Jump to content

Vurderer Steyr Scout: Kaliber? Skifte løp? Erfaring?


A.Helmersen

Recommended Posts

Hei.

 

Lenge siden jeg har vært på kammeret, men nå er det på tide å komme tilbake.

 

Jeg hadde en Howa 1500 .308 for 5 år siden som jeg solgte pga. økonomi den gangen (student). Har jaktet mye rådyr med hagle i mellomtiden, men nå har jeg lyst på rifle igjen.

 

Etter å ha lest langt og lenge om ulike rifler fikk "må ha føleren" fullt utslag når jeg kom over Steyr Scout.

 

540B7B042683FD54223A7124470A1F4589006CCD.jpg

 

Jeg har lest det som er å finne på forumet om våpenet, og det virker som om de fleste er veldig fornøyd. Jeg har også så vidt snakket med importør. Men vil gjerne høre fra dere også:

 

Bruksområde:

50% rådyr

20% fjellrype

30% bane

 

 

Kaliber

Som nevnt har jeg kun erfaring med .308. Hadde det mye gøy med det kaliberet, men har lyst på noe som sparker litt mindre denne gangen. Steyr Scout riflen er jo også lettere enn Howa'en så opplevd rekyl på .308 blir nok høyere også(?).

 

Importøren kan skaffe i følgende kaliber: 223/243/7-08/308/376 Steyr

 

Etter å ha lest mye om de ulike kalibrene er følgende aktuelle:

 

1.plass: .243

2. plass: 7-08

3. plass: .308

 

.243 ser ut til å være en fin balanse mellom rekyl, kulevekt og tilgjengelighet på fabrikkammo. Jeg leser også at mange skryter fælt av kaliberet til rådyrjakt. Det som trekker ned for meg er løpsslitasje. Er det virkelig så stor forskjellig på feks .308 og .243 i løpsslittasje?

 

7-08 ser kjempe spennende ut. Litt mindre rekyl enn .308, og relativt snill mot løpet. Her er det tilgang og pris på fabrikkammo som trekker ned. Har lyst til å begynne å lade selv etterhvert, men det blir 1-2 år til. Hvordan er tilgang til kuler hvis man lader selv på 7-08? Og hvordan er tilgang på fabrikkammo til trening, rådyr og rype?

 

.308 er jo et kaliber jeg er kjent med og derfor fremdeles aktuelt. Men i en liten og lett rifle som Scoutn har jeg lyst på noe med mindre rekyl som sagt. Største fordelen her er vel tilgjengelighet og pris på fabrikkammo. Er .308 noe særlig å bruke på rype om du ikke lader selv?

 

Skifte av løp

Jeg har enda ikke blitt helt klok på skifte av løp på Scoutn. Og selv om jeg ikke har noen formening om jeg noen gang kommer til å skyte nok til å slite ut løpet, er det greit å vite - spesielt hvis jeg går for .243.

 

Noen sier det er gjenger, andre sier det ikke er det. Men etter å ha snakket med importør etc. så virker det som om en våpensmed ikke har noe problem å bytte løpet, men at man ikke får orignal løp. Da må våpenet sendes til fabrikk.

 

Jeg trenger ikke original løp, men synes det er en fordel om man kan feste et evt. uoriginalt løp på samme måte som original løpet er festet på. Noen som vet noe om hvor vanskelig det er å bytte løp på Scoutn?

 

Skal også ringe noen våpensmeder i morgen for å høre litt om mulighetene og prisene.

 

Optikk

Jeg har veldig lyst til å prøve et Scout sikte. Noen som har skutt med det?

 

Og er det noen bakdeler med å bruke quick release ringer av noen slag slik at man lett kan bytte mellom et Scout sikte og et konvensjonelt sikte?

 

Erfaringer

Hvis du eier en Steyr Scout eller har prøvd den så kom gjerne med dine meninger og erfaringer. Veldig nyttig for meg. Spesielt knyttet opp mot de ulike kalibrene da våpensøknad må sendes inn snart.

