og spist.

Meld på dressurkurs når valpen er rundt 4 mnd :)

 

Jack Russels fra bra oppdrettere er ikke vanskelige hunder å ha.

At de er rå og at alle har stort jaktinstinkt har jeg personlig sett at ikke stemmer.

Link to comment
Share on other sites

Klarer du å få til en hund som alltid kommer på innkalling, og ikke er skarp mot andre hunder så er mye gjort. Har du en hund som gir deg nerveproblemer om verandadøra står åpen på sommeren så forsvinner trivselen fort. Knekker du koden for å få valpen til å avbryte det den driver med uansett hva det er, fordi den blir innkalt, da kan du senke skuldrene litt :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Enig i at innkalling og sosialisering nok er de viktigste momentene. UBETINGET innkalling vel og merke. Man starter selvfølgelig positivt med valpen, men etter hvert må det settes krav til at det lystres, og da må det følges opp om så ikke skjer. Øk vanskelighetsgraden litt etter litt, og hvis du skjønner at valpen ikke kommer til å lystre, så spar deg forsøket, og gå heller og hent den.

 

Angående sosialisering/miljøtrening. Jeg hadde samme tanke som deg, om at jeg vil ha med hunden på det jeg gjør. Venn valpen med å være på besøk, og å roe seg ned borte hos andre. Selv om JRT er en liten rase er det ikke alle som synes det er sjarmerende med vilt race over møbler og folk hver gang den kommer inn. Min valp (8mnd KV) er med inn der det lar seg gjøre, og får ligge rolig og slappe av når vi er borte på besøk. Vi bruker forøvrig ikke stuen hjemme som lekeplass heller, men går ut og leker og herjer, slik at av/på bryteren begynner å virke nå;-)

Link to comment
Share on other sites

Vi bruker forøvrig ikke stuen hjemme som lekeplass heller, men går ut og leker og herjer, slik at av/på bryteren begynner å virke nå;-)

:clap::clap::clap:

Så korrekt som det kan skrives :)

 

Energisk terriere trenger aldri å gires opp så veldig godt råd :)

Hos meg så har det første året vært en innføring av ro inne.

Og pga det så har mine terriere vært "potteplanter" inne :)

Link to comment
Share on other sites

Flere gode tips her, takk :)

 

Det forekommer fra tid til tid, et "grunn dressur kurs" for valper i regi av hundeklubben her jeg bor.......men det er med hund!

 

Det ville være nyttig med kurs før anskaffelse av hund også ...

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Nei, det har vi ikke.

 

Vi ønsker helst å kjøpe en valp fra en oppdretter i nærheten....fant én i Steinsholt (Buskerud) som kanskje kan bli en mulighet.

 

Det er den strihårete varianten vi ønsker oss, helst 3-farget hannhund. :)

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Er jo flere oppdrettere på østlandet som er kjent for godt gemytt ovenfor andre hunder, som tester hundene sine på kunsthi, går blodspor og som gjør det bra på utstilling :)

Tipset herfra er at det er bedre å kjøre 2 ganger 15 mil lengre og få en meget bra hund hele livet enn å kjøpe fra en lokal oppdretter bare for å spare noen mil i bil.

Men skal ikke si at oppdretter du tenker på ikke har så bra hunder heller :)

Men lønner seg å sjekke litt utafor nærmiljøet :)

Link to comment
Share on other sites

Hentet vår valp i Danmark. Ca 200 mil i bil hjem. 2 minutter med litt gråting, også sov hun i fanget til samboeren resten av turen. Tok 2 overnattinger på turen. Hun har vært en drøm i bil etterpå også. Slapper av med en gang. En fordel om oppdretter kjører noen turer med mor og valper så de vet hva det er.

 

Fordel med oppdretter i nærheten er jo hvis du kan bruke litt tid med eventuelle foreldredyr for å se hva du får=)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...