Jump to content

Kikkertsikte med 1 ganger forstørrelse og 42 åpning


Oslo

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har aldri sett et kikkertsikte som har 1-6x42.

Er det en grunn til det at det ikke lages sånn rent optisk?

Hadde vært fint og fått inn litt mere lys enn jeg gjør med mitt sikte i 1-6. Og jeg savner på en måte ekte 1 med sikte i 1,5-6x42.

Link to comment
Share on other sites

Da håper jeg at Manfred Swarovski er en ivrig leser av kammeret og ser at det er et marked på ihvertfall en kjøper her i Norge og setter i gang produksjon av z6i 1-6x42 og z8i med 1-8x42. Jeg lover jeg skal kjøpe begge to når de kommer.

Link to comment
Share on other sites

Som du legger merke til, så har alle produsentene tatt utgangspunktet i standardmodellene, og tynt maksforstørrelsen oppover, aldri motsatt. Som f.eks tatt 1,5-6x42 og tynt opp til 1,7-10x42. Ingen har gjort det du spør om, tynt nedover.

 

Objektivet må greie å lage ett bilde i første billedplan som er hvor hele synsfeltet på laveste forstørrelse er med, i tillegg til plass til treffpunktsjustering. Om ikke får man dorulleffekt. Den andre veien er ikke ett problem for synsfelt, fordi man bare forstørrer mer fra første til andre. Med andre ord, må man ha kortere brennvidde i objektivet for en 1-6x42 enn man vil bruke i en 1,5-6x42. Kortere brennvidde kombinert med samme lysåpning betyr lavere F-tall, og alle som har kjøpt kameraobjektiver, har lagt merke til at prisen stiger mye, om man vil ha lavere F-tall.

Link to comment
Share on other sites

Hvis de optiske begrensningene gjør at kikkertsikte vil veie 1 kg så står jeg nok over... Jeg kan ikke noe annet om optikk enn at jeg vet hva jeg vil ha, og når jeg så at en z6i 1,7-10x42 veide sånn ca 50 gram mer enn 1-6x24 så tenkte jeg at det var overførbart til en 1-6x42 også... Hvis det ikke går så ser jeg jo at markedet for et sånt sikte er ganske lite.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...