Link to comment
Share on other sites

Steyr har vel presspassede løp slik Browning og S&L uten løpsbyttesystem. Dvs det er en eller 2 børsemakere i Norge som tar jobben om jeg husker rett(ikke spør hvem, mulig de ikke finnes/gjør dette lenger heller)

 

Så skulle jeg kjøpt et slik våpen ville jeg valgt et kaliber som varer lenge. Da blir det 308win om du vil ha en slik.

Link to comment
Share on other sites

.308W er veldig greit og rekylen ikke besværlig i det hele tatt, men jeg ville foretrukket 7-08. Alle foredelene av .308W, men flatere kulebane, lovlig for alt vilt og enda mindre rekyl. Komponentene, både hylser og kuler (.284) til 7 - 08 finnes i bøtter og span. Hylser er jo ikke noe annet enn "downsized" 308W. Men egentlig så burde du kanskje vente til våren 2017, fordi da blir både Scout og andre Mannlicher modeller også levert i 6,5 Creedmoor ... interessant den.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for alle svarene!

 

308. Tilgang på ammo og pris, og kan brukes på alt av vilt i Norge.

Hvis rekyl i 308 oppleves som et problem burde du skyte litt mer, så kommer du over det problemet :D

 

 

Du merker svært lite til rekylen i Scouten med .308.

 

Rekylkappa er utrolig effektiv på den og jeg kan lett skyte 40-50 skudd uten å merke noe som helst.

 

Grunnen til at jeg er skeptisk til .308 på Scoutn er pga mange som synes den sparker litt vell godt:

 

 

So I purchased a Jeff Cooper Edition .308 Steyr Scout awhile ago but only recently got around to actually shooting it. Boy, was I surprised at the recoil of this rifle. I could only manage 5 shots before I cried uncle.

 

- http://www.steyrclub.com/vb/threads/963 ... ecoil-Ouch!

 

 

The recoil was enormous. In fact I could not make myself shoot more than 5 shots. It easily had more recoil than my 338 LM or 50 BMG.

 

This rifle needs to be in .260 Rem.

 

-http://www.silencertalk.com/forum/viewtopic.php?t=48651

 

 

Nå er jo dette internett og man må ta ting med en klype salt, men gjorde meg ihvertfall oppmerksom på det.

 

Steyr har vel presspassede løp slik Browning og S&L uten løpsbyttesystem. Dvs det er en eller 2 børsemakere i Norge som tar jobben om jeg husker rett(ikke spør hvem, mulig de ikke finnes/gjør dette lenger heller)

 

Så skulle jeg kjøpt et slik våpen ville jeg valgt et kaliber som varer lenge. Da blir det 308win om du vil ha en slik.

 

Det høres ikke bra ut. Fikk inntrykk av importør at alle børsemakere som utfører pipebytte kunne gjøre det. Jeg får ringe litt rundt i morgen å høre. Hvis det er vanskelig/veldig dyrt å få skiftet løp så blir .243 mindre aktuelt ja.

 

308 +liten demper

 

Ja, hjelper vel litt på rekylen med demper. Ikke et dumt alternativ.

 

 

Vanskelig for meg å "lese" den videon, men ser jo nesten ut som pipen har gjenger?

 

.308W er veldig greit og rekylen ikke besværlig i det hele tatt, men jeg ville foretrukket 7-08. Alle foredelene av .308W, men flatere kulebane, lovlig for alt vilt og enda mindre rekyl. Komponentene, både hylser og kuler (.284) til 7 - 08 finnes i bøtter og span. Hylser er jo ikke noe annet enn "downsized" 308W. Men egentlig så burde du kanskje vente til våren 2017, fordi da blir både Scout og andre Mannlicher modeller også levert i 6,5 Creedmoor ... interessant den.

 

Ja, 7-08 ser veldig interessant ut. Finnes det noe fabrikkammo som er ok å bruke før man går over til lading selv?

 

6,5 Creedmoor har jeg aldri hørt om. Skal lese meg opp på det nå :)

Link to comment
Share on other sites

Ja, 7-08 ser veldig interessant ut. Finnes det noe fabrikkammo som er ok å bruke før man går over til lading selv?

 

6,5 Creedmoor har jeg aldri hørt om. Skal lese meg opp på det nå :)

 

Ja, da finnes selvfølgelig fabrikkammunisjon til 7 - 08! Bare gå inn på nettsidene til de største leverandørene i Norge eller ring dem! Alle som har patroner fra amerikanske produsenter i sortimentet sitt har 7 - 08 eller kan (vil) skaffe det.

Link to comment
Share on other sites

Til bruksområde du skisserer duger jo 223 i bøtter og spann. Min steyr scout i 223 har da veltet noen rådyr, og kan ikke si at de nødvendigvis gikk my fortere i bakken med 308. (223 er tilnærmet rekylfri)

Må gjerne prøve min om du skulle befinne deg I nærheten en gang.

Kan forøvrig varmt anbefale en steyr scout, uhyggelig presis og snerten rifle. Er stadig innom tanken på å kjøpe en scout til I 308 og kan ikke helt utelukke at deg kommer til å skje :lol:

Link to comment
Share on other sites

Til bruksområde du skisserer duger jo 223 i bøtter og spann. Min steyr scout i 223 har da veltet noen rådyr, og kan ikke si at de nødvendigvis gikk my fortere i bakken med 308. (223 er tilnærmet rekylfri)

Må gjerne prøve min om du skulle befinne deg I nærheten en gang.

Kan forøvrig varmt anbefale en steyr scout, uhyggelig presis og snerten rifle. Er stadig innom tanken på å kjøpe en scout til I 308 og kan ikke helt utelukke at deg kommer til å skje :lol:

 

223 er helt sikkert mer enn godt nok til rådyr. Hvor mye påvirker vinden en 223 på 300-meter hold sammenlignet med en 308?

 

Det er jo et kjempe tilbud, skal si ifra om jeg er i området!

 

Hvorfor vurderer du å kjøpe en til i 308?

 

Sjekk leveringstider på Steyr våpen og deler hos leverandøren i Norge først. Steyr er vriene å ha med og gjøre for tiden.

 

Jeg ville sjekket ut Tikka CTR som et elternativ og det kommer fra et Steyr-fan.

 

Vriene som at man ikke får kontakt med fabrikk? Mye pågang eller har de interne problemer?

 

Takk for alternativ. Den så veldig fin ut, men mister vel muligheten til å montere scout opptikk?

 

Ein ting du bør være obs på er at scouten har ein ganske kort kolbekam, so den passar nødvendigvis ikkje alle anatomiar/skytestillinger. Du bør absolutt prøve ei før du eventuelt bestiller, om du ikkje har gjort det allerede.

 

Ja, må få prøvd en. Kjedelig å kjøpe så dyr rifle å finne ut at den ikke passer...

Link to comment
Share on other sites

Sjekk leveringstider på Steyr våpen og deler hos leverandøren i Norge først. Steyr er vriene å ha med og gjøre for tiden.

 

Jeg ville sjekket ut Tikka CTR som et elternativ og det kommer fra et Steyr-fan.

 

 

Steyr Mannlicher er overhodet ikke komplisert eller "vriene" å ha å gjøre med! Grunnen til dårlig leveranse, manko på reservedeler etc. skyldes i hvert fall ikke et problem hos Steyr Mannlicher ...

Link to comment
Share on other sites

Som West skriver; det har vært umulig å få levert feks magasiner i en 2 års periode. Hadde jeg fått tak i nye magasiner hadde jeg hatt en "ny" SSG69 i skapet nå.

 

Helmersen; scout-montering er oppskrytt. Med trening er normal kikkertmontering suverent best både på vilt og papp. Tikka CTR bruker 10-skudds stålmagasiner fra Sako TRG. "Orginaldemperen" til CTR er Ase Utra SL5i. Skyteegenskapene til denne pakka er meget bra. http://www.2alfa.no/ase-utra-s-series-sl5i.html

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er det Jaktdepoet som er importør for Steyr eller er det noen andre? For det var hos Jaktdepoet jeg spurte.

Hvis det er andre som mener de kan skaffe denne riflen innen levelig tid så er jeg veldig interessert i høre hvor. Har hatt lyst på en av disse selv lenge, men har slått det fra meg da jeg ble forspeilet "ubestemmelig leveringsstid en gang langt inn i fremtiden".

Link to comment
Share on other sites

Det jeg kan si er at firmaet Steyr Mannlicher er ulykkelig over situasjonen i Norge siden vårt marked er svært interessant for dem pga. antallet aktive jegere og skyttere. Jeg har vært i Østerrike i november 2016 hos Steyr Mannlicher for å gjennomføre en våpentest og snakket selvfølgelig med dem også over "problemstillingen" i Norge. Det jeg kan si er at Steyr Mannlicher påstår at de selvfølgelig er i stand til å levere alle sine produkter og tilhørende reservedeler i løpet av kort tid. Det beste er vel at dere som er virkelig interessert ta å ringe til Steyr sin salgsavdeling selvstendig for å skjekke situasjonen slik at det ikke sprer seg flere rykter.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar, men nå ble jeg veldig usikker av ditt svar @Gunwerks. Jobber du for et firma? Slik jeg tolker ditt var så jobber du med dette?

 

Når du snakker om å ta kontakt med Steyr sin salgsavdeling mener du da i østerike eller noen her i Norge?

 

Fint om du kan hjelpe litt videre her, for hvis det viser seg at dette lar seg skaffe så skal jeg love at 1-2 av de riflene jeg har i skapet i dag forsvinner fort ut for å få plass til en Scout i 308 :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg er fremdeles veldig rådvill når det kommer til valg av kaliber. Synes det er vanskelig.

 

.223 burde jo vært mer enn godt nok, men samtidig frister .243, .308 og 7-08.

Men jeg har fått samlet litt info, importøren har gitt god hjelp:

Løpsbytte: ca 8000 kr. gjort av Rafdal.

 

Leveringstid generelt sett: 2-4 mnd for std svarte, rundt 1 år for spesialbestillinger

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar, men nå ble jeg veldig usikker av ditt svar @Gunwerks. Jobber du for et firma? Slik jeg tolker ditt var så jobber du med dette?

 

Når du snakker om å ta kontakt med Steyr sin salgsavdeling mener du da i østerike eller noen her i Norge?

 

Fint om du kan hjelpe litt videre her, for hvis det viser seg at dette lar seg skaffe så skal jeg love at 1-2 av de riflene jeg har i skapet i dag forsvinner fort ut for å få plass til en Scout i 308 :D

 

Nei, jeg jobber ikke for et firma i bransjen, men som frilans for et kjent våpenblad og gjennomfører iblant tester av våpen og ammunisjon. Med salgsavdelingen mener jeg den sentrale avdelingen i Østerrike / Kleinraming. De som er ansvarlig for leveransene i hele verden. Jeg har sett massevis (ikke noe tull!) av klissnye Scout modeller som venter på kjøpere. Kanskje best å bestille direkte i Østerrike og får våpenet tilsendt direkte. Jeg skulle gjøre det sånt.

Link to comment
Share on other sites

Gunwerks:

 

Det er ikke barebare å bestille våpen og deler fra Østerrike siden Norge ikke er i EU og de ser ut til å ha ekstra lokale restriksjoner til utenforland (mulig årsak er skandalen med salg av Steyr 50bmg sniperrifler til Iran). Jeg forsøkte å få kjøpt et AICS underbeslag i stål til SSG69. Det var uaktuelt fra leverandøren pga alt ekstra papirarbeid til Norge. Det var så vidt han solgte til land i EU med masse papirarbeid. Orginale Steyrmagasiner var også uaktuelt fra andre forhandlere.

 

Steyr lister også distributører i Sverige og Danmark men i praksis viser det seg å være vanskelig å få noe derfra. En av de ansatte hos en av dem jeg snakket med visste ikke engang at de var listet som distributør av Steyr fordi han aldrig hadde hørt om Steyr våpen i sitt arbeid. Jeg tror Steyr har en vei å gå når det gjelder struktur i salgs/markedsføring og forhandlerledd. De blir slått ned i støvlene av Sako/Tikka, Sauer, Blaser/Mauser, etc.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

223 er helt sikkert mer enn godt nok til rådyr. Hvor mye påvirker vinden en 223 på 300-meter hold sammenlignet med en 308?

 

Det er jo et kjempe tilbud, skal si ifra om jeg er i området!

 

Hvorfor vurderer du å kjøpe en i 308?.

 

223 er nok noe mer vindfølsom enn en del større kaliber. Har skutt rev ut til ca 170-80m med min og det satt der det var tiltenkt. Hvor mye vindavdrift en kan forvente på lenger hold kan Du nok lese deg til her inne. :D

Angående 308, jakter elg og rein også , og er så fornøyd med 223 scouten at jeg kunne tenke meg en I 308 også (jeg holder meg til dette kaliberet så lenge jeg har Nato som må brukes opp)

Min scout er forøvrig ikke noe scout lenger, den har fått stor kikkert og justerbar kolbe og blir for det meste brukt som reverigg.

Link to comment
Share on other sites

Har en Scout i .223. Kjøpt som ei dedikert fuglebørse for halvannet år siden.

 

Lekker børse, men en anelse overpriset etter min mening. Den var på "lista" en god stund og slikt må jo realiseres før eller siden :)

 

Gitt kaliberet klarer jeg vel aldri å skyte ut pipa. Har 13x1 gjenger og bruker en A-Tec Millihertz demper. Tilnærmet null rekyl med oppsettet.

Litt tykk fremstokk som følge av integrert 2fot men godt grep. 2foten fungerer også bra nok til at jeg normalt ikke bruker versa/harris (kjøpte ett slikt unc adapter med svivel - er montasje skinne under fremstokken for slikt).

 

Har 2 sikter:

- Burris 2-7x33 scout m. weaver montasjer

- Meopta MeoPro 6-18x50 m. warne montasjer

 

Eksperimenterte meg frem til montasjer som kommer så lavt som mulig. Disse ligger på mm/hårstrået.

 

Har aldri skutt med Burris siktet da meoptaen fungerer meget bra. Innbiller meg at 2-7 ganger forstørrelse blir noe smått for fugl, men det duger nok opp til 100m. Skal testes.

 

Kun skutt rundt 250 skudd med ferdigammo - Geco 62 grains og Norma fogel 55gr. Samlingene = død kråke på 100 meter. Har ladeutstyr og skal eksperimentere litt med skadedyr kuler type vmax og litt tyngre kuler for matvilt nå frem mot sommeren om jeg får tid.

 

Kortfattige pros/cons.

 

Pros:

- Presisjon

- Avtrekk

- Sikringen

- Magasinløsning

- Integrert 2fot (om man klarer seg med denne)

- Beste "scout" rifla?

 

Cons:

- Litt for dyr (stokken føles litt "billig", men innmaten er da god da)

- Weaver skinna gjør at man sliter med å komme lavt nok med sikter med stort objektiv

- Det åpne siktet man kan flippe opp er vanskelig å benytte for folk med stor skalle (kommer ikke lavt nok selv)

- Litt knotete våpenpuss (men jeg er vant med systemrifler aka Blaser)

- Litt kort kolbe (benytter de 3 moduelene som kom med rifla og jeg er ca medium - man kan kjøpe flere moduler om behov).

- Importøren

 

Mitt største problem er at jeg har andre børser i tillegg. Nettopp anskaffet ei ny fugle børse (Blaser K95 i 6XC...lyst på 22 hornet også) så får se hvor mye man evt får prioritert Scouten fremover.

 

Jeg vil anbefale rifla dersom man liker scout konseptet eller om man bare har lyst på. Om ikke tror jeg det er lurest å kjøpe ei mer tradisjonell jaktrifle da du nok får litt mer for pengene.

Link to comment
Share on other sites

Kun skutt rundt 250 skudd med ferdigammo - Geco 62 grains og Norma fogel 55gr. Samlingene = død kråke på 100 meter. Har ladeutstyr og skal eksperimentere litt med skadedyr kuler type vmax og litt tyngre kuler for matvilt nå frem mot sommeren om jeg får tid..

 

Vmax , Nosler BT, Sierra blitzking med kulevekter mellom 40 og 55grn med 25grn N135 bak gir samlinger mellom 10 og 15mm @100.

Scouten liker ikke kuler over 69grns, Sierra og lapua scenar (begge hpbt) har typisk gitt samlinger rundt 25mm.

Prøvde noe 75grn Swift, der gadd jeg ikke måle samling, det ble fordelt ganske jevnt over ei 12cm luftskive @100.

62grn Winchester PP er ei grei rådyrkule, har også felt flere gås med den med greit resultat.

Link to comment
Share on other sites

@bback :

 

Dette var jo helt nydelig av deg å gjøre. Mye god informasjon om Scoutn - tusen takk.

 

Jeg er veldig interessert i Scout konseptet. Liker løsninger som er litt annerledes. Hadde en wankel motor på forrige bilen feks.

 

Har du mulighet til å legge ut et bilde av rifla med lyddemperen på? Er veldig usikker på hvordan riflen blir seende ut med demper. Og opplever du at demperen ødelegger mye/lite for balansen i riflen?

 

Er du veldig langt ifra å nå ned til de de åpne siktene?

 

@morten0 :

 

Takk for info! Hvordan fant du ut det? :)

Link to comment
Share on other sites

Noen bilder av Scout børsa med ett ikke så altfor pent Meopta sikte. Fornøyd med siktet bortsett fra det estetiske. Burris scout siktet ligger på gulvet. Med det på børsa blir oppsettet nesten for tacticool for meg da :)

Folk med ansikt innenfor "normalen" vil vel kunne bruke de åpne siktene greit. Jeg må anstrenge meg og presse kinnbeinet ned i kolben for å bruke det åpne siktet :)

 

Uten demper:

normal_scout_udemp.jpg

 

Med a-tec demper:

normal_sout_demper.jpg

Hadde lyst på en slank demper (for evt åpne sikter og/eller scout siktet) så gikk for denne modellen til tross for at den veier rundt 300g. Man kjenner vekta for å si det slik uten at det har betydning for meg. Demperen er jo lekker å se på i tillegg.

 

Klaring objektiv (1 tommers rør med Warne Extra High stålmontasjer). Kan vel ikke bli noe nærmere enn dette og jeg tror ikke objektiv over 50mm er aktuell for børsa uten kolbeforhøyer (man får kjøpt det....kanskje):

normal_scout_klaringsikte.jpg

 

Ching Sling reim (reim feste systemet til Steyr er rimelig genialt):

normal_scout_chingsling.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fra det jeg kan finne av bilder på nett skal det ikke være spesielt vanskelig å lage løp til Steyr Scout. Designet er basert på en "barrel extension" ala AR15 som bolten låser i, pipa festes så i kassen med en ekspanderende hylse og en mutter på pipa. Mao er det snakk om to gjengepartier uten skulder og en kon, ikke noe som bør skremme en børsemaker.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
Gunwerks:

 

Det er ikke barebare å bestille våpen og deler fra Østerrike siden Norge ikke er i EU og de ser ut til å ha ekstra lokale restriksjoner til utenforland (mulig årsak er skandalen med salg av Steyr 50bmg sniperrifler til Iran). Jeg forsøkte å få kjøpt et AICS underbeslag i stål til SSG69. Det var uaktuelt fra leverandøren pga alt ekstra papirarbeid til Norge. Det var så vidt han solgte til land i EU med masse papirarbeid. Orginale Steyrmagasiner var også uaktuelt fra andre forhandlere.

 

Hei, jeg kjøpte et AICS underbeslag til SSG69 i 2016. Produsenten sa at Norge var nå "godkjent" for å eksportere til. Når det er sagt så måtte jeg vente 3-4 måneder på beslaget, og det hadde blitt noe tull med papirarbeidet..

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ønsker å følge "scout-konseptet", så er Steyr Scout aldeles nydelig. Med en scout-kikkert, eller rødpunkt montert fremme på våpenet, så fungerer det veldig bra. Rekylen i .308 er ikke noe som har plaget meg på noen måte, da 20cm øyeavstand til kikkerten gjør at du uansett aldri får den i panna. I tillegg så gjør frontmontert kikkertsikte at du kan ta enda litt raskere ladegrep da det ikke er noe som kommer i veien for hånda når man løfter ladearmen.

Hvis man derimot har til hensikt å montere et vanlig type kikkertsikte på våpenet, så mener jeg at Steyr Pro Hunter er et bedre alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...